LINE 6 GearBox™

Bevezető

Mint az előző részben olvashattátok összefoglaltam, hogy tulajdonképpen milyen alapvető eszközök alkotnak egy PC központú házi stúdiót. Bemutatásra került a LINE 6 TonePort széria, ezen belül részletesebben megismerkedtünk a legtöbb szolgáltatást nyújtó TonePort KB37 interface-el. Kiderült, hogy egy olyan eszközről van szó amely a számítógépünk mellett egy központi egységet képvisel. Magába foglal egy kontrollert, a legfontosabb MIDI utasítások kezelésére, két mikrofon előerősítő egységet, amely a kapcsolható fantomtáp segítségével kondenzátormikrofonjainkat is képes kezelni, de ez még nem minden, mivel a "hangkártya" választás kérdésére is megoldást kínál. A TonePort család mindegyike USB csatlakozású, tehát egy külső audio interface-ről beszélünk, így a jelfeldolgozás a számítógépházon kívül történik. Ennek jelentősége, hogy a PCI-os hangkártyákkal ellentétben ezek a külső audio eszközök nem érintkeznek a gépházban jelenlévő elektromágneses térrel, aminek hatását a későbbiekben zaj formájában halljuk vissza. Ebből a számunkra kárt okozó jelenségből pedig akad bőven gépünkben, gondoljunk csak a tápegység, a processzor, a videókártya hűtőventillátorára, és ki tudja még hány "zajforrás" akad amit egy belső PCI-os hangkártya mind összegyűjt, és végül felvételeink minőségét rombolja. Rengeteg előnye van még a külső eszközöknek, többek között fontos megemlíteni a hordozhatóságot, hiszen egy laptop, notebook használatával odavisszük a stúdiónkat ahova akarjuk, vagy éppen koncerten, élőben is használhatjuk. Vegyük figyelembe azt is, hogy a professzionális felhasználás során az sem mindegy milyen csatlakozókkal és hogyan kapcsolódunk a rendszerekhez, ezért a külső interface-ek XLR és 6,3 mm-es TRS (Jack) csatlakozói sok esetben előnyösebbnek bizonyulnak, mint egy PCI-os hangkártya 3,5 mm-es TRS ("kis" Jack) vagy RCA csatlakozói. Ha eddig minden szolgáltatást összeadunk, már látszik, hogy a TonePort család szinte minden felmerülő igényt maximálisan kielégít, de azért még tartogat számunkra egy nem apró "ajándékot"! Az interface-ek saját DSP-jének köszönhetően megkapjuk a LINE 6 PODxt és VETTA II felszerelések hangjait és ezt a GearBox™ elnevezésű szoftverrel programozhatjuk. Na ez azért már nem semmi! Ha valaki azt mondja nekem, hogy kapok egy MIDI kontrollert, mikrofon előerősítőt, digitális audio interface-t ("hangkártyát") és egy PODxt-t egyben, akkor valószínű kiröhögöm (és az áráról még nem is beszéltünk...)!

Szóval adott egy LINE 6 TonePort KB37, vagy akár az UX1, UX2 a visszahallott hang szempontjából a végeredmény ugyanaz. Az első részben bemutattam, hogy a szolgáltatásokat illetően miben különböznek a széria tagjai, azt is láthattuk hogyan építhetjük fel rendszerünket, majd a szükséges szoftverek installációja után az alapvető beállításokat is elvégeztük. Ezeknek a feladatoknak a megvalósításához a LINE 6 Monkey és a LINE 6 Audio-MIDI Devices alkalmazások segítettek. De hogyan is csalhatjuk elő a TonePort-ból a PODxt-t? Erre hívjuk segítségül a GearBox™ programot, ami kétféle módon történhet:

  1. A StartProgramsLine 6GearboxGearbox.exe indításával standalone, tehát önmagában futtatható alkalmazásként használhatjuk, vagy...
  2. a digitális audio munkaállomásunk virtuális keverőasztalán keresztül (Ableton Live, Sonar, Cubase, Reason, Samplitude, stb.,) az adott csatorna "insert" pontjába illesztve használhatjuk, mint VST plug-in (természetesen bizonyos megoldásoknál a "send" kapcsolás is indokolt lehet).

Ismerkedjünk meg a GearBox™ szoftverrel!

