Három Laney erősítő tesztje

Laney Lionheart csöves erősítők

2007-ben a Laney fennállásának 40. évfordulóját ünnepelte. Mint minden nagy cég a hangszer iparban, ők is méltóképpen akarták megünnepelni ezt a jeles évfordulót és egy különleges sorozattal kívántak emléket állítani az elmúlt 40 évnek. Ilyen esetben többnyire valami különlegességre, valami szimbólikus termékre lehet számítani. Ez történt ezúttal is, kibocsátottak egy kis teljesítményű sorozatot, ami kivitelében, koncepciójában és belső tartalmában is igencsak különlegesnek számít. Az már szinte megszokott, hogy az erősítő gyűjtők azonnal felvásárolják az ehhez hasonló Anniversary sorozatokat, és szinte nem marad a szélesebb kereskedelmi forgalom számára. Nekünk még szerencsénk volt, mert Magyarországon nem léteznek erősítő gyűjtő hobbisták, és az ilyen különlegességek a vásárló közönség rendelkezésére állnak. Most, hogy az erősítők az Eldorádó Zicshy utcai boltjában is megtekinthetők, kipróbálhatók elmentem és alaposan szemügyre vettem a Lionheart családot.

Koncepció

A koncepciót Lyndon Laney egyetlen mondatba tömörítve fogalmazta meg. A Lionheart sorozatban benne van mindaz a tradíció, ami mentén az elmúlt 40 évben dolgoztunk és mindaz a tudás, amit a csövekről és a csöves áramkörökről meg tudtunk szerezni. Nagyon frappáns megfogalmazás és koncepció. Az is észrevehető, hogy a hagyomány és a technikai csúcsok minden esetben kiegyensúlyozzák egymást. Ez azt jelenti, hogy ha valaki hagyománytisztelő és ennek megfelelően épít valamit, az nem lesz feltétlenül a csúcstechnológia megtestesítője. Nyilván az elektroncső sem számít ma már csúcstechnológiának, és hadd tegyem hozzá, sajnos, ugyanis amikor felfedezték a vákuumcsöveket, korát megelőző dolgok születtek, amelyeket ma szándékosan titkolnak valószínűleg stratégiai okokból. Ehhez érdemes elolvasni Nikola Tesla életéről szóló minden írást, ami csak megjelenik. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a csőnek még nem áldozott le, még eddig feltáratlan lehetőségek vannak benne, de az ipar és a jelenlegi tudományt kontrolláló szűklátókörű szekta félretette és csupán az úgynevezett Black Project-ekben foglalkoznak vele még mélyebben. Csak érdekességként jegyezném meg, hogy az első sikeres hidegfúziót is egy vákuumcsőben valósították meg, de miután felsejlett, hogy ez feldúlná a világ akkori gazdasági és stratégiai státuszát, gyorsan eltüntették. Térjünk vissza az erősítőkre. Én magam személy szerint biztos vagyok abban, hogy akik ma csöves erősítőt gyártanak, azok tudják csak igazán mi mindent nem valósítottak meg a csövekkel és mi az, amiket még meg fognak valósítani velük.

A Lionheart erősítők családja mindössze néhány darabból áll. 5 Wattostól 60 Wattosig terjed. Az 5 Wattos tűnik a legkülönösebbnek, mert akkora, mint a 20 Wattos kombó. De mindössze egyetlen EL84 cső képezi a végfokozatát. Mindegyik erősítő A osztályú működési kategóriába tartozik. Kivitelük az első brit erősítőket idézi. Ebben az időben szinte minden brit kombó erősítő így nézett ki, bár a 40. évfordulóra középkék színű műbőr bevonatot kaptak. Az erősítő kezelőpanelje a láda tetején található csakúgy, mint a Vox AC15 és AC30 erősítőknél. Másik érdekesség, hogy van egy 20 Wattos fej/láda összeállítás is, ami ebben a tartományban furcsa.

Mint látható 2 kis teljesítményű csöves kombót és egy fej láda összeállítású erősítőt tartalmaz ez a sorozat.

Az alábbiakban tekintsük át egy táblázat segítségével a Lionheart család modelljeit.

