50th Anniversary VOX AC15 H1TV csöves kombó

A VOX 2007-ben ünnepelte fennállásának 50, évfordulóját. Mint minden cég a jelenlegi VOX is valami különlegességgel akart kirukkolni, oly módon, hogy egyesítse a legjobb hagyományokat a jelenlegi technológiával. Ennek eredményeként jelent meg az 50th Anniversary sorozat. A sorozatban egy AC15 kombó, egy AC30 kombó és egy AC30 fej/2x12-es láda összeállítás jött ki. Mielőtt bemutatnám az15 Wattos AC15 H1TV erősítőt ebből a sorozatból, tekintsünk vissza egy kissé az AC15 megszületésére.

A Tom Jennings nevével fémjelzett VOX cég hivatalosan 1957-től kezdve működött. Az 1958-ban megjelent, első igazán sokoldalúan használt erősítő, az AC15 már számos problémára kínált megoldást a gitárosok körében. Ezt a konstrukciót Jennings társa Dick Denney tervezte. A kapcsolás már 1955-ben készen volt, de az akkori nagyméretű és a sok zajt termelő csövek még nem adtak biztató eredményt. A fordulatot az ECC83 és EL84 cső megjelenése hozta. Nem sokára a kisméretű AC15 megfelelő hangerővel rendelkezett az egyébként sok hellyel nem rendelkező klubok színpadain, elég hangerőt nyújtva ahhoz, hogy egy egyébként is hangos dobos és fúvós kíséretében is kiszóljon a bandából.

Ha mégis jobban fel kellett csavarni a hangerőt a torzítási szint fölé, még mindig nem torzított kellemetlenül, sőt egyesek kifejezetten szerették ezt krémes harmonikus torzítást. A hangerő növekedésével egyenletesen ment át egy telítettebb torzításba anélkül, hogy agresszív, harsány felharmónikusok jelentek volna meg. Ezt a tulajdonságát később a ‘60-as évek közepén az AC 15-öst használó brit rhythm and blues gitárosok kifejezetten szerették és alkalmazták nem csupán a színpadon, hanem stúdió felvételeknél is. Mindezt a hangzást jóval azután is keresték, amikor a kis erősítőt későbbi Vox modellek leváltották a színpadi használatból.

Az első AC15 modellek sárgás barnás krémszínű műbőrborítású hangdobozban jelentek meg, a bőröndöknél használt bőrből készült hordfülekkel. A potméterek gombjai is kerek, krémszínű kivitelben készültek aranyozott színű berakással a közepén. Az első sorozatok mind különböztek kisebb dolgokban egymástól, apróbb javításokon, célszerű módosításokon mentek keresztül. Ilyen volt a szellőzőnyílás, a hangszóróselyem változtatása. A Vox embléma már a korai AC 15-ökön megjelent.

Koncepció

A VOX jó szlogent talált az 50 évfordulóra, ami valahogy így fordítható magyarra: Ha a Vox hangzás Szent Grálját keresed, akkor azt most megtaláltad, a keresésnek itt vége. Az AC15 H1TV egy új vintage sorozat kezdete, melyben a csöves technológia most más elfeledett irányokat is bemutat.

Az új sorozat abban is új, hogy a hagyományápoló koncepcióban újra megépítették az 1958-ban bemutatott EF-86-os csővel készült előfokot, és az 1963-ban Top Boost-ban alkalmazott ECC83-as változatot is. Mondhatnánk, két erősítő egyben, ami valójában igaz is. Az AC15 HTV belső huzalozása kézzel készült, azaz nincsen nyomtatott áramköri panel, hanem azt a néhány huzalt egy forrasztó panelre vezetve juttatják el a megfelelő pontra. Bár szinte tökéletesen lemásolva alkalmazták a kapcsolásokat, a hangszínszabályzást a mai kor igényei szerint módosították. A Vox bátran állítja, hogy ez az elmúlt 50 év legkifinomultabb Vox erősítője.

