AER Cheeky D 10, 100 Wattos gitárkombó

Miközben tombol a fizikai modellezés az erősítők gyártásában, közben még több csöves és hibrid erősítőt terveznek elszánt cégek, akik úgy gondolják, hogy a korán kapott új technológia nem adta meg az esélyt annak, hogy a hagyományos technológiában lévő potenciális lehetőségeket egyáltalán kihasználják. Sokan azt gondolják, hogy már nem lehet újat hozni a kapcsolás technika terén. Ez úgy tűnik nem teljesen igaz, mert időről időre felbukkan egy új konstrukció, ami valamiben eltér a megszokottól és valóban jobb akar lenni, mint az elődök. Erre most itt a példa az AER Cheeky D elektromos gitárhoz kifejlesztett kombó erősítő. Pár évvel ezelőtt ki gondolta volna, hogy a világhírű akusztikus erősítőket gyártó cég az AER egy napon majd egy nagyteljesítményű csöveket is használó, torzítós gitárerősítővel fogja meglepni a gitáros világot. Őszintén szólva én sem hittem volna, azonban azt tudtam, hogy az a szellemi forrás, ami az AER termékeket a világra hozza, messze alkalmas arra, hogy ezen a területen is mutasson valami rendkívülit.

Nagyon izgalmas azt a kérdést körüljárni, hogy vajon milyen technikai indíttatás vezérli a konstruktőrt, hogy megtervezzen egy ilyen erősítőt. A válasz ott van az erősítőben, kicsit tanulmányozni és kipróbálni kell és az ember magától kitalálja.

Aki a honlapunkon áttanulmányozta az AER akusztikus erősítőkről készült írásokat, tudja, hogy az erősítő sikerét legfőképpen a hangdoboz speciális kivitele, semleges akusztikus karaktere adja, amihez egy rendkívül precíz jó ízléssel behangolt minőségi alkatrészekből összeállított erősítő társul.

Sok gitáros, aki meghallotta az AER hangját, azt mondta: " bárcsak ilyen tiszta hang lenne az én csöves erősítőmön is...."

Azt tudni kell, hogy az AER akusztikus erősítőket például jazz gitárosok is nagy számban használják, a kompaktságon túl a hangminősége miatt. A tervező úgy gondolta, hogy éppen ideje lenne összeházasítani a legendás tiszta hangzást egy kellemes szövetű, bársonyos csöves karakterű torzított hangzással úgy, hogy valamelyest orvoslást nyerjen a gitárkombók kezdettől fogva meglévő gyermekbetegsége is, a kiegyenlítetlen üreg rezonancia, mely a hangfaldobozban keletkezik.

Azt is feltétlenül tudni kell, hogy az első gitár erősítők az ötvenes évek végén garázsban, konyhaasztalon, kis műhelyekben készültek, mindenféle akusztikai számítás, és mérőeszközök nélkül. Az erősítők úgy, ahogy voltak, eredeti felépítésükben legendákká lettek a zenén keresztül és úgy is maradtak, mert a hagyomány erősebb megtartó erő lett, mint az újító szellem és a jobbítani akarás. Így lehetséges, hogy egy akusztikailag gyakorlatilag elhibázott konstrukció, a gitárhangfal mégis egy örökké élő szabványos eszköz lett, ugyanis a hibájával együtt szoktuk meg a hangját, ez égett bele a fülünkbe és most már mindig ezt akarjuk hallani. (Nem mindenki....!) Tehát látható, hogy egy erősítő sorsa pszichoakusztikai jelenségek mentén sodródik.

Véleményem szerint a tervező ezt nagyon jól tudja és átlátja, ezért is vállalkozott ilyen szokatlan dologra. Ezen kis rávezető-bevezető után lássuk kissé közelebbről a Cheeky D erősítőt.

Konstrukció

Mielőtt bárki azt hinné, hogy ez a kis méretű erősítő valamiféle gyakorló játékszer, azt már most az elején ki kell ábrándítsam, mert egy nagyon komoly minőségi eszköz a Cheeky D.

