Jam 100 akusztikus erősítő
Az elmúlt 20 év alatt az akusztikus zene is bekerült a nagyobb tömegeket érdeklő műfajok közé, ezért az akusztikus hangszerek erősítése egyre inkább előtérbe került. Másfelől a technológia és a tömegtermelés ezt a közeget is célba vette és számos cég alakult kifejezetten akusztikus erősítők gyártására. Ennek a viszonylag nagy piacnak egy kisebbik, de nem elhanyagolható szegmentje a kis teljesítményű, akusztikus gitár és egyéb akusztikus hangszerek erősítésének területére esik...
2012-03-08 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
ZT Launchbox Acoustic
Az akusztikus erősítés azt gondolom a fénykorát éli most, sosem volt ennyi akusztikus erősítő, mint mostanság. Megfigyelhető, hogy a régi, nyitott kivitelű kombók teljesen eltűntek az akusztikus erősítők birodalmából, hiszen felismerték, hogy a hangfal által előidézett járulékos dobozhangra nincs szükség, sőt kifejezetten rontja az akusztikus hangszerek hangképét. Ezért a hátul zárt, reflexnyílásos rendszerek terjedtek el. A most bemutatott ZT Launchbox Acoustic is a zárt rendszerek közé tartozik, azon belül is megkülönböztetett helyet foglal el...
2011-11-08 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

ZT Erősítők

Már azt lehet mondani, hogy minden lehetséges erősítőt megcsináltak már, azonban van mégis egy szegmentje az erősítőknek, amikben mostanáig nem volt túl sok előrelépés. Valamikor azt szoktuk meg, hogy ha hangosat akarunk, akkor jó nagyot kell vennünk. Ez jó ideig állt is, azonban egyre több igény merült fel a kis méretű, de nagy teljesítményű erősítőkre. El is kezdődött a kombó erősítők diadalmenete, azonban 100 Wattnál megállt a tudomány. A csöves technológia már úgy tűnik elérte a fejlődése határát, így a félvezetők felé fordult az erősítőgyártók tekintete...

2011-10-28 15:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mark Bass Little Mark 3 basszus erősítő
Évtizedeken át megszokott volt, hogy ha valami szükséges a rock zenéhez, akkor az csak Amerikában vagy Angliában készül. Sajnos a pop kultúrában még mindig érezhető az, hogy ami nem a két fenti országban készül, beleértve magát a zenét is, azt nem veszik elég komolyan, éppen ezért gyakorlatilag nem lehet beszélni német vagy norvég rock pop világsztárokról és akkor hol van ehhez a magyar…! A basszus erősítők világában sokáig tartották magukat a brit/amerikai gyártók, azonban az elmúlt évtizedben a súlypontok kissé eltolódtak és az erőviszonyok jócskán megváltoztak...
2011-08-04 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Ampeg SVT-2PRO basszus erősítő fej

1969-re hatalmas mozgalommá fejlődött a fiatalok körében az akkori szórakoztató zene keményebb vonulata a rock. Az új zene gyorsan hatalmas tömegeket vonzott, és szinte hónapok alatt kiderült, hogy a 30-50 Wattos erősítők már nem alkalmasak szabad terek behangosítására, a zenék, a zenészek egyre vadabbak lettek, a leghangosabb erősítő sem volt már elég hangos, így ez a körülmény lépésre késztette az erősítő gyártókat. 1969-ben már a 100 Wattos erősítők időszaka volt. Közismert tény, hogy ha egy 100 Wattos gitárerősítő megszólal, akkor négyszer nagyobb teljesítmény szükséges ahhoz, hogy egy dobos mellett a basszus is arányosan szóljon és a hátára vegye az egész zenekar hangzását. A 100 Wattos erősítők korában ezt nagyobb felülettel igyekeztek elérni, azonban sok esetben ez is kevés volt, így elkezdtek gondolkodni azon, hogy valamilyen módon kiszedjék az elektroncsövekben rejlő maximális teljesítményt. Különösen a basszus erősítők tekintetében volt szükség valami megoldásra...

2011-07-10 18:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney VC30 112 és VC30 210 csöves kombók
A 30 Watt maximális teljesítményű erősítők története még abba az időkbe nyúlik vissza, amikor az elektronikában az EL84 volt a legnagyobb teljesítményű civil használatú elektroncső. Bár akkoriban már léteztek nagyobb teljesítményűek is, azonban azokat szigorúan csak a hadiiparban használták. Amint kifejlesztettek egy még nagyobb teljesítményűt, az elavult kisebb teljesítményű hamarosan kikerült a civil szférába. A hadiipar radarokban, rádióadókban, navigációs rendszerekben alkalmazta, a civil szféra pedig rádió vevőkészülékekben, TV-ben és gitárerősítőkben hasznosította az elektroncsöveket. A Laney kissé később lépett be az erősítőgyártásba és így az EL84-es korszaka úgymond kimaradt. Most azonban behozza a lemaradását és modern kapcsolástechnikai megoldásokkal olyan hangzású erősítőket gyárt, amik viszont az EL84-es korszakból maradtak ki. Hogy miért arra is van válasz. Abban az időben kevés cég foglalkozott erősítő tervezéssel és gyártással. Ezért kevés konstrukció született, így mire megjelent az EL34 már nem volt idő kimeríteni, kihasználni az EL84-ben rejlő kapcsolástechnikai lehetőségeket. Ez a mai időkre maradt és őszintén szólva ez teszi nagyon izgalmassá ezt a kort gitárhangtechnikai szempontból...