Összehasonlító táblázat

 

 

Típus

L5T 112

kombó

L20T 410

kombó

L20H

Erősítő fej

LT212

hangfal

teljesítmény RMS

5 Watt

20 Watt

20 Watt

60 Watt

Bemenetek

2x Jack, Hi & Lo

2x Jack, Hi & Lo

2x Jack, Hi & Lo

2x Jack

Csatornák

Clean & Drive

Clean & Drive

Clean & Drive

 

EQ

Passive Bass, Middle and Treble

Passive Bass, Middle and Treble

Passive Bass, Middle and Treble

 

Bright kapcsoló

Van

Van

Van

 

Előfok csövek

3x 12ax7

3x 12ax7

3x 12ax7

 

Végfok csövek

1x EL84

4x EL84

4x EL84

 

Működési osztály

Class A

Class A

Class A

 

Rugós zengető

Van

Van

Van

 

Lábkapcsoló

FS2 tartozék

FS2 Tartozék

FS2 Tartozék

 

 

Hangfal csatlakozás

2x Jacks

3x Jacks

3x Jacks

 

Effekt Loop

Van

Van

Van

 

Impedancia

4 and 8 ohm

4, 8 and 16 ohm

4, 8 and 16 ohm

 

Doboz anyag

Jó minőségű rétegelt falemez

Jó minőségű rétegelt falemez

Jó minőségű rétegelt falemez

Jó minőségű rétegelt falemez

Hangszóró

1x 12"

30 Watt Celestion Heritage G12H

4x10" Jensen P10-R

 

2x 12"  

30 Watt Celestion Heritage G12H

Hangfal kivitel

Jó minőségű rétegelt falemez

hordfül,

Kihajtható láb a hangfal megdöntéséhez

Jó minőségű rétegelt falemez beépített kétoldali emelő fogantyúval

Kihajtható láb a hangfal megdöntéséhez

Rétegelt lemez hangfal hordfüllel

Rétegelt lemez hangfal, beépített kétoldali emelő fogantyúval

Kihajtható láb a hangfal megdöntéséhez

Súly

19 Kg

30.5 Kg

17 Kg

19 Kg

Méretek(mm)

Width 562 x Height 423 x Depth 253

Width 562 x Height 639 x Depth 288

Width 562 x Height 253 x Depth 253

676 x 320 x 452

Csatorna szabályzók

Gain (Clean), Gain & Volume (Drive)

Gain (Clean), Gain & Volume (Drive)

Gain (Clean), Gain & Volume (Drive)

 

Master szekció szabályzói

Global EQ, Reverb and Tone controls

Global EQ, Reverb and Tone controls

Global EQ, Reverb and Tone controls

 

A hangszínszabályzók közösek a két csatornán. Rugós zengetője van mindegyik modellnek és a hátlapon találunk egy effekt loopot külső effekt beillesztéséhez.

Kivitel

Különleges kivitel jellemzi őket, különösen a kék színű műbőrborítás teszi nagyon exkluzívvá. A kombók kezelőpult elrendezése teljesen hagyományos, felülről érhető el. Hagyományosak a potméter gombok is. A fej elrendezése is ugyanilyen a potméterek a fej tetején elhelyezett süllyesztett lapon vannak. Ilyen volt valamikor a Vox AC50 fej is. Úgy tűnik, hogy a brit hagyomány nagyon fontos, és mindegy honnan ered, csak brit maradjon. Becsülendő mentalitás. A kezelőpult alapja rozsdamentes acél. Ami tovább emeli az eleganciáját. Egyetlen hátránya, hogy szinte lehetetlen fényképezni, annyira csillog.

A hátlapon a szellőzés miatt fémrács óvja a csöveket és a trafókat. Ennek van némi árnyékoló hatása is. A Lionheart sorouzat kivitelében van egy különös megoldás, ami nem mondható elterjedtnek. A jobb sugárzás miatt dönthetőre készítették a hangfalat, azaz a fenekére kihajtható fémlábat szereltek. Régen is voltak ilyen dönthető megoldások, akár a Vox vagy a Selmer erősítőkre gondolunk, azonban azok egy komplikáltabb keretes megoldással voltak dönthetők. Jó megoldás, mert a kis teljesítményű színpadi erősítőket egyébként is tovább erősítik és sokkal inkább kontrol hangfal szerepét tölti be a benne lévő hangszóró. Akkor tölti be megfelelően a funkcióját, ha a muzsikus is hallja és úgy használják, mint egy kontrol hangfalat, azaz kellően megdöntik.