Az erősítő tervezési koncepcióját a fentiekben érintettem, és mindezek a felépítésben nagyszerűen követhetőek. Mindenek előtt a jellegzetes kompakt, zárt bass reflexnyílású hangdoboz konstrukció jelenti a lényeges eltérést. Ez a megoldás az akusztikus gitárok erősítésében terjedt el, mely egyébként a stúdió monitorok konstrukcióját adaptálta. A cél a doboz rezonanciáktól mentes, színezetlen hang megvalósítása. Ez oly mértékben sikerült, hogy mára az AER megoldását utánozza minden valamire való akusztikus erősítőt gyártó cég. A kompaktság, a kis méret, a belső tér telezsúfolása jelentette a megoldást, nem hagyva, hogy a dobozban a hangszóró álló hullámokat gerjesszen.

Ha ránézünk az erősítő hátlapjára, akár bármelyik akusztikus modelljét látnánk, teljesen megegyezik az építés kivitele. Hátul zárt, csupán szellőző nyílás és a doboz hátuljának alján látható a keskeny reflex nyílás, ezen keresztül "lélegzik" az akusztikus üreg.

Ma már több erősítőn is látható, bár nem tipikus, itt azonban lényeges dolog lett a beépített nagy átmérőjű, és ezáltal csendes hűtő ventillátor, hiszen ez az erősítő nagy teljesítményű, így termel némi hőt, nem is beszélve a csövekről, ahol a disszipáció kérdését is meg kellett oldani.

A konstrukció egyik fő eleme még a hangszóró. A Cheeky D két változatban készül, egy 10 és egy 12 collos hangszórós kivitelben 100 és 160 Wattos teljesítménnyel. A 10 collos változatban dupla tölcséres széles sávú hangszórót, a 12 collos változatban egy AlNiCo mágneses hangszórót találunk.

A 15 és 17 kg körüli súly arra utal, hogy aminek ott kell lennie, (mágnes és trafó vas), az ott is van, mert ezen "egyszerű" vasanyagok nélkül egészséges torzítás nem nagyon képzelhető el.

Elektromos felépítés

Az erősítő belső felépítéséről nem sokat árulkodik a cucc külseje, hiszen minden zárt, nem lehet belátni, esetleg szétszedni és úgy kifürkészni mi van a dobozban. Ezt azonban nem tettem meg, tiszteletben tartva a minőségbiztosításnak azt a módját, hogy bizonyos információk bizalmasak. Ami nincs benne a gépkönyvben, az nem tartozik a vevőre. Ily módon például azt sem tudjuk, hogy az a 2 db elektroncső, ami az előfokban működik milyen típusú. Engem nagyon ez nem zavar, sőt értékelem azt, hogy ne a cső neve adjon el egy cuccot, hanem a hangja!

A bizalmas részletek helyett azonban van egy publikus jelfolyam ábra, amiből kiolvasható, hogy az áramkör mely pontján használnak elektroncsövet és az is, hogy a beépített torzító elektroncsővel működik. A hozzáértő ebből máris sokat kiolvas és azt is láthatja, hogy nem hétköznapi konstrukció a Cheeky D.

A bemenetek és a csatornák közötti összefüggés a rajz tanulmányozása után érthető meg, de aki nem szeret, vagy nem tud rajzot olvasni, az valószínűleg nem érti, hogy miért van 2 bemenet és két csatorna, és mi az összefüggés közöttük. Annak elmondom itt, hogy az Input 1-en keresztül a CH1/CH2 átkapcsolóval lehet választani a tiszta (CH1) és a torzított (CH2) csatornákhoz. Az Input 2 csak a torzított csatornához vezet. Ezt azért tervezték így, hogy akik külön gitárt használnak a torzított és a tiszta hanghoz, ne kelljen mindig dugdosni a gitárokat, csupán felvenni és a lábpedálon átkapcsolni. Ezzel a megoldással egy akusztikus gitár vagy egy jazz gitár is csatlakoztatható az Input 1-be és arról a csatornáról lehet tiszta és adott esetben torzított hangunk is. Az Input 2 kifejezetten a torzított gitárhangra használt gitár számára van fenntartva. Ez egy nagyon egyszerű kényelmi megoldás és mégsem látható a legjobb, leghíresebb és legdrágább erősítőkön sem.....

