PRS SE Custom elektromos gitár

A Paul Reed Smith (PRS) gitár márka már a kilencvenes évek elejére elérte azt az elismertséget és hírnevet, ami után már a cég akkori berendezkedése kevés volt ahhoz, hogy az igényeket kielégítse. Mint minden nagyobb cég ilyenkor két lehetőség közül választhat: felvásárol egy jó nevű, de kisebb céget, adott esetben konkurrens céget és annak neve alatt elkezd távol-keleten gyártatni, hogy a saját név az alacsonyabb minőségi szint miatt ne csorbuljon. A másik lehetőség, hogy saját neve alatt kezd el távol-keleten gyártatni, de egy más típus családot. Ez ugyan kockázatosabb, mert a névben összemosódnak az amerikai és a távol-keleti gyártmányok, és ezzel úgymond hígul a márka hírnevének konzisztenciája. Akárhogyan is, de a PRS ezt választotta és talált is megfelelő gyártót erre a célra Koreában.

A sorozat neve Student Edition lett, röviden SE, amiben az is benne van, hogy ezt a kategóriát elsősorban hobbigitárosoknak szánták, mintegy beetetésül a jövőbeni igazi PRS-re. A különbség nemcsak árban, hanem hangzásban is jócskán megmutatkozik. A koreai faanyagok fiatalok, még nem teljesen érettek meg a professzionális hangszer céljaira, és az ottani anyagok persze rezonáns tulajdonságaikban is jócskán különböznek. Nem feltétlenül jobbak vagy rosszabbak, hanem mások. A rezonáns minőség mindenképpen a fa érett, száraz állapotára vezethető vissza, így ez a minőség majdan 20 év múlva lesz érezhető. Ugyanis a beépített anyagok akkor érik el azt a kort és állapotot, amikor elkezdenek természetük szerint rezonálni.

Ha az eredeti és a távol-keleti árát összehasonlítjuk, akkor nagyjából egy negyedébe kerül az olcsóbb változat. Az árat és a minőséget nem lehet analóg arányossággal mérni és főleg összehasonlítani, mert ami négyszer olcsóbb, nem feltétlenül négyszer jobb. Tudvalévő, hogy a felsőbb árkategóriában már a kis érezhető árnyalatnyi különbség akár meg is duplázhatja a hangszer árát.

Nemcsak mi voltunk kíváncsiak a távol-keleti gyártású PRS gitárokra, hanem sokan jelezték, hogy szívesen olvasnának róla a honlapunkon, ezért is választottuk bemutatónk tárgyául. A most bemutatandó gitár az SE Custom külsejében kissé különbözik a profi kategória egy egy hasonló vagy megfelelő modelljétől.

Részletek

Az alábbi táblázat mutatja a főbb paramétereket:

Test:

  • Mahagóni hát habos jávor felsőrésszel és jávor szegéllyel

Nyak:

  • 25" azaz 635 mm húrhosszúság, mahagóni nyak 22 bunddal és rózsafa fogólappal és egy holdat ábrázoló pozíciójelző berakással
  • Ragasztott
  • Nyak profil: széles és vastag
  • Színek: sunburst, szürkés fekete és Angliában a Blue Matteo változat is kapható Szerelvények:
  • PRS tervezésű húrbefűző és tremoló szerkezet
  • PRS tervezésű hangolókulcsok

Elektronika:

  • PRS tervezésű humbucker hangszedők mindkét pozícióhoz, felemás fekete/krém színben
  • Hangerő és hangszín potméterek 3 állású pickup váltóval

Kivitel

A hangszer külső kivitele hibátlan,az avatatlan szem nem tudja megkülönböztetni az eredetitől. Vannak kis eltérések például a potméterek elhelyezése vagy a pickupváltó kivitele és elhelyezése tekintetében. A részletekről pár képet mutatunk:

Játékkényelem

A gitár nagyon hasoló az eredeti változathoz, pár dolog azonban különbözik. Az eredetire emlékeztet az érezhetően vastagabb és szélesebb nyakprofil. Ez persze megszokás kérdése, 1-2 óra alatt teljesen aklimatizálódik az ember hozzá, azonban a vastag nyak legtöbbször vastagabb hangzással és kissé jobb hangkitartással jár együtt. A súlypont rendben van. A játék a felsőbb fekvésekben is éppen kényelmes, a bundok nem kezdenek igen hamar “besűrűsödni", mint az a 628 mm-es Les Paul húrtávolságnál érezhető. A játékényelmnek jót tesz a 635 mm-es menzúra, bár ettől kissé más a hangzás. Legalábbis aki egy vastag magvas hangot akar, annak mindenképpen .010-es húrra kell váltania.

A játékkényelemhez tartozik az is, ahogyan képesek vagyunk gyorsan hangszínt váltani vagy hangerőt szabályozni. Nos, ez egy olyan dolog, amit megintcsak meg kell szoknia a játékosnak. A hangerő potméter nem a legszerencsésebb helyen van, ugyanez mondható el a pickupváltóról is. Bárhol másutt is lehetne, ezt is meg lehet szokni, azonban, aki több gitárt használ, ott probléma az átállás. A tremoló jól szuperált a próba során, bár ez sem eredeti PRS gyártású, csak kinézetre hasonló. Az eredeti PRS tremoló legendásan híres a hangolás precíz tartásáról.

Hangzás

A hangzás tekintetében mindig nehéz a PRS-ről írni, hiszen egy hibrid gitárról van szó, ami az LP és a Strat hagyományokat igyekezett bizonyos ötvözetbe gyúrni, ezért a hangja inkább neutrális, mint karakterisztikus. Mindezek ellenére mindig az LP hangzása irányába tolódik el a hallható eredmény. Ez esetben ez különösen igaz, mivel az anyagok és a nyak rögzítés is LP. Bár a forma nem az, és a súly arányok sem ezt támogatják mégis hallani egy LP-szerű torkos tónust. A torzított hangszínen a tónus homogén, nem igazán harapós, inkább átütően, de vastagon szól a gitár.

Összegzés

Az anyagok más fajtáján túlmenően tekintetbe kell venni, hogy a hangszedők sem eredetiek, bár a specifikáció szerint PRS tervezésűek. Nyilván ebbe az árkategóriába ez fér bele, és meggyőződésem, hogy a gitár test idővel érni fog és egy professzionális hangszedővel a gitárt át lehet majdan lendíteni egy felsőbb kategória hangzásához. A gitárhoz kapunk egy nagyon jól elkészített szivacsbélésű igen masszívnak látszó tokot is.

A gitárt a maga 196.000,- Ft-os árával az átlagos minőség/ár arányba sorolnám.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2008-07-10 08:00:00