2011-03-06 14:15:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 DT-50 a csöves erősítők új generációja
10 évvel ezelőtt a Line6 erősítőkre még csak úgy tekintettünk, mint egy lehetséges új alternatívára. Az emberek nagyobb része szkeptikusan, fanyalogva figyelte hogyan fejlődik az erősítő modellezés technológiája. Mivel napjainkban semmi sem képes olyan dinamikusan fejlődni, mint a számítástechnika, azon belül is a szoftver, meg lehetett volna jósolni, hogy az erősítő modellezés nagyon hamar eljut arra a szintre, amikor már sem a zenében, sem önmagában nem lehet megkülönböztetni az analóg és a digitális erősítő hangját. A Line6 több generáción keresztül hozta ki újabb és újabb sorozatait, most azonban a modellezés technikájában történt egy akkora előrelépés, ami egy új sorozat kiadását eredményezte. A modellezésben hirtelen 10-szeres adatnövelés lett lehetséges. Ez annyit jelent, hogy 10-szer több információ vehet részt a modellezésben, így a hang részletessége minden eddigit felülmúl. Az erősítő modellezésnek ez a szintje jelenleg ott tart, hogy a gitáros érzete is zavarba ejtően ugyanolyan, mint az eredeti analóg erősítőn játszva. A HD-nek elkeresztelt modellezés (High Density...nagy adatsűrűség) maga után vonta, hogy legyen egy kompakt POD rendszerű modellező platform, és legyen egy HD modellezést alkalmazó új, hybrid erősítő sorozat. Ez a sorozat képezi a Line6 új „zászlóshajóját” mint technológiai csúcsmodellt. A hybrid erősítők új generációját is jelenti egyben, ahol Reinhold Bogner csöves kapcsolásai a végfokban, míg a HD modellezés az előfokozatban jelenik meg. 10 évvel ezelőtt még csak jóslatok voltak arról, hogy miként fogják a csöves technológiát összeházasítani a jövőben. Nos, itt a jövő! A csövek maradtak eredetiben, az összes egyéb alkatrész modellezve van! Hogyan? Hamarosan kiderül...
2011-02-23 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
DV Mark Little 40 L34 csöves erősítőfej
Néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy egyszerre csak feltűnik egy olasz cég, és újraírja a basszus gitárok hangzásának legújabb kori esztétikáját. A Mark Bass azóta diadalmenetét járja, a cég egyre gyarapodik, újabb sorozatok jönnek ki, mindegyikkel ráadásul megszorongatja a piaci versenytársakat. Miután megmutatta, hogy az akusztikus erősítésben is helye van az első három legjobb között, most megjelent a DV Mark nevű sorozata, mely kifejezetten csöves gitárerősítőket foglal magában.
2010-12-09 15:25:58
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox AGA70 akusztikus erősítő
Valamikor a nyolcvanas években, egy új szó tűnt fel, az unplugged. Ez szó szerint azt jelenti, hogy valami nincs bedugva. Ez a zene és a gitár világában azt jelenti, hogy a gitár nem elektromos, hanem akusztikus, amit egyébként nem kellene sehova sem bedugni. Akik a színpadon úgynevezett unplugged zenét játszanak, azok mind akusztikus gitárral a kezükben adnak elő valamit. Már-már úgy tűnt, hogy új korszak kezdődik és minden elektromos gitáros hanyatt homlok otthagyja az erősítőit és elkezd trendi módon akusztikus gitárokon játszani. Mint később kiderült, ez csak egy külső MTV által kiagyalt irány volt. Egyáltalán nem a zene és az ember természetéből feltörő, hanem egy profit hajhász mesterséges kezdeményezés volt, így az gyorsan kis fulladt, -a már nem is veszik az emberek a szájukra az unplugged szót. Az unplugged-ot szerették volna stílussá tenyészteni, de nem sikerült. Ami látható volt a képernyőn, az hogy az elektromos gitáron egyébként remekül játszó emberek kezébe trendi módon beleerőltették az akusztikus gitárt, és bizony a csak sikálni tudó nagy sztárok szánalmas produkciójával etették a nézőket. Így például az Extreme együttest a világ ugyan megismerte a More Than Words című dalukkal, de az emberek 90 %-a nem tudta, hogy az Extreme egy kőkemény rock banda, kőkemény zenével. Így az MTV egyben meg is ásta a sírját az Extreme-nek. Hosszan lehetne sorolni az unplugged stílusba hajszolt produkciókat...
2010-11-12 16:22:16
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Blackstar HT Club 40 csöves kombó
Időről időre, mindig megjelenik valamilyen új erősítőgyártó cég a piacon. Pár évvel ezelőtt a frankfurti kiállításon sétálgatva lettem figyelmes egy új erősítőre, a Blackstarra. Ezt a márkát, korábban a Marshall fejlesztési osztályán dolgozó két alkalmazott Ian Robinson és Bruce Keir alapították. Úgy érezték, hogy van élet a Marshall után is, ezért a tapasztalataikat jól felhasználva kezdetben elkezdtek különleges, nagy feszültségen működő (300 V) csöves pedálokat tervezni, majd egy új csöves erősítő sorozatot dobtak piacra. Az első erősítőjük a HT-5 volt. Mostanra már több sorozatuk is ismert, így a boutique kategóriás Artisan, a Series One, és a HT Venue sorozat. Hogy kissé megismerjük ezt az ígéretes márkát, röviden tekintsük át a Blackstar sorozat kínálatát...