Ez az egyszerű szolgáltatás teszi éppen sokoldalúvá és univerzálissá ezt az eszközt.

A jelfolyam ábra további nagyszerű, nem megszokott megoldásokat árul el. Ilyen például az, hogy a hangszínszabályzó szekció (Colour, Bass. Middle, Treble) előtt van egy inzert pont, ahol lehetőség van külső EQ beillesztésére, akinek nem elég a belső hangszínszabályzás, vagy mást szeretne. (Insert Pre EQ)

Ugyancsak van egy inzert pont a beépített EQ után is. Ha valakinek további EQ-ra lenne szüksége. (Insert Post EQ). Ezeket az erősítő hátpaneljén találjuk meg több más egyéb ki-bemenet társaságában.
Vajon miért nem így terveznek minden erősítőt? Megadva a zenésznek a lehetőséget, hogy szabadabban kreatívabban használhassa az erősítőjét. A legtöbb cég sokszor az önzőségét fejezi ki azzal, hogy az erősítője egyetlen dologra használható, csupán azért, mert egy zárt rendszer, ahol nem lehet tovább építkezni. A Cheeky D ilyen tekintetben egy önzetlen nyitott konstrukció, ami nekem személy szerint nagyon tetszik. Végre valaki, aki tudatában van a gitáros (esetleges) hangi kreatívitásának....! Bár hozzá kell tennem, hogy ez a konstrukció igen bátor kezdeményezés, mert feltételez egy bizonyos intelligenciát is a használójáról, ami miatt még jószándékú konstrukciónak is nevezném.

A kezelőpanel az erősítő tetején található. A képen láthatók a kezelőszervek. Itt azonnal feltűnik, hogy két bemenet van is egy külön szabályzó szekció a torzító számára.

Az erősítőben találunk egy egyszerű, de jó minőségű digitális effektet, 4 presettel, (Short Reverb, Long Reverb, Ambience Chorus, Ambience Delay). Ha ez nem elegendő, akkor a hátlapon található Sen/Return aljzatokon keresztül külső effektet/pedált is beilleszthetünk. A külső effekt loop párhuzamosan működik, tehát az előfok jele közvetlenül jut el a kimenetre.

Egy további megoldás, ami nekem végtelenül imponál, hogy az erősítő igyekszik kiküszöbölni a nem kívánatos torzításokat. Vannak áramköri elemek, melyek túlvezérlése fülünknek kellemetlen torzítást okoz (IC), és vannak melyek torzítását kifejezetten szeretjük (cső). Ha a kettő összekeveredik, azt sem szereti a fülünk. Éppen ezért a tiszta csőtorzítás elérése érdekében, több szükséges helyen alacsony torzítású limiter véd a jel kellemetlen hangzású túlvezérlése ellen. Ezért is van, hogy kristálytiszta hang szólalhat meg 100 Watt hangerővel mindenféle torzítás nélkül. Maga a végerősítő 200 Wattot képes kipréselni magából, azonban a 10 collos változatnál 100 Wattnál limiter vigyáz, hogy ne menjen túl a teljesítmény, a 12 collosnál pedig 160 Wattnál, mert a félvezetős végfokok torzítását nem nagyon kedveli a fülünk. Ezt nagyon kevés erősítőről lehet elmondani. A torzított hang minden mai erősítőn preferenciát élvez a tiszta hang rovására. A Cheeky D-nél nincs preferencia, egyforma műgonddal alakították ki mindkét hangzást, és szigorúan megszabták, mi torzíthat és mi nem.

