Itt a James Tyler Variax gitár a Line6-től!

Pár évvel ezelőtt, amikor megjelent a Line6 Variax sorozat, a gitáros világ talán fel sem fogta a dolog jelentőségét talán annál fogva nem, hogy nem vette igazán komolyan. Az analóg gitárhoz ( most már így kell neveznünk a hagyományos gitárt) szokott gitáros gyanakodva figyeli, hogy mi történik a gitár körül és sokszor nem érti, hogy miért lesz egyik napról a másikra digitális gitár. Valójában azért, mert lehetséges. Hasonló a válasz ahhoz, amikor egy hegymászót megkérdeztek, hogy miért akarja megmászni azt a magas hegyet, ahol már annyi ember meghalt? A válasz egyértelmű volt:- Mert ott van. Ennél nem is kell bővebb magyarázat. A gitár esetében itt van egy új egyre fejlődő technológia, ami minden területen teljesen átformálta a világot, és ezernyi nézőpontból lehet vizsgálni, hogy mitől jó vagy rossz. A legrosszabb az lehet vele, hogy teljesen kiszolgáltatottá teszi az embert, mint fogyasztót. Állandóan lépni kell az újabb, a jobb irányába és ezt nem mindenki teszi meg szívesen. Sok gitáros ismerősöm viszolyogva gondolt arra, hogy milyen rossz lenne, ha szintetizátoros lenne, mert még ki sem ismeri az újat, már jön is a még újabb és elkezdheti törni a fejét, hogy hogyan adja el és vegye meg a még újabbat. És ennek nincs vége. A fogyasztói lélektan csapdáin túllépve sokkal jobban járunk, ha belevetjük magunkat a legújabb Variax megtapasztalásába és a legjobbat próbáljuk meglátni benne.

Miben új a Variax legújabb James Tyler sorozata? Nos, sokban. Előszöris azt a leckét megtanulta a Line6, hogy a gitártól, mint analóg eszköztől, annak a használójával kialakuló viszonyától, a közvetlen kapcsolatától, a hang minőségétől nem lehet eltekinteni. Minden egy jó gitárral kezdődik. Ha nem jó a gitár, akkor abba építhetnek bármit is, a gitáros azonnal érezni fogja, hogy valami nem az igazi. Ezért felmerült annak az ötlete, hogy mi lenne ha a Variax technológiát egy kis manufaktúrában, történetesen James Tayler műhelyében tervezett és készült gitárba tennék. Egy ilyen gitár mindig is vonzza az érzékenyebb gitárosokat, hallják a különbségeket a nagy szériában készült gitárok hangjához képest. Valahogy személyesebbnek érzik. És így is van.

Közben a mikroelektronika és a számítástechnika még nagyobb távlatokhoz jutott, így a hang modellezés hallhatóan magasabb szintre jutott. A jó gitár és a fejlett technológia házassága a Line6 Variax legújabb modelljeiben ölt testet és most íme itt van, tanulmányozhatjuk, ízlelgethetjük, és kihozhatjuk belőle mindazt a sok jót, amire eddig nem voltunk képesek.

James Tylerről

Mint mindenütt a világon, vannak a nagy gitárgyártó cégek és vannak a független gitárkészítők, kis manufaktúrák. Ezek a gitárkészítők, kis cégek olyan hangi és vizuális részletek kidolgozására is odafigyelnek, amikre a nagy gyár már nem képes. Ezért is kedvelik egyre többen az egyedi vagy kis szériás hangszereket, mert valóban személyesebb a hangszer, mint akár a legnagyobb nevű márka bármely darabja. James Tyler egész életében a gitár bűvöletében élt, így a belső elhivatottsága hamar a legjobb kaliforniai gitárépítők közé emelte őt. A gitár legfontosabb, a hangot meghatározó elemeit mind saját maga tervezi és építi. A gitárjai nemcsak a hangzás, hanem az esztétikai kivitel tekintetében is a legmagasabb színvonalon tartják számon. Aki őt ismeri sokkal inkább a szakma művészének tekinti, többnek mint egy jó gitárkészítőnek. Aki West Holywoodban meg tudja vetni a lábát, az már tudhat valamit. A Line6 nyilván ismerte James Tyler életművét és bízva tudásában és tekintélyében őt választotta partneréül a legújabb Variax projecthez.

