Music Man John Petrucci 7 húros gitár

Régóta várunk már egy ilyen kaliberű 7 húros gitárra, amit ráadásul nem a távol-keleten készítenek, hanem Amerikában. A Music Man gitárok történetét legutóbbi írásomban dolgoztam fel. John Petruccit sem nagyon kell lapunkon bemutatni, hiszen korábban foglalkoztunk részletesen a hangrendszerével.

John Petrucci-nak az Ibanezzel kötött endorseri szerződése 2000-ben lejárt és a Music Man-nél írt alá új megállapodást. A közös együttműködés eredményeként az elmúlt tíz esztendőben pár érdekes gitár jelent meg John Petrucci nevével. Mindegyik gitár valamilyen tekintetben fejlődést mutat az előzőhöz képest. A 2008-ban megjelent John Petrucci 6 modell képezte az alapját az új modellnek a JPX-nek. A cég a 10 éves sikeres együttműködést egy JPX nevű modellel celebrálta melyet 2010-ben mutattak be nagy sikerrel a NAMM Shown. A JP XI pedig immár a 11. évfordulót jelzi Petrucci és a Music Man cég együttműködésében.

John Petrucci azok közé tartozik, aki nem rettent meg a 7. húrtól sem és egyre több zenéjében használja a 7 húros gitárt. A neki dedikált Music Man gitárokból léteznek 7 húros példányok is. Ezúttal a JPX 7 modellt van szerencsém bemutatni.

A gitár még mindig őrzi annak a Silhouette sorozatnak a fő vonalait, mellyel az Ernie Ball korszak is elkezdődött és ez elsősorban a kontúrján látható letörésekben mutatkozik meg. Testét azonban karcsúbbra szabták. A gitár elektronikája lényegében megegyezik a JP 6 húros változatéval.

Koncepció

Az építési koncepcióban fontos elvként szerepelt, hogy a piezzo által érzékelhető frekvenciasávban valóban legyenek hasznos hangi információk. Ennek érdekében a gitár testében több helyütt üregek vannak, kifejezetten az akusztikusa rezonancia övelése végett. Ha megpengetjük a gitárt, a nyakon érződik közvetlenül, hogy mennyivel gazdagabb rezonanciák keletkeznek a gitárban.

A JP7 egy igen előremutató gitárnak számít még akkor is, ha a hagyományos "analóg" hangszerek közé sorolható, ugyanis a piezzo és a magnetikus hangszedők kombinálását jól megoldották és ezzel a gitár igen széles spektrumban képes rendkívül sokféle hangszínt produkálni monóban és sztereóban egyaránt.

Részletek

A gitár teste hársfából készült. Ebbe vágták bele az üregeket és a fedlapja gondosan válogatott jávorból készült. A test közepén fut egy mahagóni tömb (tone block), melyre a mélyhangok erősítése, és a tremolo szerkezet fokozott igénybevétele miatt van szükség. John Petruccinak jó ízlése van, mert tudja, hogy a hársfa igen széles spektrumban képes rezonálni, mélyen és magasan is, így egy Kontra H -ra hangolt 7. húr rezgését teljes gazdagságában átveszi a test, melynek magas tartományát a piezzo hangszedő vissza is adja.

A 2 oktávos nyak 5 db csavarral rögzített, anyagaként pedig gondosan kiválogatott juhart használtak egyetlen darabból kifaragva azt. A fogólap ébenből készült. A berakások a John Petrucci pajzs formájú logóját ábrázolják.

A bundozás magas széles bundokal készült, ez nagyon kényelmes a kéznek és a hangok is biztosan, vastagon szólalnak meg egy szélesebb érintkezési felületen.

Szerelvények

A szerelvények ismertetését a fejnél lévő húrtámasszal kezdeném. Az alábbi képen jól látható, hogy különböző mélységben bemarások találhatók a húrok támasztási pontjainál. Erre a pontosabb intonáció miatt van szükség. Gyakran gondolkodom azon, hogy ezt a magától értetődő okos megoldást miért csak most és ezen a gitáron alakalmazzák. Persze van más cég is például a Yamaha és a Washburn akik foglalkoznak ezzel a témával, de rajtuk kívül sok nagynevű cégek részéről hiányolom legalább ezt a kis fejlesztést, igazán beleférne a méregdrága árukba és hogy 2011-et írunk....

A húrkulcsokat a Schaller gyártja, melyek gyors szorítós kivitelükkel a húrozást néhány percre rövidítik le. A gyors szorítós húrkulcsnak az a nagy előnye is megvan, hogy a közvetlen szorítás miatt nincs húrnyúlás. A húrnak a húrkulcs tengelyére való rátekercselésnél mindig fennáll a nyúlás veszélye. Minél több menetet tekerünk fel, annál nagyobb a húrnyúlás, és különösen intenzív vibrato kar használatnál gyakran elhangolódhatnak a húrok. Ennél a megoldásnál ez már nem probléma többé.

