Duesenberg Dragster elektromos gitár

Egy gitár kinézete a hozzáértőnek sokat elárul mindarról, amire használják és azt is, hogy kik, hogyan használják azt a zenében. Vannak gitárok, például amit alapvetően profit termelésre használnak leginkább, mert használhatatlan zenére..... Ilyenek manapság tömegével jönnek Kínából....

Egy gitár kivitelét két fontos dolog befolyásolhatja: az egyik a muzsikus igénye, de nagyon sokszor már kezdettől fogva az, amit a gyártó szándékozik benne megvalósítani. Gondolok itt arra, hogy például nem azért készítettek berakás nélküli, csupán egy hangszedős gitárokat, mert ilyenre vágyott a gitáros. Nem. Azért készültek ilyen gitárok, mert a gyár osztott szorzott és rájött, hogy ha egyszerűbb, kevesebb anyagot és munkát igénylő modelleket is tervez, akkor a gitár olcsóbb lehet, és szélesebb körben hozzáférhetővé válik a vásárlóközönség számára. Mindegyik nagy, neves gitárgyártónak volt ilyen modellje, és bizony sokszor jobban szóltak, mint a nagyon felszerelt, sok vasat és tuningot tartalmazó drágább változatok. És bizony azért szóltak jobban, mert a fa rezonáns viselkedését csak kevés fém és egyéb akadályozó dolog akadályozta. Ezért ez a koncepció időről időre újra előkerül és megjelennek modern, átgondolt modellek ugyanezzel a puritán kivitellel. Most íme itt egy furcsa szerzet, egy másik Duesenberg gitár, a fent vázolt koncepció eredménye, a Dragster modell. A gitár, bár tényleg egyszerű, de többet nyújt, amint amit látni enged. A Dragster is a régi időket idézi, amikor egyetlen hangszedő is elegendő volt a jókedvű muzsikáláshoz, és nem kellett nagyon kinyitni a pénztárcát sem.

Kivitel

A gitár kivitele emlékeztet a Gibson kilencvenes évek közepén alkalmazott koncepciójára, amikor elkezdtek ismét valamit újítani és megtervezték az egyszerűen gyártható Nighthawk sorozatot. Mint mindig, a piac értetlenséggel fogadta és hamarosan abba is hagyták a Nighthawk gyártását. A közönség sohasem tudta és akarta elfogadni igazi Gibson gitárként, pedig egy zseniális hangszer volt a maga nemében, de a furcsa szabályok szerint működő vásárló nagyközönség ítélete megakadályozta, hogy az a gitár igazán naggyá legyen, amire mint hangszer konstrukció minden esélye meg is volt.

A Dragster is ilyen egyszerű kivitelű. A test formája kissé talán a Gretch gitárokéra emlékeztet. Itt is enyhén, pár fokban megdöntött nyakat találunk. A gitár nyakának enyhe dőlését jól mutatja a kép.

A mahagóniból készült tető sima, lapos, azaz nincs domborítva. Ehhez ragasztással illeszkedik az egy darab mahagóniból kifaragott nyak.

A fogólap rózsafából készült. A jellegzetes Duesenberg fejforma harmónikusan illeszkedik ebbe a formavilágba is.

Csakúgy, mint a Starplayer sorozatnál a gitár hátulján nincs semmilyen üreg az elektronikának, ezt elölről vésték ki és a kopólap takarja el, amire az elektronika kezelő elemeit is elhelyezték.

A gitárról külsőre alig lehet valamit mondani- nem egy beszédes hangszer- de ez csak a külső látszat.

Szerelvényekről itt alig kell szólni, a húrkulcsokon és az állítható kombinált húrbefűzős húrlábon kívül nincs mit megemlíteni. Legfeljebb arról lehet beszélni, hogy az egyszerűség milyen jótékony előnyöket tartogat.

A kombinált húrbefűző valamikor az olcsóság jegyében kapta ezt a külsőt, azonban mostanra már egy kiforrott konstrukció lett és biztosítja az egyszerűségéből adódó előnyöket. Itt arra gondolok, hogy a húrfeszítő erő testre irányuló komponense nincs megosztva, hanem azon a két csavaron keresztül közvetlenül hat a testre, és ráadásul állítható is. Így sokkal kevesebb veszteséggel kerül a húrrezgés energiája a fába. Ez a megoldás mindig egy gyors reagálású, eleven hangú gitárt eredményez. A hang kitartása sem rosszabb, mert ugyan nincs nagy tömeg, ami mechanikusan kompresszálná a hangzást, de nincs annyi veszteség sem, ami lecsökkentené a hang hosszát. Így a gitár hangjának tranziensei nem kopnak el, villámgyorsan indul a hangja és élőn, elevenen szól.

