Három Laney csöves fej összehasonlító ismertetése

GH 100 TI, VH 100 R, TT 100 H

Bizonyára észrevettétek, hogy igyekszünk írásainkat bizonyos eseményekhez, termék megjelenésekhez igazítani. Az elmúlt írások egyike volt a Tony Iommi munkásságát és hangrendszerét bemutató írás, lévén Laney endorser, így a Laney 40 éves jubileumára kiadott termékekről szóló írás követte, majd most 3 különféle Laney 100 Wattos csöves fejet mutatunk be egy írás keretében.

GH 100 TI

Kezdjük talán a sort a GH 100 TI modellel. Ez az erősítő nagyon különleges a maga nemében. Egyetlen hangzást produkáló, kifejezetten Tony Iommi közreműködésével és számára kifejlesztett signature erősítő. Mint olyan, nem univerzális eszköz, speciális, éppen ezért nagyon izgalmas a vele való kísérletezés, mert semmi máshoz nem hasonlít a hangja, de erről majd később részletesen. Mindenekelőtt tekintsük át a főbb konstrukciós jellemzőit:

Teljesítmény: RMS 100 Watt
Bemenetek: Hi & Lo Jack
Csatornák száma: 1
Hangszínszabályzók: Bass, Middle, Treble
Master Presence Szabályzó: Van
Bright Switch: Van
Bass Switch: Van
Resonancia kapcsolás: Van
Preamp csövek: 5 db ECC83
Végfok csövek: 4 db EL34
Csőtípus választó (5881 / EL34): Van
Működési osztály: A/B
Link Jack (Line Level Slave): Van
Hangfal csatlakozás: 1 x 16 ohm, 2 x 16 ohm, 1 x 8 Ohm, 2 x 8 ohm
FX Loop: Van, (kapcsolható Insert / Side Chain) return szintszabályzóval
Súly: 23.5 Kg
Méretek (mm): 265 x 680 x 255

Az erősítő látszólagos puritán egyszerűsége ellenére, egy hosszú fejlesztés eredménye. Ha visszatekintünk Tony Iommi miként használta erősítőit a kezdetekben, akkor megtudjuk, hogy a hangzás legfontosabb eleme volt a közép booster. Ezt sokáig külön használta, hiszem az akkori, korabeli erősítők nem az ő általa megálmodott hangra készültek. A GH 100 TI modell fejlesztésének kezdetekor a legfontosabb szempont az volt, hogy a közép booster kerüljön bele az erősítő előfokának áramkörébe. Az előfok 5 fokozatú, különböző módokon erősítve a jelet egymás után. Az 5 fokozat a mid boosterrel együtt hatalmas torzítást produkál. A hangja semmilyen más erősítőhöz nem hasonlít. A Resonance szabályzó a végfok áramkörében fejti ki hatását, nem engedi, hogy a basszus tartomány elszabaduljon nemkívánatos mértékben. Használatával a mély tartományt feszesen lehet tartani. Ha valaki valami nagyon egyéni brutál hangot akar, amit mástól nem nagyon hallani és szeretné megkülönböztetni magát, annak a GH 100 TI a legjobb kiindulási pont lehet.
Az erősítőt kifejezetten a GS412LA és GS412LS típusú hangfalakhoz hangolták. A hangfalak előlapja fémrácsos kivitelű.

Mit hallottunk?

Először jócskán meglepődtünk, mert ösztönösen is arra számítottunk, hogy amint bedugunk egy Gibson SG-t, azonnal megidézzük Tony Iommi szellemét. Valójában nem ez történt. Ezt azért fontos megemlítenem, mert nem jó, ha valaki úgy indul neki egy erősítő próbának, hogy eleve Tony Iommi hangját akarja viszonthallani benne. Szóval akármerre is csavargattuk, nem hallottuk viszont azt a hangot. Ahhoz, hogy Tony Iommi hangszínét megkapjuk, még több más is kellene, amit nem is oly egyszerű mind teljesíteni. Kellene mindenekelőtt az a speciális pickup készlet, amit Tony használ, és az is jó lenne, ha ő pengetné a gitárt a sajátos húrozásában és hangolásában. És persze az sem elhanyagolandó, ha 6-8 db fejet tudnánk egymásra tornyozni 12-16 db hangfallal és mindegyiket jól felcsavarni, de előtte ki kellene még vonulni mindezzel egy foci pályára.....

