Burns Marquee elektromos gitár

Vajon melyik volt először? A tyúk vagy a tojás? Teljesen értelmetlen kérdés. Kifejezi a kérdező ismereteinek hiányát és gondolkodásának korlátait. Melyik volt előbb? A Fender Stratocaster, vagy a Burns? Ennek a kérdésnek azonban már van értelme. A válasz kétféle szokott lenni. Amerikában azt mondják a Stratocaster, Angliában azt, hogy a Burns volt meg hamarabb. Kétségtelen, hogy a hatások, bármelyik is volt az első, átszűrődtek a másikra. A Burns első igazán jó gitárjait a hatvanas években adta ki, tehát a piaci megjelenése a Fender után történt valamivel.

Külön öröm most számomra, hogy Burns gitárokról írhatok, ugyanis amikor életemben először hallottam elektromos gitárhangot, az a Burns hangja volt. Eképpen ez kitörölhetetlen maradt. Most pedig íme itt van körülöttem három is belőle és be fogom őket mutatni közelebbről, bízván abban, hogy a gitárosok megérzik, hogy a Burns is Strato, talán ez a Super Strato, csak eddig nem ezt hallották először.

Érdemes pár szót szólni a névadó konstruktőrről.

James Ormston Burns (1925-1998) mindenképpen egyik első és legnagyobb úttörője volt az első minőségi elektromos gitároknak Európában. Egyesek úgy is említették őt, mint az angol Leo Fendert. Az ő nevéhez fűződik a tőke nélküli ragasztott nyak, a 24 bundos fogólap bevezetése, a kés élű tremolószerkezet valamint az aktív elektronika és az egymás fölött elhelyezett tekercsű szimpla méretű humbucker hangszedők.

A Burns egyike volt az első londoni gitárgyártóknak. Burns gitáron játszott az akkori kor egyik nagy brit sztárja Hank Marwin a Shadows együttes gitárosa. A hangzásával stílust teremtett. Bár évekkel később Cliff Richard hozott neki Amerikából egy Fender Stratocastert és innentől azon játszott, azonban a jellegzetes Burns gitárhangot kereste tovább a Fenderben is.

A most bemutatásra kerülő Burns gitárokra az Eldorado Hangszerüzletben bukkantam, el is kértem őket tesztelésre. Amikor megláttam őket, alig hittem a szememnek, mivel ezek az egyébként igen drága gitárok soha nem jutottak el hazánkba, elsősorban az amerikai divatőrület dominanciája miatt. Ha Hendrix és pár amerikai sztár akkoriban Burns gitáron játszott volna, akkor talán ma a Fender Stratot kellene itt bemutatnom, mint ritkaságot. Őszintén szólva nagyon elcsodálkoztam, hogy végre akad egy bolt, ahol olyan alternatívákat is bevállalnak, amit mások sohasem tennének. Ha egyes helyeken megkérdezem, hogy van-e ilyen vagy olyan gitár, ami nem túl ismert akkor arra az a válasz jön, hogy nincs, mert nem keresik.....Így soha nem is fogják keresni. Az is bizonyos, hogy ma sokan keresnek új Strato jellegű hangot, mert ami van, az már unásig uniformalizálva van, és nehéz egyéni ízt kapni belőlük. A Burns most egy új alternatívaként bukkant elő a múltból ide a jelenbe.

A Burns jelenlegi választékában a Custom Elite, a Custom és a Club sorozat szerepel. Ebben az írásban a Club sorozatból mutatok be párat, lévén ez képezi a megfizethetőbb kategóriát.