Az általános áttekintés után nézzük meg egyenként a Lionheart modelljeit.

L5T 112

Neve is mutatja, mindössze 5 Wattos kombó, ami egy 12 collos Celestion Heritage G12H hangszórót hajt meg. Joggal vetődik fel vajon mit lehet kezdeni ekkora kis teljesítménnyel? A kérdés jogos lenne, ha ma is úgy működne a zenélés, hogy csak a gitárerősítő hangerejére lennénk utalva. Ma ez már nem így van. Szinte minden helyen van nagyobb teljesítményű központi hangosítás, amivel egyetlen mikrofon segítségével tovább lehet hangosítani az adott hangforrást.

A kezelőpanel minden fontos lehetőséget elárul:

Már most az elején szeretném eloszlatni azokat a rossz gondolatokat, hogy az L5T 112 csak egy 5 Wattos gyakorló erősítő. Vannak olyan kiemelkedő tulajdonságai, amiket általában semmilyen más hagyományos kombóban nem találunk meg. Ez az erősítő és a hangfal közötti teljesítmény különbség. Egy erősen meghajtott erősítő és egy valamivel fölötte méretezett hangfal esetében a létrejövő torzításban már a hangszóró torzítása is benne van. A hangszóró torzítása kifejezetten nemkívánatos torzítás. Már régen észrevették még igen kemény zenét játszó gitárosok is és a velük dolgozó hangmérnökök, hogy hangfelvételnél sokkal érthetőbben és gazdagabban tud megszólalni egy olyan fej/láda összeállítás, ahol a teljesítmény különbség 5-6 szoros az erősítő és a hangfal között. Ilyen esetekre találták ki a műterhelést, ami elnyeli az erősítő teljesítményét, és például egy 120 Wattos hangfalat csak 20-30 Wattal hajt meg. Ezek a legszebb, leggazdagabb torzított hangok, mert csak az erősítőben keletkező hasznos torzítást halljuk, a hangszórók pedig a saját optimum munkapontjukon dolgoznak. Kár, hogy a nagy stack összeállításokon ezt a luxust nem engedik meg...

Az L5T esetében nincs műterhelés, csupán az erősítőt méretezték megfelelően kicsire, és a hangszóró a maga 30 Wattjával máris 6 szoros tartalékban van.

Az L5T persze a legcsodálatosabb gyakorló erősítő szerepét is betöltheti, bár erre használva bizony drága mulatság. Egyszóval ez az erősítő a kis teljesítménye ellenére egyenrangú színpadi eszköz, ami ezen felül még optimális stúdió használatot is lehetővé tesz. Ami első látásra hátránynak tűnhet, az itt most kifejezetten előny. Annál is inkább az, mivel nem tudok hasonló megoldású erősítőről az elmúlt évekből.

Ebbe a kis erősítőben megtestesítették mindazt a tudást, amit az elmúlt 40 évben a csövekről szereztek. A lehető legtisztább áramköri megoldásokat alkalmazták. Az előfok 3 db nagy erősítésre állított 12AX7-el dolgozik, a végfok mindössze 1 db ELb4-el, ami kifejezetten az első számú választás A osztályú erősítőkben. Az El84 is nagy áramon működik, ez biztosítja azt a tonális gazdagságot, amit ezzel a kapcsolással el lehet érni. Az erősítő áramköri paneljét aranyozott bevonatú nyáklemezből készítették az optimális vezető tulajdonságok kihasználása miatt. Ugyancsak ezen okokból használtak arany bevonatot a jack aljzatokat és a kapcsoló relék érintkező felületein. Ezzel elérték azt az állapotot, amikor az erősítőket még vastag vezető huzalokkal drótozták össze és az érintkezés évtizedekre garantált volt, nem kellett a rezonanciától és a korróziótól tartani.

