"A kézzel készült csoda"

Amarant by Greg

Brick Puppie22

22 Wattos csöves erősítő

Azt gondolom, hogy amíg az ember korától függetlenül lelkesedést érez valami iránt, addig nagyobb baj nincs, Vonatkozik ez bármire. Például arra, hogy még mindig tud az ember lelkesedni egy jó erősítő vagy gitár hallatán, vagy éppen tud annyira lelkes maradni, hogy épít valami csodát, ami más emberekben vált ki lelkesedést. Nos ez történt a minap is.

Valaki épített egy csöves erősítőt, én pedig amint meghallottam nagyon belelkesedtem tőle, ami még most is tart.

Az erősítő háttéréről tudni kell, hogy az Amarant-Stageshop hangszerforgalmazó és Gergely Róbert közös munkájának eredményeként megszületett az első magyar, igazán világszínvonalú "butique" kategóriás erősítő. Aki nem ismeri ezt a szót, annak csupán röviden annyit, hogy a "butique" erősítők azok, amiket kizárólag kézzel készítenek, a legjobb anyagokból, a legnagyobb gondoskodás közepette és a konstrukció is sok tekintetben eltér a tömeggyártásban készült egyébként divatos termékektől, de amiben leginkább megismertetik az a messze kimagasló hangminősége. A most bemutatásra kerülő erősítő minden túlzást nélkülözve éppen ilyen. Az erősítő tervezése során sok tapasztalati ötletet adott az Amarant, ugyancsak az Amarant biztosította a legtöbb alkatrészt az építéshez. Az erősítő már volt pár kiállításon és azonnal az igényes gitárosok fókuszába került. Az erősítő gyakorlatilag egyedi gyártásban készül, azaz nagyon kis sorozatokban, így fent tudják tartani a legmagasabb minőséget. Az Amarant Stageshop végzi a marketinget, és miután kiterjedt külföldi kapcsolatokkal rendelkezik, így az erősítő előtt zöld út van a sikerhez.

Lelkesedésemet egy súlyos felismerés is fűti, mert évtizedek óta érzékelem hogy miként törték le ennek a tehetséges kis népnek a lelkesedését és önbecsülését. Az önbecsülés letörése mindig azt eredményezi, hogy az emberek egy idő után el is hiszik magukról, hogy nem képesek többre, mint amire egyesek gondolják őket. Nos itt hadd forduljék meg a kocka, és hadd mondjam azt, hogy lassan ebből a rossz, kívülről ránk erőltetett hozzáállásból már sokan kikerültek és ennek egyre több jelét tapasztalhatjuk. Ez az erősítő egyik mintapéldája annak, hogy nem kell kimenni az országból azért, hogy valami világszínvonalú dolog születhessen. Mert ugyebár minden módon azt igyekeztek a fejünkbe verni, hogy a világszínvonal nyugaton van, főleg Amerikában.... Nem kétlem, hogy a legjobbakat valamikor ott nyugaton találták ki, és ott is készítették valamikor. Ez a dolog kezd most megváltozni. Most itt van egy világszínvonalon megépített magyar erősítő, amiről remélhetőleg még majd sokat lehet hallani, hiszen minden tekintetben világszínvonalú. Aki nagyon hitetlen ebben, annak javaslom bátran, hogy menjen és próbálja ki! Aki pedig nem fogja hallani belőle azt, amiről beszélek, annak nem tudok segíteni, mert ott már "pszicho-akusztikai" okok játszanak közre az érzékelésben és a megítélésben.... Eme kis bevezető után lássuk az erősítőt:

Felépítés

Az erősítőre rápillantva egy szokványos kombónak gondolnánk mindaddig, amíg nem tudjuk meg, mi van benne, és hogyan szól. A sötét indigókék műbőrborítás telitalálat. Eleganciát sugall már első látásra is. A hangfaldoboz előlapján találhatók a kezelőszervek, nem sok, éppen csak a legszükségesebbek. A kivitel szokványos nyitott kombó, 1 x 12 collos hangszóróval teljesen csöves felépítésű erősítővel, a modell neve Brick Puppie22.

A 22 Wattos erősítő végfokát 2db TAD Premium Matched 6V6GT-STR (áttetsző üvegű) gondosan párba válogatott végcső hajtja.