Úgyhogy az erősítőt helyesebb úgy kezelni, mint egy teljesen ismeretlen szűz, új cuccot és megkeresni azt, ami benne a legjobban tetszik. Az erősítő alaptónusa igen agresszív, nagyon harapós, mérges cucc, kisebb hangerőn a fuzzra emlékeztető torzítási szövettel, ami nagyobb hangerőn kezd kisimulni és a teste is akkor kezd megjönni. Ezt az erősítőt nem lehet halkan kipróbálni, mert nem azt halljuk, amit igazán tud. Nagy hangerőn félelmetes energiát közvetít, és végig hallható a velőt rázó karcos, harapós karakter. Érdekes volt, hogy nem tűnt nagyon torkosnak a hangszín, bár miután egy Les Paullal próbáltuk ki akkor, mintha 15 évvel mentünk volna vissza a Black Sabbath hangzásban, kezdett valami ősrégi tónus felsejleni. Ezen a ponton derült ki, hogy a GH 100 TI mennyire érzékenyen közvetíti a gitár sajátosságait.

VH 100 R

Ezek után térjünk át a VH 100 R modellre. Az alábbi táblázatba foglalva alkothatunk képet az erősítő szolgáltatásairól.

Teljesítmény: RMS 100 Watt
Bemenetek: Hi & Lo Jack
Csatornák száma: 2: mindegyik lábbal kapcsolható gain szabályzóval
Hangszínszabályzók: Független Bass, Middle & Treble mindkét csatornához
Master Presence Szabályzó: Van
Bright kapcsoló: Van, a tiszta csatornán
Resonancia kapcsoló: Van
Előfok csövek: 6 db ECC83
Végfok csövek: 4 db EL34
Csőtípus választó kapcsoló (5881 / EL34): Van
Működési osztály: A/B
Reverb: Van, (rugós zengető) a szintje csatornánként függetlenül szabályozható
Vonal kimenet: Van
Vonal bemenet: Van
Lábkapcsoló: FS4 (hozzá adják)
Hangfal csatlakozások: 1 x 16 ohm, 2 x 16 ohm, 1 x 8 Ohm, 2 x 8 ohm
FX Loop: Channel A, Channel B, Channel A + B, Global Insert/Side Chain Return szint szabályzóval
Súly: 27.5 Kg
Méret (mm): 695 x 288 x 310

A VH 100 R-ben nem kevesebb, mint 6 db ECC83 előfok cső van. Ezek különféle konfigurációkban hozzák létre a csatornák hangzásait. Az erősítőhöz adott kezelési utasítás nagyon precízen leír minden fontos tudnivalót, amit csak kell tudni a felhasználónak, de még annál is többet. A kezelési utasítás gazdagságát ki kell emelnem, hiszen a legtöbb neves cég erősítőinek gépkönyve is csak szinte illemből, de leginkább előírások miatt van, és spártai rövidítésűek. Ez most itt kimerítő, segít megismerni a cuccot és jól kihasználni. Végülis ez a cél.

Mit hallottunk?