A gitárok olyannyira autentikusra sikerültek, hogy természetességükkel és harmonikus kinézetükkel teljesen belesimulnak a hagyományos gitárok sorába, ha egy hangszerbolt kínálatában tűnnek fel. Ezzel tehát a gitárosok azon igénye is teljesült, hogy egy hagyományos hangszer kinézetében és hangjában gyönyörködhessenek, melyben ugyanakkor benne van mindaz, amit ma egy gitáros csak kívánhat.

A James Tyler Variax több mint egy elektromos gitár, egy rendszer

Korábban már írtam a Line6 POD HD500-ról és a Line6 DT50 teljesen csöves adaptív erősítőről. Érdemesnek tartom újra elolvasni, áttekinteni, mert mostanra a Variax gitár a rendszer teljes és szerves részévé vált.

A Line6 rendszerben gondolkodik és termékei is egy rendszert alkotnak, mely bizonyos tekintetben zárt, de a zártságot kompenzálja annak kettőssége. Ezt itt bővebben kifejteném. A Line6 rendszer lényege, hogy a különféle termékek képesek egymással együttműködni, azaz rendszert alkotni. Példa erre, a POD és az adaptív erősítő, és most már a Variax is. A rendszer kettőssége azt jelenti, hogy a rendszer elemek közötti kommunikáció két különböző csatornán valósul meg. Egyik a hagyományos csatorna, azaz az analóg hangfrekvenciás vonal. Bármely Variax gitárt bedughatjuk bármely erősítőbe a jack aljzaton át csatlakoztatva és szólni fog. A másik csatorna digitális jelfolyamokat közvetít, adatokat, csakúgy mint egy számítógép, merthogy valójában az is. A Variax és a POD HD 500 például a speciális kábelén keresztül digitális adatfolyamban továbbítja a hangi információkat is, melyek a feldolgozás után konvertálódnak meghallgatható formába.

Sőt ebben a kettős rendszerben lehetőség van mindkét hangút egy időben való használatára is.

Miként a HD500-ban és a DT50-ben az erősítő elemeinek, alkatrészeinek a modellezése történik meg, a Variax James Tyler gitárban a gitár elemeinek modellezése is, a test formától a hangszedőkön át az akusztikus reagálásig. Így egy olyan rendszerrel van dolgunk, ami elképzelhetetlen variációs lehetőséget enged meg. Valójában egy élet kevés arra, hogy mindazokat a lehetőségeket, amik benne vannak mind oly részletességgel megismerjük, ahogyan azt a hagyományos gitárral és erősítővel tennénk.

A JTV Variax sorozat

Bár a James Tyler Variax ( JTV) gitárok megjelenését már egy évvel ezelőtt bejelentették, mégis ilyen sokat kellett várni, hogy 2011 Szeptemberére valóság legyen belőle. A gitárok két árfokozatban kaphatók, az amerikai gyártmányú Custom Shop modellek, és a koreai PRS gyárban készült változatok rendelhetők. Az amerikai és a koreai modellekben a digitális elektronika ugyanaz, tehát nincs különbség a hangzásban. A különbség az analóg hangzásban és a gitárokba fektetett egyedi manuális kézimunkában van, mely amerikai órabérben mérve igen magas.

3 alap modell készült JTV-59, JTV-69 és JTV-89 néven. Most ezeket mutatom be. Először mint hagyományos gitárokat tekintjük át őket, egyenként, majd később a Variax modellező algorimust is.

Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy ez a hosszú írás valójában egy nagyon praktikus végtelenül egyszerű eszközt mutat be, ahol kezelésének egyszerűségét mutatja az, hogy a gitár egyik potméter gombjának megnyomásával válthatunk a hagyományos gitár és a Variax ( dsp) funkció között.

JTV-59

Ez a gitár a legendás Les Paul mintájára készült, azonban jogvédelmi okok miatt a formája és a vele kapcsolatos anyagokban sok elnevezés különbözik, amiről majd később még beszélni fogok.