A D 10 változat mérete: 325 x 376 x 376 mm,

a D 12 változaté valamelyest nagyobb: 366 x 416 x 315 mm

Alapvető szolgáltatás minden AER erősítőn a DI szimmetrikus kimenetről való használat lehetősége, ezúttal elektromos gitárerősítő lévén egy hangfal szimulátoron át. A hangfal szimulátoron át mindig vonalból (Line Out vagy DI Out) használandó az erősítő. A hangzás minőségéről egy jó minőségű (szigorúan sztereó aljzatú!!!) fejhallgatón át is könnyen meggyőződhetünk. Itt szeretném megjegyezni, hogy a kezelési utasítás nyomatékosan figyelmeztet, a fejhallgató szigorúan sztereó aljzatú használatára, máskülönben a monó fejhallgató csatlakozó tönkreteszi a belső fejhallgató erősítő áramkörét....ezt azért megoldhatták volna, sebaj...!

Az erősítőn elhelyeztek egy pótbemenetet is (Aux In), arra Az esetre, ha valaki CD vagy MP3 lejátszót, esetlegesen egyéb hangforrást kívánna csatlakoztatni az erősítőre. Ezt és a fentebb említett összes csatlakozó aljzatot a hátlap paneljén találjuk.

A hátlapon van egy külön állandóan jelet adó kimenet a hangoló részére. Az előlap Mute kapcsolója erre nincs hatással.

Ejtenék egy szót a kezelési utasításról is. Bár nem tudjuk meg belőle milyen csöveket alkalmaztak az előfokban, de ezzel szemben megtaláljuk a hangszínszabályzók hangolásának frekvencia pontjait és az emelés/csillapítás mértékét rengeteg más paraméter társaságában.

Hangzás

Az erősítő tesztelésénél éppen kapóra jött, ezzel éppen egy időben teszteltem két igen kitűnő elektromos gitárt is, úgyhogy kedvező feltételek voltak, hogy ideális hangzást halljak, minden adott volt, hogy ami a gitárokban van, és az át is jöjjön az erősítőn.

A tiszta csatorna hangja valóban tiszta, akár az AER összes akusztikus erősítőjéé. Választható egy fényesebb és egy melegebb, sötétebb tónus is. Az előbbivel akár hangszedővel ellátott akusztikus gitár is használható, a sötétebb tónusán pedig egy jazz gitár tud nagyon tisztán dinamikusan szólni. Azt már említettem, hogy az előfok két csatornáján a hangszínszabályzó közös. A magam részéről én szívesebben láttam volna egy az akusztikus gitár sajátosságaihoz hangolt külön EQ fokozatot.

A torzított csatorna érdekes kialakítású. A belső hangút az első meghajtó cső után egy ponton egy csöves torzító áramkörben folytatódik tovább. A torzítást ezen az erősítőn így nem csak a Gain szabályzóval szabályozzuk, hanem egy külön, a torzító áramkör szabályzójával is. Mindkettőt felcsavarva érjük el a csatorna maximális torzítási telítettségét. Enyhe blues-os torzítást akkor is elő tudunk állítani csupán a csövekkel, ha a torzító nincs bekapcsolva. A kettő együtt adja azonban azt, amire várunk.

A torzítás beállítása

Fontosnak érzem, hogy mindenképpen megemlítsem, hogy mielőtt mélyebben kipróbálná valaki az erősítőt, tudja hogyan kell beállítani a torzítót, mivel itt kissé másként épül fel az áramkör.

1. A Gain 2-őt maximumra kell csavarni, és ehhez be kell állítani a szükséges vagy megfelelő Master hangerőt.

2. A torzító szekció On/Off kapcsolójával bekapcsoljuk a torzítót és nulláról, fokozatosan növeljük a telítettség értékét.

3. A torzító külön belső EQ-kat tartalmaz, így a telítettség növelésével a tonális egyensúly is változni fog. Ez lehet kissé furcsa, azonban a On/Off ki-be kapcsolóval tudjuk ellenőrizni a változásokat.

4. Eközben a fő hangszín szabályzókkal korrigálhatjuk a hangzást.

Ez elmondanom azért volt fontos, hogy a felhasználó tudja, a hangszín a torzítás növelésével együtt folyamatosan változik, ugyanis ez az előfok kissé másként működik, mint a megszokottak.