A következő szép darab a szerelvények között a Petrucci és a Music Man kollektívája által közösen tervezett egyszerű, de nagyon megbízható vibrato szerkezet. A szerkezet zsenialitását az adja, hogy nagyon egyszerű, nincs benne sok fém, azaz súlya minimális, és a húronkénti nyergekben egy rozsdamentes acélból készült támaszon ülnek a húrok.

A húrok befűzése hátulról történik. Valójában a finomhangolás is megoldott, de nem a Floyd Rose féle bonyolult és a kéz számára igen kényelmetlen csuklós mechanikával, hanem egy egydi megoldássl. Játék közbeni elhangolódásnál egyébként sem jobb a Floyd Rose megoldás, marad a hangolókulcs. Véleményem szerint ez egy okos jó megoldás, nem áldozták fel a gitár gazdagon rezonáló hangját egy súlyos fémszerkezet rezonancia elszívó hatásának.

Elektronika

John Petrucci nagyon hűséges a DiMarzio hangszedőkhöz. A húrlábnál egy DiMarzio Crunch Lab 7, a nyaknál pedig egy DiMarzio LiquiFire 7 hangszedő. A 7-es szám a 7 húros változatra utal. Mindegyik hangszedő keramikus mágnesű és 4 kivezetésű, azaz a magok kombinálhatók egymással.

A LiquiFire 7 nyak hangszedő valamivel kisebb jelet ad le, így jól egyensúlyban van a nagyobb jelű Crunch Lab-al. Ez utóbbi egy vastag, de mégis feszes hangzású hangszedő, ami nem akar feltétlenül krémesen szólni, hanem kemény ütéssel az elején karcosan, agresszíven. Petrucci több tulajdonságot akart egyesíteni a hangszedőben, melynek eredményeként látható, hogy a két mag nem azonos, az egyik tekercsmag kinézetre az X2N 7 húros változatára hasonlít, ami adja az erőt, és a másik mag pedig a megfelelő tonális irányba húzza a hangzást.

A gitárban a húrlábak alatt található egy igen finom piezzo hangszedő. Kipróbáltam még akusztikus erősítőn is, és nem tűnt fel a piezzo jellegzetes karcos tranziense. Inkább úgy szólt, mint egy kis menetszámú nagyon öreg AlNiCo mágnesű szimpla hangszedő, csak még annál is fényesebben. A piezzo miatt egy előerősítőt kellett beépíteni a gitárba, melyhez hátul lehet a 9 Voltos elemet beilleszteni. A képen éppen kipattintott helyzetében látható.

Az előerősítő egy külön kis tokban helyezkedik el, melyen a jack aljzatok is helyet kaptak. A gitáron két kimeneti jack van, az egyik mono és a piezzo kimenete, a másik sztereó, ahol mindkét hangszedű típus jele megjelenik, azonban ehhez sztereó kábel szükséges. A gitár hátlapja felől látható, hogy van 3 db rejtett csavarhúzóval állítható potméter, amelyek közül az első egy mix szabályzó, a középső egy magas, a harmadik pedig egy mély hangszín szabályzó.

Le a kalappal a Music Man cég előtt. Adnak egy hagyományos most már vintage-nek is mondható műszaki rajzot, melyen fel van tüntetve minden fontos információ a hangszedők bekötéséről és az elektronika kapcsolási módjáról. Ez nagyon korrekt, nem misztifikálnak el semmit, mert tudják, hogy a gitár értéke és a hangja nem eltitkolt és misztifikált áramkörökben, hanem a beleépített anyagok, a precíz munka és az alkalmazott megoldások egységében keresendő.

A gitáron 3 potméter látható, az első a magnetikus hangszedők hangerő szabályzója, a középső a magnetikus hangszedők hangszínszabályzója, az utolsó pedig a piezzo hangszedő hangerő szabályzója. Külön megemlítem a gumival bevont jól tapadó kényelmes potméter gombokat.

Pickupváltó és Mode kapcsolók

Az alábbiakban látható a rajz is, és kiolvasható belőle, hogy például az 5 állású pickupváltó hogyan kapcsolja össze a tekercsmagokat. Végre van kis intuitív fantázia is a kapcsolási módokban, ugyanis a kifejezetten torzított hangokra sorbakötött hangszedők magjai ebben a gitárban különféle párhuzamos kapcsolásban is működnek nagyon szép tiszta hangszíneket produkálva. A középső pickup állást külön kiemelném, ugyanis a két egyébként sorbakapcsolt magú hangszedők párhuzamosan vannak összekötve. Minden hangszín nagyon érdekes, mondhatnám, hogy új a fülemnek, mert nem tipikusak, és nagyon izgalmasak tiszta és torzított hangszínen egyaránt.

A felső szarv felől lévő 3 állású üzemmód kapcsolóval lehet váltani a magnetikus vagy a piezzo hangszedők között, illetve a közép állásában mindekettő működik együtt természetesen párhuzamos kapcsolásban.

Kimenetek

Magnetic/Stereo Output:

Amikor ezt az aljzatot mono kábellel használjuk, akkor csak a mágneses pickupok passzív jelét adja, mint egy hagyományos gitárnál.