2010-11-06 13:37:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Low Down HD 400 basszus erősítő fej és 4x10-es hangfal
Mindazok ellenére, hogy a basszusgitár világa kissé más irányba halad, mint a nem basszus gitáros világ, a Line6 megosztotta figyelmét, hogy a fizikai modellezésben a legmélyebb tartományú hangoknak is méltó helyet biztosítson eszköz kínálatában. Egy basszusgitár hanggal kapcsolatban is hasonló alap igényeink vannak, mint a másik gitárnál, mint például érthetőség, dinamika, a hangszeren pedig a jó reagáló képesség, stb. Azonban a mély hangok természetüknél fogva kissé más megközelítést igényelnek az erősítő és a hangfalgyártóktól is. Bár a kétféle gitárt legtöbbször ugyanabban a zenében használják, mégis a hanghoz tartozó esztétika egészen más. Ez az oka, hogy a legnevesebb basszus hangszereket kifejezetten arra specializálódott emberek és cégek készítik. Azt is lehetne mondani, hogy a basszusgitárosoknak, csakúgy, mint a dobosoknak szinte külön társadalmuk van...
2010-10-05 18:25:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Markacoustic AC 601 akusztikus erősítő
A hang világában már régen megtört az amerikai egyeduralom bizonyos területeken. Sőt kezd kifejlődni egyfajta európai dominancia, ha például az akusztikus vagy a basszus erősítőket tekintjük. Gondoljunk csak a német AER-re, a svájci Schertlerre vagy a svéd EBS-re és nem utolsós sorban az olasz Markbass-re. Ez utóbbi cég igazi meglepetést hozott, hiszen egy olyan országból való, ahonnan végképp nem reméltük volna, hogy a világ egyik vezető basszus és most már akusztikus erősítőgyártójává lép elő...
2010-09-28 14:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
T-Rex effektpedálok
Néha felvetődik a kérdés, hogy elméletileg hány féle torzítót lehet még gyártani, hiszen lassan már kimerülnek a kapcsolási módok. Igen, úgy tűnik, de a gyakorlatban kimeríthetetlen ez a terület is. Még jó ideig elleszünk a több ezer féle torzítóval. A T-Rex pedálokról már több alkalommal írtunk. A cég kínálata egyre gyarapodik, az első generációs pedálok nagy sikerét mutatja, hogy kibővített formában immár a második virágkorukat élik. Innen a Mudhoney II, a RoomMate II, és egyáltalán a II-vel végződő elnevezések...
2010-09-13 19:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mesa Boogie Transatlantic csöves erősítő fej
Mint arra már korábbi írásomban utaltam, az elektroncsövekkel megvalósítható áramkörök egyszerűek, és bár úgy tűnik szinte már teljesen kimerítették a lehetséges kapcsolásokat, mégis azt tapasztaljuk, hogy időnként megjelenik valami új erősítő, egy újszerű kapcsolási megoldással, vagy kombinációval, amit a cég le is védet egy szabadalmi oltalom formájában. Hogy miért lehetséges az, hogy a cső feltalálása után 100 évvel még mindig találnak új lehetőségeket, arra az a magyarázat, hogy valami rejtélyes módon a tranzisztor túl korán érkezett, és nem maradt idő, hogy a csövekben rejlő lehetőségek feltáruljanak. Túl hamar elfeledték a csöveket, szinte még meg sem tudtuk őket igazán ismerni. Néhány erősítőgyártó nekifogott, és kis teljesítményű erősítőket kezdett szinte az alapoktól újragondolva tervezni. Egyik másik teljesítménye a 10 Wattot sem éri el, mégis van kereslet rájuk, hiszen kitűnő hangzást állítanak elő, olyanokat, amiket nagy erősítővel nem lehet. Ez is az oka, hogy a kis erősítők új reneszánszukat élik. Ez pedig visszavisz bennünket a rock zene kezdeteihez, amikor egy zenekar erősítésének összteljesítménye 4 db 15 Wattos erősítőt számolva mindössze 60 Watt volt és mégis híresek lettek...