Ha elindítjuk az alkalmazást, az alábbi grafikus felület jelenik meg:

Pontokba szedve, tekintsük át a szoftver kezelőfelületét:

1. A fizikai bemenet kiválasztására szolgáló menü: itt jelölhetjük ki, hogy az eszközünk hangszer, mikrofon illetve vonal bemenetét kívánjuk használni.
2. az erősítő és effekt szabályzó gombok láthatóságát befolyásoló kapcsoló
3. hangszínválasztó menü: itt hívhatjuk elő a gyárilag és az általunk elmentett programokat
4. erősítő modell menü: választhatunk az erősítő modellek közül (bővíthetjük a szerverről letölthető modell csomagokkal)
5. hangfal modell menü: választhatunk a hangfal modellek közül
6. hangszín opciók: összehasonlíthatjuk a hangszíneket, hallhatjuk a paraméterek változtatásának hatását programozás közben (Compare Tone), elolvashatjuk, vagy szerkeszthetjük a hangszínekhez kapcsolódó megjegyzéseket (Tone Info), elmenthetjük a beállított hangszíneket (Save, Save As)
7. monitor kontroll: szabályozhatjuk a monitor hangerőt (Monitor Volume), beállíthatjuk a kivezérlést a Clip jelző segítségével, elnémíthatjuk a monitor jelet (Mute), beállíthatjuk a bemenő jelünk panoráma pozícióját, jobb vagy a bal oldalra helyezhetjük. Ha duplán kattintunk a csúszkára, középre áll a szabályzó (Pan)
8. a hardver fizikai kimenetére érkező jel hangerejét szabályozhatjuk, beállíthatjuk a kivezérlést a Clip jelző segítségével, elnémíthatjuk a vonalkimenetet (Mute Line Out)
9. Bypass kapcsoló, bekapcsolásával kikerüljük az egész effekt-láncot
10. Gitár, basszusgitár hangoló
11-12. Effekt paraméter szabályzók láthatósága, effekt ki/be kapcsoló
Ha az effekt pedál felső részére kattintunk, láthatjuk illetve elrejthetjük a paraméterek állítására szolgáló ablakot.
Ha az effekt pedál alsó részére kattintunk, ki és be kapcsolhatjuk az adott effektet
13. a felvételre küldött jel szintjének mérésére alkalmas VU mérő
14. a felvételi jelszint beállítására használható szabályzó
15. az USB csatlakozás aktivitását vizsgáló kijelző
16. a számítógépünk processzorának terhelését figyelő kijelző
17. Effekt kontroll ablak: ezen az ablakon láthatjuk az effektek állítható paramétereinek szabályzóit (a 11&12 pontban leírtak alapján)
18. Effekt menü: itt választhatjuk ki azt az effektet, amelyiket szeretnénk beállítani a kontroll ablakban
19. információs sor
20. a böngészéshez szükséges kapcsolók (vissza/előre)
21. beállítható, hogy az UX2 és a KB37 felületén található VU mérők mit mérjenek bemeneti, send 1-2, send 3-4, monitor 1-2, monitor 3-4, kimeneti jelszint
22. láthatjuk, illetve elrejthetjük az effekt kontroll ablakot
23. zajcsökkentő ki - bekapcsoló, megtaníthatjuk a GearBox™ -al, hogy a gitárunkból milyen állandójellegű zaj érkezik. Ha ezt az opciót bekapcsoljuk folyamatosan szűri (megtanultak alapján) a beérkező jelet.

Ha áttanulmányoztuk a szoftver kezelőfelületét, végezzünk el néhány apró beállítást. Az első lépésben ellenőrizzük, hogy a szoftver érzékeli az USB porton keresztül csatlakoztatott eszközünket. (Amennyiben a jelző ikon villog (15), a szoftver valami okból nem látja a hardverünket.)

Csatlakoztassuk a hangszerünket a TonePort-hoz, majd mérjük meg a bemenő jelszintet, hogy torzításmentes, tiszta jel kerüljön a rendszerbe. Ha túlságosan nagy a bemenő jel: a hardveren található "Pad" kapcsolóval csillapíthatjuk a bemenet érzékenységét (UX2-nél az eltérő érzékenységű bemenetek külön csatlakozóaljzatot kaptak). A következő lépésben tanítsuk meg a szoftvert a hangszerünk kimenetéről érkező zajokra: kattintsunk a "Hum Reducer" gombra. Tekerjük a gitáron a hangerő potmétert maximum állásba, válasszuk ki a legzajosabb pick-up állást, tompítsuk le a húrokat a nyaknál, hogy a húrok ne rezonáljanak, majd kattintsunk a "Learn" gombra. Néhány másodperc és már készen is van a betanítás. Amennyiben rendszerünk megszólalt, kedvünkre böngészhetünk a gyárilag beprogramozott hangszínek között, vagy akár nekiállhatunk beállítani egy saját gitárhangot! Nézzünk meg milyen erősítő és effekt modelleket kínál a szoftver!

