Ampeg SVT-2PRO basszus erősítő fej

Rövid történet

1969-re hatalmas mozgalommá fejlődött a fiatalok körében az akkori szórakoztató zene keményebb vonulata a rock. Az új zene gyorsan hatalmas tömegeket vonzott, és szinte hónapok alatt kiderült, hogy a 30-50 Wattos erősítők már nem alkalmasak szabad terek behangosítására, a zenék, a zenészek egyre vadabbak lettek, a leghangosabb erősítő sem volt már elég hangos, így ez a körülmény lépésre késztette az erősítő gyártókat. 1969-ben már a 100 Wattos erősítők időszaka volt. Közismert tény, hogy ha egy 100 Wattos gitárerősítő megszólal, akkor négyszer nagyobb teljesítmény szükséges ahhoz, hogy egy dobos mellett a basszus is arányosan szóljon és a hátára vegye az egész zenekar hangzását. A 100 Wattos erősítők korában ezt nagyobb felülettel igyekeztek elérni, azonban sok esetben ez is kevés volt, így elkezdtek gondolkodni azon, hogy valamilyen módon kiszedjék az elektroncsövekben rejlő maximális teljesítményt. Különösen a basszus erősítők tekintetében volt szükség valami megoldásra.

Ebben az időszakban a britek vezettek, mert a Marshall és a Hiwatt már akkor a legnagyobb teljesítményű erősítőin játszott szinte az egész rock szakma. A nagyobb hangerő elérésében versenyében pár tehetséges amerikai fiatal ember Bill Hughes és Roger Cox játszott úttörő szerepet. Ők Bob Rufkahr és Dan Armstrong segítségével és inspirálására megépítették minden idők legnagyobb teljesítményű csöves basszus erősítőjét. Megszületett tehát az Ampeg márka, és az első sorozatot az 1969-es Chichagoi NAMM SHOW-n mutatták be. Az új basszus erősítő a maga 300 Wattjával éppen 100 Wattal múlta felül az akkori legnagyobb teljesítményű Marshall Major 200 Wattos erősítőt, melyek akkoriban KT80-as elektroncsövekkel működtek.

A korabeli nagy rock zenekarok mindegyike elámult, amikor meglátták a 2 darab 8x10-es hangfalkolosszusra helyezett hatalmas teljesítményű fejet, amikor pedig meghallották szólni, semmi máson nem akartak többé játszani.

A nem kevesebb, mint 14 db csővel felépített erősítő családnak adtak egy koncepcionális nevet, így elnevezték a Super Vacuum Tube ( SVT )-nek. Ez a hatalmas teljesítményű fej 6 db 6146 típusú végcsővel készült. Ez a név azóta is fennmaradt és legendává, fogalommá vált a basszisták körében. Ma az Ampeg erősítőket az elsők között jegyzik.

Az SVT PRO család

Az Ampeg teljes kínálata 8 kategóriára osztható, főleg basszus erősítőkre, de található benne gitárerősítő is. Ebben az írásban nem áll szándékozom bemutatni a teljes típusa választékot, csupán azt a sorozatot aminek tagja a jelen írásomnak a tárgya az SVT 2PRO.

Az Ampeg jelenlegi PRO sorozata őrzi a '70-es években kialakított koncepciót, azonban hangzásában és szolgáltatásaiban igazodik a mai zenészek hangi elvárásaihoz. Ennek megfelelően ebben a sorozatban 5 fő típust kínál a basszusgitárosoknak.

Az SVT 2PRO tekinthető az Ampeg zászlóshajójának, mint teljesen csöves erősítő. Az SVT 3PRO, az SVT 4PRO csöves előfokkal és FET tranzisztoros végfokkal működnek. Az SVT 7PRO csöves előfokkal és egy D osztályú félvezetős végfokkal, míg az SVT ugyancsak csöves előfokkal és FET tranzisztoros végfokal rendelkezik.

A mostani írásomban az SVT 2PRO teljesen csöves fejet mutatom be.

Az SVT- 2PRO felépítése

Az SVT 2PRO koncepcióját tekintve nem különbözik a legelső SVT fejtől, azonban a csöves technológia fejlődése valamint a muzsikusok elvárásai jócskán befolyásolták a végeredményt. Így az SVT 2PRO tekinthető korunk hagyományos építésű, de legmodernebb és legsokoldalúbb csöves basszus erősítőjének.

A 35 kilós erősítő már súlyával is arról árulkodik, hogy jó sok vas van benne. A súly nagyobb részét a hálózati tápegység és a kimenő fokozat transzformátorai teszik ki. Akik ismerik a csöves erősítőket, már csupán empirikus tapasztalatokból is tudják, hogy ha nehéz egy csöves cucc, akkor az már nem szólhat nagyon rosszul. Itt azonban nemcsak a súly garantálja a kiváló hangzást, hanem az elmúlt évtizedek tapasztalata és az azóta kifejlesztett új hangszínszabályzó áramköri megoldások is.