2010-09-02 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mesa Boogie Dual Rectifier 100 Wattos csöves erősítő és hangfal
Amerika messze van, túl a tengeren, és ahogyan ez lenni szokott, a tengeren túli dolgok érdekesebbek, izgalmasabbak számunkra, kicsit egzotikusabbak is. Így vannak ezzel az amerikaiak is. Nekik az európai dolgok tűnnek izgalmasabbnak. Miért is ne lenne ugyanígy a gitárerősítőkkel. Pár évtizeddel ezelőtt szinte már minden európai erősítő kapható volt Magyarországon, azonban az amerikai erősítők nyilván mindig csak úgy mutatóban voltak láthatóak. Ezért is alakult ki egyfajta misztikum a híres amerikai erősítők körül, tegyük hozzá nem is alaptalanul. Az első számú amerikai erősítő a Fender volt, a többi márka majdhogynem névtelenségben kullogott utána. Mígnem a hetvenes évek közepén elkezdtünk hallani egy új márkáról, a Mesa Boogie-ról. Sokáig csak a hatalmas teljesítményű kombó erősítőiről lehetett hallani, hogy kiváló hangjuk van, különösen az overdrive hangzása utolérhetetlen, minden gitár szinte sír a Boogie-val. Nem is véletlen, hogy Santana nevéhez kezdtük kötni a Mesa Boogie nevet. Aztán olyan nevek is elkezdték használni, mint John McLaughlin, aki előtte a legdurvább Marshall hangot kezdte alkalmazni a korai fúziós zenében. (Mahavishnu Orchestra). A Boogie-tól McLaughlin gitárhangzása is új dimenzióba került. Az agressziv, mindent átható hangzását felváltotta a kifejező, részletező tónus. Majd a nyolcvanas évek végén egyszerre csak berobbant a köztudatba egy új fajta Mesa Boogie, egy olyan, amire alig számítottunk. Megjelent a Dual majd Triple Rectifier sorozat, egy minden korábbinál különbözőbb új erősítő család, amivel a Mesa cégnek nem titkolt szándéka volt, hogy teremtsen egy igazi hangzás alternatívát az akkorra már nagyon elterjedt heavy metál zenének. Míg korábban a Boogie-t a legfinomabb hangú erősítőként jegyezték, a Rectifierrel egy teljesen új hangzás született és egy új generáció kezdte el használni. Megszületett az egyik legbrutálabb amerikai gitárerősítő. A Rectifier azóta is járja diadalmenetét és egyre népszerűbb a metálcsapatok körében. Nemcsak Amerikában, hanem az egész világon elterjedt. A hangzása eléggé megosztja a gitáros világot, azonban akik amerikai metálzenén nőttek fel, azok fülének természetes a Rectifier sötét, zöngés, mindent beterítő szaggató torzítása, míg aki az európai metálon hegyezte a fülét, annak a Marshall, torkos, magvas, harapós torzítása lett ideális. Aztán lehet tudni olyanokról is, akik mindkettőt használják ráadásul egyszerre. Ennyi bevezető után most szeretném részletesen is bemutatni ezt a mára történelminek számító erősítőt, a 100 Wattos Dual Rectifier-t...
2010-09-01 17:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney Cub12 csöves gitárkombó és fej+láda
Kisméretű erősítőket mindig is készítettek a nagy erősítőgyártók. Több meggondolás is vezérli a gyártókat. Részben az, hogy a piacnak azt a szegmentjét is szeretnék kiszolgálni, amely nem tud, vagy nem akar nagyméretű erősítőkbe invesztálni, mert vagy csak hobbi célra, vagy csak gyakorlásra szeretnék használni. Időközben azonban felmerült az igény kezdő gitárosok részéről. Minden kezdő valahol elindul, van az „Első Erősítő”, aztán jön az „ Első használható Erősítő”, majd jön az „Első jó erősítő”, majd az „Első Igazi Erősítő”…lehetne ezt folytatni, úgy, hogy az „Első Igazi Erősítő amit sohasem adok el…” stb...
2010-08-22 18:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Amarant by Greg Brick Puppie22, 22 Wattos csöves erősítő
Az erősítő háttéréről tudni kell, hogy az Amarant-Stageshop hangszerforgalmazó és Gergely Róbert közös munkájának eredményeként megszületett az első magyar, igazán világszínvonalú "butique" kategóriás erősítő. Aki nem ismeri ezt a szót, annak csupán röviden annyit, hogy a "butique" erősítők azok, amiket kizárólag kézzel készítenek, a legjobb anyagokból, a legnagyobb gondoskodás közepette és a konstrukció is sok tekintetben eltér a tömeggyártásban készült egyébként divatos termékektől, de amiben leginkább megismertetik az a messze kimagasló hangminősége. A most bemutatásra kerülő erősítő minden túlzást nélkülözve éppen ilyen. Az erősítő tervezése során sok tapasztalati ötletet adott az Amarant, ugyancsak az Amarant biztosította a legtöbb alkatrészt az építéshez. Az erősítő már volt pár kiállításon és azonnal az igényes gitárosok fókuszába került. Az erősítő gyakorlatilag egyedi gyártásban készül, azaz nagyon kis sorozatokban, így fent tudják tartani a legmagasabb minőséget. Az Amarant Stageshop végzi a marketinget, és miután kiterjedt külföldi kapcsolatokkal rendelkezik, így az erősítő előtt zöld út van a sikerhez...
2010-04-08 17:16:56
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Melyiket mire ajánlom az AER Compact 60 és az AER Compact XL közül
Az elmúlt hónapokban igencsak fellendült az akusztikus gitározást kiszolgáló eszközök tesztelése. Ennek keretében bemutattunk néhány AER erősítőt, többek között a Compact 60-at és a Compact XL-t. Többen kértek rá, hogy egy külön írás keretében emeljem ki a két erősítő közötti különbségeket, megkönnyítve ezzel a választást...
2010-02-12 20:56:28
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Cheeky D 10, 100 Wattos gitárkombó
Miközben tombol a fizikai modellezés az erősítők gyártásában, közben még több csöves és hibrid erősítőt terveznek elszánt cégek, akik úgy gondolják, hogy a korán kapott új technológia nem adta meg az esélyt annak, hogy a hagyományos technológiában lévő potenciális lehetőségeket egyáltalán kihasználják. Sokan azt gondolják, hogy már nem lehet újat hozni a kapcsolás technika terén. Ez úgy tűnik nem teljesen igaz, mert időről időre felbukkan egy új konstrukció, ami valamiben eltér a megszokottól és valóban jobb akar lenni, mint az elődök. Erre most itt a példa az AER Cheeky D elektromos gitárhoz kifejlesztett kombó erősítő. Pár évvel ezelőtt ki gondolta volna, hogy a világhírű akusztikus erősítőket gyártó cég az AER egy napon majd egy nagyteljesítményű csöveket is használó, torzítós gitárerősítővel fogja meglepni a gitáros világot. Őszintén szólva én sem hittem volna, azonban azt tudtam, hogy az a szellemi forrás, ami az AER termékeket a világra hozza, messze alkalmas arra, hogy ezen a területen is mutasson valami rendkívülit...