Az egyenirányító áramkör 1db 5U4GB egyenirányító csőre épül. Az előfok kétfokozatú, az egyik 1db TAD Premium Selected 7025S Mullard újragyártott cső, a másik fokozata 1db TAD Premium Selected 12AX7A-C cső. Mindezekből máris lehet sejteni, hogy az erősítő a tiszta hangzásból építi fel a tónusát. A sasszén egy harmadik előfoknak is megvan már a helye, ami arra a reményteli következtetésre sarkall, hogy a Brick Puppie22-nek lesz majd egy high gain verziója is.... (a próféta szóljon belőlem...!)

A hangszóró választása is igen magas igényességre vall. Nem az éppen divatos, vagy az éppen elérhető legjobb árú hangszóró került bele, hanem az, ami a megálmodott hanghoz a legmegfelelőbb. Ezért is került bele egy

FANE AXA12 Axiom Blue 100W/ 16 Ohmos Alnico V mágnesű hangszóró.

Az idősebb gitáros nemzedéknek nem kell nagyon bemutatni a legendás brit Fane Crescendo sorozatot, ami a hangszórógyártásban a mai napig fogalomnak számít. Másfelől a FANE márka külön témát megérne. Itt azonban megemlítem azt is, hogy a FANE hangszóróknak is az Amarant-Stageshop a hazai forgalmazója. Egyszer talán kerítünk alkalmat arra is, hogy bemutassuk ezt a nagyszerű hangszóró márkát.

Az erősítő kezelő szervei rögtön áttekinthetőek. Azonnal látható, hogy egycsatornás erősítőről van szó. Két szokatlan tapasztalható, az egyik, hogy a master hangerő balról az első, míg a Drive (Gain) az utolsó a sorban. Hogy ez miért van így, majd a használatnál kiderül.

A másik szokatlan, hogy a kötelező potmétersor alatt találunk 3 db kétállású további hangszíneket beállító kapcsolót. A kapcsolók egyike a FAT GIRL fantázianevű egy Treble Boostert kapcsol ki vagy be, ha be van kapcsolva, akkor a Bass és Mid potméter nem működik csak a Treble. Az áramkör kapcsolása miatt ezt nem érdemes menet közben kapcsolni, mert egy pattanás hallható kapcsoláskor. A FEEDBACK kapcsoló egy visszacsatoló ágat aktivál az egyenirányítótól, gyakorlatilag lineáris állásba húzza a hangszínt. Ezt nagyon okos megoldásnak tartom, mert különösebb áramköri fokozattal vagy bonyolítással egy teljesen új hangszínt lehet így nyerni. A Bright kapcsoló funkciója teljesen megegyezik a más erősítőkön is találhatóéval.

Ebből a modellből eddig néhány darab készült és már tervezőasztalon van a rugós zengetővel ellátott verzió is, amibe Accutronics 9AB2C1B közepes lecsengésű hosszú rugós zengetőt építenek be. A zengető meghajtásáról 1db TAD 12AT7 cső gondoskodik, a keverő fokozatát pedig 1db 12AX7A végzi, külön szint szabályzókkal ellátva. További fejlesztés lesz még az effekt loop, azonban az is 2 db csővel fog működni.

Az erősítő belső forrasztásai hadiipari szabványnak megfelelőek, semmi nyomtatott áramkör és egyebek. Ahogyan azt egy butique erősítőnél illik, sőt kötelező.

A hátlapon a hálózati kábel aljzata és a hangszóró kivezetések vannak mindössze. Az erősítő használható külső hangszórókkal is, az ábra jól mutatja a lehetőségeket:

Hangzás

Amíg az ember nem kapcsolja be és nem hallja, hogy mi szól ebből az erősítőből, addig nem is hiszi el. Én már hallottam pár meglepetést, de ez most engem is meglepett. Valamikor a NAMM Shown kipróbáltam egy olyan butique erősítőmárkát, amit két éves várólistával lehet megvenni elképesztő összegért. Nos, amikor azt kipróbáltam, akkor éreztem meg, hogy mitől olyan rohadt drága és miért várnak oly sokáig rá a legigényesebbek. Most itt is valami hasonló hangi élményem volt.