Az építési konstrukció, ami alapjaiban meghatározza a hangzást azonban ugyanaz: ragasztott nyak, a 629 mm-es menzúra, és a mahagóni/jávor anyag kombináció és a súly viszonyok eleve garantálják azt a hangi világot, amit 1959-től kezdve ismerhetünk.

A test forma valahol a Les Paul és a Telecaster között van félúton. A fejforma az LP stílusnak megfelelően a két oldali hangolókulcsokhoz van formálva.

A hangszedők a hagyományos 1959-es PAF tónust követik, azonban a hátsó hangszedő hangját kissé ütősebbre változtatták a mai igényeknek megfelelően.

Az eltérés a húrlábban is megfigyelhető, ugyanis a hagyományos Tune-O-Matic kétrészes húrláb, húrbefűző helyett itt egy kombinált egy darabból készült húrláb található, melybe piezzo elemeket is beépítettek a Variax modellező funkciókhoz.

A gitárok a legmagasabb minőségi igényeknek is megfelel. Scherry Sunburst, Tobacco Burst és fekete színekben gyártják őket.

Főbb jellemzőit az alábbi felsorolás mutatja:

  • Mahagóni test domborított jávor tetővel és jávor kontúr berakással
  • Ragasztott mahagóni nyak rózsafa fogólappal
  • 629 mm húrtávolság
  • Tyler '59 -es nyak profil
  • 22 medium-jumbo bund, kör alakú pozíció jelzők
  • 1-11/16" Graph Tech Black TUSQ XL önkenős húrtámasz
  • Zárt hangolókulcsok (16:1áttétel)
  • Krómozott szerelvények
  • Teljesen állítható Tyler-fejlesztésű húrláb
  • L. R. Baggs Radiance Hex piezo pickup rendszer
  • Vintage hangolású alnico nyak és húrláb Tyler humbucker pickupok
  • Master hangerő és hangszín szabályzók
  • Model és Alt Tune kiválasztó forgókapcsolók
  • 3-állású pickup váltó
  • VDI interfész (Variax Digital Interface) a Line 6 POD xt, POD X3, Vetta II erősítők és egyéb Line 6 termékekkel való összekapcsolásra
  • Li-Ion tölthető akkumulátor (12 óra időtartam működési idővel), nemzetközi szabványú fali adapteres töltővel
  • Variax Workbench szoftver és USB interfész
  • Bélelt, jó minőségú puhatok
  • Tartalék akku és töltő, kábel készlet külön vásárolható

Hangzás

Már az első hangok után azt kellett megállapítanom, hogy az USA-ban gyártott gitárok minőségét hozza. Ennyire jó hangzású gitárt Koreai gyártásban még nem nagyon hallottam. Talán a PRS koreai verziói szólnak még így. A hangszedőkről ugyanezt mondhatom el. A hangszedők Tayler specifikációi szerint készülnek, és azt állíthatom, hogy nyugodtan egymás mellé tehető akár a DiMarzio vagy a Seymour Duncan hangszedőkkel. Dinamikus, rendezett, részletes hang, határozott tranziensekkel és igen jól eltalált tónussal. Az LP-re jellemző torkosság itt is megvan, mely a konstrukcióból adódik, azonban van benne valami nyitottság, amitől még inkább játszatja magát a hangszer. Olyan, mint a jó bor, ami itatja magát. Az AlNICo mágneseknek köszönhetően tiszta hangszíneken is meleg áttettszőséggel szólnak az akkordok.

JTV-69

Ez a gitár a Stratocaster Line6 megfelelője, formájában itt is eltérések vannak, azonban csak úgy, mint az előző modellnél a hangzást döntően meghatározó építési alapelvek azok ugyanazok: csavarozott 22 bundos nyak jávor nyak, 650 mm menzúra, éger test. Ugyanígy a hangszedők egy modern Strato gitárnak megfelelőek.

A húrlábnál egy PAF mintájú AlNiCo mágneses felezhető humbucker, középen és a nyaknál egy ugyancsak AlNiCo mágnesű szimpla hangszedő kombináció található.

