Ibanez MSC650 Montage elektro-akusztikus gitár

Aki rendszeresen olvassa honlapunkat, tudja, hogy nem illetem nagy elismeréssel azt a sajátos tendenciát, hogy az elektromos gitár nem hajlandó fejlődni, pontosabban sem a cégek, sem a piac nem hajlandó egy áttörő megújulásra, fejlődésre. Miközben a több mint fél évszázada valahogyan kitalált, és besikerült gitárok uralják még mindig a piacot és a zenét is, így joggal vetődik fel a kérdés, hogy hol lesz-e végre valaki, aki látja ezt a sajátosan állóvízszerű helyzetet, és vajon mikor rukkol ki már egy gitárral, ami legalább fáklyásként sugallna valami üzenetet a jövőbe arról, hogy merre lehetne továbblépni az elektromos gitárral. Az elektromos gitár születésének kezdetétől fogva mindig akadtak ötletek a megújításra. Voltak, akik mindenféle effektet építettek a gitárba, voltak akik az erősítőt és a hangszórót is, voltak, akik a formában tettek radikális javaslatokat, és akadt olyan is aki magát a pickup rendszert cserélte le egy jóval tökéletesebb optikai szenzorra. Egyik sem rengette meg a gitár világát és maradt minden a régiben. Néhány újdonság továbbra is évről évre feltűnik, de abból sokkal inkább a "mindegy csak valami más legyen" törekvés jön le, bár akad közöttük a valódi célszerűséget kereső megoldás is. Ezen gitárok sorsa természetesen "borítékolva" van....

A minap egy érdekes gitár ragadta meg a figyelmemet. Ez a gitár nem más, mint az Ibanez MSC650 Montage nevű hibrid, elektroakusztikus gitárja.

Koncepció

A cég közleménye szerint a zeneiparban dolgozó gitárosnak akartak kedvezni azzal, hogy ne kellejen mindig más gitárt, más rendszert, esetleg más gitárost alkalmazni egy másféle hangszín miatt. Így egy olyan gitárt univerzális terveztek, amely egyszerre rock gitár és akusztikus gitár. Nyilván egy kompromisszum, amiből nem lehet tudni, ki jön ki nyertesen a gitár, a gyártó vagy a muzsikus. Ezt az idő fogja eldönteni. Minden esetre nagy szeretettel és kíváncsisággal vettem kézbe ezt a mutatós hangszert.

A koncepció magában foglalja azt a törekvést is, hogy a legszükségesebb szolgáltatások legyenek benne mindegyik gitárfajtából és még azon felül is kínáljon előremutató megoldásokat.

Eképpen legyen benne egy teljes akusztikus gitárt képező elektronika, legyen benne torzító a rock hangzáshoz.

Részletek

A gitár konstrukcióját tekintve üreges testű, felépítése inkább a jazz gitárokéra emlékeztet annak ellenére, hogy a testében másféle merevítést alkalmaztak:

Amint az a képen is látható, a kagylós jávor felületű rétegelt anyagot nem merevítették tovább, hanem alatta háromszög alakzatban helyeztek el lebegő összekötő gerendákat. Ez a testet merevíti, a húrfeszítést a tető veszi fel teljes egészében. A lebegő gerenda azt jelenti, hogy nincs ráragasztva a tetőre, hanem csak a végeik vannak leragasztva a kávához és a tőkéhez. Ezzel a tető szabadabban rezonálhat. A kivitel egyszerű, nincs domborítás, ami nagyon megdrágítaná a gitárt. Helyette inkább jobban bíztak a rétegelt anyag szilárdságában.

A húrláb és a húrozás teljesen az akusztikus gitároktól átvett megoldás. A tesztelt példányon 012-es bronz húrok voltak. Az ilyen gitáron az oktávot nem lehet állítani. Ha valami finom beállítás kell, akkor a nyereg magasságán és a vastagságáig megengedően az oktávot lehet csiszolással beállítani.

Maga a Montage név is azt sugallja, hogy ez a gitár több gitár montázsa.
Vessünk csak egy pillantást a testre:

A vonalvezetés emlékeztet egy cutaway formájú kisebb akusztikus gitárra. A hangnyílásokat a test felső részén helyezték el. A vonalvezetés egyébként számomra eléggé megnyerő, az a fazon, ami akusztikusan is működőképes, nemcsak esztétikailag. A nyak mahagóniból készült, benne merevítő pálcával, rózsafa fogólappal. A húrtávolság 64 cm, figyelembe véve az elektromos gitárosok rossz kézkondícióját.

A nyakat két csavarra rögzítették a testhez. Nem tudom az is a montázs része-e, hogy a nyak feltűnően kidolgozatlan, még a pórusait sem tömték be, felülete csaknem nyers és rajta hagytak pár kidolgozási "nyomot". A nyak keresztmetszete emlékeztet a Les Paul gitárokéra. A fejforma akár lehetne egy elektromos gitáré is.




A hangszeren azonban a legszembetűnőbb, hogy tele van kezelőszervekkel. Két "kezelőpultot" is találunk rajta, egyik a test felső, mellső részén van, a másik a kávába beépítve.