Amikor sztereóban egy Tip-Ring-Sleeve (TRS) jack dugókkal ellátott kábellel használjuk, akkor a Tip azaz a dugasz csúcsa a passzív magnetikus pickup jelet, a Ring azaz az utána következő rövid gyűrű szakasz az aktív piezzo jelet közvetíti.

Piezzo/Mono Output:

Ezen a kimeneten csak mono kábel használható. Ha csak erről a jack aljzatról küldünk jelet, akkor ezen a magnetikus és a piezzo kevert és aktív jele is megjelenik. Ha a másik aljzatba is be van dugva a kábel, akkor csak az aktív piezzo jel jelenik meg rajta, ilyenkor a magnetikus pickup jele a Magnetic/Stereo kimeneten jelenik meg.

Itt külön fel kell hívnom a figyelmet arra, ha csak a Piezzo/Mono kimenet van csatlakoztatva, akkor az előzőekben említett, csavarhúzóval, a gitár hátlapja felől, szabályozható Mix potméterrel állítható be a Piezzo pickup maximális hangereje. Amikor a Magnetic/Stereo aljzat van csatlakoztatva, akkor Mix potméternek nincs hatása.

Húrozás

A gitárt a gyárban az eredeti Ernie Ball Custom RPS Slinky készlettel húrozzák fel, az alábbi vastagságúakkal:

9p-11p-16p-26w-36w-46w-56w

A gitár beállítva érkezik, semmi teendő vele, csak játszani kell rajta.

Hangzás

A bemutatás során már pár tulajdonságot elmondtam. Az első élményem az volt, amikor erősítés nélkül megpengettem. Nagyon szép gazdag, telt hang, ami az üregek jelenlétének köszönhető. Erősítővel is azonnal feltűnt a hangzás tisztasága, ez részben a hársfa test / juhar nyak anyagkombinációnak és bizony a hangszedők nagyon okos kapcsolásainak köszönhető. A tiszta hang persze nagyon erősítő függő, de ritkaság dupla hangszedőkből ilyen melegen telt tiszta, fényes hangokat hallani.

A magnetikus pickupokat hallgatva a torzított hangra azt mondanám, hogy megfontoltan behangolt tónusok hallhatók. Bármilyen agresszív torzítás van beállítva az erősítőn a 7 húros gitár legmélyebb húrjának is konzisztensen meg kell szólalnia és tónusának a magasabb húrok egyenes folytatásának kell lennie. Ezért a legmélyebb húr is feszesen szól, nincs felesleges röfögés semmi ködös, mosott mély hang. Egyszerűen feszes és megfogott. Nyilván aki egy ilyen gitárt megálmodik ( Petrucci) mindig tisztában van azzal, hogy a gitárt zenekari használatra kell építeni, nem gyerekszobai örömködésre, ahol az amatőr mindent a gitárból akar hallani, a cintányért és a basszusgitárost is.....

A piezzo hangszedő ugyancsak kiváló. Nyilván nem egy akusztikus gitár tónusát kínálja, csupán annak spektrumát, ráadásul a kellemetlen tipikus piezzó hang nélkül. Úgy tűnik a piezzo hangszedőkben is van némi fejlődés.

A kombinált ( magnetikus/piezzo) hangszínek is érdekesek, de ezekről csak hosszasabb tesztben tudnék valamivel többet mondani, különösen izgalmas lenne 2 hangúton használni külön erősítőn a magnetikus és külön erősítőn a piezzo hangszedőt.

Játékkényelem

Mivel én eleve vonzódom mindenhez, amin 6-nál több húr van, így egyetlen szóval is tudom illetni: álom!

A nyak rendkívül kényelmes profilú, könnyen meg lehet szokni, és amennyivel a szélesebb nyak miatt nehezebb lenne a gitár, a testben lévő üregekből eltávolított anyagok súlya kompenzálja ezt. Mivel a hársfa egyébként is könnyebb, mint a kőris, így a gitár mindössze 3,4 kg súlyú.

Egyéb

A nyakba épített feszítő pálca a nyaki hangszedő mellett található anyával állítható, amibe egy vékony csavarhúzót vagy imbuszkulcsot dugva bármikor gyorsan állítható a nyak.

A gitár színe nagyon érdekes sötét indigo melybe fémpigmenteket kevertek. Ezt a hivatalosan barolo-nak nevezett mély színt nagyon nehéz lencsevégre kapni. Mindig inkább a környezet színei akarnak tükröződni benne. A lakkozása magas fényű poliészterrel készült, a hangszer kivitel hibátlan minden apró részletében tökéletes.

Azt hiszem 7 húros gitárban még nem volt ilyen finom hangszer a kezemben. Lehet vele zúzni és akár a legfinomabb tiszta hangokat rajzolni vele.

Az ára 777.500,- . Halvány vigasz, hogy kapunk egy nagy szögletes keménytokot is a hangszerrel, benne a "születési anyakönyvi kivonatával".....de akkor is. Ez bizony nem olcsó hangszer. Viszont Amerikában készült és hát ezért kerül ennyibe, de cserébe egy életre szól és nem csak 2-3 évre.

Szabó Sándor

2011-04-28 16:00:00