A húrláb szerelvények azonban fejlettebbek, mint az eredeti konstrukción voltak jobban ellenállnak az igénybevételeknek és precízebb hangolást tesz lehetővé.

A másik két modellel ellentétben itt a különböző gitárhangolásokat beállító forgókapcsoló a nyak pickuptól felfelé található, és ez véleményem szerint jobban kézre áll, mint az előző kettőnél, bár mint minden, ez is megszokás kérdése.

Több színárnyalatban kaphatók, 3 színű sunburst, fekete, alma piros, és égszínkék.

  • Égerfa test
  • Csavarozott egydarabból faragott, csavarozott jávor nyak rózsafa fogólappal
  • 650 mm húrhosszúság
  • Tyler '59 nyak profil
  • 22 medium-jumbo bund, kör alakó pozíció jelzők
  • 1-5/8" Graph Tech Black TUSQ XL önkenős húrtámasz
  • Zárt hangoló kulcsok (16:1 áttételű)
  • Krómozott szerelvények
  • Teljesen Tyler-fejlesztésű tremolós húrláb
  • L. R. Baggs Radiance Hex piezo pickup rendszer
  • Alnico húrláb humbucker és vintage hangzású nyak és középső szimpla Tyler pickupok
  • Master hangerő és hangszín szabályzók
  • Model és Alt Tune választó forgókapcsolók
  • 5-állású pickupváltó kapcsoló
  • VDI interfész (Variax Digital Interface) a Line 6 POD xt, POD X3, Vetta II erősítő és más Line6 termékek összekapcsolásához
  • Li-Ion tölthető akkumulátor (12 óra időtartam működési idővel), nemzetközi szabványú fali adapteres töltővel
  • Variax Workbench szoftver és USB interfész
  • Includes, jó minőségú puhatok
  • Tartalék akku és töltő, kábel készlet külön vásárolható

Hangzás

Egy kiváló hangzású Stratoval van dolgunk, olyannal, ami igen széles skálán képes megjeleníteni az szimpla hangszedős hangzást, sőt a húrláb hangszedővel egy modern univerzálisabb hangszerré vált. A hangszedők között kapcsolgatva feltűnt, hogy mennyire jól illenek össze a hangszedők jelszintben és hangszínben is. Nincs zaj és nincs hangerő ugrás a hátsó pickup ki-bekapcsolásakor. A hangkitartás példás, a különféle pengetőkre érzékenyen reagál. A tónusa nyitott, ez különösen a szimpla hangszedőknél jól hallható. Ez esetben is meg kell állapítanom, hogy a hangszedők világszínvonalúak és itt már valóban lehet hallani a minőségi faanyag által biztosított hangi gazdagságot, részletességet.

JTV-89

Ez a hangszer egy ízig-vérig modern metál gitár, strato vonalvezetéssel, test anyaga tömör mahagóni, nyaka 3 rétegű masszív juhar konstrukció. Nyak profilja is a metálosok egyik kedvence a Fast'n Flat. 2 db AlNICo mágnesű humbucker hangszedőjét úgy alakították ki, hogy a nagy jelszint mellett, kerek mély, ízes magas és energikusan ütős közép tartománya legyen a lehető maximális hangkitartás mellett. Ehhez a hangzáshoz javarészben hozzájárul a speciális James Tyler által kifejlesztett kombinált húrláb is.

Fekete és vérvörös színben készülnek. (A fotókon a gitár néha teljesen feketének tűnik, azonban a fény irányától függően képes a vérvörös színt is reflektálni. Ez a tulajdonsága a színpadon érdekes lehet, miközben színe a fekete és a vérvörös között váltakozik.)

A fejforma is a metálgitárok megkülönböztetését viseli, ezen a modellen a megszokotthoz képest fordítva, azaz alul helyezték el a hangolókulcsokat.