Elektronika

Az ember gondolhatná azt, hogy mit lehet írni egy egyetlen hangszedős gitár elektronikájáról. Nos, erről a gitárról lehet mit írni. Bizonyára feltűnik, hogy van a gitáron egy P-90-es mintájú szimpla hangszedő, és van hozzá egy 3 állású pickup váltó is. Mielőtt kiderül miért van egy egyetlen hangszedős gitáron mégis pickupváltó, előtte szeretnék pár mondatot mondani a P-90-es hangszedőről. Normál esetben a P-90-es hangszedő egy nagy menetszámú szimpla tekercses konstrukció, amit a két tekercses humbucker és a szimpla egytekercses hangszedő közötti hangtartományhoz terveztek. A P-90-ben egy nagyobb jelű, vastagabb és sötétebb tónust kívántak létrehozni, ami valahol középúton van a Les Paul és a Stratocaster között. Sohasem lett olyan népszerű, mint a humbucker vagy akár a vékony szimpla pickup. Mégis az utóbbi években egyre többen fedezik fel a benne rejlő hangi lehetőségeket. Mindent lehet ugyanis még jobban csinálni, mint annak előtte.

A Duesenberg P-90-es két egymás feletti tekercsmagból épül fel közös mágnes pólusokkal. Ez sem teljesen új ötlet. Így van egy alsó és egy felső tekercsmagja, eltérő menetszámmal, és esetleg más átmérőjű huzallal tekerve. A mágnes helyzete azonban nem egyforma a két tekercs számára, így másféle hangzás hozható létre ezekkel a különbségekkel, valamint megoldható a zajkioltó funkció is. A Dragster esetében arról van szó, hogy lehetséges használni külön a felső magot, külön az alsó magot és kombinálva a kettőt. Ezt a három összekötést a 3 állású kapcsoló biztosítja nekünk. Ilyen egyszerű, és innentől úgy képzelhetjük el a gitárt, mint egy két hangszedős hangszert, ahol a pickupok egymás fölött helyezkednek el.

A megcsapolt tekercsmagoknak bekötéstől függően van egy további funkciójuk, mint "dummy" tekercs, a zaj kioltására. Ezért oly csendes, zajtalan a Duesenberg gitár.

Van még további érdekesség is, amit korábban még nem láttam más gitáron. A hangszínszabályzó potméter kitérési tartománya mindössze kb. 70 fok. Ezen a szűk elfordulási szögön belül van a teljes szabályzási tartománya. Segítségével egyetlen kis mozdulattal válthatunk egy sötétebb tónusra. Ha gyorsabban mozgatjuk a potmétert, akkor olyan, mint egy Wah effekt. Használható is ilyen értelemben, de sokkal inkább a kényelmes hangszerkezelést támogatja ez a nagyon egyszerű, de annál hatékonyabb megoldás. Miért 60 évvel később jut valaki eszébe ilyet alkotni? Pofon egyszerű ötlet.

Én személy szerint nem vagyok a végtelen fejlődés híve, nem várom, hogy a gitár minden évben megújuljon, mert nem is tud. A nagy cégek is már kényszerből és kínjukban "fejlesztenek". És néha előjön egy ilyen banálisan egyszerű ötlet. Vajon a Fender vagy a Gibson merne-e egy ilyen gitárral kirukkolni? Azt hiszem nem, mert akkor becsukhatnák a kapukat és lehúzhatnák a rolókat... A Duesenberg azonban megengedheti magának, mert nincs veszteni- csak nyernivalója.

Hangzás

Ez a gitár mutat valami ősi karaktert az LP-ből, torkosan szól, de még mindig kellő nyitottsággal és melegséggel, annál viszont élőbb elevenséggel. A pengetési tranziensek villámgyorsak, így nagyon frissen szól a gitár, gyorsan indulnak a hangjai. Tiszta hangszínei melegek, áttetszőek, de kellően testesek, a torzított hangszínek ugyan az erősítőtől erősen függnek, pengetésnél harapósak, de lecsengésben simák, homogének. Néha még egy Telecaster hangját is vélhetjük felfedezni, különösen a középső pickup állásban, amikor valószínűleg a két mag ellenfázisban működik.

Persze, azt sem szeretném elhallgatni, hogy mi másért szólnak még oly jól ezek a gitárok, nos, nincs más egyébről szó, minthogy vastagabb húrokkal van felhúrozva: 010-013-017-028-042-050

Játékkényelem

A gitár egy könnyű konstrukció, a nyaka nagyon kényelmes, kézre álló, talán ezt sem kell nagyon megszokni, mert annyira kényelmes már első fogásra is. Bár a Starplayernél nem említettem meg, itt most nem akarom elmulasztani, hogy valami ilyesminek képzelem az optimális "zenészbarát" potméter gombokat és váltó kapcsolót. Kézre áll, nem csúszik le róla az ujjunk és ott van, ahol lennie kell, nem kell attól tartani, hogy széthullik, mert valamit kispóroltak belőle.

Az előző Duesenberg tesztben írtam a PLEK-ről. Nos a játékkényelmében itt is érezhető annak minden jótéteménye.

Ár/érték arány

A jó hangszerért az ember nem sajnál többet fizetni, még akkor sem, ha tudja mennyi ember él jól a hangszeriparból.

A Dragster ára: 348.000,-Ft

Ebbe az árba beletartozik egy csúcsminőségű bélelt, bőrből készült puhatok is.

A gitár a Stageshop Hangszerboltban próbálható ki több más Duesenberg modell társaságában. Ezúton is szeretnénk megköszönni, hogy letesztelhettük a Dragstert.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2011-01-29 12:30:00