(Marquee total)

Ebben az írásban a Burns Marquee modellt mutatom be közelebbről. Mindenek előtt az alábbi táblázatból tekintsük át a főbb konstrukciós jellemzőit:

Építésmód csavarozott nyak
Test Éger vagy hársfa
Nyak Jávor,  két irányban feszítő dupla nyakfeszítő pálcával
Nyak szélesség 1. bundnál : 43mm / 22. bundnál : 56mm
Nyak vastagság 1. bundnál :19mm / 12. bundnál : 21mm
Fogólap Rózsafa, 12" Radius (305mm)
Bundok 22 /közepes
Berakás Gyöngyház pozíció jelző pontok
Hangoló kulcsok Mini, zárt Burns felirattal
Húrhosszúság 25,5" (648mm)
Húrtámasz a fejnél Nullbundos, műanyag
Húrláb, húrbefűzés Burns saját fejlesztésű Vintage tremoló szerkezet
Hangszedők 3 db Burns AlNiCo Rez-o-matic szimpla
Szabályzók 1 hangerő, 2 hangszín, 5 állású pickup váltó kapcsolóval + push-pull kapcsoló az 1+3 és 1+2+3 pickup üzemmódhoz
Pickup kapcsolás Position1: nyak
Position2: nyak +közép
Position3: közép
Position4: közép+húrláb
Position5: húrláb
Position6: nyak + húrláb
Position7: nyak + közép + húrláb
Szerelvények Aranyozott galván bevonat, műanyag  kopólap
Különleges jellemzők Jellegzetes fejforma,

 
Húrok Nincs közölve
Szín Fehér ( létezik még zöldes árnyalatban és piros színben)
Balkezes változat Nincs  közölve
Tok Külön kell megvenni
Ár 157.990,- Ft  (az Eldorado Hangszerüzletben)

Részletek

Az egyik legfeltűnőbb jellegzetesség a fej formája. A végén felfelé csavarodó fej a hegedűk csigaszerűen tekeredő fejformájára emlékeztet, rajta két oldalon szimmetrikusan elhelyezett hangolókulcsokkal. Fontos még megjegyezni, hogy a Burns gitárokon gyakran használják a nulladik bundot , ennél is van ilyen, ami magasabb a többinél. Ezen kívül van még egy műanyag húrtámasz, ami ekkor már csupán távtartóként szerepel. A nyakat egy dupla két irányban is működő pálcával lehet állítani. A fejen egy áttetsző plexi lapba vésték a gitár márkáját és nevét.

A Marquee gitárok teste valamelyest nagyobb, mint a Fender Stratocasteré, és felső szarva kissé lefelé hajló. Míg az utóbbi kezdettől fogva szinte változtatás nélkül ugyanazt a formát használja, addig a Burns tucatnyi hasonló formát kreált idáig és ezek változatossága is szembetűnő. A gitár súlypontja mégis jó helyen van, nagyon kényelmes tartani, esztétikailag pedig valami frissességet hoz a mára "agyonglobalizált" milliméterre szabványosított Strato forma után.

A Burns egyik esztétikai jellegzetessége és immár védjegye, hogy a gitár test felületének felét díszítő-kopólemezzel borítja be. Mindegyik modellnél más formát vesznek fel a díszítő műanyag lemezek, azonban közös jellemző, hogy mindegyik 3 darabból áll.

A testre hagyományosan csavarozva szerelik a nyakat. Ez az építési mód ugyancsak egy fontos hangi karaktert ad a gitárnak. Ha megnézzük a fotót, a test és a nyak valójában ugyanazon módon csatlakozik, mint a hagyományos Stratonál.

A szabályozó elemeket a régi vintage forma szerint helyezték el. Kissé távolabb vannak a potméterek, mint a Stratonál. Mindezeket azért hasonlítom össze a Stratoval, mert aki szeretne egy ilyen gitárt és korábban nagyon megszokta a Strato kezelését, nekik erre fel kell, hogy hívjam a figyelmüket.