  • Mahagóni test
  • 3-rétegű jávor egy darabból kifaragott csavarozott nyak rózsafa fogólappal
  • 650 mm húrtávolság
  • Tyler Fast n' Flat nyak profil
  • 24 jumbo bund
  • 1-11/16" Graph Tech Black TUSQ XL önkenős húrtámasz
  • Zárt hangolókulcsok (16:1 áttételű)
  • Fekete nikkel szerelvények
  • Teljesen állítható Tyler húrláb
  • L. R. Baggs Radiance Hex piezo pickup rendszer
  • Két nagy kimeneti jelű, Tyler PAF AlNiCo humbucking pickup
  • Master hangerő és hangszín szabályzók
  • Model and Alt Tune kiválasztó forgókapcsolók
  • 5-állású pickupváltó kapcsoló
  • VDI interfész (Variax Digital Interface) a 6 POD xt, POD X3, Vetta II erősítő és más Line 6 termékek összakapcsolásához
  • Li-Ion tölthető akkumulátor (12 óra időtartam működési idővel), nemzetközi szabványú fali adapteres töltővel
  • Variax Workbench szoftver és USB interfész
  • Jó minőségű bélelt puhatok
  • Tartalék akku, töltő és kábelkészlet külön vásárolható

Hangzás

Az előző két hangszer után már nem csalódhatunk ebben a modellben sem. Ez a gitár abban különleges, hogy nemcsak a kemény rock és a metál torzított hangszínein is jeleskedik, de ugyanúgy a tiszta hangszíneken is. Ez pedig azért is lehetséges, mert a humbuckerek oszthatók. A felezett tekercsekkel a Stratót megszégyenítő kristálytiszta hangszínek jönnek. A torzított hangszínen a mahagóni test által generált alsó közép tartomány öblös torkosságot kölcsönöz a hangszínnek, ugyanakkor a harapós magas tartomány még mindig nem fedi el a hangok elejének ütését. Nagyon jól megformált hangzás, ami itt James Tylert dicséri.

Mindhárom modellben vannak közös, megegyező elemek, ez pedig a Variax elektronika. Az áramköri panel számára a testben egy külön üreget alakítottak ki, gondos árnyékolással ellátva, és ugyancsak a hátsó részen található a Lítuim Ion akkumulátor fészke is:


A Variax lelke, a modellező algoritmus

Miután áttekintettük a gitárok főbb jellemzőit, és megismertük az analóg, hagyományos gitárként a hangjukat is, ezután már bizonyára csigázza az érdeklődésünket mi egyebet tud a Variax új James Tyler sorozata, mint digitális gitár. Először egy kissé mélyedjünk bele a Variax elméleti működésébe.

Bár a fizikai modellezésről többet is szeretnék megértetni, azonban ennek van egy nagy korlátja történetesen az, hogy az egész tiszta matematika, és innentől a leírás teljes absztrakcióba fulladna. Ezt elkerülendő csak annyit írnék róla, hogy a számítástechnika és a programozás mai szintjén bármilyen fizikai jelenséget le lehet modellezni virtuálisan, azaz csupán a számok, a matematika szintjén és a végeredményt érzékszervi szinten fel lehet idézni. Azaz egy húr rezgését annak minden fizikai összetevőjével, körülményével együtt le lehet modellezni, beleértve annak anyagát, fizikai méreteit, kivitelét, a rezgés körülményeit, így a húrfeszítést, a hangolást, a pengetés módját is akár, de a húr felfüggesztést és minden egyebet is. Innen már csak egy lépés választ el a teljes gitár, a faanyag rezonáns viselkedésének, a szerelvények inerciális viszonyainak, a hangszedők elektronikus és magnetikus viselkedésének, azaz magának az egész gitár működésének modellezésétől. A Line6 ezzel a technológiával modellezte a legismertebb és legnépszerűbb gitárok működését egy nagyteljesítményű modellező algoritmus segítségével. Amit mi a Variaxban kapunk az már a kész modell, egy program, aminek eredményeként a modell egy a gitárba épített mikroszámítógépben futtatva válik hallhatóvá egy erősítőn keresztül. Így jut el a virtuális modellezés az érzékszervi észlelés tartományába. Tehát nem több és nem kevesebb, mint egy mikroszámítógép van a Variax gitárban. A modellezés sikere, azaz a mi számunkra a hangzás élethűsége és minősége alapvetően a modellezés felbontásától, annak részletességétől függ. Ez pedig napjainkban szinte hetente fejlődik egyre magasabb fokra és egyre mélyebb részletezési tartományokba jut. A JTV gitárokban minden eddiginél magasabb színvonalra emelték a gitárhang modellezését.