Hangzás

A tiszta hangszín sajnos csupán nagyon kis teljesítményen és hangerőn mondható tisztának, már kb 30%-os hangerőn elkezd a hangszín megtörni, betorzulni és a potméter végállásában már egy klasszikus blues torzítást kapunk. A Drive csatornán kb. onnan folytatódik a torzítás, ahol a Clean csatornán a végponton abbamaradt. Tónusa kifejezetten klasszikus hangzású. Ezzel azt akarom mondani, hogy a torzítás szövetszerkezete egyenletes, nem túl sűrű, azaz lehetőségünk van harapós, agresszív torzításra. Az erősítő nagyon gyorsan és érzékenyen reagál egy jó gitár hangkitartására, azt nagyon jól visszaadja és támogatja. Egy ilyen erősítő jól felcsavarva jól kommunikál a mágneses erőtereken keresztül a gitár hangszedőjével, és ez segít egy dúsabb telítettebb hangzás kialakulásában.

Teljes torzításnál és hangerőn a szövetszerkezet feldúsul és homogénebb folyékonyabb lesz. Bár már megszoktuk, hogy bizonyos A osztályú erősítőknek jellegzetes hangjuk van, a Laney Loinheart inkább semleges, ami azért lehet jó, mert hagyja a gitár személyes hangját érvényesülni. Talán úgy is kifordíthatnánk ezt a mondatot, hogy ez az erősítő meghálálja, ha jó gitárt dugnak belé.

A hangszínszabályzók közül a Middle és a Tone feliratú potméter eléggé interaktívan dolgoznak, azaz ha az egyiket megmozdítom, akkor a másik már kezd kicsit máshol szabályozni. Kis türelemmel és belemélyedéssel igen érdekes hangszíneket lehet előállítani. A hang karaktere, mint mondtam klasszikus, nincsenek benne a modern hangra jellemző végletek, azonban ezzel a két szabályzóval kissé ki lehet törni a klasszikus torzított hangzásokból. Teljes hangerőn hozza a legszebb, leggazdagabb, legtelítettebb és egyben legfolyékonyabb torzítását.

L20T 410

Az előerősítő koncepciója teljesen megegyezik az L5T-vel, csupán ennek végfoka már 20 Wattos és 4 db EL84-es csövet alkalmaz. A hangszóró összeállítás is különleges, bár nem mondható, hogy ilyen még nem fordult elő. 4 db 10"-os Jensen hangszót építettek a hangdobozba.

A Jensen fogalomnak számít a hangszóró és transzformátor iparban. Hangszórói különösen könnyeden és széles sávon szólalnak meg kiemelkedően jó tranziens átvitellel. A sok egyéb között ez a tulajdonsága kiváló stúdió-erősítővé teszi, ami persze nemcsak a stúdióban, de a színpadon is, a jó ízlésű jazz és fúziós gitárosok között is számíthat érdeklődésre.

Hangzás

A hangzás tekintetében maga az előerősítő rész megegyezik bármely másik Lionheart modellével, ez egyben a hangzás fő karakterére is vonatkozik. Persze a nagyobb doboz és a 4 db Jensen itt most egy egészen más szituációt teremt. Az erősítő nagyon érthetően tolmácsolja vissza a gitárból a hang részleteit. A pengetési tranziensek elevenek és innen az artikulált megszólalás. A nagyobb felület széles hangzást ad és az AlNiCo mágnes miatt finom, arányos szövetben jelennek meg a torzított hangok is. A koncepció emlékeztet a legendás Fender Bassman erősítőére, bár hangi karaktere más és annál modernebb is.

Ugyancsak elmondható, hogy az L20T 410 eléggé semleges hangú erősítő, sok lehetőséget ad a gitárosnak más egyéb eszközeinek. A Jensen hangszórókat mondhatnám tiszta hangra teremtették, de sajnos itt az előerősítő csak kis hangerőn tudja hozni a tiszta hangszínt. Stúdióban ez nem probléma, színpadon már inkább.

Összességében egy nagyon finom, különleges erősítő az L20T 410. Nem tartom nagyon sokoldalúnak, bár nem is ez volt a tervezők célja. Igazi különlegesség.

Ez a modell is teljes hangerőn hozza a legszebb, leggazdagabb, legtelítettebb és egyben legfolyékonyabb torzítását.

