AER Compact 60 akusztikus erősítő

Az AER akusztikus erősítők bemutatását az egyik alapváltozattal a Compact 60-al kezdem. Egészen pontosan az Alpha után a második, ha növekvő sorrendben tekintjük őket. Neve két dolgot is elárul: Compact, azaz, minden fontos benne van, ami akusztikus erősítéshez kellhet és 60 Watt teljesítményű.

Mielőtt belemennénk a részletekbe, valamit tisztáznunk kell emlékeztetőül: a gitárosok már megszokták, hogy egy 60 Wattos erősítő az igencsak fülsüketítő hangerőt produkál. Azon belül a tranzisztoros és a csöves változat is kissé másként használja fel a névleges teljesítményt. Ez különösen igaz az akusztikus erősítőkre. Az akusztikus erősítőnek nem a minél nagyobb hangerő előállítása a célja, hanem sokkal inkább az akusztikus hangkép megfelelő hangerőre emelése, ami nem jelent rock zenekari hangerőt. Itt a szóban forgó 60 Watt a hang tranziens részének leképezésére fordítódik, azaz a hang energiájának nagyobb része a hang elejének, indulásának megformálása során hasznosul. Az akusztikus hangszerek hangjának leképezése lényegesen nagyobb teljesítményt igényel hasonló hangerő érzet mellett.

Az akusztikus erősítők egyik fontos kritériuma a lehető legalacsonyabb torzítás. Ezt több módon érik el, részben nagy tartalékokkal épül fel az áramkör, és kellő tartalék van a végerősítő és a hangszóró teljesítmény között. Így elkerülhető, hogy sem az erősítő, sem pedig a hangszóró nem fog torzítani jelentős mértékben nagyobb hangerőn.

Koncepció, kivitel

Azt már említettem előző, bevezető írásomban, hogy a Compact 60 és persze minden AER erősítő is, sokkal inkább tekinthető egy hordozható stúdió monitornak, mint hagyományos combo erősítőnek. A két utas rendszer, egyetlen 8 collos hangszórót tartalmaz, azonban dupla kónuszos így a hangszóró közepe képezi a magas sugárzót is. Ez a hangszóró megoldás nem ismeretlen, már 20 évvel ezelőtt is alkalmazták, azonban az akusztikus erősítőkhöz csak pár éve kezdték felfedezni. Ez a kis kompakt hangszóró így 18 kHz-ig tud viszonylag egyenletes átvitelt biztosítani. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy mivel a magas sugárzó nem galvanikus csatolású, így gyakorlatilag sohasem ég le, mint az megtörténhet a külön magas sugárzós rendszereknél.

A doboz belső kialakítása nem engedi, hogy állóhullámok keletkezzenek, ezért a hangfal nem generál doboz hangot.

A doboz tetejére kényelmes fogású fogantyút terveztek. Érdekes megnézni, mennyire mélyen belesüllyed a dobozba. Ezzel is az állóhullámok megtörése a cél. Ha szétszednénk a kis erősítőt, akkor láthatnánk, hogy üres hely gyakorlatilag alig van benne, így elérték, hogy dobozhang gyakorlatilag nem hallható. Ez kritikusan fontos egy akusztikus erősítőnél. (Az elektromos gitárerősítésben éppen fordítva van, ott a doboz hang alapvetően szükséges.)

Kezelőszervek, csatlakozások

Az erősítő két csatornás. Az egyik csatornát piezzóval, vagy magnetikus hangszedővel ellátott gitárokhoz alakították ki. Bemenete aszimmetrikus, jack aljzatú. A bemeneti érzékenységet egy előválasztó kapcsoló és egy potméter szabályozza. Így akár passziv, akár aktív rendszerű a gitár hangszedője, könnyedén illeszthető. Mindkét csatornához külön háromsávos (mély, közép, magas) hangszínszabályzó tartozik. Ezeken kívül van egy kapcsoló is mellyel egy melegebb és egy fényesebb hangszín között választhatunk.

A második csatorna kissé különbözik az előzőtől. A bemenete kombinált, tud fogadni egy mikrofont szimmetrikusan és egy vonal szintű jelet aszimmetrikusan, ugyanazon kombinált aljzaton át. Egy kapcsolóval válthatunk vonal szintű és mikrofon szintű jel bemenet között. A mikrofon bemeneten fantom tápfeszültség is van, így bármely kondenzátor mikrofon csatlakoztatható. A hangszínszabályzója is két tartományt fog át és nincs hangszín előválasztó kapcsoló.

Érdekes áttekinteni a hangszínszabályzók működési tartományát:

Ch1:

Mély: +- 8 dB/ 100 Hz
Közép: +- 3 dB/ 550 Hz
Magas: +- 11 dB/ 10 kHz

Ch2:

Mély: +- 8 dB/ 100 Hz
Magas: +- 11 dB/ 10 kHz

Az erősítő tartalmaz néhány fontos, kiegészítő áramkört is. Mindenek előtt van egy beépített limitere, megakadályozva a kiemelkedő dinamikacsúcsok torzítását, van benne egy szub tartományú szűrő, a nem kívánatos mély hangok kiszűrésére, és egy a tranzienseket kezelő Enhancer.

Effektek és egyéb szolgáltatások

A Compact 60 rendelkezik egy DSP alapú effekt processzorral. A kezelőpanel jobb oldalán található 2 potméter. (Eff. Pan, Return, és egy Select feliratú gomb). Ezzel a gombbal lehet kiválasztani a négy algoritmus valamelyikét. A gomb nyomogatásával választható ki a kívánt effekt, melynek helyzetét a Master hangerő melletti LED kijelzők mutatnak.

