AER Acousticube III akusztikus erősítő

A muzsika minél szélesebb közönséghez való eljuttatásának problémája régóta foglalkoztatja a hangszerekkel és a hanggal foglalkozó szakembereket. Egy nagyon halk, de finom hangú akusztikus hangszer megfelelő hangerőszintre való emelése oly módon, hogy hangjának minden finom részlete sértetlenül megmaradjon, talán sokan nem is gondolnák, igen komoly technikai feladat. Az elmúlt évtizedek zenei változásai, az akusztikus hangszerek széles körben való elterjedése azt az igényt támasztotta, hogy az adott hangszer hangját, minél kisebb torzításokkal, minél tisztábban erősítsék fel megfelelő teljesítménnyel adott esetben kis méretű eszközökkel, melyek nagyon könnyen kezelhetők, megbízhatóak és természetesen kiváló hangminőségben szólnak.

Az Acousticube rövid története

Gyakran mondják a muzsikusok, hogy az AER Acousticube III. az akusztikus gitárerősítés svájci bicskája. Bizonyára mindenki ismeri a svájci bicskát. Arról híres, hogy szinte minden szituációra kínál valamilyen segédeszközt, van rajta kés, fűrész, körömreszelő, konzervnyitó, és még sorolhatnám. Az Acousticube III is valami ilyesmi. Mindenféle lehetőség, szolgáltatás rajta van, ami csak szükséges lehet. Mellesleg ez az erősítő már legenda, hiszen ennek első változata volt a világ első igazán akusztikusnak nevezhető erősítője, mely a stúdió monitorok koncepciójára épült.

Az Acousticube III jelenlegi modellje immár a harmadik fő verzió. A prototípus még Lakewood felirattal jött ki 1992-ben, majd ezt követte a név és logo váltás és jött a II. verzió 1994-ben.

A II. verzióban sok módosítás történt, a korábbi beépített Alesis effekt helyére egy japán effekt került. A hangszóró és a belső áramköri részek folyamatosan fejlődtek, és szériánként változtak. A sok változtatás után 2004-ben jelent meg az Acousticube III. Az elmúlt 16 évben a prototípushoz képes jócskán átalakult, finomodott, bár mérete és külleme megmaradt. Óriási fejlődést mutat hangminőség és szolgáltatások tekintetében is. A II. verzió már Beyma hangszóróval és módosított végfokkal, kétfokozatú limiterrel került forgalomba. Bár a II-es változat még koaxiális koaxiális hangszóróval jött ki, és ilyen tekintetben kompromisszum volt, de még mindig sokkal jobb, mint a sok más cég által használt egyszerű és olcsó piezzo magas sugárzós megoldás.

Az Acousticube III-as legfőbb változtatása az volt, hogy a koaxiális hangszóról áttértek a valódi kétutas rendszerre, külön magas sugárzóval. Az alábbiakban az Acousticube III-ast vesszük közelebbről szemügyre.

Kivitel

A kivitel külsőleg megegyezik az előzőekkel. A süllyesztett hordfül valamint a jól kitöltött belső tér akusztikus csapdát képeznek a dobozon belül, gyakorlatilag kizárják az állóhullámok kialakulását. Az erősítő súlya 13 kg-ra nőtt, ami érthető, hiszen a megfelelő hangszórónak igencsak nagydarab, nehéz mágnese van. A 8 collos hagyományos hangszóró mellé beépítettek egy 1 collos neodymium mágnesű magas sugárzót, így ezzel valósult meg a teljes "hordozható stúdió monitor" elv. A magas sugárzó minősége egyértelműen meghatározza az átvitel tisztaságát, tranziens követő viselkedését, így ezen az elemen nem spórolt az AER.

Az előfokozatát tovább finomították speciálisan napjainkban használatos hangszedőkhöz és gitárok hangi tulajdonságaihoz illesztették és optimalizálták.

Az erősítő két csatornás, ami a gyakorlatban azt is jelenti, hogy két hangforrás erősítése is lehetséges egy időben, vagy többféle hangszedő kombinálása is lehetséges.

Mindez a lehető legmagasabb hangzás hűséggel. A 8 collos középsugárzó hangszóró a magassugárzóval együtt 120 Wattot képes kisugározni torzítások nélkül 1-2 dB linearitással. Ez a meglepő adat, csak a stúdiómonitorokra jellemző.

Az erősítő védelmét egy 100 W teljesítménynél szabályzó kis torzítású limiter végzi, és miként a kisebb változatokban is, egy szub tartományú szűrőt is beépítettek.