A Marquee elektronikája ránézésre olyannak tűnik, mint a hagyományos Strato-é, azonban itt többről van szó. A hagyományos 5 állású pickup kapcsolóval az ismert 5 állás rendelkezásre áll, de Push/Pull kapcsoló segítségével tehát további 2 pick-up állásra van lehetőségünk amellyel az első+hátsó valamint mindhárom pick-up-ot egyszerre használjuk. A Marquee esetében az AlNiCo mágnesű Rez-o-matic szimpla hangszedőket kötötték be így. A 3 hangszedős Burns gitárok teljesen egyedülállóak abban, hogy összesen 7 hangszín kapcsolásra van lehetőség. Tulajdonképpen minden pickup variációt kihasználnak. Az ritkán előfordul más Strato gyártmányokon, hogy lehetőséget adnak a két szélső hangszedő összekapcsolására, azonban a 3 puckup összekapcsolása csak a Burns gitárokon ismert. Érdekes lenne azon elgondolkodni, hogy vajon miért nem használják a Fenderék a 3 pickup összekapcsolását, miközben véleményem szerint a leggazdagabb hangszín éppen a 3-as kombináció.

Szeretném felhívni a figyelmet, hogy a zajtalan üzemmód kihúzott állapotban van, ha valaki nem figyel oda erre a tulajdonságára, akkor egész életét leélhetné a gitárral anélkül, hogy tudná, hogy van egy vastagabb zajtalan hangszín kombinációja is.

A Marquee modellbe egy igen precíz kivitelű, hagyományos tremolószerkezetet építettek. Benne 3 rugóval feszítenek ellen a húroknak.

Mit mutatott a meghallgatás?

A Marquee megdöbbentett a kiváló, gazdag hangminőségével. A szimpla tekercses hangszedők oly hihetetlen simán és tisztán szólnak, rendkívül gazdagon, amit ebben a közepes árkategóriában nem tapasztalni. A hangszínei számomra mindenképpen egy nem evilági szuper Strato hangját testesítették meg. Strato, de mégsem az, annál valamelyest több, de ha valaki nem tudja, hogy mi szól csak a hangját hallja, akkor azonnal felkapja a fejét a hallottakra és azt kérdezi, milyen Strato ez? A push pull kapcsoló kihúzott állapotában csodálatos gazdag, széles, arányos hangok jönnek A kombinált állások hangja egészen különösen áttetsző és mégis vastag.

Sajnos az emberek hajlamosak arra, hogy a Burns gitárt és annak hangzását az ősrégi instrumentális zenét játszó Shadows-hoz társítja. Nagy hiba, mert az csak egy hang a sok közül, amit ez a gitár valójában tud. A hang gyorsan indul, de nem szőrösen és harapósan, hanem simán, de súllyal. Ezért lehet vele bizonyos erősítőkkel szinte harangszerű igen vastag hangszínt elérni. Érdemes rajta funky akkordikus kíséretet is kipróbálni, vagy valami egészen mást. Az kétségtelen, hogy a Burns gitár tiszta tónusa egyedülállóan gazdag és érzéki, azonban téved az, aki azt gondolja, hogy torzított hangszínen nem fog jól működni. Kipróbáltam és azt kell, hogy mondjam, egy új hang, amit nem hallani sehol. Emlékezetetnék Brian May-re, aki ugyancsak Burns szimpla hangszedőket használ kedvenc gitárjában. És micsoda homogén torzított hangja van! Azt semmiképpen nem állítanám, hogy a Burns Marquee egy metál gitár, de azt igen, hogy a sok egyforma rock hangzásban mindenképpen egy egyedi helyet képvisel.

Játékkényelem

A Burns gitárok nagyon kényelmesek, hihetetlen finom nyakuk van, jó helyen van a súlypontjuk. A Marquee kissé nehezebb, mint a Strato, bár a hársfa testű változata könnyebb. A bundozás közepesen széles és magas.

Ár/minőség arány

A táblázatban is feltüntetett 157.990,-Ft-os ár rendkívül kedvező egy ilyen kiváló minőségű, nagyon különleges gitárért. Igaz, hogy tokot azt külön kell venni hozzá, de ez a gitár nagyon megérdemli, hogy legyen egy kemény biztonságos tokja. Igazi profi hangszer, a közép kategória áráért. Minden Fender rajongónak javaslom, hogy tegyen egy kirándulást az Eldorádó Zichy utcai boltjába és próbálja ki ezt a gitárt, a többi Burns modellel együtt.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2007-03-02 20:58:45