Sokan, akik a régi analóg technikában látták és látják a gitár történetének a végét elég nagyot tévednek, mert a gitár még nem érte el fejlődésének a csúcsát. Ha tudhatnánk, hogy a civilizációnk milyen csúcstechnika birtokában van jelenleg, akkor azt is tudhatnánk, hogy mi várható még a gitár fejlődéstörténetében, azonban ezt csak egy nagyon szűk avatott kör ismerheti, akik szép lassan csurgatják az információkat, hogy a fogyasztói társadalom működését valahogy fenntartsák, merthogy erről szól az egész. Térjünk vissza Variax-hoz és tekintsük át, hogy milyen gitárokat modelleztek ott Kaliforniában! Mindenek előtt a hangzások karakterek szerinti csoportosítását kell szemügyre vennünk:

Fő csoportok:

- elektromos tömörtestű gitárok: - Strato, Tele, LP, stb

- Fél-akusztikus, elektromos

- Elektro-akusztikus

- Elektromos jazzgitárok

- Fémhúros akusztikus

- Fémhúros 12 húros akusztikus

- Speciális pengetős hangszerek: Bendzso, szitár. Stb.

Típusok szerint pedig az alábbi modellek szolgáltatták a kiindulási hangszíneket:

  • 1960 Fender Telecaster Custom
  • 1968 Fender Telecaster
  • 1968 Fender Telecaster Thinline
  • 1959 Fender Stratocaster
  • 1958 Gibson Les Paul Standard
  • 1952 Gibson Les Paul "Goldtop"
  • 1961 Gibson Les Paul Custom (3 PU)
  • 1956 Gibson Les Paul Junior
  • 1976 Gibson Firebird V
  • 1955 Gibson Les Paul Special
  • 1959 Gretsch 6120
  • 1956 Gretsch Silver Jet
  • 1968 Rickenbacker 360
  • 1966 Rickenbacker 360-12
  • 1961 Gibson ES-335
  • 1967 Epiphone Casino
  • 1957 Gibson ES-175
  • 1953 Gibson Super 400
  • 1959 Martin D-28
  • 1970 Martin D 12-28
  • 1967 Martin O-18
  • 1966 Guild F212
  • 1995 Gibson J-200
  • 1935 Dobro Alumilite
  • Danelectro 3021
  • Coral/Dano Electric Sitar
  • Gibson Mastertone Banjo
  • 1928 National Style 2 "Tricone"

A gitármodellek hangzásai zavarba ejtően élethűek. Még az akusztikus gitárokra is azt kell mondjam, hogy nagyon könnyen becsaphatók vele a fülek. Ha egy akusztikus gitár hangját mikrofonozzuk és úgy hallgatjuk, vagy egy akusztikus modellt hívunk be a Variaxban, nos alig hallani különbséget. Az akusztikus gitárok egyébként is egyre nagyobb szerepet kapnak a gitár alapú pop zenében és bizony nagyon kevés hangmérnök tudja őket jól bemikrofonozni. Itt nyilván valami hozzáértő fül működhetett közre a modellkészítésnél, mert minden tekintetben megfelelő a végeredmény. Azt bizton állíthatom, hogy aki elektromos gitáron játszik és meghallja ezt az akusztikus mintát, akkor tökéletesen megfelelőnek fogja találni.

A gitárosok előszeretettel használnak különféle alternatív hangolást a zenékben, részben a hangnemi gazdagság, új akkordok hangzásának igényéből, ugyanis egyszerűbb ugyanazzal a fogással valami mást előállítani, mint felfedezni és megtanulni a gitár nyakán lévő hangi lehetőségeket. Erre már általában a jobb gitárosok is lusták, főleg ha már elértek egy kort és tanulás és igyekezet nélkül is megy a szekér.... Persze gitárosa válogatja. Végre ez a kérdés is megoldódott, így a Variax-ban számos különféle alternatív hangolás állítható be.