A VH 100 R igazi modern erősítő. Minden csatornáján a maximumot nyújtja. A tiszta hangszín igazán tiszta és gazdag tónusú. A torzított csatornákra vonatkozik elsősorban a modern jelző. Hatalmas gain tartománya van, torkos, gyors és széles rendkívül folyékony tónussal. Az erősítőre jellemző folyékonysággal persze vigyázni kell, mert a szóló szinte magától eljátszódik annyira folyékony a hang, azonban a kíséretnél jócskán vissza kell venni a gainből, mert ritmikus szaggatásokra csak így lesz megfelelő az erősítő. Ez a fej kis hangerőn is ugyan olyan karakteresen szól, mint hangosan. Azonban itt is felhívnám a figyelmet, hogy nagyobb hangerőn az előfokon vegyük vissza a gaint, mert az a torzítás, ami itt van, két erősítőnek is elegendő lenne.... A hangszínszabályzók hatékonyak és a legjobb tartományban szabályoznak.

A Resonance szabályzó a végfok áramkörében fejti ki hatását, nem engedi, hogy a basszus tartomány elszabaduljon nemkívánatos mértékben. Használatával a mély tartományt feszesen lehet tartani.

A meghallgatáskor ez volt az az erősítő, ami nem igényelt semmiféle tekergetést, bedugtuk és azonnal jól szólt, szinte bármilyen EQ állásban, mindig valami jó hang jött ki belőle. Amennyire tudjuk, ez az egyik legjobban kelendő modell, nem is véletlenül.

A kisebb és magasabb érzékenységű bemeneteken enyhén másként reagál az erősítő. Ha a Low bemenetet használjuk, akkor kissé nagyobb gainnel korrigálva kissé feltisztul a hangszín a folyékonyságából, könnyebb lesz jó kísérőhangszínt találni. Az erősítő bitang nehéz, hiába sok benne a vas, de ez, mint mindig, hála a jó vaskos transzformátoroknak és a jó nehéz árnyékoló sasszénak jót tesz valamiként a hangnak.

TT 100 H

Végül nézzünk meg a TT 100 H típusú fejet, az igazán sokoldalú, igen összetett erősítőt. Ez a modell igyekszik lefedni mindazokat az igényeket, amik csak felmerülhetnek egy modern gitáros részéről, mint igény, mind szolgáltatás, mind hangszín lehetőségek tekintetében.

Az erősítő a megszokott kezelőszerveken felül tartogat pár érdekességet. Ezek az előlapon található kapcsolók sokoldalúvá teszik az erősítőt. Vegyük például a Modern kapcsoló funkcióját. Az egyébként nyers hangú csatornára egy kompresszort illeszt, amivel sima homogén, modern szóló hangszínt biztosít. A másik hasznos érdekesség az Expand kapcsoló funkciója. A magas gain fokozaton működő csöves áramkörök egyfajta természetes kompressziót adnak, beszűkítve a dinamika sávot. A Expand kapcsoló a beszűkült dinamikát újra széthúzza. A Boost kapcsoló funkciója azoknak fontos, akiknek a legnagyobb torzítás is kevés. A Boost valahogy úgy funkcionál, mint sugárhajtású vadászrepülőn az utánégető. A pilóták azt mondják, hogy amikor azt bekapcsolják, akkor olyan érzés mintha repülőstől együtt fenékbe rúgták volna őket. Ezt tessék hangilag elképzelni! Ezzel egy további fokozat kapcsolódik az előfok láncába elképesztő nagyságú torzítást előidézve.

A Damping kapcsoló benyomásával kiküszöbölhető a hangfalakon nagy hangerőnél hallható szub tartományú, nem kívánatos döngés, (buhogás). Hasonló a funkciója, mint az előző két modellen a Resonance kapcsolónak azzal a különbséggel, hogy ez esetben a szabályzás egy meghatározott frekvencián történik.

Ez a fej koncepcióját tekintve némileg hasonló a Marshall 6100 jelű fejéhez, abban az időben az volt az első MIDI vezérelhető csöves fej. A TT 100 H szintén használja a MIDI vezérlés lehetőségeit.