Az erősítő hangja első hallásra különösnek tűnhet, ugyanis hangjából hiányzik a megszokott "kongás", a dobozrezonancia hangja. Éppen ezért nagyon direkten szól, és ez nem megszokott. Ez a furcsaság azonban csak pár pillanatig tart, mert hamar kiderül, hogy a megfelelő hangszín megtalálása után és hangerő növelésével egyre veszélyesebb "vaddal" állunk szemben. A torzítás szövete egy jó rock erősítőéhez hasonlítható, melyben benne van a csövek dinamikája, melegsége, és a hang gyors indulása és bársonyos teste. A Cheeky D karaktere semleges. Ez azt jelenti, hogy hagyja élni a jó gitár eredeti hangját, nem erőszakol rá a hangzásra valami nagyon jellegzetest, hanem tényleg csak erősít és torzít. Ha ezen pedig valaki változtatni akar, ahhoz ott a Pre és Post EQ és be lehet iktatni mindazokat az eszközöket, amitől a felhasználó úgy véli, attól szól jól a hangszere. Le a kalappal a tervező előtt, hogy ezt így tervezte meg! Kissé tartok attól azonban, hogy a konstruktőr teljesen logikus és felhasználóbarát elgondolásait fel sem fogja a legtöbb felhasználó. Mert ugyebár legtöbben a már régen elavult matematika szerint mennek a boltba: Forint osztva Wattal + alkudunk= vagy elhozzuk, vagy nem.....

A kis erősítő elképesztő hangerőt produkál, a méretét messze meghazudtoló hangnyomást idéz elő. A 12 collos 160 Wattos változat ezek után el tudom képzelni mire képes!

A Cheeky D remekül vizsgázott a Hagstrom Viking jazz gitárral is. A fél-akusztikus vintage jazz gitár csodálatos gazdagsággal és legfőképpen dinamikával szólalt meg rajta. Én valamikor a bebop jazzgitározást éppen azért szerettem meg, mert a szólókban a hangsúlyok eltolásával nagyon izgalmas, organikus ritmus szövetek jöttek létre. Aztán a fúziós zenében is folytatódhatott volna ez a nagyszerű zeneiség, azonban mindenki elkezdett torzítóval játszani és ezek a finom hangsúlytologatások elkenődtek a tömör testű gitár torzítós hangjának egyformaságában. Most itt egy eszköz, ami ezt visszahozhatja, de csak a tiszta csatornán. 40 évvel ezelőtt a Polytone cég kihozott egy kompakt tranzisztoros erősítőt, amit szinte csak a jazz gitárosok kedveltek meg azért, mert nagyon direkt hangja volt és hatalmas dinamikája. Most itt egy nagyon hasonló, csak éppen 40 évvel fejlettebb technológiával sokkal nagyobb tudással és több szolgáltatással.

Nagy potenciált látok az erősítőben a fúziós zene területén is. Sajnos még a legnagyobbak (Frank Gambale) is gyakran igen szörnyű, gusztustalan hangszíneken játszanak. Nincs és soha nem is volt saját hangzása csak technikája. Tavaly a frankfurti vásáron 5 percet bírt az egyébként mindenre vevő toleráns fülem.... Gambale gitárhangja inkább egy papírtrombitához hasonlított. És a tragédia az, hogy utánozzák őt a rettenetes hangszínével együtt. A zenei kreativitásnak és nagyszerűségnek együtt kellene járni a hangi kreativitással is.

Az megfigyelhető, hogy a fúziós gitárosok jobban kedvelik a neutrális hangú erősítőket. Most itt a Cheeky D, ami éppen ilyen és tudja adni azt a színezetlen folyékonyságot, ami a fúziós játékhoz kell.

