Fender American Special Stratocaster-HSS

A gitár történelme valahogy úgy fordult, hogy a Fender gitárok valamiért a szimpla tekercses hangszedők világát vállalta fel, így a jellegzetes fényes, nyitott hangzás eleve adott volt. Ha összehasonlítjuk a Gibson történetével, ott ugyanez figyelhető meg, csak a dupla tekercses hangszedővel és a hozzátartozó torkos sötét hangzással. Mindkét cég tett próbálkozásokat hogy a "másik oldal" hangszedőivel is gyártson gitárokat, azonban ezek a kísérletek eléggé kudarcba fulladtak üzletileg. Nem a cégen múlott, hanem az emberek ízlésén. Mindkét cég készített remek gitárokat másféle hangszedővel, de a piac rendre visszautasította őket és legfeljebb csak mint különlegesség szerepelnek ma is a kínálatukban. A rock zene előretörésével a kemény agresszív hangzás lett a domináns, így minden gitáron az elsődleges hangzást ebbe az irányba kellett formálni.

A Fender esetében ez nagy kompromisszum volt, mert azzal, hogy a húrlábhoz egy Humbucker hangszedőt illesztenek, megváltozott a klasszikus külső, ami valójában eladja a hangszert, hiszen a vásárlónak mindig a szeme találkozik először a gitárral és a gitárossal, csak utána a füle. Így a vizuális hagyomány nagyon fontos eladási faktor.

A gitáros oldaláról pedig fontos az is, hogy meglegyen a lehetőség egy humbuckeres hangzáshoz is. Így kompromisszumot kellett kötni mindkét oldalról és így lett a Fender American Special Stratocasterből egy HSS változat is. Persze ha végignézzük a Fender hatalmas modell kínálatát, találunk az Artist sorozatú gitárjaik között HSH összeállításút is, pl. (Dave Murray modell)

Ebben az írásban Fender American Special Stratocaster HSS változatát mutatom be.

A gitár, leszámítva a külső változásokat minden tekintetben megegyezik a 3 szimpla hangszedős Special változattal csupán a hangszedők összeillesztésénél kellett átgondolni, hogy milyen hangszedő jöhet számításba, amelyek kombinált állásban nem rontják le egymás teljesítményét, másfelől hangerőben is illeszkednek egymáshoz.

A Special sorozatot általánosságban az jellemzi, hogy teste égerből készült, lakkozása magas fényű uretán, a nyak rádiusz 9,5 coll és a magas, széles (jumbo) bundozással látták el. A normál változat egy 3 db-os Texas Special szimpla hangszedő készlettel jön ki. A HSS változat pedig a húrlábnál egy Atomic Humbuckerrel és szinkronizált vintage tremolóval.

Az alábbiakban közlünk egy áttekintő táblázatot, amiből minden apró és fontos részlet kiderül:

  • Test anyaga: Éger
  • Nyak profil: Modern "C" profil
  • Bundok száma: 22
  • Bund méret: Jumbo
  • Pozíció jelzők: Fehér műanyag berakás
  • Fogólap anyaga: Rózsafa
  • Fogólap rádiusz: 9.5" (241 mm)
  • Nyak anyaga: Jávor
  • Nyak kidolgozás: Selyemfényű uretán lakk
  • Nyak szélesség a fejnél: 1.6875" (43 mm)
  • Húrhosszúság: 25.5" (648 mm)
  • Fejforma: Nagy a '70-es évek stílus
  • Nyak borító lemez: Standard 4 csavarost
  • Truss Rod Nut: 1/8" American Series Nut
  • Kopólap: 3-rétegű fekete
  • Pickup összeállítás: Humbucker/Szimpla/Szimpla (HSS)
  • Húrláb Pickup: Atomic Humbucking Pickup
  • Középső Pickup: Texas Special Single-Coil Middle Pickup
  • Nyak Pickup: Texas Special Single-Coil Neck Pickup
  • Pickup váltó: 5-állású:
    • Position 1. Húrláb pickup
    • Position 2. Húrláb és középső pickup
    • Position 3. Középső pickup
    • Position 4. Középső és nyak pickup
    • Position 5. Nyak pickup
  • Speciális Elektronika: Greasebucket hangszínszabályzó áramkör
  • Szabályzók: Master Hangerő, hangszín 1. (nyak pickup) Greasebucket áramkör, (magas vágó basszus emelés nélkül) Tone 2. (húrláb pickup), Greasebucket hangszínszabályzó áramkör
  • Szerelvények: Krómozott
  • Húrláb: Vintage Stílusú Szinkronizált Tremoló
  • Hangoló kulcsok: Standard öntött, zárt kivitelű
  • Húrtámasz fejnél: Szintetikus csont
  • Kapcsológombok: Fekete műanyag
  • Tremoló kar: Vintage Stílusú Tremoló kar

Mellékelt Kiegészítő tartozékok:

  • Nyak feszítő kulcs: 1/8" imbusz
  • Nyereg állító: .050" imbusz

Egyéb:

  • Húrozás: Super 250L's, NPS (.009-.042 Gauges)
  • Tok, egyéb: Szivaccsal bélelt puhatok, Polírozó rongy

A Greasebucket hangszínszabályzó

Ha meglátjuk ezt a hosszú szót, akkor nem kell valami nagy dologra gondolni. Csupán egy nagyon praktikus megoldást jelöl, amikor a hangszínszabályzóval a magas tartomány csillapítjuk a közép és a basszus tartomány érintetlenül marad. Már az ötvenes évek óta gondolkodnak azon, hogy a hangszínszabályzó poti a hangerő potméter előtt vagy után legyen, mert másként viselkedik az áramkör mindkét esetben. A modern bekötés szerint, mint amilyen a Greasebucket is, a hangszín poti megelőzi a hangerő potit, így a hangszín áramkörhöz tartozó magasvágó kondenzátor másként fog működni. A Greasebucket esetében a vágási frekvencia is magasabban van. Ennek eredményeként a hangszín nem lesz zavaros, továbbra is fókuszált marad a fülünk számára.

Hangzás

A gitárban a DH-1 Atomic Humbucker néven is ismert hangszedő van a húrlábnál. Ez a hangszedő a Fender saját fejlesztése. Úgy tervezték, hogy a hangja gömbölydeden induljon, nagy jelet adjon le, megfelelő közép tartomány mellett, azonban még mindig legyen elegendő magasa, hogy ne rontsa le a szimpla hangszedőket kombinált állásban. Nehéz bármilyen ismertebb hangszedőhöz hasonlítani, hiszen ez esetben a fontos szempont volt a szimpla hangszedőkkel való kiegyensúlyozott együttműködés.

Amit minden esetre lehet hallani belőle az, hogy nagyon sokoldalú lett tőle a gitár, a kemény rocktól a metálig bármilyen hangzást képes lefedni megfelelő erősítővel.

A klasszikus Fender hangzás azért nem veszett el, mert még 3 pickup állásban mindig nagyon jön a Fender hangzás, ezért ezt a kombinációt szerencsésnek tartom és véleményem szerint csak több lett tőle a Stratocaster.

A gitár 244.000,- Ft-ba kerül, teljesen megfizethető árkategória a hozzátartozó jó minőséggel, minden Fender barát figyelmébe tudom ajánlani ezt az érdekes modellt. A gitárhoz kapunk egy jó minőségű bélelt puhatokot, a szükséges beállító kulcsokkal és törlőkendővel.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-08-16 14:30:00