2010-02-04 19:16:37
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Spider IV 75 Wattos gitárkombó
Azt hiszem nem sok cég van, ami olyan egyenletesen ívelő sikertörténetet mondhat magáénak, mint a Line6. Ennek a sikertörténetnek persze voltak áldozatai is, hiszen a Line6 termékeket kiagyaló emberek, korábban más híres cégeknél voltak fejlesztő mérnökök. Az áldozatok pedig azok a cégek lettek, akiktől a Line6 elszipkázta a nagy tudású szakembereket. A Line6 bármely produktuma olyan termék, ami sokkal inkább a tudásra épül, mint, bármi más a hangszergyártásban. A fejlődésük is ennek megfelelően nagyon gyors. A Spider sorozat immár a negyedik generációját éli. A sikert sokféle mércével lehet mérni, profithozammal, és egyéb gazdasági mutatóval azonban van egy sokkal kifejezőbb mérce...
2009-12-19 18:21:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Spider Valve 112 MK. II 40 Wattos gitárkombó
Az erősítő fanatikusok között dúló csöves vagy nem csöves erősítő vitáját az idő lassan megoldja. Az elmúlt évtized azt mutatja és bizonyítja, hogy a félvezető ugyan közvetlenül szinte eltűnt a gitárerősítő gyártásból, de a digitális technológián belül integrált áramkörökként megmaradt és éli egyre kiteljesedő világát. Az elmúlt évtized a fizikai modellezésről szólt. Ahogy az lenni szokott, a különféle eljárások között szabad átjárás van. Miként 15 éve megjelentek a hibrid (tranzisztor/cső) erősítők, ezt követték a fizikai modellezésű csöves erősítő kombinációk. Van egy érzésem, hogy ez a technológia a legsokoldalúbb és legígéretesebb vonalát képviseli majd a jövő erősítőgyártásának. A tranzisztoros erősítő és a hibrid is teljesen a történelem homályába enyészik és marad a csöves és a digitális/csöves kombináció. Korábban már bemutattuk a Line6 első generációs Spider Valve erősítőjét. Most már a második generáció jelent meg MK.II néven..
2009-12-13 20:49:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Spider Jam, mint akusztikusgitár erősítő
Pár hónappal ezelőtt teszteltük a Line6 egyik akkor viszonylag új termékét a Spider Jam kombót, ami egy komplex színpadi és gyakorló, sőt felvevő komplexum is egyben. A bemutatás nem tért ki egy nem is publikált, azonban annál fontosabb funkciójára az akusztikus gitárok erősítésére is alkalmas mivoltára. Valójában a termék bevezetése során sem fordítottak ennek a funkciónak nagyobb vagy egyáltalán kellő figyelmet, azonban hamar kiderült róla, hogy a Spider Jam potenciálisan alkalmas akusztikus gitár erősítésre. Sajnos még a kezelési utasítás sem tér ki erre a lehetőségre, így mi is elmentünk mellette. Most azonban szeretnénk pótolni ezt a hiányt azzal, hogy a Line6 Spider Jam erősítőt bemutatjuk, mint akusztikus gitár erősítőt is...
2009-12-05 12:54:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney Cub 8 és Cub 10 csöves erősítők
Sokan felteszik a kérdést, hogy mi értelme van mindössze 5-10 Wattos erősítőket gyártani, és egyáltalán megvenni? Nos, erre sok jó ok van. Mindenek előtt a csöves erősítőt bármekkora teljesítményű is mindig jó hallgatni és játszani rajta, de ezen kívül nem csupán gyakorlásra, hanem stúdió felvételre is kiválóan alkalmasak. Nem szabad elfeledni, hogy valamikor az erősítők hajnalán ilyen kis erősítők voltak az akkor építhető legnagyobb teljesítményű erősítők. Hála a haditechnikának, a radar és egyéb repüléstechnikai fejlesztések hamar elindították az elektroncsövek fejlesztését. Pár év alatt már elérték a 100 Wattos teljesítményt, ami azóta is egyfajta szabvány maradt...
2009-12-01 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney Prism 65 Wattos fizikai modellezésű gitár kombó
Vannak elkerülhetetlen dolgok mindenki számára, ami tetszik nem tetszik, meg kell tenni. Persze lehetnek kivételek is. Azonban egy akkora cég, mint a Laney, nem teheti meg, hogy bedugja a fejét a homokba, és mondjuk kizárólag csak csöves erősítőket gyárt. Egy kis cég ezt megteheti, de egy nagy semmiképpen sem. Előbb vagy utóbb, a piaci kényszer rászorítja a legnagyobb legerősebb cégeket is, hogy beszálljanak a versenybe. A Laney ugyan nem úttörő a fizikai modellezésű digitális erősítők gyártásában, azonban megvárta, míg ez az új fajta erősítő kinövi a gyermekbetegségeit, aztán egyszer csak beszállt a versenybe és most kijött a Prizm sorozattal. A Laney honlapja bevezetőjében erről az erősítőről meg is mondja, hogy az elődök nem túl jó hangminőségét végre maga mögött hagyva végre mindazt a lehetőséget, kényelmet nyújtja a felhasználónak, amit ebben a korban egy ilyen erősítőnek biztosítania kell és persze egy magasabb szintű hangminőségen. Az erősítő hangzásának fejlesztésében neves gitárosok vettek részt. Az új erősítőt már lehetett látni a frankfurti vásáron, és most már idehaza is kapható az Eldorado jóvoltából. A sorozat legnagyobb (legalábbis egyelőre) 65 Wattos tagját mutatom be ezúttal...
