Gibson Les Paul Custom

Sokan kérdezhetik, hogy mit lehet írni még egy Les Paulról. Nos, rengeteget, kezdve attól, hogy nincs belőle két egyforma hangzású darab, ugyanakkor a gitárosok körében a külvilág számára oly egyszerű hangszer egy egész kozmoszt testesít meg. Itt pedig a gitárosoknak írunk, és mindig van bőven mit írni egy-egy hangszerről. Persze azt is tudjuk, hogy a honlapunk elsődleges információforrásul szolgál, így bizonyos hangszerek kapcsán megragadom az alkalmat, hogy kicsit mélyebben bemutassam az adott gitár történetét. Ugyanis, a Les Paul már több mint gitár, mert immár egy egész történelem és legenda. Nyugaton a gitárrajongók egy része gyűjti a hangszereket, és a Gibson cég nagyon nagy számban az ők kedvéért is gyártja a korabeli kinézetű hangszereket.

Miközben bemutatom a Mezzoforte Hangszeráruházban kapható Gibson Les Paul Custom gitárt, előtte pár mondatban felidézném a Les Paul Custom gitárok történetét csupán röviden.

A Gibson Les Pault 1952-ben mutatták be. Az első példányok P-90-es szimpla hangszedőkkel, mahagóni testtel, jávor fedőlappal, ugyancsak mahagóniból készült nyakkal és rózsafa fogólappal, aranyszínű lakkozással jöttek ki. Ez a modell lett a legendás Gold Top.

2 évig csak ebben a színben léteztek, míg 1954-ben megjelent pár luxus kinézetű változata is, tisztán tömör mahagóni testtel, valószínűleg Les Paul saját kérésére. Les Paul maga is mindenképpen szeretett volna egy fekete gitárt, el is készült és innen ered a "Black Beauty" elnevezés is. Ezen a gitáron már ébenfa fogólapot alkalmaztak. A húrlábnál még a hagyományos P-90-es hangszedő volt, de a nyak pozícióba már az új Seth Lover által tervezett, Alnico V mágnessel készült hangszedő került. A bundok alacsonyak és laposak voltak, éppen ellenkezőleg a mai megszokott Custom változatok, közepes és magas bundozásával. El is nevezték "fretless wonder" -nek azaz bundnélküli csodának, hiszen a gitáros alig érezte, hogy bundozott hangszeren játszik. Ez a széria tekinthető az első Custom sorozatnak. 1956-ra már kialakult a tömör, egy darabból készült húrbefűző is, ami azóta is elmaradhatatlan jellegzetessége, szerelvénye, mintegy szabványos része lett a Gibson gitároknak.

1957-re a Black Beauty jócskán átalakult. Ekkor már 2 vagy 3 PAF dupla tekercses hangszedő került a gitárokba. Ekkor lett a bundozás is magasabb és szélesebb.

Mára a Les Paul Custom már eltér az első 1954-es sorozat tisztán tömör mahagóni testétől, helyette a jól bevált jávor fedlappal jelenik meg. Több színben jelenik meg, silverburst, fehér, borvörös, és cherry sunburst színekben. A Custom változat több külső jegyében is különbözik a Standard változattól. Míg a Standard krómozott szerelvényeket kap, a Custom aranyozottakat. Itt egyedüli kivétel a Silverburst modell, ami krómozott szerelvényű. A fogólap szélének és a test kontúrjának berakásai a Custom változatnál több rétegűek.

A pozíciójelzők a Customnál már az 1. fekvésnél kezdődnek és négyzet alakúak. A Standard változatnál a 3. fekvésben kezdődnek és trapéz alakúak. A Custom fejet is egy 5 tagból álló gyöngyház berakás díszíti. Ezt a díszítményt a Super 400 CES modellről örökölte a Les Paul Custom. A Custom modell potméter gombjai is a kényelmesebb fajtából valók, bár ez az évjárat szerint időnként változik. A Gibson már régóta nagyrészt a Grover hangoló kulcsokat használja.

Ezzel már tulajdonképpen be is mutattam a szóban forgó Gibson Les Paul Custom modellt. Itt azonban még van pár fontos információ. A Custom modellek egy másik műhelyben készülnek, ahol a fedlap domborítását kézi faragással végzik. Legalábbis ez így volt még pár éve. Talán ez is magyarázza a Standard változathoz képesti magasabb árát.

Hangzás, játékkényelem

Ebben a darabban a nyaknál egy Gibson 490R Alnico II dupla hangszedőt helyeztek el, míg a húrlábnál egy 498T jelű Alnico V változatot. Ez utóbbi egy nagyjelű hangszedő rendkívül erőteljes hangzású, karakteres közép és magas tartománnyal. Ezzel a gitárral bátran lehet akár még metált is játszani, bár mindenki tudja, hogy a Les Paul sokkal inkább egy univerzális rock hangszer. Bármekkora torzítást állítunk be, a hangja még mindig megtartja a Les Paul jellegzetes torkos, magvas karakterét, ugyanakkor az Alnico hangszedők finom selymes szövetét a torzított hangzásban.

A tiszta hangzás különösen a nyak hangszedőnél vastag és meleg, a húrlábnál már nem ezt hallani, hiszen azt a túlvezérelt hangzásokhoz fejlesztették ki. Kombinált állásban azonban nagyon jól használható tiszta hangszínt ad ez a gitár, nyilván erősítőtől és gain beállítástól függően. A Les Paul-t lehet szeretni vagy nem szeretni, a nyaka furcsa lehet, akik hozzászoktak a Fender és Ibanez jellegzetes vékony nyakához, azonban azt tudni kell, hogy a Les Paul hangzás (sok más összetevő mellett) ezzel a nyak keresztmetszettel valósítható meg. A nyakát könnyebb megszokni, mint a súlyát. A Les Paul gitárokat gyakran éri kritika e tekintetben, bár erre megint azt lehet mondani, hogy megszokás kérdése. A Les Paul legendás hangkitartása és éneklő hangja nagymértékben a test anyagával, és annak súlyával van összefüggésben.

Ez egy ilyen hangszer, el kell fogadni ilyennek, és aki elfogadja az meg is szokja és onnantól boldog ember lesz egy ilyen modell birtokában.

A gitárhoz adnak egy bíbor plüssborítású kemény tokot, melynek belső zsebében megtaláljuk a Custom Certificate-et, azaz egy kemény fedeles tanúsítványt, a gitár "anyakönyvi kivonatát", igazolván a hangszer eredetét és minőségét. Sok ember számára ez többet jelent, mint saját anyakönyvi kivonata....

A most bemutatott Les Paul Custom a cikk írásakor 819.000,- Ft-ba került.


A Hangfoglalás kiállításon is lehetett látni egy gyönyörű Les Paul modellt, 779.000 Ft-ért, egy Gibson 1956 Goldtop VOS-t. Ez a gitár már azóta új gazdáját boldogítja.

Reményeim szerint rendszeresen be fogok tudni számolni újabb különleges Gibson modellek érkezéséről.


www.gibson.com


Szabó Sándor

2010-10-23 10:00:00