Line6 Variax 700 Acoustic fizikai modellezésű elektroakusztikus gitár

A mai fiatal generáció nem igen esik kétségbe, ha olyanokat hall, mint digitális vagy virtuális világ. Sőt azon sem lepődik meg, hogy fizikai modellezésű digitális gitár. Sokuknak a digitális gitár talán természetes, mert ma minden digitális, és nem feltűnő. Ha azt mondanánk analóg gitár, akkor talán elgondolkodna rajta mi lehet az. Ösztönös megérzése alapján arra gondol, hogy az analóg valami kőkorszaki szülemény. Az ösztönös megközelítés persze nagyon is helyénvaló.

Bár a Line6 Variax termékei nem éppen újak, azonban immár két év távlatából is lehet róluk írni, sőt ma már jobban kitapintható a helye a mai gitáros világban. A Line6 nevű cég, aki kitalálta az elektromos gitárhang fizikai modellezését, már évekkel ezelőtt gondolt arra, hogy miért is ne lehetne ezt megvalósítani az akusztikus gitár fizikai modellezését, egy digitális algoritmussal. Összejött, nem is akármilyen módon, mert íme a Variax után itt van a Variax Acoustic is.

Mi is ez a hangszer valójában és hogyan működik? Maga a hangszer egy nagyon precizen elkészített, kicsi, kényelmes, lapos, tömörtestű gitár, húronkénti piezzo hangszedővel. Ez idáig ismert dolog, számos hasonló van a piacon. A Line6 azonban továbblépett és a gitárba beépített egy DSP panelt, amely különféle típusú, ismert és népszerű akusztikus gitárokat valamint egzotikus húros hangszerek hangját egy digitális algoritmus segítségével modellezi abból a hangból kiindulva, amit maga a hangszer is produkál. Azaz, nem egy szintetizátor, ami általában a húrnak csak egy trigger szerepet szán és valamilyen szintézis technikával előregyártott hangokat rendel hozzá a MIDI információhoz. Itt nincs MIDI, ez egy új technológia, a fizikai modellezés. Ennek következtében a hangszer hangszerként reagál és viselkedik, nincs késés, és minden amit a gitáros játszik az megszólal a hangszeren azonnal, valós időben.

Felmerül a kérdés, hogy mindezt miért? A kérdés jogos, azonban megválaszolása kissé összetettebb. Egyszer megkérdeztek egy mindenre elszánt hegymászót, hogy miért akarja még mindig megmászni a Himaláját, amikor már több száz ember odaveszett rajta. Erre ő lakonikus egyszerűséggel csupán annyit tudott mondani:"- Mert ott van!..." és ehhez innentől nincs mit hozzátenni. Ha egyszer a technológia adott és a modellezés lehetséges, akkor miért is ne lehetne megpróbálni? A Line6 megpróbálta és meg is alkotta.

Az idősebb gitáros generáció óvakodott minden újtól főként, ami digitális volt. Ők ma is szivesebben használnak analóg pedálokat és csöves erősítőket. A fiatalabb generációt ez egyáltalán nem zavarja. Ők azonnal beleevetik magukat a digitális világba, mert az nekik egy természetesebb közeg. Pár évtizede az elektromos gitárral vagy a piezzo pickupos akusztikus gitárral kapcsolatban is nagy volt az ellenérzés. És ime: Ma egy elfogadott önálló hangzásvilágot képvisel mindegyik. A Variax mellett több célszerűségi szempont is szól. Az akusztikus gitározás egyik fontos velejárója, hogy ma már jócskán ki kell erősíteni, valamint több hangszert is használnak különféle zenei feladatokra, ugyanakkor esetenként többféle hangolásban és húrozásban.

Mindezekre a Variax megoldást kínál. Egyetlen gitár tucatnyi híres márka legendás modelljeinek hangján szólalhat meg, sőt kívánság szerint 12 húros gitár, bendzsó, szitár, shamisen vagy a dobro hangján is.

A gitár meglepően szép anyagokból készült, a tető mintázata, annak ellenére, hogy nem funkcionál hagyományosan, makulátlan, első osztályú fenyő mintázatát mutatja. A teste mahagóni, a nyak hondurasi mahagóni, és a fogólap és a húrláb pedig rózsafából készült.

A testben néhány üreg található, de alapvetően nem akusztikus célzattal, hanem hogy az elektromos panelnek és a kábeleknek legyen elegendő hely. A húrmagasságot a húrlábon lévő csavarokkal lehet állítani.

A húrbefűzés teljesen megegyezik a fémhúros akusztikus gitárok befűzésének módjával. A húrlábban húronként külön piezzo hangszedő helyezkedik el, aminek jele a gitárba épített DSP-be kerül.