2009-11-30 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney LH50 50 Wattos csöves erősítő fej
A Laney fáradhatatlanul ontja az erősítőit 1967 óta szinte folyamatosan. Sokszor elcsodálkozom, honnan lehet még új ötleteket felhozni egy rendkívül egyszerű csöves kapcsolásból, hiszen oly hihetetlenül egyszerűek és már kimerültek a kapcsolási technikák. Persze mindig vannak és lesznek is apróságok, amikkel jobbá, vagy legalábbis mássá teszik a csöves erősítőket. Ezúttal is meglepődtem egy kissé. A Laney LH-50-esét mutatom be ezúttal...
2009-11-29 13:55:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Compact XL akusztikus erősítő
Nemrégiben bemutattuk az AER akusztikus erősítők egyik alap változatát a Compact 60-at. Ennek az alaperősítőnek készült egy több tekintetben is nagyobb, erősebb, több szolgáltatást nyújtó változata a Compact XL. Az XL változat egy nagyobb méretű dobozba került. Ez már előre sejteti is, hogy nagyobb teljesítményűre tervezték. Persze ránézve senki sem mondaná meg, hogy 60 Wattról 140 Wattra növelték a teljesítményét...
2009-10-30 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Alpha Plus akusztikus erősítő
Az AER akusztikus erősítők legkisebb tagjának a 40 Watt teljesítményű. Alpha-nak egy Plus változata is megjelent. Az erősítő tervezésénél a legfontosabb szempont az volt, hogy a lehető legkönnyebb és legkisebb legyen, miközben a gitár hangtartománya még D hangolás esetén is "beleférjen" az erősítő átviteli sávjába. Mivel a Compact sorozatnál a doboz méret nagyon bevált, gyakorlatilag az Alfa elektronikája került egy Compact dobozába, így mélyebb hangok korrekt átvitele a Plus még jobban teljesült...
2009-10-29 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Alpha akusztikus erősítő
Az AER akusztikus erősítők legkisebb tagja a 40 Watt teljesítményű. Alpha. Az erősítő tervezésénél a legfontosabb szempont az volt, hogy a lehető legkönnyebb és legkisebb legyen, miközben a gitár hangtartománya még D hangolás esetén is "beleférjen" az erősítő átviteli sávjába...
2009-04-29 00:19:29
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Acousticube III akusztikus erősítő
A muzsika minél szélesebb közönséghez való eljuttatásának problémája régóta foglalkoztatja a hangszerekkel és a hanggal foglalkozó szakembereket. Egy nagyon halk, de finom hangú akusztikus hangszer megfelelő hangerőszintre való emelése oly módon, hogy hangjának minden finom részlete sértetlenül megmaradjon, talán sokan nem is gondolnák, igen komoly technikai feladat. Az elmúlt évtizedek zenei változásai, az akusztikus hangszerek széles körben való elterjedése azt az igényt támasztotta, hogy az adott hangszer hangját, minél kisebb torzításokkal, minél tisztábban erősítsék fel megfelelő teljesítménnyel adott esetben kis méretű eszközökkel, melyek nagyon könnyen kezelhetők, megbízhatóak és természetesen kiváló hangminőségben szólnak...
2009-03-27 13:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Compact 60 akusztikus erősítő
Az AER akusztikus erősítők bemutatását az egyik alapváltozattal a Compact 60-al kezdem. Egészen pontosan az Alpha után a második, ha növekvő sorrendben tekintjük őket. Neve két dolgot is elárul: Compact, azaz, minden fontos benne van, ami akusztikus erősítéshez kellhet és 60 Watt teljesítményű...
2009-03-21 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER akusztikus erősítők
A honlapunkon már több akusztikus erősítőt bemutattunk, most közülük azt a típuscsaládot mutatom be, amely új koncepciójával gyakorlatilag az első volt a világon. Ez nem más, mint a német gyártmányú AER (Audio-Electric Research), erősítő. Jó pár éve kapható Magyarországon is, és képviseletét az AER Közép- Európa Bt. látja el, nem csupán hazánkban, hanem a környező régióban is...
2009-03-17 22:27:58
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Schertler David akusztikus hangszer erősítő
Ha valakinek az cseng ki a címből, hogy Schertler Dávidról elneveztek egy erősítőt, akkor kicsit igaza van, de nem teljesen. Stephan Schertler a konstruktőr és a gyártó, a David pedig fantázianév. Nos, az elmúlt években nem túl sok akusztikus erősítőt teszteltünk, elsősorban azért, mert nincs belőlük sok, másrészt nem volt mindegyiknek képviselete...