Alternatív hangolások

  • Standard: E A D G B E
  • Drop D: D A D G B E
  • 1/2 Down: Eb Ab Db Gb Bb Eb
  • Drop Db: Db Ab Db Gb Bb Eb
  • 1 Down: D G C F A D
  • Drop C: C G C F A D
  • m3 Down: Db Gb B E Ab Db
  • Drop B: B Gb B E Ab Db
  • M3 Down: C F Bb Eb G C
  • Drop Bb: Bb F Bb Eb G C
  • Baritone: B E A D F B

A Variax elektronikája

Az elektronika két részből áll. Egyik a hagyományos analóg áramkörű mágneses pickuppal, hangszín szabályzóval ellátott része, a másik egy digitális rész, mely valójában egy mikro kompjúter mely egy DSP-ben futtatja a hangmodell programját és egy AD konverterrel hangfrekvenciás jellé alakítva a gitár jack aljzatán megjelenik mint hangferkvenciás jel. A gitárban van egy push-pull kapcsoló, mely lehetővé teszi az analóg/digitális átkapcsolást. A digitális áramköri rész jellel való táplálását egy a húrlábba épített hexa-piezzo hangszedő végzi.

Nyilvánvalóan a digitális rész tápfeszültséget igényel, ezért a gitárba a megszokott 9 Voltos elemek helyett végre egy komoly Lítium Ion akkumulátor került olyan, mint amit profi fényképezőgépekben is használnak. Ezzel nagy előrelépés történt, mert végre akár 12 órán át lehet folyamatosan használni a Variaxot anélkül, hogy lemerülne.

A Variax Workbench interface

A James Tyler Variax gitár tartozékaként adják a Workbench interfészt. Ezzel az eszközzel lehetőségünk van megváltoztatni a gitárba betöltött modelleket és mi magunk újakat hozhatunk létre tetszőleges kombinációban. Szószerint építhetünk magunknak gitárt, persze csak a virtuális tartományban, de az eredmény az a mi saját alkotásunk lesz. Az interfész a gitárhoz egy speciális kábellel csatlakozik, mely ugyancsak tartozéka a gitárnak.

A Variax WorkBench szoftver

A James Tyler Variax gitárok 25 gitármodellel, 11 féle hangolással vannak feltöltve. Ha ez nem lenne elegendő, akkor jöhet a Variax Workbench szoftver. Ezzel a szoftverrel további mélységi modellezést végezhetünk, ugyanis segítségével 28 féle gitártest, tömör, félakusztikus, akusztikus hangzását kombinálhatjuk 17 féle nyak hangszedő ( szimpla és dupla) hangzásával. Ezzel válik lehetővé egyedi hangzások kialakítása. A Workbench intefészt a Variax gitárhoz adják a megfelelő speciális kábellel együtt.

Az alábbi gitártestek modelljei állnak rendelkezésre:

Ha végigtekintitek a listát, akkor furcsa neveket fogtok találni, mintha egy rejtvény lenne, azonban az avatottabbak azonnal ki fogják találni. Ezek a furcsa nevek azért vannak kissé átköltve, mert jogvédelmi okok miatt bizonyos neveket nem lehet bizonyos helyeken használni, vagy valaki éppen nem akarja. Így ha valaki a Les Pul Custom testét akarja választani modellként, akkor azt a Lester Custom neve alatt fogja megtalálni. Vagy a Fender Stratocaster modelljét Spank név alatt.

A hangszedő kollekció a következő:

Itt is kissé hasonló a dolog, azonban majd használatkor a szoftver ablakában megfelelő ikonok jelzik, hogy mikor mit töltünk be.

Számítógép igény

A Workbench működéséhez az alábbi specifikációjú számítógép szükséges:

Windows XP 32 vagy 64 bites PC vagy legalább Pentium 4-es vagy újabb processzorú gép, egy USB porttal és 256 MB vagy több RAM-al. A Mac felhasználók OS X10.4 vagy magasabb verziószámú operációs rendszerrel vagy az újabb G5 vagy Intel processzorú gép szükséges.

A Workbench szoftver egy Line6 account készítése és egy bejelentkezés után letölthető a http://www.line6.com/software oldalról.