A gyűjtők körében az EF-86 pentódával készült Vox erősítők a leg keresettebbek és legértékesebbek. Ennek oka egyszerűen az, hogy a természetes harmónikus torzítása a legkellemesebb a fülnek. Hamar rájöttek, hogy külső torzítóval csodálatos modern overdrive tónus érhető el. Érdekes az is, hogy a csöves erősítők történetében a leggazdagabb hangszín mindig a legegyszerűbb kapcsolású erősítőkből jött. Ez is egy ilyen darab.

Részletek

A 15 Wattos kézi forrasztású AC15 két csatornás rendszerű, egy 12 collos Celestion Alnico Blue hangszórót hajt meg. Az előfok 1 db EF86, 3 db ECC83/12AX7, a végfok pedig 2 db EL84, az egyenirányító pedig 1 db EZ81 csövet alkalmaz. Nagyon kíváncsi voltam a belsejére és 4 db csavar kivétele után csodálatosan rendezett kép tárult elém. Az alábbi képeken jól látszik a kézi munka, de ugyanakkor a rendkívül precíz kivitel és elrendezés.

Tekintsük át a csatornák szolgáltatásait:

Channel 1. Ez a csatorna készült az EF86 csővel, két hagyományos módon bekötött bemenete van, mely 6 dB érzékenység különbséggel igyekszik alkalmazkodni a különféle gitárok hangszedőinek jelszintjéhez. A két állású BASS SHIFT kapcsoló két alap tónust biztosít. Az első állásban az eredeti kapcsolás szerinti hangszínt kapjuk, a másodikban már egy feszesebb basszust, mellyel elkerülhető a nagyobb hangerőn tapasztalható zavaros hangkép. A három állású BRILLIANCE SWITCH kikapcsolt OFF állásban nem változtat a hangzáson. Az első pozícióban a korai AC30-asok magas tartományát idézi, a második állás a az eredeti hangszínt hozza, ami jelentős mély vágást is előidéz. Az EF86 Mode kapcsoló az eredeti EF86 cső pentóda/trióda üzemmódját választja ki. A Triode üzemmód kisebb gain fokozatot ad, de nagyobb dinamikával, a Pentode állás egy erősebben torzított, édeskés magasakkal ékesített, de kompresszáltabb hangot eredményez

Channel 2. Ez a csatorna egy eredeti Top Boost előerősítő. Hasonlóan az 1. csatornához itt is 6 dB különbséggel kialakított kettős bemenet található. A Treble és a Bass szabályzók az 1963-as Top Boost kapcsolás szerint működnek. A két potméter egymással nagyon interaktív, ezzel sok sok hangszín állítható be. Kis változtatások drámai mértékben befolyásolhatják a hangszínt. Egy további potméter a Top Cut szabályzó, ami mindkét csatorna magasát megvágja.

Rugalmas teljesítmény szabályzás

Az O/P jelű kapcsoló további rugalmas teljesítmény szabályzási lehetőséget ad az AC15. Ez a kapcsoló a végfok csövek Trióda/Pentóda kapcsolását végzi, ezzel 15 vagy 7,5 Watt teljesítményt és valamelyest lágyabb, simább hangzást nyújtva. Sokan nem is értik miért készülnek ilyen kis teljesítményű és nagyon drága erősítők. Nehéz megmagyarázni, inkább meg kell hallgatni és akkor azonnal tudni fogja mindenki.

Kivitel

Nagyon elegáns, ugyanakkor gondoskodást igénylő külseje van. Valóban szép, de kényes. A doboz kivitele és a logo elhelyezése az 1960-as változatot idézi. Erről a modellről annyit kell tudni, hogy van egy nagyon limitált példányszámú változata is, ami mindösszesen 400 példányban épült meg. Ennek mahagóni doboza van, tehát csak külsőségekben különbözik, és persze a mahagóni a doboz hangját is befolyásolja.