Az előfok és a kezelőszervek

Az előző változathoz képest a mikrofon XLR aljzatát a hátlapra tették. Ugyancsak újdonság a MODE kapcsoló. Ennek nyomogatásával léptethetjük a különféle üzemmódokat, annak megfelelően, hogy vonal, piezzo vagy mikrofon, jelet csatlakoztatunk és szükség esetén milyen fantom táp feszültséget akarunk. Megjegyzem, hogy a 48 Voltos előfeszítéssel sikerült igen szélesre kihúzni a mikrofoncsatorna dinamikáját. A LED diódákkal jelzett beállítási helyzeteket a MOD gomb nyomogatás aktiválja és ha meg akarunk állni valamelyiknél, akkor 3 másodperc nyomva tartás után a készülék megjegyzi a beállítást és úgy marad a kikapcsolás után is.

A szélsőségesen eltérő hangforrások miatt egy PAD csillapító kapcsoló is rendelkezésre áll. Az előfokozat mindkét csatornája független hangszín szabályzóval működik. A szabályzók működési tartománya a két csatornán eltérő és az alábbiakban látható:

1. csatorna:
mély: +/-10 dB / 60 Hz
közép: +/-6 dB / 600 Hz
magas: +/-13 dB / 13 kHz
colour: -3 dB 100 Hz, +6 dB 10 kHz

2. csatorna
mély: +/-12 dB / 100 Hz
közép: +/-12 dB / 1 kHz
magas: +/-12 dB / 10 kHz

presence szűrő: +0/-16 dB / 10 kHz

Effektek

z erősítőben találunk egy digitális effekt-panelt is, mely lehetővé teszi különleges hangeffektusok pl. különféle modulált hangzások, illetve akusztikus terek szimulációját, mesterséges visszhangok és mindezek kombinációjának használatát. 100 presetet tartalmaz, melyet az alábbiakban tekinthetünk át:


Az erősítőn újszerű, hogy található rajta egy USB csatlakozó, lehetővé téve a digitális effekt konfigurálását. Egyszerű szavakra lefordítva, egy számítógépről az effektek belső struktúrája és a paraméterek változtathatók, sőt új presetek készíthetők, tölthetők fel, stb. Az ehhez szükséges szoftver az AER honlapról letölthető. Ismerve a felhasználók szokásait, - beleértve a magamét is,- ez a megoldás és szolgáltatás inkább tekinthető a konstruktőr mérnöki bravúrjának, mint valóban széles körben kihasznált szolgáltatásnak. Ennek csupán az az oka, hogy az akusztikus zenészek inkább hasonlítanak egy reneszánsz lelkületű lényhez, ahol a minél több zene, minél kevesebb technika elve érvényesül. Néhány muzsikus bizonyára örül ezeknek a lehetőségeknek, sokkal többen közülük pedig inkább tartanak tőle, hogy túl bonyolult és nehezen kezelhető ez a szolgáltatás.

A hátlap csatlakozói

Az Acousticube III hátlapja legalább oly összetett, mint az előlap, bár megjegyzendő, hogy tökéletesen áttekinthető. Az egyszerű színpadi erősítésen túl lehetővé teszi további kiegészítő hangfal például szubbasszus hangdoboz csatlakoztatását, vagy egy további aktív monitorral sztereó összeállítás is egyszerűen megvalósítható.

Az Acousticube sok szolgáltatásai közül kiemelnénk néhányat: fejhallgató kimenet, sztereo vonalkimenet, hangoló kimenet, DI kimenet központi erősítéshez, vagy stúdió hangfelvételhez, külső effekt csatlakozása. Külön ki- és bemenetek külső effektek beillesztésére. Itt megjegyzem, hogy a beépített sztereó effekt miatt a hátlapon kiépített ki- és bemenetek szteróban használhatóak. Ehhez Y-kábelt kell szerezni, melyek bekötése a honlapról letölthető. Ki kell emelni a gerjedés gátló Notch filtert is. Ez 120 Hz közép frekvenciára van hangolva.

Az effekt loop választható, lehet soros és párhuzamos, a visszatérő ág szintje szabályozható.

A hátlapon található az említett USB csatlakozás és egy vezérlő lábkapcsoló csatlakoztatására szolgáló Master Control feliratú sokpólusú aljzat. Található még rajta egy pótbemenet RCA csatlakozóval, ide CD játszót vagy egyéb külső hangforrást illeszthetünk, hangereje szabályozható.

Nos valójában erősen gondolkodni vagy kötekedni kellene, hogy mi nincs az Acosuticube III-ban.

