HIWATT Hi Gain 50 csöves gitárerősítő

A HIWATT sorozat első bemutatandó modellje a Hi Gain 50. A beavatottabbak már a nevéből is tudhatják, hogy ez egy modern csöves erősítő. A Hi Gain a magas bemeneti érzékenységen keresztül megvalósuló nagy szintű torzításra utal, azaz a tiszta hangú csatorna mellett található egy igen nagy torzítást produkáló overdrive csatorna is. Mindez egy nagyon kompakt 2x12-es elrendezésű kombó kivitelű erősítőben.

Az erősítő első ránézésre egy vintage erősítő benyomását kelti, a jellegzetes potméter gombok, valamint a hangszóróselyem is ezt sugallja. Ebben a korabeli kinézetű dobozban azonban egy kis modern szörnyecske lakik.

A kezelő felületen jól látható, hogy a Master potmétert a megszokotthoz képest itt a bal oldalon helyezték el. Hiába, ez egy brit erősítő és ott az autóknak is az ellenkező helyen van a kormányuk..... bár, mihez képest van hol....?

A CH2 Level feliratú fekete gombokkal ellátott potméterrel a torzítós csatorna hangerejét állíthatjuk be. Ezt követi a hangszínszabályzó szekció három, magas, közép, mély, szabályzó potmétere. Ez is a megszokottól eltérően fordított sorrendben. Ez egyben világosan mutatja azt is, hogy a két csatornának közös a hangszínszabályzója.

Végül két fehér színű szabályzó következik, a CH2 Gain szabályzója. Ez a potméter egy kihúzható tengelyű kapcsolót is működtet, mellyel nagyobb torzítási fokozatra lehet kapcsolni. Ha ezt lábban lehetne váltani, akkor elmondhatnánk, hogy ezzel három csatorna áll a rendelkezésünkre.

A CH1 csatorna képezi a tiszta hangú csatornát, mely jól felcsavarva máris egy blues-os érdesebb hangszínt hoz, jócskán megnövekedett hangkitartással. Ennek hangerőszabályzója is kihúzható, ezzel azonban egy fényesebb hangszín beállítást kapunk a tiszta hangú csatorna számára. A két fehér potméter gomb között található a csatornaváltó gombja.

Az erősítő hátlapjára tekintve azonnal látható, hogy 4, 8 és 16 Ohmos hangfalak csatlakoztathatók. Az egyikbe, a 16 Ohmosra a kombó saját hangszórója van csatlakoztatva. Ezzel a megoldással szabadon csatlakoztatható másféle külső hangfal is.

Egyben látható az opcionálisan megvásárolható lábkapcsoló csatlakozó aljzata is, mellyel a két csatorna között válthatunk. Sajnos az erősítőhöz ezt külön meg kell venni.

Mint általában a modern erősítőkön kerestem a külső effekt bekötésére alkalmas Send/Return aljzatokat, de sem ezt nem találtam, sem arra utaló jelet, hogy ez valamiként mégis megvalósítható egy előfok kimeneten keresztül. Egyszerűen nincs ilyen. Úgyhogy akkor meg kell állapítanunk, hogy a Higain 50 sokkal inkább egy vintage erősítő.

Általában az effektloop hiánya nem nagy probléma, külső pedálokkal, vagy multieffekten keresztül a bemenet felől is beküldhető az effekt, azonban csak a tiszta csatornán keresztől fog jól szólni. Ugyanis képzeld csak el, amikor egy szép puha reverb hangot betorzítassz az overdrive csatornán....!

A Hi Gain 50 nem kínál sok szolgáltatást, egyszerűen csak szólni akar.

Az erősítő előfoka 4db előfokcsövet tartalmaz. 3 db ECC83 és 1 db ECC81 csővel, az 50 Wattos végfok pedig 2 db párba válogatott EL34-es csővel készült. Az áramköre tiszta, egyszerű kapcsolás technikát tükröz, a huzalozás is hagyományos, nyomtatott áramkör nélküli. Az egyetlen modern dolog az erősítőben maga a Hi Gain csatorna. Persze immár 20 éve gyártanak overdrive + tiszta csatornás erősítőket, ma ma már ez is vintage kategória.