2008-12-01 01:23:08
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Laney A1 akusztikus gitárerősítő
Az elmúlt 15 évben az akusztikus gitárzene és az akusztikus gitár egyre nagyobb térhódítása az erősítő gyártókat is kihívás elé állította. Az igényekre kezdetben egy gyors reagálással a hagyományos gitár kombók mintájára elkezdtek akusztikus kombó erősítőket gyártani. Mindenben ugyanolyan volt csupán az előerősítőt alakították ki és a hangszóró mellé beépítettek egy magas sugárzót. Az akusztikus gitárosok szkeptikusan és fintorogva fogadták, és pedig joggal, hiszen egy akusztikus gitár hangjának reprodukálására egy más koncepció kell...
2008-07-19 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AC15 H fej/láda és az AC30 HH fej és V212H láda
Előző írásunkban elkezdtük bemutatni a Vox 50. évfordulós sorozatát. A sorozatból most a még hátralévő modellekről ejtünk szót, Ezek egyike az AC15 H fej/láda valamint az AC301 H2 kombó, valamint az AC30 HH és V212H láda. Ez esetben nem megyünk bele annyira a részletekbe, mert technikailag szinte teljesen megegyeznek. Kezdjük is egyből a Vox AC15 H fej és a V212H láda ismertetésével...
2008-03-01 18:50:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Roland Cube Street erősítő utcai zenészeknek
Már többször említettem, hogy a Roland cég mennyit tett a mai muzsikus társadalomért, és ebben benne vannak a zenét művelő amatőrök, profik, és a kiszolgálók. És mostantól azok a muzsikusok is, akik az utcát választották az önkifejezés és egyben a pénzszerzés helyszínéül. Mire van szüksége egy utcai muzsikusnak bármilyen hangszeren is játszik? Mindenekelőtt egy jó hangszertokra, amibe a pénzt gyűjtögeti, és bizony az sem árt ha van egy hangszere, amit ki mer vinni az utcára, de mit sem érnek ezek a dolgok, ha nem hallatszik eléggé az amit csinál. Erre kell egy megfelelő utcán is használható erősítő...
2008-02-27 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
50th Anniversary VOX AC15 H1TV csöves kombó
A VOX 2007-ben ünnepelte fennállásának 50, évfordulóját. Mint minden cég a jelenlegi VOX is valami különlegességgel akart kirukkolni, oly módon, hogy egyesítse a legjobb hagyományokat a jelenlegi technológiával. Ennek eredményeként jelent meg az 50th Anniversary sorozat. A sorozatban egy AC15 kombó, egy AC30 kombó és egy AC30 fej/2x12-es láda összeállítás jött ki. Mielőtt bemutatnám az15 Wattos AC15 H1TV erősítőt ebből a sorozatból, tekintsünk vissza egy kissé az AC15 megszületésére...
2008-02-16 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Három Laney erősítő tesztje: Laney Lionheart csöves erősítők
2007-ben a Laney fennállásának 40. évfordulóját ünnepelte. Mint minden nagy cég a hangszer iparban, ők is méltóképpen akarták megünnepelni ezt a jeles évfordulót és egy különleges sorozattal kívántak emléket állítani az elmúlt 40 évnek. Ilyen esetben többnyire valami különlegességre, valami szimbólikus termékre lehet számítani. Ez történt ezúttal is, kibocsátottak egy kis teljesítményű sorozatot, ami kivitelében, koncepciójában és belső tartalmában is igencsak különlegesnek számít. Az már szinte megszokott, hogy az erősítő gyűjtők azonnal felvásárolják az ehhez hasonló Anniversary sorozatokat, és szinte nem marad a szélesebb kereskedelmi forgalom számára. Nekünk még szerencsénk volt, mert Magyarországon nem léteznek erősítő gyűjtő hobbisták, és az ilyen különlegességek a vásárló közönség rendelkezésére állnak. Most, hogy az erősítők az Eldorádó Zicshy utcai boltjában is megtekinthetők, kipróbálhatók elmentem és alaposan szemügyre vettem a Lionheart családot...
2008-02-03 18:42:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 LowDown LD 150 Wattos basszus kombó
Rengeteg pozitív tesztet és jókat hallottunk a Line6 termékekről. A Line6 gitár kombók és fej-ládák dinamikus technológiai fejlődése változásokat hozott az eddig szinte külön társadalomba tartozó basszusgitárosok között is. A Line 6 koncepció végre elérte a basszuserősítőket is. Felnőtt egy új generáció, akik már másként közelítenek a hang kreálásához. Miután a Bass POD sikeresen mutatkozott be pár éve, nyilvánvalóvá lett, hogy megállja a helyét erősítővel és hangfallal egybeépítve is. A Line6 család palettája ezzel teljessé vált. Gyakorlatilag nincs lehetetlen, és mára elképesztő számú modell áll rendelkezésre a hangkreáláshoz bármely stílusban...
2008-01-17 08:00:00
 | 
Szerző: Németh Attila
[tovább]
Line 6 Spider Valve 112 csöves 40 Wattos 1x12-es gitár kombó
Azt tartja a mondás, hogy jósolni könnyű, de jól jósolni nehéz. Amikor az ezredforduló tájékán, talán kissé előtte megjelentek az első fizikai modellezésű hangzásokat imitáló algoritmusok, sokan még a hírrel sem tudtak mit kezdeni, ma pedig ennek a korát éljük. Az első gitárerősítők hangját szimuláló algoritmus a Line 6 gyártmányú POD nevű készülékben öltött testet...