Az előlapon potméterek és egy 5 állású funkció kapcsoló látható, ami inkább úgy tekinthető, mintegy master kezelő felület, ahol a gitár fő funkcióihoz van hozzáférésünk. Mindenek előtt tekintsük át az 5 állású kapcsoló által választható fő funkciókat.

Az 5 állású funkció kapcsoló lehetőséget ad magnetikus hangszedő

(Clean), a piezzo hangszedős akusztikus hangzás (Acoustic), és ezek kombinációjára (Clean+ Acoustic), továbbá egy beépített torzító (Drive) illetve a Drive+ Acoustic funkció kombinálására.

A potméterek: Torzító Gain, Torzító kimeneti szint, magnetikus pickup (Clean) hangerő, piezzo pickup (Acoustic) hangerő és Master hangerő.
Érdekes, hogy a kezelőszervek feliratait egy külön vékony, áttetsző műanyaglapra írták fel. Ez a lap könnyen "leakasztható" a helyéről. Akit zavar, az megtanulja a szabályzókat és a kapcsoló állásokat, és ha nem tetszik neki, akkor akár ki is dobhatja.

A másik kezelő pult a káva felső részén van. Ez tartalmaz két gerjedés gátló Notch filter szabályzó potmétert, egy mély, közép, magas szabályzó csúszó potméteres EQ-t, valamin a beépített zengető Mix potméterét. Ezen kívül vannak nyomógombok a beépített Chorus effekt bekapcsolására, és egy fázisfordító gomb a Notch filter beállításához.

A beépített Chorus és a Reverb meglepetés. Egyiket sem lehet paramétereiben szabályozni. A hangminőségük nem éri el még a pedálos effektekét sem, a zengetője kb. a rugós zengetőének felel meg.

Ezen effektek használatához a gitárhoz biztosítani kellett a tápfeszültséget, 4 db ceruza elem formájában, amit a hangszer hátulján helyeztek el egy tokban:

Ismerve a reverb algoritmusok számítási kapacitás igényét és áramfelvételét, így valószínűleg elég gyakran kell majd ceruzaelemeket vásárolni...)

Hangszedők

A gitárba egy Ibanez AP9 jelű magnetikus hangszedőt szereltek, éppen abba a pozícióba, amit a gitárosok a legritkábban használnak. Arról nem beszélve, mennyire zavarja az újjal pengetőket....Az akusztikus hangszedő egy B-Band USP piezzo fóliás pickup a húrláb alatt elhelyezve.

A gitárra két kimeneti aljzatot tettek, egyik az egy kevert kimenet, a másik csak a magnetikus hangszedőé. Ez fontos is, mert a kevert kimenettel lehet közvetlenül vonalból játszani, azonban a torzítós hangzást csak gitárerősítőn lehet megfelelően megjeleníteni.

A torzító

A beépített torzító a gitár legellentmondásosabb része ez esetben. Adott ugyanis egy inkább akusztikus, mint elektromos gitár, amire felszereltek egy hangszedőt épp oda, ahová nem kellett volna. A torzító hangja nagyon személyes ízlés kérdése. Nem akarnék róla ítéletet mondani, mivel a pickup elhelyezése zavart leginkább abban, hogy igazán használható hangán kipróbálhassam. Bár a kijövő hang ugyan teljességgel használható, kérdés, hogy a középen elhelyezett hangszedővel vajon kik és mire fogják használni ezt a torzítót? Ez a merengésem csupán tűnődés, azt kutatva, hogy ha idehaza van 95% elektromos gitáros, és 5% akusztikus gitáros, akkor azt próbálom kitalálni, melyik tábor fogadja majd el ezt a kompromisszumot. Én ebben a tekintetben teljesen független tudok lenni és találtam is nagyon jó ötleteket a kipróbálás közben.

Üzenet az Ibanez cégnek

Most az Ibanez cégnek is szeretnék üzenni: Gratulálunk a hibrid gitár ötletéhez. Egy másik jövőbeli Montage változatnál esetleg tegyék a magnetikus hangszedőt a húrlábhoz közel, gondoskodjanak egy hibrid húrlábról is, ami egyaránt lehetővé teszi, hogy vékony és vastag húrral is lehessen használni a gitárt. Ha az Ibanez nagyon ragaszkodik a Chorushoz és a Reverbhez és nem csak eladási praktika van a dolog mögött, akkor ne sajnáljon beletenni egy fejlettebb algoritmust futtató DSP-t megfelelő minőségű konverterekkel, és ha már ez megtörténik, akkor egy külön aljzaton külső tápfeszültségről is gondoskodni szíveskedjen. A chorus és reverb effekt annyira kritikus igényeket támaszt, ami miatt a gitárosok szeretik külön megválasztani a saját ízlésük szerint ezeket az effekteket. Én a magam részéről nem kifogásolom, ha egy cég többet akar tenni a gitárért, a gitárosért, de akkor tegyen többet a hangminőségért is. Jó gitárban jó zengető? Legyen!