A kombóba 2 db 12 collos Celestion G12T-100 hangszóró került, egy olyan modell, amely már sok erősítőben nagyszerűen bizonyított.

A hang tesztnél egy humbuckeres és egy szimpla hangszedős gitárt használtam.

A tiszta csatorna hangja igen nagy hangerőre feltornázható, kb fél hangerőnél kezd megtörni a hangja, és onnan a blues-os világ következik. A tiszta hang tisztaságát nagyban befolyásolja milyen gitárt használunk. Dupla hangszedős gitárnál a torzítás hamarabb jelentkezik, szimplánál később és ez hangosabbra is állítható be.

A tiszta hangú csatorna hangerő potméter gombját kihúzva egy fényesebb hangszínt kapunk.

A torzított hangszín nagyon érdekes. Egyszerre mondható rá, hogy kicsit brit, kicsit amerikai de leginkább HIWATT. Jellegzetesen telített zöngéjű torzítása van, de a hangszínszabályzók beállításától függően tud lenni krémesebb is, de át lehet hangolni a legbrutálisabb másik végletre is. Mint mindig, ez is nagymértékben gitártól, konkrétabban pedig a hangszedőtől függ. Ez a nagyfokú szélsőség valójában sokoldalúságot rejt magában. A torzított csatorna normál állása a rock, keményebb rock stílusához kinál bőven több, mint elég torzítást. Akinek még ez sem elegendő, az kihúzhatja a potméter gombját és egy további fokozattal nagyobb torzítást kap. Itt azonban már kissé többet kell kísérletezni a hangszín beállítással. És itt mutatkozik meg, hogy a közös hangszín szekció itt már nem elegendő. Meg kell, hogy jegyezzem, a hangszínszabályzó nagyon jó helyeken szabályoz és rendkívül hatékony, különösen a torzított hangszínek beállításánál. Igen végletes hangszíneket tudtam beállítani úgy, hogy mindig egyben maradt a hangzás, azaz bármelyik végletében jól használható maradt a hangszín. Az EL34 csövek remek folyékonyságot és dinamikát adnak a hangnak.

Szóval ezzel a kis kombóval bátran lehet zúzni, de ahhoz, hogy az 50 Watt teljesítmény mellet ez elég hatásos is legyen, javaslom, egy nagyobb hangfalba átdugni az erősítőt. Hangereje egyébként igen tekintélyes egy klubban bőven elég lehet további erősítés nélkül is.

A HIWATT HiGain 50 egy régi már szinte elfeledett hangszínt hozott el hozzánk, egy olya, amivel kis kreativitással nagyszerű új hangok állíthatók be ahhoz képest, amiket manapság lehet hallani. Ha valaki ráérez erre a tónusra, akkor egy nagyszerű egyéni hangszínt állíthat elő egyszerűen.

Az erősítő súlya nem csekély. Köszönhetően az igen terjedelmes hangszóró mágneseknek, valamint a két eredeti Partridge gyártmányú transzformátornak. A HIWATT kezdettől fogva ezt a jól bevált trafót használja.

Öregebb gitárosok sokszor először csak megemelik az erősítőt, és ha van elég nagy súlya, csak akkor mennek tovább a kipróbálásával. Ebben van valami igazság. Ahol sok a vas, ott kezdődik a jó hangzás.....

Ugyanakkor ára sem kevés, lévén csöves technológiáról, és a kézi forrasztásról van szó.

Bár a HIWATT HiGain 50 nem számít a csúcs modellnek, a maga 405.000,- Ft-os árával elég sokat sejtet. A teszt alkalmával az erősítő éppen nyári akcióban volt beárazva 344.000,-Ft-ra. Ettől máris érdekesebbnek tűnt minden.

A HIWATT HiGain 50 kevés szolgáltatásával együtt is egy modern hangú erősítő, a fiatalabb generáció bizonyára értékelni fogja, agresszíven karcos overdrive csatornáját. Ezúton szeretném megköszönni a Mezzoforte hangszer üzletnek, hogy a teszthez a rendelkezésemre állt.

Kellemes tulajdonságai:

  • különleges hangzás
  • nagy hangerő
  • széles torzítási sáv

Kellemetlen tulajdonságai:

  • nehéz
  • nem adnak hozzá lábkapcsolót
  • nincs effekt loopja
2006-08-31 21:25:18