Az erősítőbe egy nem akármilyen Strato gitárt dugtam. Ez a gitár is egy Amarant-Stageshop fejlesztés, amiről külön tesztben fogok beszámolni, mert a Gregorius erősítővel felkorbácsolt lelkesedésemet még inkább csak fokozta ez a gitár, mutatván immár másodszorra egy napon belül, hogy a legjobbért nem kell Amerikába menni....

Az erősítőnek meg kell hagyni azt az egy-két percet, amíg rendesen bemelegszik.

Érdemes a Master és a Drive potmétereket teljesen nullára állítani, és innen kis lépésekben haladva növelni hol az egyik, hol a másik szintjét. Aztán amikor úgy a feléig érünk mindkettőnek, akkor az lesz az érzésünk, mintha már ezzel is külön hangszínvilágot fedeznénk fel. Ekkor az a sugallatom támadt, hogy valószínűleg nem véletlen a két potméter elhelyezése, mivel a szokatlan elhelyezéssel pár másodperc alatt felfedezhető, a két szabályzó interaktív működése. Ugyanis normál esetben az ember beállítja a drive értékét aztán keres hozzá egy hangerő szintet. Itt most a megcserélt pozíció miatt ösztönösen a Masterhez nyúlunk a drive helyett. Így tűnik fel ez a kis furcsaság, de aztán gyorsan hozzászokik a szemünk és a kezünk, a fülünk pedig nagyon fogja élvezni a két potméter játékából adódó érdekes hangszíneket. Az elhelyezés itt felhívja a felhasználó figyelmét a korábbi beidegződésekre és ez által fogja felfedezni az interaktív hatást. Az is lehet, hogy csak véletlen, de nekem nagyon imponál ez a kis furcsaság.

A legfeltűnőbb a széles, de feszes, rendkívül gyors hangzás, és az a hihetetlen dinamika, amit egyre ritkábban hallhatunk a fizikai modellezés mai világában. Bár az erősítőt pár másodpercre meghallgattam az Amarant Stageshop boltjában is, az igazi élmény otthon a stúdiómban ért. Pár másodperc után mindenféle állítgatás nélkül azonnal jött az a hangi gazdagság, részletesség, amit megint csak oly ritkán hallani manapság. Egyszerűen dührohamot kaptam volna, ha valaki a hátam mögött azt mondta volna, hogy jó OK, most ennyi elég, tessék abbahagyni, mert elkészült az ebéd.....

Egyszerűen nem lehetett letenni a gitárt, mert olyan érzés volt, hogy valami olyannal van dolgod, amit fel kell fedezned és annyira sok felfedeznivalót hallhatsz belőle, hogy félsz, nem lesz rá elég időd.

A következő stációja az érzésnek az volt, amikor megfordul a fejemben, hogy ezt az erősítőt innen ki nem viszi senki, ez itt marad....bár nem játszom pár éve elektromos gitáron, ettől még ez az érzés megcsapott egy pillanatra.

A rendkívül tiszta hang persze a Fane hangszórónak nem kis mértékben köszönhető és az 5-szörös teljesítmény tartaléknak, hiszen ha teljesen ki van hajtva az erősítő, még akkor is marad a hangszórónak 78 % tartaléka, tehát véletlenül sem a hangszóró fog torzítani. Ennek eredményeként a kihajtott hangszínek teljesen egyenes homogén torzításúak, Tegyük hozzá, hogy ezt a homogén hangzást a kis jelű, szimpla hangszedők tudják legjobban és ez most itt nagyon jól le is jött.

A Fat Girl kapcsolóval játszadozva bizonyára mosolyt csalogat az arcotokra, amikor hirtelen felismeritek az AC30 hangját....nem 100 % ugyanaz, de az a karakter. Nagyon jól használható a hangszínszabályzó szekció, a legjobb helyeken, a legmegfelelőbb módon csillapítanak, vagy emelnek ki. A Bass például nem nyúl át az alsó közép tartományba. Kifejezetten ritkaság ilyen szabályzást találni manapság az újabb erősítőkön.