Az Acousticube III használata, mint hangrendszer

Az Acousticube ki- és bemenetei változatos összeállításokat tesznek lehetővé olyan helyeken, ahol nincs központi hangosítás. 3 db Acousticube összekapcsolásával egy jó minőségű hangosítás valósítható meg. Ennek összekábelezését mutatja az alábbi ábra:

A következő ábra azt mutatja miként lehetséges külső keverőpult nélkül egy PA rendszerrel együtt megvalósítani a teljes hangosítást:

Hangzás

Az Acousticube legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy nem az erősítő hangja, hanem a gitár hangja köszön vissza belőle. Az erősítő alacsony torzítású, szinte zajtalan. Ezt a modellt kezdettől használjuk a Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválokon és a hangmérnök elismeréssel szól minden szolgáltatásáról. Sok muzsikus megkönnyebbül, amikor meglátja a színpadon az Acousticube III-ast. Sokan ezt kedvelik jobban monitorként is. A beépített zengető homogén reflekcióival jobban hasonlít a valódi zengéshez, mint a régi rugós zengetők hangja.

Ha lehet összehasonlítást tenni, akkor az Acousticube ideális fémhúros gitárokhoz, míg nylon húros gitárokhoz az Alpha és a Compact 60 tűnik ideálisabbnak. Az ok abban keresendő, hogy a két utas rendszer hangzásában is jobban közelít a stúdió monitorok lineáris hangjához, ezért sokak számára túl részletező. A fémhúros gitárok hangjához pedig éppen a részletező hangzásra van szükség, különösen, ha több hangszer is szól együtt. A hangereje egészen elképesztő tud lenni, igen komoly hangnyomást tud kiadni magából ez a kis doboz szükség esetén. Mivel én mindenféle gitárhoz használom, így a hátlapon lévő presence szabályzóval és az előlap magas hangszín szabályzójával tudom követni a nylon húros gitárhoz szükséges beállítást.

Használat

Minden nagy hanghűségű hangsugárzó esetében fontos nagy figyelmet fordítani a megfelelő elhelyezésre. Nem mindig jó a padlóra tenni, és nagyon magasra sem, viszont egy kis zsámolyon vagy széken élethűen fogja visszaadni a hangszer hangképét. Vannak helyzetek, amikor nincs mód, csak a padlón használni, ilyenkor érdemes az eleje alá tenni egy 2-3 cm magas tárgyat, amivel kissé megemeljük az elejét, hogy enyhén felfelé sugározzon. Ezzel az enyhe megdöntéssel jócskán feltisztul a hangkép, nyugodtabb, melegebb hangzást kapunk. Ha kis helyen használjuk szóló hangszerhez, akkor célszerű, ha a magas hangszínt mérsékelten csavarjuk fel és a hangszer eredeti, akusztikusan is hallható magas tartományát használva alakítjuk ki a hangképet. Az így beállított nem túl nagy hangerőn, nagyon hűen adja vissza az eredeti hangképet az Acousticube III.

Mint már említettem hazánkban örvendetes módon egyre terjed az akusztikus gitározás, és egyre többen használnak mélyebb hangolásokat is, így feltétlenül meg kell említenem, hogy ez a kis erősítő a lehangolt gitárok hangját is jól befogja. A gitárt egészen kontra G-ig leengedve eléggé lineárisan leköveti a mély húrokat is. Mindazonáltal kontra A körül már érdemes a kiegészítő hangfal használatát is megfontolni.

Itt is el kell mondanom egy nagyon fontos dolgot: az AER Acousticube III nem csak akusztikus gitárhoz használható. Nagyszerűen erősíthető vele minden akusztikus hangszer, harmonika, fuvola, hegedű, stb. Ehhez a mikrofon bemenete kínál optimális lehetőséget.

Ár/érték arány

Az Acousticube III-at ma egyfajta referenciának tekintik az akusztikus hangosításban, így ára is ennek igyekszik megfelelni. Csakúgy, mint a Compact 60, az Acousticube III is egy "alapmegoldás", csak egy magasabb szinten. Aki hosszú távra akar egy minőségi erősítőt, akkor ez inkább befektetés, mint költség.

Javasolt fogyasztói ára: 699.200,- Ft

Az erősítőhöz kapunk egy hord táskát, megkönnyítve a szállítást és védelmet biztosítva az erősítőnek.

Az erősítő létezik selyemfényű, natúr fa felülettel is, ez további árnövelő tényező, de egyre többen vannak, akik az Acousticube III- at egyenrangú hangszernek tartják a drága gitárjukkal.

Kapcsolódó linkek: www.aer-amps.de

Szabó Sándor

2009-03-27 13:00:00