Paul Reed Smith Custom 24 elektromos gitár

A Paul Reed Smith azaz a PRS egy jó negyed évszázaddal ezelőtt kezdett feltűnni egy jellegzetes formavilággal kialakított, rendkívül jól elkészített, nagyon jó hangú gitárral. Paul Reed Smith kezdettől fogva az elképzelhető és megvalósítható legmagasabb színvonalú gitár építésében kezdett el gondolkodni. Ez persze azt is magával hozta, hogy számos luxus gitár került ki kezei közül.

A PRS az elmúlt években kiterjesztette gyártását a távolkeleten. Néhány típusnak, mint az SE Soapbar, SE Billy Martin, Santana SE, SE Eg, illetve a Mark Tremonti modelleknek van egy elérhetőbb árú koreai változata is. A Paul Reed Smith márka mára fogalom, igazán igényes hangzásvilágával mára olyan keresett hangszer lett, mint a klasszikus elődök, akikkel az elektromos gitárgyártás kezdődött. A két meghatározó típusnak a Gibson Les Paulnak és a Fender Stratocasternek az ötvözete a Paul Reed Smith gitár. A két említett típus húrtávolsága két szélsőséget képvisel 629 és 650 mm között, ezzel szemben Paul Reed Smith a gitárja húrtávolságát a kettő közötti 635 mm-ben határozta meg. Ezzel eltűnt a régi probléma, a Les Paulnál magasabb fekvésekben túl sűrű, a Stratocasternél túl ritka bundozás az alacsonyabb fekvésekben. A 635 mm-es húrtávolság éppen optimális kényelmet biztosít egy elektromos gitáros számára. A test formája inkább a Stratocasterére, a szerelvények és a felépítés valamelyest azonban a Les Paulra emlékeztet. Ragasztott nyak, mahagóni-jávor kombinációjú test és a zömében két hangszedős elrendezés mind a Les Paul örökség. A PRS azonban saját formai jegyeket is hordoz magán, a test sajátosan kialakított kontúrját. A letörések a szarvaknál ugyancsak jellegzetesek. A nyak kívülről nézve szokatlanul rövid szakaszon csatlakozik a testhez, de az valójában belül a testben folytatódik. A test felső jávor fedőlapja domborított kivitelű. A végeredmény pedig egy a Les Paulnál és a Stratocasternél messze kényelmesebb és jobb súlypont elhelyezésű gitár lett.

Még jó régen a PRS készített egy speciális modellt Santana számára, ez ma már mint Santana modell több változatban is kapható. Santana ma az egyik legfontosabb művésze a PRS-nek. Lehetne több fontos gitárost is említeni, mint például Mike Oldfield vagy Mark Tremonti nevét is, akik PRS gitárt használnak. Mark Tremonti számára készítettek egy Signature modellt, mely Les Paul alakjával és két hangszedőjével a keményebb, agresszívebb hangzásvilágot képviseli. Ehhez képest a Custom 24 a PRS márkán belül egyértelműen a konszolidáltabb elektromos gitárhangzásokat testesíti meg.

12 évvel ezelőtt a frankfurti vásáron meglátogattam Paul Reed Smith kiállított kollekcióját és megkérdeztem őt-magát, hogy ha egy mondatban kellene a gitár fő jellegzetességéről beszélni, akkor mit említene meg? Erre ő azt mondta:
"Minden szó helyett több, ha csak a nyakadba akasztol egyet, meg sem kell pengetni, de ha mégtöbbet akarsz róla megtudni akkor elegendő, ha csak két hangot megpengetsz rajta..."

Így is történt, a nyakamba akasztottam és akkor semmi máshoz nem hasonlítható kényelmét tapasztaltam meg egy elektromos gitárnak. A hangja nagyon széles volt és meleg. Minden tekintetben igazán nagyon vonzó volt.

Annyi év után most ismét itt tartok a kezemben egy PRS Custom 24 modellt. Jó néhány éve a Medgyesi Hangszercenternek köszönhetően hazánkban is méltó hivatalos képviselete van ennek a márkának is.