A hangkitartás példás és a hangerő is meghazudtolja a 22 Wattot. A többlet hangerőérzet a kiváló tranziens átvitelből adódik. Minden hang eleje mindenkor hallható, beállítástól függően néha mikroszkópikus részletességgel. Ez kiváló tulajdonság, amikor egy stúdióban hangfelvételt kell készíteni és minden információt meg kell ragadni, ami az erősítő hangszóróján megszólal.

Miközben ízlelgettem a hangzását, egyszerűen nem voltam képes eldönteni, hogy ez az erősítő karakteres-e vagy sem. Talán inkább nem, de mégis úgy szól, hogy valamiért tudod, hogy ez szól..... Ugyanis minden, ami a hangláncban benne van, az a saját jellegzetességeit jól mutatta, az erősítő nem ült rá egyik elem hangjára sem. Ettől olyasmi érzésem van, mintha az erősítő egy nagyító lencse lenne, átnézel rajta, mindent jobban látsz, de magát a lencsét, azt nem, vagy csak kissé.

A treblee szabályzó egészen új dimenziókig viszi el a hangzást. Az mondható, hogy gyakorlatilag bármilyen fajta gitárral használható ez az erősítő, nagyon rugalmasan lehet szabályozni minden tonális irányban. Egy ilyen erősítő, amely a tiszta hangzásból indul, egészen mást mutat meg a gitárhangból, ha további túlvezérlést használunk a bemenetére csatlakoztatva. Ennek tesztjéhez kellett szereznem egy dupla hangszedőjű gitárt és kéznél volt pár új T Rex pedál, melyeket hamarosan külön tesztben ismertetek.

A hagyományos egycsatornás felépítés miatt a magasabb szintű overdrive hangzást a bemeneten való meghajtással érhetjük el. Ez éppen fordítva van, mint a kétcsatornás erősítők overdrive fokozatában. Itt először egy torzítottabb hang kerül be egy tisztább, de már erősített fokozatba.

A Gregorius gyakorlatilag bármilyen drive pedált "megeszik", ezzel azt akarom mondani, hogy simulékonyan viselkedik külső meghajtó eszközökkel. Szerencsére éppen T-Rex pedálok voltak nálam, mikor ezt ki tudtam próbálni. Az overdrive hangzások, mint bármely csöves erősítő esetében egy bizonyos hangerő felett kezdenek igazán megszólalni. Ma, amikor már rengeteg féle torzító pedál kapható, lehetőségünk van gyakorlatilag bármilyen típusú hangzás kialakítására, mert ezen az erősítőn nem fog múlni. Ha a torzító jó, akkor a hangzás is jó lesz.

Ár/érték arány

Én ezt a cuccot minden tekintetben a butique kategóriába sorolom, hibátlan konstrukció, gyönyörű kivite és a hangja pedig maga az álom. Az ára pedig bruttó 285 000,-Ft. Igen, jól látjátok, ennyi. Nem Kínában készül, hanem idehaza, bár a legjobb alkatrészek gyakran a tengeren túlról származnak, itt a bizonyíték, hogy egy csúcs minőségű erősítőt ennyiből is ki lehet hozni. Gondolom, ennek sokan nem örülnek, miként mi sem örülünk a méltatlanul túlmisztifikált erősítők csillagászati árának sem, és annak sem, hogy lassan a kínai gyártású csöves erősítőért is egyre többet kérnek....Ilyen tekintetben mérlegelve azonnal állíthatom, hogy ennyi pénzért hasonlót nem lehet kapni sehol.

Információim szerint a következő sorozat zengetős verziójának felára 55000,-Ft lesz.

Van egy nagy előnye egy ilyen egycsatornás erősítőnek: Gyakorlatilag bármilyenféle alaphangzást elő lehet állítani rajta, külső overdrive vagy booster pedálok kombinálásával.

Ez az erősítő kitűnően szolgálhat blues, jazz, fúzió és rock zenékben, kisebb klubokban egymagában is elegendő a hangereje. Az erősítő ugyan nem metálra készült, de megfelelő torzítóval eszelős mértékre fel lehet tornázni a torzítását, bár csak 22 Wattal fog szólni

A teszthez az erősítőt az Amarant Stageshoptól kaptuk meg tesztelésre, melyet ezúton köszönünk.

Csatlakozó link: www.stageshop.hu

Szabó Sándor

2010-04-08 17:16:56