A James Tyler Variax használata

A gitárokban két aljzatot találunk. Az egyik egy hagyományos Jack aljzat, ezen keresztül megszólalhat a gitár analóg, azaz hagyományos módon és egy gombnyomással válthatunk a modellezős, Variax üzemmódba. A hagyományos üzemmódban a pickupváltó, a hangerő és hangszín potméterek a normál módon működnek.

Variax állásban a fent említett kezelőszervek a modellezett gitárra jellemző módon működnek, éppen úgy, mintha éppen azt tartanánk a kezönkben. Mindezek tehát csupán a jack dugós aljzatba csatlakoztatava azonnal elérhetők.

A másik aljzat valójában egy a számítástechnikából ismert hálózati interfész kábel, mely egyébként egy XLR házba van befoglalva, védve ezzel a rock kultúrában jellemzőn előforduló váratlan igénybevételektől a csatlakozást. Ezen az aljzaton keresztül csatlakozhatunk a Workbench interfészhez, majd onnan egy USB kábellel a számítógéphez, de ugyanezzel a kábellel csatlakozhatunk mindazon Line6 POD termékhez, amelyiknek van Variax csatlakozása. A POD-hoz csatlakozva egy hatalmas hangi világ nyílik fel a gitáros előtt. Mind a gitár analóg hangja, mind a Variax üzemmód közvetlenül működik a POD-ban. Itt csak arra kell figyelni, hogy a két jelszintet be kell állítani egyformára.

A HD500-ban is van Variax bemenet és mint ezt már tudjuk, a DT50 erősítővel együtt mostmár egy egyedülállóan különleges rendszerünk van, ahol minden elem modellezve készen kínál tengernyi hangzást.

És itt álljunk meg egy pillantásra és próbáljunk visszatekinteni, hogy honnan indult az elektromos gitározás kissé több, mint 60 éve és hol tart ma. Azt azonban csak az igazi vizionáriusok láthatják, hogy hova tart ez az irány. A Line6-nél ilyen vizionáriusok dolgoznak, akik a jövőt diktálják és a James Tyler, HD500 és DT50 komplexumán keresztül alkothatunk némi fogalmat arról, hogy az elektromos gitárkultúrát milyen mélyen hatotta át a digitális forradalom.

A Variax hangzás

Aki a Variax-ot már hallotta és próbálta, még azok számára is lesz meglepetés, ugyanis a korábbi verzióknál a JTV hang modelljei valamelyest részletesebbek, élethűbbek. Ez részben a modellezés felbontásából adódik és ez a dinamika tartományt is megnövelte. Bármelyiket össze lehet hasonlítani egymással, a jellegzetességek azonnal kitűnnek. A hangzás összehasonlításához a legjobb mód, ha a gitár analóg hangja és a neki megfelelő modellezett hang között kapcsolgatunk. Nyilván lesznek tonális különbségek, azonban a hangi gazdagság olyan szintre emelkedett, hogy bármikor becsapja a fülünket.

Ár érték arány

Ha csak az analóg gitárt vesszük, az már önmagában egy tisztességesnek mondható ár, lévén egy kiváló minőségű hangszer, azonban ehhez kapunk egy modellezős gitár funkciót, aminek sokoldalúságát nem kell külön ecsetelnem. Aki úgy gondolja, hogy az analóg gitár részét használja, már akkor is jót választott ezért az árért.

A felnövekvő fiatalabb generáció azonban bizonyára több fantáziát és lehetőséget lát a Variaxban, mint csupán egy analóg gitárban. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a JTV egy komplex rendszer része, mely önállóan is funkcionál bármilyen környezetben, akkor azt kell mondjam, nincs párja jelenleg.

Árak:

JTV59 LP: 389.900,- Ft

JTV69 Strat: 384.900,- Ft

JTV89: 329.900,- Ft

A gitárokhoz tartozékként adnak egy Litium Ion töltőt és kapunk hozzá egy Line6 feliratú nagyon elegáns masszív, bélelt puhatokot, melynek zsebeibe minden fontos belefér.



Szabó Sándor


2011-12-22 12:00:00