Ezúttal a Custom 24 típust választottam ki egy tesztre. A legkifinomultabb modellek közé tartozik. A díszítése visszafogott, de egyszerűségében is pazarul elegáns. A fogólapot a pozíció jelzéseknél repülő madarak sziluettjének gyöngyház berakásával díszítették. A gitár testének alsó fele mahagóniból készült, rajta rendkívül szép mintázatú jávor fedőlappal. A Custom 24 nevéből is eredően 24 bundos ragasztott nyakat visel ugyancsak mahagóniból készült rózsafa fogólappal. Itt megjegyezném, hogy a Custom 22-es modell 22 bundos fogólappal készül. A bundozást közepes vastagságú speciális profilú bundanyagból készítették. Ennek előnye, hogy alacsony húrmagasság esetén sem hajlamos zörgésre a húr. Ezen felül persze rendkívül kényelmes komfortérzetet biztosít használójának.

A húrkulcsokat satus rögzítővel látták el, egy közönséges fémpénzzel lehet lazítani vagy megszorítani a befűzött húrokat. A gyors húrcserén kívül van egy hatalmas előnye a satus hangolókulcsnak. Mivel csupán egyetlen menet fekszik fel a húrból, így intenzív tremolózásnál a húr nem tud megnyúlni és ezáltal nem fog a húr elhangolódni.

A húrláb egy jobb anyagokból elkészített és továbbfejlesztett vintage változat. A húrnyereg speciális grafit-teflon kompozit anyagból készült, jellegzetes tulajdonsága, hogy minél nagyobb nyomás hat rá, annál jobban siklik. A tremolókart úgy készítették el, hogy ne legyen holtjátéka és az örökké úgy is marad. PRS tulajdonosok egybehangzó állítása szerint a termoló mindig visszatalál a hangolásba. Meg kell említeni azt is, hogy a modern gitárosok szeretik használni a Floyd Rose tremolókkal elérhető jelegzetes "berregtetését", amikor ráütnek a karra. Ez a tremoló ezt a trükköt is tökéletesen tudja. Végül egy szintén nagyon fontos jellemzője, hogy nem szív el sok energiát a húrokból mint a Floyd Rose. Megmarad a gitár eredeti közép hangtartománya.

A Custom 24-et két dupla, zajmentes hangszedővel szerelték fel. Az elektronika valamelyest eltér a megszokott konfigurációktól, itt öt hangszín található. Változatlanul megvannak a nyak és húrláb pozíciós állások, de ezeken kívül a hangszedők külső tekercseinek osztásával, párhuzamos és soros kapcsolásaival még további kombinációk is vannak. A Custom 24 esetében egy potmétergombbal ellátott 5 állású forgatógombbal lehet kiválasztani a hangszíneket, de lehetséges helyette a jól megszokott, hagyományos 3 vagy 5 állású pickupváltót kérni. A forgókapcsolón kívül egy master hangerő és egy master hangszínszabályzó potméter van még a gitáron. A potmétergombokat egy mélyedésbe süllyesztették, nagyon megkapó látványt biztosítva.

Az elektronika rendszere és a kapcsolás megoldása nagyon emlékeztet a hetvenes évek egyik nagyon érdekes Santana által preferált Gibson modelljére az L6S-re. Ott is két hangszedő volt és azok megosztásával soros és párhuzamos összekapcsolással nyertek további hangszíneket, és azokat is egy forgókapcsolóval lehetett kiválasztani.

A gitár rendkívül szép kidolgozású, hibátlan anyagok, makulátlan berakások és fantasztikusan szép fényezés jellemzik.

A hangját alig vártam. A legelső benyomás mindenki számára, aki először veszi kézbe a Custom 24 modellt bizonyára az lesz, hogy minden más gitárnál vastagabban szól. Kissé furcsa is, egy elegáns nőiesen karcsú gitárt veszel kézbe és amikor megszólal, akkor elakad a lélegzeted a széles vastag hangtól. A hangszer remek hangkitartással, nagyon gazdag tónussal rendelkezik. Minden hangja határozott, gömbölyded tranzienssel indul, még a legmagasabb fekvésekben is. Gyorsan reagál a játékos ujjainak minden finom rezdülésére. A szokatlanul vastag tónus fölött azonban ott van egy nagyon intenzív mag. A húrláb hangszedő is hihetetlen vastagon szól miközben jól megformált középtartománya van. A nyaknál elhelyezett hangszedő széles hangja megmagyarázza miért is szeretett bele Santana a PRS gitárokba. Mellesleg a hangszedők hatalmas jelet ontanak magukból, nagyon könnyű bármilyen erősítőt túlvezérelni velük. Bármilyen műfajban a csúcsot nyújtja. Leengedve D-re hangja minden további nélkül megcsúfol bármilyen vad metálgitárt. (Csupán a PRS-nek szelíd formája van és ezt a metálosok nem tolerálják...) A gitárt .009-es húrral szerelték fel, de oly puhának tűnik, mintha .008-as lenne. Ez a rövidebb menzúra eredménye, ezért egy vastagsággal feljebb lehet menni.