Fontosabb adatok:

  • Teljesítmény (4 Ohms): 300-Watt
  • Teljesítmény (2 Ohms): 300-Watt
  • Előfok: csöves (4 x 12AX7, 1 x 12AU7)
  • Meghajtó fokozat csövei: 1 x 12AX7, 2 x 12AU7
  • Végfok: csöves (6 x 6550)
  • Hangszínszabályzás: 3-sávos
  • Közép hangszín szabályzás: 5 előre beállított tartományban
  • Graphic EQ: 9-sávos
  • Ultra mély és magas kiemelés
  • Szimmetrikus vonal kimenet: Pre/Post (transzformátor előtti és utáni pozíciókban)
  • Effekt Loop
  • Előfok kimenet, végfok bemenet
  • Slave kimenet
  • Méretek (szélesség x magasság x mélység collban): 19 x 7.5 x 15.75
  • Súly: kb. 35 kg

A fenti adatokból sok minden kiderül. Például az is, hogy a hangzásbeli sokoldalúságát a középtartományba való változatos beavatkozással biztosítják. Az erősítőn látható az 5 állású hangszín választó, mely ugyan finom különbségeket mutat, ha csupán átkapcsoljuk egyikről a másikra, azonban a többi szabályzóval együtt igen drasztikus hangszín különbségek állíthatók be.

Érdemes egy pillantást vetni az erősítő blokk diagramjára, mely jól mutatja a hangszín szabályzás strukturális megoldását.

A hangszínszabályzók ki-bekapcsolásának lehetősége, valamint a külön effekt loop és külön előerősítő kimenet és végfok bemenet számtalan konfigurálási lehetőséget nyújt. A basszisták gyakran alkalmaznak drága a stúdiókban is használt dinamika kompresszorokat. Az SVT esetében az előfok megcsapolásával és az effekt looppal két lehetőség is kínálkozik.

Külön kiemelem a trafó előtti és utáni DI kimeneteket, ugyanis teljesen másként szól mindkettő, így a basszista ízlése döntheti el, melyik ad számára kedvezőbb hangzást.

Kivitel

Ezen az erősítőn nem spórolnak a fémekkel. A doboz egy a szellőzést is jól elősegítő perforált lemezház, ahonnan jól kilátszik a csövek kísérteties izzása. Az előlap eloxált alumíniumlapból készült.

A hátlap perforációján át bekukkantva láthatók a hatalmas transzformátorok és a csövek. Innen máris van magyarázat a különösen nagy súlyra.

Hangzás

A hangzása bizonyos tekintetben klasszikus, bizonyos tekintetben modern. Klasszikus abban az értelemben, hogy a csövek jellegzetes harmónikus torzítást adnak a hangzáshoz, amitől kezdettől fogva semmivel össze nem téveszthető jellegzetes morgása van az Ampeg erősítőknek. Ez a morgás minden hangképből képes kiszólni, ezért is vált nagyon népszerűvé a heavy metál stílusban, ahol a mindent betakaró torzított gitároktól már csak az alsó tartományban intenzíven morgó basszus képes kiszólni. Ezért a metál zene egyik első választása mindig az Ampeg.

Modernnek nevezem a sokoldalúsága és a hangszínszabályzás rugalmassága miatt. Ezen a modellen nagyon eltérő modern hangzások kreálhatók, ami a régi modelleken nem volt lehetséges.

Mivel az erősítő igen széles hangtartományokban működik, így az ultra mély és magas szabályzás nagyon jól hallható, főként amikor nagy felületű hangfalon szól az erősítő, például 8x10-es hangfallal, vagy vonalból a PA rendszeren át.

Hatalmas hangereje és a hangzás dinamikája mindent felülmúl. Igazi nagy élmény kissé átmozgatni belső szerveinket egy ilyen erősítővel. Bár a rendelkezésemre álló körülmények csak egy pillanatra engedték, hogy kipróbálja milyen az, amikor a tüdő és a máj, meg a többiek a legmélyebb húr megpengetésére kimozdultak a helyükből....

Ampeg hangfalak

Az Ampeg számos hangfaltípust kínál az erősítőihez, melyekből ízlés szerinti konfigurációk állíthatók össze.

Az egyik a Pro-Neo sorozat, melyek bass reflex nyílással is rendelkeznek a szubtartomány megformálása érdekében. A sorozat 3 db-ból áll, 1x15, 2x10 és 4x10-es kivitelben.

A másik a Classic sorozat, mely 6 féle méretben és hangszóró összeállításban kínál hangfalakat. Itt az 1x15, 4x10, 6x10, 8x10, összeállítások mind megtalálhatók.

A hangfal kiválasztásánál fontos, hogy a hangfal teljesítménye legalább 1,5-2-szerese legyen az erősítő teljesítményének, hogy ne kelljen a hangszórónak is torzítania a kivezérlése közelében. A hangszórók ugyanis már 50% kivezérlésnél is hallhatóan torzítani kezdenek.

Ár/érték arány

Ha az áráról beszélünk itt az olyan szavak, mint a sok, vagy drága nem helyénvaló, sokkal inkább az, hogy tekintélyt parancsoló. Ez az erősítő a basszus erősítők egyik Rolls Royce-a, amit mint köztudott nem lehet bagóért megkapni. Nos, ezt sem. Hogy miért, hát azért mert mindegyik egy életre szól, ugyan időnként és rendszeresen igényelnek némi karbantartást, főleg egy csöves erősítő, de mindig meg is hálálja a gazdája gondoskodását.

Az SVT-2PRO fej ára: 625.000,- Ft körül van.

Az erősítő egyértelműen profiknak készült, nevében is benne van, és azok közül is azoknak, akik azt is megengedhetik maguknak, hogy külön személyzet mozgatja az erősítőt. Érdemes hozzá készíttetni vagy venni egy kerekeken gördülő rack ládát.


Csatlakozó linkek:


Szabó Sándor

2011-07-10 18:30:00