Az AER Acousticube III akusztikus gitárerősítője

(Ha már egyszer megvan, akkor az életedből ezt a gondot kipipálhatod...)

A muzsika minél szélesebb közönséghez való eljuttatásának problémája régóta foglalkoztatja a hangszerekkel és a hanggal foglalkozó szakembereket. Egy nagyon halk, de finom hangú akusztikus hangszer megfelelő hangerőszintre való emelése oly módon , hogy hangjának minden finom részlete sértetlenül megmaradjon, talán sokan nem is gondolnák, igen komoly technikai feladat. Az elmúlt évtizedek zenei változásai, az akusztikus hangszerek széles körben való elterjedése azt az igényt támasztotta, hogy az adott hangszer hangját, minél kisebb torzításokkal, minél tisztábban erősítsék fel megfelelő teljesítménnyel adott esetben igen kis méretű eszközökkel, melyek nagyon könnyen kezelhetők, megbízhatóak és természetesen kiváló hangminőségben szólnak.

Ezt a feladatot legelőször a már nagy tapasztalattal rendelkező elektromos gitár erősítőket gyártó cégek vállalták fel. Egy meglévő koncepciót, technológiát csupán egy kis mértékben módosították és az ilyen módon létrehozott eszköz alkalmassá vált akusztikus hangszerek erősítésére is. Legnagyobb számban az akusztikus gitárok erősítését kellett megoldani, később más hangszerek erősítése is szükségessé vált. Így lassan kialakult egy olyan univerzális erősítő fajta, ami képes erősíteni mikrofonnal, piezzo vagy elektromagnetikus hangszedővel ellátott bármely akusztikus hangszereket, mint például akusztikus gitár, harmonika, szájharmonika, hegedű, fuvola, stb.

Ilyen eszközök immár évtizedek óta léteznek kisebb nagyobb méretben, több kevesebb szolgáltatással, és hangteljesítménnyel és tegyük hozzá nem minden esetben megfelelő hangminőséggel Ezek az univerzális erősítők ugyanis rendelkeznek több olyan hátránnyal, amelyek sokáig megoldhatatlannak tűntek. A hagyományos gitárerősítőkből kialakított akusztikus erősítő legnagyobb problémája az volt, hogy a hangfaldoboz akusztikai tulajdonságai nagyon elszinezték az eredeti hangot, sok esetben a magasabb frekvenciák torzan szólaltak meg és a spektrális hangkép messze nem hasonlított az eredetihez. Azt természetesen tudták a mérnökök, hogy mit kellene tenni a hátrányok kiküszöbölése érdekében, azonban megfelelő nagyságú piac híján nem mertek komoly fejlesztésekbe kezdeni, mivel az is nyilvánvaló volt, hogy egy megfelelően elkészített akusztikus erősítő megfizethetetlenül drágán kerülne a vásárlók elé.

A problémára a megoldást egy német mérnökcsoport találta meg. Az Acoustic Electric Research (AER) nevű cég kifejlesztett egy teljesen más koncepcióra épülő erősítőt. Megjelenésével egy új utat nyitott az akusztikus hangszerek színpadi erősítésében. Az új erősítő tervezésekor nem a hagyományos gitárerősítő koncepciójából indultak ki, hanem a hangstúdiókban alkalmazott monitorok elvét alkalmazták.

A stúdió monitorok, a ma használt legtökéletesebb hangátviteli eszközök, ahol a torzítások, a szinezések, a zajok, a technikailag elérhető legkisebb szinten vannak, azon a szinten ahol a fül immár nem érzékeli azokat. A stúdió minitorok általában bass-reflex elven szélesítik ki a mély hang tartományt oly módon, hogy a hangdobozban gyakorlatilag nem tudnak állóhullámok képződni. Egyeben között az állóhullámok felelősek a hang elszinezéséért. A stúdió monitorok nem változtatják meg az eredeti hang spektrális képét így azok arányosan az eredetihez nagyon közeli élethűségben szólalnak meg. Közismerten a stúdió monitorok rendkívül drága eszközök, ezért ilyeneket közvetlenül nem használhatnak akusztikus gitár erősítésére. Azonban az AER nem kevesebbet tűzött ki célul és valósított meg a gyakorlatban, hogy mindezeket a hangi igényeket egy megfizethető árú, kompakt egységben hozzák létre, és bocsássák a muzsikus világ rendelkezésére. Mondhatnánk azt is, hogy az AER erősítők valójában kompakt hordozható stúdió monitorok, melyek minden alapvető és speciális szolgáltatást tartalmaznak, ami egy színpadi erősítéskor igényként egyáltalán felmerülhet.