Keskenyebb bundozása a csillogó tiszta intonáción túl másért is előnyös, nagyon kényelmessé teszi a játékot. A nyak keresztmetszete valahol a modern Strato és a Les Paul között van, azt is mondhatnám jó középút. A nyak keresztmetszete között is 3 féle közül lehet választani, igény szerint.

A Custom 24 hangja nem nagyon emlékeztet a nagy klasszikus elődökére. A Les Paul fő jellegzetessége, amiért annyian kedvelik, a széles, kissé koszos, torkos tónus. A Custom 24 egy még annál is vastagabb, de középtartományaiban kevésbé koszos, arányosan megformált sima, nyitott hangot produkál. Egy kevés hallható a Les Paulból, a Strato jelleg azonban nem jön át, még osztott állásban is csak távoli emlékképként tűnik elő egy kis hasonlóság. A Custom 24-nek nincs igazán jellegzetes hangszíne, hacsak nem tekintjük annak páratlan vastagságát. Tónusa arányosan ki van egyensúlyozva, így mentes a jellegzetes szélsőségektől. Megfigyelhető, hogy a szélsőségek miatt kezd egy dolog jellegzetes lenni. Ahogy szól az inkább azt mondatja velünk, hogy egy tökéletesen működő gitár, egy mindenre alkalmas, színes hangzással. Itt újra eszembe jut Santana, aki a Gibson L6S –t hangjának színeiért szerette, a Yamaha SG2000-et a hang kitartásáért, ezek után most a Paul Reed Smith gitárját valószínűleg a színeiért és a hangkitartásáért is. A kifelé megszólaltatott mindenki számára hallható igényes és arányosan megformált hangon túl azonban van még valami, amit csak a gitáros képes megkülönböztetni, az pedig az az érzés, ahogyan egy PRS a kezében reagál, szinte él.

A teszt arról is szól, hogy kiszűrjük a nem tetsző dolgokat is. A próba során kiderült a Custom 24 egyetlen gyenge pontja is. A hangszínek egy potmétergombban végződő forgókapcsolóval választhatók. Ez sajnos elég nehézkesen kezelhető. Mire megtalálom a szükséges hangszínt, addigra a zenekar már két ütemmel arrébb van. Ez ugyan szubjektív benyomás, de attól tartok ezt más is tapasztalhatja. A kerek gomb egyrészt nem áll kézre, mivel messze van a pengető kéz megszokott helyétől, másrészt nem látható az aktuális pozíció. Egy potmétert mégcsak lehet is pengetővel a kézben szabályozni, de egy keményen kattanó kapcsoló fordításánál már nagyobb a kockázat, hogy kiesik a pengető az ujjaink közül. Mint mindent, ezt is meg lehet megszokni.

A gitárt egy masszív, szögletes, belül plüssel bevont tokban szállítják, ahogyan az illendő egy ilyen hangszerhez. A Custom 24 áráról is ejtsünk szót. Mint azt sejteni lehetett, nem adják olcsón, mint általában a jó dolgokat. A Paul Reed Smith itthon is kapható modelljei 780.000 és 890.000,- Ft között vásárolhatók meg felszereltségtől és kiviteltől függően. A tesztre általam kiválasztott példány 830.000,- Ft-ba kerül.

Ha a Medgyesi Hangszerbolt felé jártok, jusson eszetekbe személyesen is kézbe venni a Custom 24-et, ezenfelül pedig javaslok egy kis böngészést a www.hangszercenter.hu valamint a www.prsguitars.com weboldalakon.

Kellemes tulajdonságai:

  • hihetetlenül vastag hang
  • tökéletesen megformált középtartomány
  • gyönyörű kivitel
  • kiváló tartás- játékkényelem
  • közepes húrtávolság

    Nem kellemes tulajdonsága:

  • a hangszínváltás nehézkes

    Szabó Sándor

  • 2006-02-26 20:16:30