2007-11-24 10:59:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Három Laney csöves fej összehasonlító ismertetése: GH 100 TI, VH 100 R, TT 100 H
Bizonyára észrevettétek, hogy igyekszünk írásainkat bizonyos eseményekhez, termék megjelenésekhez igazítani. Az elmúlt írások egyike volt a Tony Iommi munkásságát és hangrendszerét bemutató írás, lévén Laney endorser, így a Laney 40 éves jubileumára kiadott termékekről szóló írás követte, majd most 3 különféle Laney 100 Wattos csöves fejet mutatunk be egy írás keretében...
2007-04-28 21:42:10
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Spider III 150 - 2x12-es 150 Wattos gitárkombó
10 év telt el mióta a Line6 kihozta az első erősítőjét. Azt bizonyára senki sem vitatja el, hogy napjaink egyik legdinamikusabb és legizgalmasabb cégtörténetét, és ezen keresztül sikertörténetét tudhatja magáénak az amerikai Line6. A valamikori szoftverfejlesztők, ma már egy gyáróriást vezetnek és nem csak szoftvereket, hanem fizikailag is létező igazi erősítőket is létrehoznak...
2006-12-22 15:27:09
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox AC15 Custom Classic csöves erősítő
Bátran mondható, hogy itt Európában a gitárerősítők története a Vox AC15-el kezdődött. Nem mintha előtte egy-két évvel ne lett volna ez vagy az, amibe a gitárt bedugva hangosabban lehetett azt hallani. Azonban az első kereskedelemben kapható, játéktechnikailag és hang minőség szempontjából olyan eszköz a Vox AC15 csöves erősítő volt. Amint a piacra került, egyszer és mindenkorra meghatározta az elektromos gitározás jövőjét. Érdemes egy pillantást vetni hogyan nézett ki a Vox AC 15 születésekor...
2006-09-10 01:57:39
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox AC 30 csöves erősítők
Talán nincs még egy olyan kalandos és hányatott sorsú erősítő, mint a Vox. Ha valaki figyelmesen olvassa a Vox erősítők történetét feldolgozó sorozatunkat, akkor látható belőle mennyire nagy erővel akarja túlélni ez az erősítő márka saját magát és fenntartani az összes erősítő között kivívott méltó helyét. A Vox az utóbbi években ismét jó helyre került, mert a Korg érdekeltségeként képes volt a korral is előre haladni és tovább éltetni az AC 30 legendáját XXI. Századi módon.
2006-09-09 14:56:08
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox AC 30 Brian May Custom Limited Edition csöves erősítő
Amikor megláttam akkor arra gondoltam, hogy erről az erősítőről nem is lehet megtölteni egy egész tesztre való írást, mert a bekapcsolóin kívül csak egy potméter van rajta és ennyi az egész. Aztán bedugtam a gitárt felcsavartam és elájultam, és most ott tartok, hogy a hangjáról tudnék legalább egy oldalt írni, de legfőképpen a koncepciójáról...
2006-09-09 14:55:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Hiwatt erősítők a Mezzoforte hangszerboltban
Úgy meglepődtem a boltba belépve, mint úgy 15 éve, amikor híre ment, hogy van Pesten egy hangszerbolt, ahol minden igazi gitárcucc megtalálható, kipróbálható, megvehető és van belőle választék is. A mai világ kissé más felé tendál, mindenből van tengernyi, de szinte csak az olcsó dolgok, és az igazi minőségi eszközöket szinte ma is csak kézen közön lehet megszerezni, esetleg megrendelésre, ugyan úgy, mint régen...
2006-08-31 21:34:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
HIWATT Hi Gain 50 csöves gitárerősítő
A HIWATT sorozat első bemutatandó modellje a Hi Gain 50. A beavatottabbak már a nevéből is tudhatják, hogy ez egy modern csöves erősítő. A Hi Gain a magas bemeneti érzékenységen keresztül megvalósuló nagy szintű torzításra utal, azaz a tiszta hangú csatorna mellett található egy igen nagy torzítást produkáló overdrive csatorna is. Mindez egy nagyon kompakt 2x12-es elrendezésű kombó kivitelű erősítőben.
2006-08-31 21:25:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Custom HIWATT 50 és Custom HIWATT 50 Signature csöves gitárerősítők
A továbbiakban két egymáshoz eléggé hasonló erősítőt mutatok be a HIWATT 50 sorozatból. Azért is mutatom be a két erősítőt együtt, mert kivitelre alig különböznek egymástól, sőt belső kapcsolásuk is eléggé hasonló, de ha bizonyos tekintetben el is térnek egymástól mindkettőről nagyjából ugyanaz mondható el.
2006-08-31 21:13:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Az AER Acousticube III akusztikus gitárerősítője
A muzsika minél szélesebb közönséghez való eljuttatásának problémája régóta foglalkoztatja a hangszerekkel és a hanggal foglalkozó szakembereket. Egy nagyon halk, de finom hangú akusztikus hangszer megfelelő hangerőszintre való emelése oly módon , hogy hangjának minden finom részlete sértetlenül megmaradjon, talán sokan nem is gondolnák, igen komoly technikai feladat. Az elmúlt évtizedek zenei változásai, az akusztikus hangszerek széles körben való elterjedése azt az igényt támasztotta, hogy az adott hangszer hangját, minél kisebb torzításokkal, minél tisztábban erősítsék fel megfelelő teljesítménnyel adott esetben igen kis méretű eszközökkel, melyek nagyon könnyen kezelhetők, megbízhatóak és természetesen kiváló hangminőségben szólnak.
2006-02-19 02:06:10
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]