1. állás: zengető, telt meleg hangzással
2. állás: zengető fényes hangzással
3. állás: chorus zengetővel kombinálva
4. állás: flanger

A Compact 60 hátlapján találhatók az egyéb szolgáltatásokat megtestesítő ki- és bemenetek, valamint a hálózati csatlakozó aljzat.

Találunk itt fejhallgató és hangoló csatlakozót, vonal kimenetet, külön XLR aljzatú DI kimenetet, sőt külső effekt beillesztésére alkalmas Send/Return csatlakozókat. Itt ezen a ponton kissé időzzünk el, mert meg kell ismerkednünk az egyik előzőekben említett Eff.Pan potnéter funkciójával:

Mint azt a hangtechnikában megszoktuk a Pan, azaz panoráma szabályzó a sztereó hangtérben, a két bázis közötti pozícionálást szabályozza. Mivel a Compact 60 monó erősítő, így az Eff.pan. felirat magyarázatra szorul, mert nem arra szolgál, amit neve után először gondolnánk róla.

Az Eff.pan. potméter valójában a belső és külső effektek elosztását szabályozza a csatornák között az alábbi módon:

  • 1. teljesen balra csavarva: beépített effekt az egyes csatornán, külső effekt a 2. csatornán
  • 2. közép állásban: a belső és külső effekt egyenlő arányban jelenik meg az 1. és 2, csatornákon
  • 3. teljesen jobbra csavarva: beépített effekt a kettes csatornán, külső effekt az 1. csatornán.

Talán egyértelműbb lenne, ha Eff.Mix 1/2. feliratot kapna. Maga a lehetőség nagyon jó és jól használható a gyakorlatban.

Egy pillanatra visszatérve a Return aljzatra, használható még más külső jelforrás számára, mint például egy CD lejátszó.

A hátlapon található még egy Footswitch, azaz egy lábkapcsoló aljzat. Ide egy dupla lábkapcsoló csatlakoztatható az effektek ki-bekapcsolására.

Hangzás

Az erősítője nagyon kis torzítású, szinte zajtalan. Ezt az erősítőt gyakran használtuk a Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválokon és a hangmérnök elismeréssel vélekedett a DI kimenetéről. Az erősítő először azzal lepi meg a hallgatóját, hogy a saját gitárjának hangját fogja belőle viszont hallani. Ha a gitár jó, akkor azt, ha rossz, akkor pedig azt.....Ilyennek kell lennie egy jó akusztikus erősítőnek. Nem csodát kell előidéznie, hanem a hangszer hangját visszaadnia, ami persze maga a csoda. Ez az erősítő éppen ezt adja nekünk.

Használat

Az elhelyezésével kapcsolatban szeretném elmondani, hogy fontos megtalálni a megfelelő helyet. Nem mindig szeret a padlón lenni, és nagyon magasan sem, viszont egy kis zsámolyon vagy széken élethűen fogja visszaadni a hangszer hangképét. Németországi turnéim során gyakran találkozom gitárosokkal, akik csináltattak az erősítőnek egy kis flightcase-t ( kemény tokot) és a színpadon erre teszik az erősítőt. Nagyon jó és célszerű megoldás. Ha kis helyen használjuk szóló hangszerhez, akkor célszerű, ha a magas hangszínt mérsékelten csavarjuk fel és a hangszer eredeti, akusztikusan is hallható magas tartományát használva alakítjuk ki a hangképet. Az így beállított nem túl nagy hangerőn nagyon szépen muzsikál a Compact 60. Különösen jól használható nylon húros gitárokhoz. Ha azonban több hangszer is van, akkor a magas hangszín óvatos emelése segít kiszólni a többi hangszer közül. A hangszínszabályzói jó tartományokba vannak hangolva, így könnyen beállítható a megfelelő hangzás.

Mivel Magyarországon örvendetes módon egyre terjed az akusztikus gitározás, és egyre többen használnak mélyebb hangolásokat is, így feltétlenül meg kell említenem, hogy ez a kis erősítő a lehangolt gitárok hangját is jól befogja. A gitárt egészen C-ig leengedve eléggé lineárisan leköveti a mély húrok hangtartományát is. C alatti hangolásnál, H és A esetén már érdemesebb az Acousticube III.-ast megfontolni.

Az erősítő 8,5 kg, nem mondható nehéznek, azonban azt tekintetbe kell venni, hogy a megfelelő hangminőség érdekében a nehéz vasakról és mágnesekről egyelőre még nem mondhatunk le.

Végül egy nagyon fontos dolog: az AER Compact 60 nem csak akusztikus gitárhoz használható. Nagyszerűen erősíthető vele minden akusztikus hangszer, harmonika, fuvola, hegedű, stb. Ehhez a mikrofon bemenete kínál optimális lehetőséget.

Ár/érték arány

A Compact 60-ról soha senki nem állította, hogy olcsó erősítő. A Compact 60 egy "alapmegoldás", ami alatt azt kell érteni, hogy ha hosszú távra akarunk egy minőségi erősítőt, és nem nagyot, akkor nem szabad kompromisszumokba bocsátkozni, hanem keresni kell egy referencia értékű "alapmegoldást". Az egyik ilyen alternatíva az AER Compact 60, ahol a német precizitás együtt található a kiemelkedő hangminőséggel, a sokoldalúsággal és a kényelemmel.

Javasolt fogyasztói ára: 260.800,- Ft

Az erősítőhöz kapunk egy hord táskát, megkönnyítve a szállítást és védelmet biztosítva az erősítőnek.

Az AER Compact 60-at az AER Középe-Európa Bt-től kaptuk meg tesztelésre, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2009-03-21 08:00:00