A rockerek számára pedig a Cheeky D egy új lehetőségeket kínáló klub erősítő, hatalmas hangerővel, kis méretével és súlyával rengeteg szolgáltatásával. Mindenképpen egy új hang, amit vagy azonnal megszeret valaki, vagy sohasem. Minden esetre tudni kell, hogy a Cheeky D hangosan szeret szólni, halkan nem azt fogjuk hallani, amit szeretnénk. Tessék bátran felcsavarni!

Én, mint gitárokat tesztelő szívesen tartanék egy ilyen erősítőt, hogy mindig ezen teszteljem a gitárokat, éppen a semlegessége miatt. A torzított hangját nehezen tudnám egy szóval illetni, de kettővel már könnyebb: tisztán torzít. Ez az, ami szokatlan lehet a rocker koszos torzításhoz szokott fülének.

Az erősítő ezen túl elég kegyetlen és kétélű. A kegyetlensége az őszinteségében van. Ha gyenge gitárt gyenge kábellel dugunk bele, akkor azt halljuk teljes terjedelmében. Ha egy jót, akkor azt. Tehát egy kétélű fegyver, ami azt is jelenti, hogy olyanok gondolkozzanak a Cheeky D-n, akiknek jó gitárjuk van, mert azzal nagyon hálás lesz. A metál zenében utazók nyugodtan tovább lapozhatnak, mert ez a fajta torzítás a jól fésült hangok világába tartozik és a kivitele sem nekik van kitalálva.
Végül meg kell említenem, hogy a Cheeky D ideális lehet stúdióban. Mikrofonozva és a DI kimenetét együtt használva egy információban nagyon gazdag hangzást produkál, amit nagyon könnyű beilleszteni egy mixbe.

Az univerzális lábkapcsoló

Megszokhattuk, hogy az erősítő gyártó cégek külön árulják a lábkapcsolót, amit egyébként az erősítővel együtt kellene, hogy kapjunk, hiszen a színpadon senki sem fogja keresgetni a csatornaváltó gombot...

Azt is megszokhattuk, hogy egy közönséges vasdobozban van pár kapcsoló és jack aljzat! Ez kerül néha akkora pénzbe, ami elgondolkodtatja az embert, hogy a vas/bádog termék drágábbra jön ki fajlagosan, mint az erősítő. Ez esetben kapunk 1db pedált az erősítővel. A lábkapcsolót univerzálisra tervezték. Bármelyik AER erősítő típussal használható. A doboz elején, a jack aljzatok között van egy mikrokapcsolósor, és azon a doboz hátuljára festett táblázatból lehet beállítani melyik típuson mit kapcsolhassunk a pedál két gombjával. Alaphelyzetben ezzel nincs dolgunk.

 

Az erősítő hátlapján két helyre csatlakoztathatjuk a lábkapcsolót, a felsőbe dugva a torzító kapcsolható ki-be, és a csatorna váltható. Az alsóba dugva a Dark/Bright hangszín váltható és a beépített effekt kapcsolható ki, vagy be. Ha valaki mind a négy lehetőséget ki akarja használni, annak kell vásárolnia még egy kapcsolót, ami az AER-nél sem olcsó.....

Ár/érték arány

A Cheeky D nem olcsó játékszer, sokkal inkább egy költséges műszer. Az ára kifejezi a hangminőséget, a beépített anyag minőséget és munkát, továbbá a megbízhatóságot. A javasolt fogyasztói árak:

Cheeky D 10: 430.650,- Ft

Cheeky D 12: 484.650,- Ft

Az erősítőhöz adnak egy szivaccsal bélelt huzatot is.

Mindenképpen nyitott, és kreatív gitárosoknak ajánlanám, akik nem ragadnak le az utánzásban, akik valami igényes saját hangzást szeretnének kis méretben nagy teljesítménnyel.

Én a magam részéről hálás vagyok, hogy kipróbálhattam ezt a különleges erősítőt, mert ha a gitáros világ ízlése is engedi, akkor a Cheeky D évtizedek múlva is egy sokat emlegetett vintage cucc lehet...

Csatlakozó linkek: www.aer-amps.de

Szabó Sándor

2010-02-04 19:16:37