További üzenet, hogy ha a magnetikus hangszedőhöz esetleg egy magasvágó hangszínszabályzó potmétert is betesznek majdan, azért nem fogunk megharagudni.

Ezen kívül azt üzenjük, hogy ez a konstrukció több figyelmet is megérdemelne, mint például igazi tiszta jávorfa használatát....

Mindezek figyelembevételével is üdvözöljük az Ibanez cég előremutató fejlesztését és reméljük lesz folytatása a Montage-nak és nemcsak egy eladási praktikát szolgáló kitérő project.

Kidolgozás

Azt senki nem mondhatja rólam, hogy egy gitárt nem szeretettel veszek a kezembe. Ezúttal is így van. Éppen ez a szeretetem veteti észre azokat a kidolgozási hibákat, amiket egy Ibaneznek nem kellene feltétlenül elnézni különösen egy olyan gitáron, amivel fel kívánja hívni a figyelmet, még akkor is, ha nem drága gitár. Különösen, ha a cég komolyan gondolta ezt a gitárt. A megfizethető árat mi szeretjük, és el is fogadjuk az okos kompromisszumokat a megfizethetőségért cserében. Azonban, ha gitárról van szó, ráadásul már nagy részben esztétikai produktumról lévén szó, akkor jogosan várunk el egy makulátlanul kidolgozott hangszert. Pl. Ne legyen görcs a fában még 155.000,-Ft-os gitárnál sem. A gitár általános kidolgozása egyébként teljesen rendben van. A takarékosság jelei láthatóak, a test szélén a berakások elölről mutatósak, a hátlap felől már csak egyszerű faberakás van, az is azért, hogy a rétegelt anyag rétegezettségét elfedje. A kidolgozottságban bár ez lehet szándékos is, a nyak lóg ki a sorból. Ez a nyers pórusos felület egy kis görccsel a közepén, valamiként nem ragadott meg, nem illik az igényesen lakkozott testhez. ez persze nem tragédia, másnak még kifejezetten tetszhet is, de meg kellett említenem.

Hangzás

Ha a gitár konstrukciójában és már koncepciójában is van kompromisszum, amibe a megfelelő árfekvést is be kell kalkulálni, akkor a hangban is kompromisszum lesz.

Meglepetésemre azonban, a gitár, különösen tiszta hangszíneken teljesen használhatónak bizonyult. A magnetikus hangszedő nagyszerű konstrukció, meglepetésemre sokkal nemesebben áttetsző hangot adott, mint a piezzo. Úgy tapasztaltam, hogy a Montage jobban funkcionál mint elektro-akusztikus hangszer, mint egy rock gitár a beépített torzítós résszel. A torzító inkább úgy lehet érdekes, mint hangeffektus. Meggyőződésem az is, hogy külső hangszínszabályzókkal a torzítós részből is kihozható egy sokkal átütőbb hangzás. Kifejezetten élveztem, amikor a tiszta hangzásra az Overdrive Volume potméterrel felúsztattam a torzítást egy egy pillanatra, ami az effektekben továbbélve nagyon hatásos effektként jelent meg.

Összegzés

Nekem, mint független gitárosnak a Montage elindította a fantáziámat. Alapvetően jó gondolatnak tartom ezt a házasítást. Nagyon jó lenne látni, ha valahol valami fantáziával és kreativitással is megáldott gitárosnál látnám viszont ezt a gitárt valami érdekes zenében. Ne feledjük: Az Ibanez megtette az első lépést, és hogy a gitárnak milyen sorsa lesz, azt a "megfejtők" fogják eldönteni. Nos azt kívánom, hogy ez a gitár egy ilyen "megfejtő" kezében éledjen fel.

A Montage egy érdekes, előremutató gitár, amit érdemes lenne még tovább fejleszteni.

A gitár 155.000,- Ft-ba kerül és még egy kemény formatokot is adnak hozzá. Ilyen tekintetben egyáltalán nem tűnik rossz vételnek a kompromisszumai ellenére sem, különösen, ha még azt is tekintetbe vesszük, hogy mennyi plusz szolgáltatást kapunk benne.

 A gitárt mindenképpen szeretném a gitárosok figyelmébe ajánlani, nagyon érdekelne, hogy reagálnak a Montage megjelenésére. Nagyon örülök az újítási szándéknak és az eredmény is figyelemreméltó és előre mutató annak ellenére, hogy a megvalósítás egy alacsony árkategóriás hangszerben kellett, hogy testet öltsön.

Végezetül azzal a javaslatommal búcsúznék, hogy a leendő felhasználók ne az akusztikus gitárt és ne a rock gitárt keressék a Montageban, hanem próbálják felfedezni és meglátni az újat benne, valahol a kettő között. Ez fogja eldönteni minden újszerű gitár sorsát.

Az Ibanez Montage gitárt a Mezzoforte Hangszeráruháztól kaptuk kölcsön kipróbálásra, amiért ezúton mondunk köszönetet.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2008-12-01 08:35:38