A hangszer testében lévő üregben hagytak helyet a 6 db AA típusú ceruzaelemnek is, ami 10-12 órai működést tesz lehetővé. Persze a gitár tartozéka egy kis kapcsolódoboz, amihez jár még egy 9 Voltos adapter. Ez a kis doboz a tápegység biztosításán kívül egyrészt fogadja a gitár kimeneti jelét, másrészt kétféle jelet állít elő, részben egy asszimetrikusat bármilyen akusztikus gitárerősítő részére, valamint egy XLR csatlakozón át DI jelet a közvetlen PA használathoz vagy hangfelvételhez. A Variaxal tehát vonalból azonnal meg lehet szólalni. A gitárhoz adnak egy TRS ( tip-ring-sleve) kábelt is, amit mi sztereo jack kábelként ismerünk. Ezt a kábelt kell használni, ha a kis kapcsolódobozból akarjuk kapni a tápfeszültséget, de a Variax működik egy közönséges monó gitárkábellel is, ha egy akusztikus erősítőbe dugjuk.

Persze ekkor csak a korlátozott idejű használatra elegendő saját ceruzaelemeire lehet támaszkodni. A 6 db AA elem kiváltható egyetlen 9 Voltos elemre is, de akkor csak 1-2 órai használat lehetséges.

A gitár testének felső részén helyezték el a kezelőszerveket, egy forgatógombot a gitármodellek előhívására, valamint három tolópotmétert a különféle egyéb funkciókhoz. A három tolópotméter alaphelyzetben a virtuális mikrofon pozícióit, a hangerőt és egy beépített kompresszor szintjét szabályozza. Még egy kompresszor szabályzóját is elhelyezték, gondolva minden tipikus helyzetre. Az nyilván érthető, hogy egy valósi akusztikus gitárban miért a test felső részére teszik az elektronikát tartalmazó panelt és a kezelőszerveket. A gitár tetőlapja rezonál, annak működését zavarná minden ott elhelyezett kezelőszerv. Aztán az idők folyamán így került a beépített elektronika a test mellső részére, ami mára megszokottá vált annak ellenére is, hogy kényelmetlen. A Variaxon igazán elhelyezhették volna kényelmesebb helyen is, közel a pengető kézhez, hasonlóan az elektromos gitároknál megszokott módon.

Itt kell egy kis kitérőt tennem, mert sokakat félrevezet a virtuális mikrofonra vonatkozó információ. Sokan hiszik azt, hogy van egy beépített mikrofon a gitárban. Nincs benne! A Variax Acoustic esetében arról van szó, hogy a szoftver egy olyan szituációt modellez, amikor a gitár hangját valamilyen mikrofonnal vesszük fel, vagy hangosítjuk és aztán az így hallható hangot idézi fel szoftveresen a Variax.

A gitár hangjáról pár gondolatot. A teszthez az AER mára referenciának számító Acousticube III erősítőjét használtam. Végig próbáltam és meghallgattam minden gyári programot. Ezek voltak a Martin Parlor, a Martin OOO-28, a Martin D-21, a Gibson J-45, a Gibson SJ-200, a Selmer Maccaferri, a D’Angelico New Yorker fémhúros akusztikus gitárok. Továbbá egy Manuel Velazguez nylonhúros, egy Guild F412 12 húros gitár, egy Stella Auditórium, továbbá két dobro gitár, egy bendzsó, egy mandola, egy kínában és japánban használatos húros hangszer a shamisen, majd végül az indiai szitár. Ezen felsorolt hangszerek hangját utánozza, modellezi a Variax Acoustic. Kár, hogy a hangmodellek a megalkotójának ízlését tükrözik, csupa vintage gitár, miközben szivesen láttam, hallottam volna a Breadlove, vagy a Taylor gitárok hangját is. Azt pedig már szemtelenség volna kívánni, hogy egy igazi európai gitárt, a Lakewood valamelyik modelljét is ott hallhassuk a Variaxban.

Már az első benyomásaim igen kedvezőek, meglepőek voltak, mert azonnal fel lehetett ismerni a fő karaktereket, és inkább akusztikus érzetet adtak, mint elektromosat. Külön meglepett a nylon húros hangszín. Ha nem fémhúrt kellett volna lenyomnom a bundokhoz, akkor azt mondanám, hogy a fülemet be lehetne csapni vele bizonyos körülmények között, annyira eltalálták ezt a hangzást.

Mindegyik hang modell kevés zengetővel még inkább élethű hatást keltett bennem. A Variax Acoustic hangjainak hangkitartását algoritmikusan korlátozott. Valószínűleg megszabtak egy küszöb értéket, amelyen alul már a DSP nem számol tovább. Ez csak annak feltűnő, aki igazi akusztikus gitáron játszik. Kis zengetővel ez teljesen kiegyenlítődik. ( Bár megjegyezném, hogy a zengetők nagy része sem számol -60 dB alatt, ott egyszerűen elhallgatnak, de azt a fülünk már természetesnek hallja.)