L20H fej

Ismét egy különleges kivitelű összeállítás. Elég ritkán találkozunk 20 Wattos fejjel és hozzá egy 2x12-es külön ládával. A fej egy 60 Wattos zárt hangfalat hajt meg, ami 3 szoros teljesítmény tartalék mellett igen tiszta precíz hangzást enged.

A fej kezelőszervei a tetején helyezkednek el. Ez jó is így mert az alacsony kis cucchoz így könnyebb a hozzáférés. A kezelő panel teljesen megegyezik az előző modellekével.

LT212 hangfal

Nagyon precizen kivitelezett 2x12-es hangfal 2 db Celestion G12H hangszóróval.

Hangzás

Az előfok és a végfok hangzásvilága teljesen megegyező az előző modellekével. A hangzási különbség a 2x12-es zárt hangfal kivitel, valamint a Celestion Heritage hangszórók különbözősége által jelentkezik. Nem igazán szoktunk ilyen kifejezést használni, de most nagyon jól jön, ha azt mondom, hogy a kis fej láda összeállítás tökösen szól. Mindig hallani, amikor egy hangfal zárt és a hangszóró membrán az hátrafelé mozdulva kicsit sűríti a levegőt, ami visszafelé mozgásnál mindig energiatöbbletet jelent. Ez a gyakorlatban egy jellegzetes természetes EQ hatásban jelentkezik, a hangfalnak van egy jellegzetes tónusa, ami mára nagyon beletartozik a modern hangzásba. Nehéz leírni, mondhatjuk azt, hogy ládahangzás, de jó értelemben és ettől szól tökösen a kis cucc. Én először Kanadában egy torontói hangszerbolti kirándulásomkor hallottam ezt a fej/láda összeállítást és már akkor ez a benyomásom fogalmazódott meg. A cucc teljes hangerőn hozza a legszebb, leggazdagabb, legtelítettebb és egyben legfolyékonyabb torzítását az előzőekhez hasonlóan.

Összegzés

Az nyilvánvaló, hogy a Laney nem kifejezetten tömegcikket akart gyártani a 40. évfordulójukra, sokkal inkább valami olyan különlegességet, amit eddig a cégek vagy nem mertek, vagy nem akartak bevállalni. Fogalmazhatnánk úgy, hogy nem a trendi irányba mentek el, bár a Lionheart család egyszerre nagyon tradícionális és egyszerre modern is. A különcség mindig kompromisszumot is jelent, hiszen nagyon nehéz meggyőzni egy gitárost, hogy igenis jól lehet boldogulni egy 5 Wattos csöves erősítővel, ami ráadásul szuperül, szuper anyagokból van megépítve. De ha még a 20 Wattot említem, még akkor is valószínűleg keveslik a teljesítményét.

Egy dolgot nem szabad elfelejteni. Vannak hangzások, amiket csak ilyen kis teljesítményen nagy hangszóró teljesítmény ráhagyással lehet megvalósítani. Ez a sorozat erről szól. A Lionheart azoknak ajánlható, akik szeretik a precíz egyszerű, tiszta áramköri kapcsolással épült erősítőket, akik ugyanakkor valami különlegeset akarnak, ami még ráadásul nagyon szép is és talán egzotikus. Ilyen a Lionheart. Egy kicsit ékszer, egy kicsit erősítő, de leginkább erősítő a javából. A tiszta hangért kicsit kár, de remélhetőleg a torzított csatorna hangja kárpótolja a leendő gazdáját.

Az árak tekintetében csupán annyit jegyezhetek meg, hogy éppen annyiba kerülnek, amennyit a világon bárhol is kérnek a csöves erősítőkért, bár ha a teljesítmény/ár arányt nézzük, akkor már árnyaltabb a kép. Itt most talán a különlegességet kell megfizetni.

Végül nézzük az árakat:

  • L5T 112: 219.990,- Ft
  • L20T 410: 299.990,-Ft
  • L20H : 179.990,-Ft
  • LT212: 169.990,-Ft

A tesztre az erősítőket az Eldorado Hangszerbolt Zichy utcai boltjától kaptuk kölcsön, ezúton mondunk köszönetet érte.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-03 18:42:00