Itt fontos megjegyeznem, hogy a GearBox™ -ból kétféle csomag kapható, melyek tartalma:

  • 18 gitárerősítő modell, 24 hangfal modell
  • 5 basszusgitár erősítő, 5 hangfal modell
  • 6 mikrofon előerősítő modell
  • 30 pedál és stúdió effekt

  • 78 gitárerősítő modell, 24 hangfal modell
  • 28 basszusgitár erősítő, 22 hangfal modell
  • 6 mikrofon előerősítő modell
  • 80 pedál és stúdió effekt

A LINE 6 TonePort eszközök megvásárlásával, a "Silver" csomagot kapjuk mellékelve, de bármikor on-line bővíthetjük a nagyobbik "Gold" verzióra, vagy akár tovább turbózhatjuk a különböző modell kiegészítésekkel (Model Packs: Power Pack, Bass ExPansion, Metal Shop, Collector Classics, FX Junkies).

A következőkben az alapcsomag felszereltségét mutatom be. Nézzük meg milyen erősítő (4.) és hangfal (5.) modellek közül választhatunk, mivel a hangunk alapvető karakterét elsősorban ezek határozzák meg, majd láthatjuk milyen effektekkel (11&12.) színezhetjük, gazdagíthatjuk tovább hangszín választékunkat.

Erősítő modellek a PODxt-ből:


Line 6® Treadplate


Line 6® Chemical X


Line 6® Insane


Line 6® Piezacoustic 2


Line 6® Spinal Puppet


1953 Small Tweed
a Fender Deluxe Reverb erősítő alapján


1958 Tweed B-Man
a Fender Bassman erősítő alapján


1964 Blackface
a Fender Deluxe Reverb erősítő alapján


1967 Class A-30 Top Boost
a Vox AC-30 erősítő alapján


1968 Plexi Lead
a Marshall Super Lead erősítő alapján


1968 Plexi Jump Lead
a Marshall Super Lead erősítő alapján (átkötött csatornás variáció)


1987 Jazz Clean
a Roland JC-120 erősítő alapján


1990 Brit J-800
a Marshall JCM-800 erősítő alapján


1993 Solo 100 Head
a Soldano SLO-100 erősítő alapján


2001 Treadplate
a Mesa/Boogie Dual Rectifier erősítő alapján


csöves hangszer előfok


Citrus D-30
az Orange AD30TC erősítő alapján


Brit Gain 18
a Marshall 1974X 18W erősítő alapján

Erősítő modellek a Bass PODxt-ből:


Rock Classic
az Ampeg SVT erősítő alapján


American Classic
az API klasszikus előfok alapján


Flip Top
az Ampeg B-15A erősítő alapján


Vintage UK
a Neve 1073 előfok alapján


Adam and Eve
az Eden Traveler WT-300 erősítő alapján


Modern
az Avalon Vt737 előfok alapján


Silverface Bass
a 1967 Fender Bassman erősítő alapján


Console
tranzisztoros mikrofon előfok


Eighties
a Gallien Kruger 800RB erősítő alapján


Vintage klasszikus csöves előfok

Effektpedál és studióeffekt modellek:


Facial Fuzz
a Fuzz Face alapján


Fuzz Pi
a Big Muff Pi alapján


Screamer
a Tube Screamer alapján


Classic Distortion
a ProCo Rat alapján


Vetta™ Comp


Line 6® Sine Chorus


Line 6® Flanger


Phaser
az MXR® Phase 90 alapján


U-Vibe az Uni-Vibe alapján


Opto Tremolo
az 1965 Fender Deluxe Reverb erősítő tremolo effektje alapján


Rotary Drum & Horn
a Leslie® 145 alapján

Mikrofon előerősítő modellek:


Tube Echo
az EP-1 Tube Echoplex alapján

Analog Delay Modulation
a Deluxe Memory Man alapján

Standard Spring Reverb

Line 6® Digital Delay

Medium Hall Reverb

Brite Room Reverb

Slap Plate Reverb

Cavernous Reverb

Volume
(kapcsolható Pre/Post opcióval)