A koncepció eredményeként megszületett az Acousticube sorozat. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miben tér el az AER Acousticube a többi hagyományos elven felépített erősítőtől. Mindenekelőtt abban, hogy egy kisméretű bass reflex nyílású zárt hangdobozba építették a elő- és végerősítő fokozatokat. Az erősítő panelek, a hangszóró valamint az ötletesen kialakított sűllyesztett hordfülek olyan belső akusztikus csapdát képeznek a dobozon belül, emelyek gyakorlatilag kizárják az állóhullámok kialakulását. Az erősítő bemenő fokozatait speciálisan az akusztikus hangszerek hangi tulajdonságaihoz, azok jellemző hangszedő rendszereikhez illesztették és optimalizálták. Két csatornán használható, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy két hangforrás erősítése is lehetséges egy időben, vagy többféle az előbb már említett hangszedők kombinálása is lehetséges. Mindez a lehető legmagasabb hangzás hűséggel. Az erősítő egy speciális szélessávú kifejezetten erre a feladatra tervezett és gyártott hangszórót hajt meg. Ennek eredményeként gyakorlatilag fázishiba nélkül erősíti a hangot. A 10 collos hangszóró 120 Wattot képes kisugározni torzítások nélkül 20 és 18 kHz között 1-2 dB liniaritással. Ez a meglepő adat, csak a stúdiómonitorokra jellemzőek.

Az erősítőbe beépítettek egy digitális effekt-panelt is, mely lehetővé teszi különleges hangeffektusok pl. különféle modulált hangzások, illetve akusztikus terek szimulációját, mesterséges visszhangok és mindezek kombinációjának használatát.

Az egyszerű színpadi erősítésen túl lehetővé teszi további kiegészítő hangfal például szubbasszus hangdoboz csatlakoztatását, vagy egy további aktív monitorral sztereó összeállítás is egyszerűen megvalósítható. Az Acousticube sok szolgáltatásai közül kiemelnénk néhányat: sztereo vonalkimenet, DI kimenet központi erősítéshez, vagy stúdió hangfelvételhez, külső effekt csatlakozása, kondenzátor mikrofonok fantomtápfeszültségének biztosítása 9 és 48 V feszültséggel. Külön bemenet mikrofon, piezzo és magnetikus pickupok részére. Mindkét csatorna részére függetlenül működő, rendkívül preciz háromsávos hangszínszabályzó áramkört biztosítottak. A különféle pickupok kimenőjeleinek finombeállítására független bemeneti érzékenység szabályzók valamint kiegészítő magas hangszín szabályzók találhatók.

Nagyon sok muzsikus örül ezeknek a lehetőségeknek, nagyon sokan közülök pedig kicsi félnek, hogy túl bonyolult és nehezen kezelhető ez a nagyszerű eszköz. Az AER minden pillanatban szem előtt tartotta, hogy a legminimálisabb technikai érzékkel rendelkezők is biztonságosan kezelhessék az erősítőt. Sok muzsikus állandóan cserélgeti az erősítőit, mert valamiért egyik sem tökéletes. Számos példa bizonytja, hogy mindazok a muszikusok, akik egyszer az AER mellett döntenek, utána semmi mással nem hajlandók játszani. Ez is azt mutatja, hogy az akusztikus erősítés immár egy nagyon magas színvonalra jutott az AER erősítők által.
Az erősítők választéka jelenleg egy egész családot képez, beleérteve az általános PA hangosítást, a basszus hangszerek erősítését, valamint az akusztikus gitárok erősítését is. Különösen ki kell hangsúlyozni, hogy a nagyon kifinomult fülű és válogatós klasszikus gitárosok is elcsábultak a kisméretű, könnyű tökéletes tisztasággal megszólaló erősítőktől. Manapság a profi akusztikus gitárosok több mint 60%-a játszik AER erősítőkön.

Szabó Sándor

2006-02-19 02:06:10