Teljesítmény: RMS 100 Watt
Bemenetek: Jack
Csatornák száma: 3
Hangszínszabályzók: Mindegyik csatornára független Bass, Middle & Treble
Master Presence szabályzó: Van
Bright kapcsoló: 3, külön mindegyik csatornára
Xpand kapcsoló: Van (a 3. csatornán)
Boost kapcsoló: Van (a 3. csatornán)
Modern kapcsoló: Van (a 3. csatornán)
Kapcsolható csillapítás: Van
Dupla lábkapcsolós Master Volume: Van
Előfok csövek: 6 db ECC83
Végfok csövek: 4 db EL34
Működési osztály: A/B
Reverb: Van (rugós zengető) független szintszabályzókkal mindegyik csatornához, ezen kívül további master szintszabályzó
Vonal kimenet: Van
Felvételi kimenet: Van
Lábkapcsoló: FS6 (adják hozzá)
Hangszóró csatlakozások: 1 x 16 ohm, 2 x 16 ohm, 1 x 8 Ohm, 2 x 8 ohm
FX Loop: Van (mix szabályzóval- 100% Dry tól 100% Wet-ig)
MIDI IN / OUT / THRU: Van- támogatja a külső fantom táplálást
Súly: 25 Kg
Méretek (mm): 330 x 653 x 253
Master szekció: Damping and Amp Mute kapcsoló, Reverb, FX and Presence szabályzó
Master volume: Van - 2 (lábról és MIDI-ről is kapcsolhatók)

Mit hallottunk?

A TT 100 H az egyik legsokoldalúbb erősítő, amit mostanában próbáltam, de talán a Laney választékában is az egyik legsokoldalúbb modell. A tiszta hangszíne nagyon kellemes, gazdag és áttetsző, de tud meleg és plasztikus is lenni. A 2. csatorna az érdes bluesos hangszíntől a kemény rock kíséretig terjed. A 3. csatorna kifejezetten a metál hangzás lehetőségeit járja körül, rengeteg variációval. A teszt során igen hatékonyan működtek a Damping, Modern, Boost és Expand funkciók. Mindenféle szóló és kísérő hangszínt igen gyorsan lehetett találni. Az erősítő komplikáltságából adódóan sok a szabályzó az előlapon. Néha valóban elkeveredik az ember. Ezért javasolt a nagyon jól megszerkesztett gépkönyvvel együtt ismerkedni az erősítővel. A hangszínszabályzók hatékonyak és a legjobb tartományban szabályoznak.

Ha össze kellene hasonlítani a TT 100 H –t a VH 100 R-el, akkor a feltűnő különbség abban van, hogy a TT összes tónusa kontúrosabb, definiáltabb, több tranziens hallható a hangok elején, ezért a hangok valamelyest ütősebbek a pengetés pillanatában. A különbség a 3. csatornán már szinte el is tűnik, különösen, ha a Boost és a Modern kapcsoló is be van kapcsolva, mert a TT ekkor szól a legfolyékonyabb tónuson. A TT 100 H-val való kísérletezés során gyakran utunkba kerülhet egy egy öreg Laney modell hangja is.

A TT 100 H a hozzávaló hangfallal a TT412 jelű ládákkal hozza az optimumot, bár hangfalak használata ízlés kérdése is, így ha valakinek jobban teszik egy másik hangfal akkor meg lehet próbálni a az LV412 típust is, vagy valami egészen mást is.

Ezt segítve a mi honlapunkról is letölthetővé tesszük a kezelési utasításokat, így könnyen tanulmányozhatjuk az erősítő blokk diagramját és a sok bekötési és beállítási útmutatót.

Letöltések: (pdf)

Mennyit kérnek ezekért a cuccokért?

Az árak nem mondhatók a csöves erősítők között a legmagasabbnak, azt mondhatnám, hogy a közép árkategóriában vannak.

GH 100 TI: 209.900,-Ft bruttó
VH 100 R: 300.000,-Ft bruttó
TT 100 H: 329.990,- Ft bruttó

Az erősítőket az Eldorádó Hangszerbolt Zichy utcai boltjában bárki kipróbálhatja. Ezúton mondunk köszönetet az üzletnek, hogy a teszthez a rendelkezésünkre álltak.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2007-04-28 21:42:10