Wah
a Vox® Wah alapján

Noise Gate

Compressor
az LA-2A® Compressor alapján

férfi énekhangra használható De-Esser

női énekhangra használható De-Esser

Bronze Master
a Maestro® Bass Brassmaster alapján

Bass Overdrive
a Sans Amp bass Driver alapján

Weeper
az Arbiter® Cry Baby alapján

Sub Octaves
az L6 original szinti effekt alapján

Az erősítő szimuláció kiválasztása után a következő lépésben foglalkozzunk egy kicsit a hangfal modellekkel (5.). Alapértelmezésben a program mindig a gyári fej-láda konfigurációt tölti be, tehát az adott erősítőhöz a hozzátartozó hangfalat választja. Ettől természetesen eltérhetünk, a választott erősítő modellünket bármelyik hangfal modellel összekapcsolhatjuk, így lehetőségünk nyílik teljesen egyedi összeállításokra is. Meg kell említenem azt is, hogy a hangfal szimuláció akár teljesen kikapcsolható, így a TonePort vonalkimenetét csatlakoztathatjuk közvetlenül a gitárerősítőnk vonalszintű bemenetéhez is (Combo Return, Stack Return, Power Amp In). Ezzel a megoldással egy új lehetőség kínálkozik akár a koncerten, élő megszólalásban! A hangfal szimuláció választása esetén, az alábbi láda modelleket használhatjuk a hangszín beállításakor:

Gitár hangfal modellek:

  Basszus hangfal modellek:

Ha a két legfontosabb műveletet elvégeztük, beállítottuk a használni kívánt erősítő és hangfal modellt, már hallható, hogy eredményül egy jól használható gitárhangot kapunk. A következő sorban egy virtuális effekt-lánc képét láthatjuk (11&12.):

Ebben az ablakban tetszőlegesen kapcsolhatjuk, illetve állíthatjuk be effektjeinket, melyek szabályzóit a lejjebb található felületen láthatjuk (17.).

Az effektek között helyet kapott egy mikrofon szimuláció is, ahol a négy modellen kívül beállíthatjuk a virtuális mikrofon pozícióját is:

Akad még néhány nagyon hasznos szolgáltatás a szoftveren belül, melyekről nem illik megfeledkezni, ilyen a:

  • GuitarPort Online - ezzel a kapcsolóval elérhetjük a gyártó szerverét, ahonnan a rengeteg hangszín mellett sok egyéb dolgot is találhatunk
  • Player - egy lejátszó program, mellyel zenei kíséreteket tölthetünk le a szerverről, vagy akár lejátszhatunk egy Audio CD-t, MP3 fájlt
  • Metronome - a szokásos ütemadó funkcióját látja el, néhány extrával kiegészítve: alapvető dob groove-ot kreálhatunk, hangerő, tempó változtatásokat végezhetünk, a beállításokat menthetjük
  • ToneLocker - védhetjük elkészült hangszíneinket
  • Tone Library - böngészhetünk, rendezhetjük hangszíneinket

Ennyi szolgáltatással, variációs lehetőséggel véleményem szerint mindenkinek sikerülhet beállítani egy számára tetsző hangot, sőt lehetőséget látok az egyéni hangkép megvalósítására is.

A leírtak alapján látható, hogy egyáltalán nem egy szegényes tudású cuccról beszélünk! Észrevehető, hogy nemcsak a gitárosok, hanem a basszusgitárosok, énekesek, billentyűsök és minden zenével foglalkozó számára is találhatóak szép számmal erősítő modellek, effektek, így ezzel is bizonyítható a GearBox™ sokoldalúsága. Installációja, használata rendkívül egyszerű, a kezelőfelület áttekinthető és látványos. A rengetek extra szolgáltatás mellett, ne feledkezzünk meg a gyártótól megszokott kiváló hangminőségről sem. Ezeknél a minőségbeli összehasonlításoknál nagy segítséget nyújtott a felsőkategóriát képviselő PODxt Pro, és bevallom nem tapasztaltam hallható különbséget a felszerelések modellezése között. A Toneport családot a kiegészítő szoftverekkel ezért mindenki figyelmébe ajánlom, aki egy számítógép központú rendszer építésén töri a fejét, de azokak is egy hasznos kiegészítőként szolgál, akik már komplett stúdióval rendelkeznek.

Szabó Attila

2007-02-14 14:32:19