Azt mindenki tudja rólam, hogy az akusztikus gitárokban nem ismerek kompromisszumot, nagyon szigorú vagyok ebben a tekintetben, és bizonyára sokakat meglepek azzal, ha azt mondom, hogy a Variax egy nagyszerű új hangszer, egy új eszköz, ami zseniálisan használható, amire nagy jövő vár, azonban nagy hiba lenne összehasonlítani egy akusztikus gitárral, még akkor is, ha annak hangját esetenként hangjait zavarba ejtő hűséggel képes esetenként újrakölteni. A Variax Acoustic nem akar akusztikus gitár lenni, hanem egy olyan tömör testű gitár, ami képes bizonyos szinten felidézni néhány akusztikus gitár hangját. Felismerhetőség szempontjából sokkal jobban, mint egy szintetizátor, azonban finom részletek tekintetében még nem tart ott. Feltétlen nagy erénye, hogy nincs piezzós hangja és e tekintetben közelebb áll az igazihoz, mint egy piezzóval erősített bármilyen akusztikus gitár. Én személy szerint szeretem, ha a gitár teste az enyémmel együtt rezonál, azonban erről le lehet mondani. Ez a kompromisszum, amivel együtt kell élnie a használójának.

A használati értéke és sokoldalú praktikuma miatt irigylésre méltó tulajdonságai vannak a Variax Acousticnak. Akinek van egy ilyen hangszere, annak csak ez az egy kell és többféle hangolásra beállítható anélkül, hogy a húrokat a valóságban is elhangolnánk. Egy zenekarban játszó gitárosnak forradalmian új eszköz lehet a Variax számtalan lehetőséggel.

A játékkényelme főleg az elektromos gitáron játszóknak lesz majd fontos, a hajlításokat, csúszásokat és általában a gitáros szándékát azonnal közvetíti, így elmondható, hogy gitárként viselkedik a muzsikus kezében.

A kimeneti jack mellett van egy egyenlőre ledugózott másik RJ45 aljzat, egy bemenet, egy a jövőben szükséges csatlakozás, amin keresztül más Line6 eszközökkel is összeköthető illetve, ha újabb hangmodellek jelennek meg, így ezen keresztül lehet azokat feltölteni a Variaxba. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Variax hangmodelljeit várhatóan állandóan fejlesztik majd.

Kíváncsiságból kicseréltem rajta a húrokat újakra és az is azonnal hallatszott rajta. Negatív észrevételeim részben szubjektív jellegűek, én személy szerint a test hiányát tudnám nehezen megszokni és azt az érzetet, hogy a tömör testen másként rezegnek a húrok, amit a kezem érzékel, pengetésnél és lefogásnál is. Valahogy úgy írhatnám le, hogy akusztikus hangérzet elektromos komfort érzettel.

A másik észrevételem pedig az, hogy a digitális technológiából adódóan a gitárok minőségét a szoftver, kis mértékben a hardver és a legkevésbé a fizikai teste határozzák meg. Ezért ez a gitár nagyon konzisztens minőségű, úgy is mondhatnám minden darabja egyforma. Legalábbis hangilag. A Variax nem "szelídíthető", mint egy analóg gitár, azaz nem fog hangja a játék stílusunknak megfelelően formálódni. 20 év múlva is ugyanígy fog szólni, mint a megvásárlás pillanatában. Hangjából hiányzik az egyediség, ezért az egyediséget más analóg eszközökkel kell majd hozzátenni. (erősítő, stb.)

Valószínűleg sokan ki fogják próbálni úgy, hogy egyszerűen csak bedugják egy közönséges gitárerősítőbe. Szólni fog, de nem akusztikus gitár hangon. Az megint egy más hang lesz, amit valamire lehet majd használni. A legjobb teljesítményt akusztikus gitárerősítőn vagy vonalból központi hangosító rendszeren fogja nyújtani.
A Variax Acoustic hasonlóan elektromos testvéréhez, keresi helyét a gitárok és a gitárosok nagy családjában. Aki csak teheti, próbálja ki. Bizonyára meg fog lepődni és elindítja a fantáziáját, hogyan is tudná a Variaxot beilleszteni a saját hangzásvilágába.

A Variax 700 Acoustic ára 334.000,- Ft. Ebben az árban benne foglaltatik egy jól kibélelt puhatok is, melyben a szükséges tartozékok is kényelmesen elférnek. A Variax a Medgyesi Hangszerüzletben kipróbálható és megvásárolható. Ezúton is szeretném megköszönni Medgyesi Tibornak, hogy a Variaxot tesztelés céljából honlapunk rendelkezésére bocsátotta.

Kellemes tulajdonságok:

  • sokoldalúságon alapuló koncepció
  • szép kivitel
  • jól használható hangzások
  • puhatokot adnak hozzá
  • Nem kellemes tulajdonságai:

  • a hangszer érzését meg kell szokni
  • hangjából hiányzik az egyedisége
  • kezelőszervek kényelmetlen hozzáférése
  • Szabó Sándor

    2006-07-13 13:08:27