Hangzás

A szerencsés véletlenek egybeesése folytán éppen tesztelésen volt nálam egy Brian May gitár. Azt hiszem a legautentikusabb összeállítások egyike volt a Vox-al együtt. Mindent, amit lehet szeretni egy gitárban vagy egy erősítőben azt most itt meghallhattam. A gitárrról egy másik írásban írok részletesen. Mit mondhatnék az AC15.ről? Talán azt, hogy zavarba ejtően kellemes darab. Mindenekelőtt a hangereje egészen elképesztő. Amit mi 15 Wattos erősítőktől hallhatunk manapság, az itt messze többet jelent. Azon gondolkodtam folyton, hogy hogyan alakítja át ez az erősítő a tápfeszültséget a gitár jeléből ilyen hangerőre. Bár az A osztályú kapcsolások igen gyenge hatásfokúak, a lejövő hangerőben viszont nagyon hatékony szerkezetek lehetnek. Itt most ennek lehetünk tanúi. Ha veszünk egy 15 Wattos bármilyen hibrid, vagy tranzisztoros erősítőt és meghallgatjuk a Vox AC15 után, azt hiszem nem fogjuk többé bekapcsolni. Az AC15 alaptónusa nagyon vastag, széles. Tökéletes alapot nyújthat bármilyen torzított hangszínhez. Mindez lehetséges anélkül, hogy az AC15-ben lenne bármiféle modern hangszínszabályzó. Ha valaki csupán az erősítő gazdag széles tónusát akarja kihasználni, akkor bármilyen külső torzító vagy multieffekt hozni fogja a modern hangszínt. Az AlNiCo mágneses Blue hangszóró pedig, mint azóta is fenomenálisan szól.

Valaki egyszer azt mondta nekem. A gitárerősítők 50 éve alatt egyre rosszabb erősítőket gyártottak. Persze ez nem teljesen igaz ilyen formában, de akkor megértettem benne a mögöttes tartalmat. Csak annyi, hogy ha már mindent kipróbáltál és nem vagy elégedett, akkor kezdd elölről valami ősrégi csöves erősítővel, ahol még minden nagyon egyszerű volt és tiszta, valamiként még a torzítás is. A művészetben mindig van egy pont, amikor a legmodernebb éppen a legrégibb. Ezen el lehet gondolkodni most is.

Kissé sajnálom, hogy ez az erősítő nem kapott legalább egy lábkapcsolós csatornaváltási lehetőséget. Színpadon jobban ki lehetne használni a két legendás Vox hangszínt.

Ár/érték arány

Mit lehetne mást mondani, minthogy nagyon drága cucc, hibátlan hangzása ellenére is. Sajnos napjainkban a csöves technológia különösen, ha elsősorban a gyűjtőket célozzák meg, akkor a Rolls Roice kategóriát jelenti minden esetben.

Az új/régi AC15 mindent tud, amit kellett, hogy tudjon a maga idejében, és ez volt a fő csapás irány a tervezésben. Hangilag nagyon jó. Értjük a heritage koncepciót és a hagyomány tiszteletet, de ha már a XI. században élünk, akkor legalább az effekt loopot kiépíthették volna, mindössze egy fél méternyi huzal és két jack aljzat kellett volna....

Még egy utolsó gondolat. Ha egy tiszta hangú erősítőről van szó, akkor mindegy, hogy milyen effekteket küldünk be az elejére, azonban ha torzított hangon használjuk, akkor például kifejezetten kellemetlen, ha fordítva történnek a dolgok, azaz ha a reverbet torzítjuk....hát csak ezért lett volna jó, egy effekt loop.

A tesztre az erősítőt az AudMax Kft.-től kaptuk kölcsön melyért ezúton is köszönetet mondunk.

Az AC15 H1TV javasolt fogyasztói ára 389.000,- Ft

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-16 08:00:00