Laney Cub12 csöves gitárkombó és fej+láda

Kisméretű erősítőket mindig is készítettek a nagy erősítőgyártók. Több meggondolás is vezérli a gyártókat. Részben az, hogy a piacnak azt a szegmentjét is szeretnék kiszolgálni, amely nem tud, vagy nem akar nagyméretű erősítőkbe invesztálni, mert vagy csak hobbi célra, vagy csak gyakorlásra szeretnék használni. Időközben azonban felmerült az igény kezdő gitárosok részéről. Minden kezdő valahol elindul, van az "Első Erősítő", aztán jön az " Első használható Erősítő", majd jön az "Első jó erősítő", majd az "Első Igazi Erősítő"...lehetne ezt folytatni, úgy, hogy az "Első Igazi Erősítő amit sohasem adok el..." stb.

A kezdők sajnos nagyon ki vannak szolgáltatva az áttekinthetetlen mennyiségű távol-keleti bóvlinak, nincs elég ismeretük arról, mit érdemes venni. Persze itt nem azt akarom mondani, hogy minden távol-keleti áru bóvli, sőt, de itt most a "noname" márkákra gondolok, akik olyan környezetben és háttérrel akarnak gitárerősítőt gyártani, ahol nincs gitárkultusz. Ott ez nehéz.

Visszatérve a kis erősítőkre sokszor azért is kezdenek kis erősítőket építeni, mert részben olyan hangi tulajdonságokkal bírnak, amiket a nagyokkal nem lehetséges elérni. Egyre többször használnak stúdió felvételi célra kicsiny, pár watt teljesítményű erősítőket. Végül van még egy motívum, amiért készítenek ma is kis erősítőket, az maga a technikai kihívás. Ugyanis az valamikor, amikor a legnagyobb erősítő is csak 15-20 Wattos tudott lenni, a fejlesztés iránya a nagyobb teljesítmény irányába ment. Következésképpen a kis teljesítményű erősítőkben nem jelent meg mindaz a kreativitás, ami késztette volna őket hogy kihozzanak minden lehetségeset a kis teljesítményű kapcsolástechnikából. Mivel a legtöbb tapasztalat a nagyteljesítményű erősítőktől ered, így ezek a tapasztalatok egy teljesen új hátteret adnak kis erősítők gyártására. Ma is fejlesztik a kis csöves erősítőket és megdöbbentő új hangok születnek sosem hallott hatásfokkal, így a kis erősítők gyártása egy új külön irányzatot képvisel az erősítőgyártásban, ami most már nem korlátozódik csak a "kicsi és olcsó" erősítőkre.

Ezen törekvések egyike a Laney Cub sorozatának a 12 Wattos tagja a Cub12. Korábban már bemutattuk a Cub8 és Cub10 modelleket, itt most a 12 Wattosat mutatjuk be, ami több tekintetben eltér kisebbektől és több is azoknál.

A Cub12 15 Wattos AB osztályú kapcsolással épített csöves erősítő. Az előfokozat 3 db ECC83-as kettős triódákkal működik, a végfokban 2 db EL84 dolgozik. Ezt az erősítőt úgy alakították ki, hogy a bemeneteit ketté választották hogy két eltérő nagyságrendű teljesítménytartományban is tudjon működni. Ezért van egy 1W jelzésű és egy 15W jelzésű bemenet. Ez azt jelzi, hogy az egyik bemeneten az erősítő teljesen kivezérelve 1Watt teljesítményen dolgozik. ( Majd a meghallgatásnál elmondom, mennyi az az 1 Watt a fülnek...!) A másik bemeneten pedig az erősítő konstrukciójából eredő 15 Watt teljesítményt tudja produkálni.

Az erősítő két alapkivitelben létezik, egy zengetős és egy zengető nélküli változatban, ezen kívül pedig létezik fej kivitele is. Sokan megkérdezik, mi értelme van egy 15 Wattos erősítőt fej láda kivitelben is megalkotni. Erre az egyetlen meggyőző válaszom az lehet, ha azt mondom: "- Hallgasd meg és rájössz!..."

Kivitel

A sötétszürke műbőrborítású doboz az erősítőgyártás őskorába visz el minket, legalábbis a kinézetben, aztán amikor, majd megszólal, akkor majd csak nagyot lehetünk mi szól ki ezekből a kissé ódivatú dobozokból...

1 db 8 Ohmos 12 collos Celestion gyártmányú hangszórója van. A hangdoboz nyitott kivitelű. A kezelőszervek felül hozzáférhetők.

A tetején hordfület helyeztek el, amivel kényelmesen mozgatható az egyébként nem nehéz erősítő. A kivitelére az egyszerűség jellemző, semmi giccses megoldás, minden ami rajta van az a célszerűség jegyében került rá. A zengetős változatba egy digitális zengetőt építettek.

Kezelőszervek

Az utóbbi években kezdett divat lenni, hogy a kezelőszervek sorrendje megfordult, most itt is a Master szekció potméterei vannak a bal oldalon. Reverb potméter, Tone potméter majd a master hangerő, és utána következnek a mély, közép és magas hangszín szabályzók, végül a torzítás intenzitását szabályzó gain potméter. A kezelőlapra rátekintve látható, hogy egycsatornás erősítőről van szó. A tiszta és a torzított hangot külön be kell állítani magunknak. A bemeneti aljzatok (1W és 15W) a jobb oldalon a panel legvégén egymás fölött találhatók.

A hátlapon az effektloop send és return aljzata valamint a reverb ki-bekapcsolására szolgáló lábkapcsoló aljzata. Ez minden. A zengető nélküli változat kezelőfelülete mindössze a reverb potméter hiányában különbözik:

Az erősítő paneljén kissé kakukktojás jellegű a Tone potméter. Ez a szabályzó valami hasonló, mint a Presence szabályzó, ami a végfok hangzására fejti ki a hatását, itt most azonban kissé másként működik. A szabályzásának középtől a maximumig terjedő tartományában a magas állásban a legfényesebb tartományt kiemeli, ami nagyon jó tiszta hangzásokhoz. Itt funkciója a Presence szabályzóval egyezik meg. A közép és a minimum állás közötti tartományban pedig inkább elsimítja a tónust. Az overdrive hangszínhez alacsonyabb állásokkal lehet tovább gömbölyíteni a hangszínt. Majd erre szükség is lesz, ha a meghallgatáshoz érünk. Az erősítő architektúrája jól követhető az alábbi blokk diagramon:

Hangzás

Egy nagyjelű Les Paul gitárral próbáltam ki az erősítőt. Bedugtam az 1 Watt jelű bemenetbe. Kezdtem a tiszta tónusokkal. Remek, valóban tiszta és dinamikus hangszínek érhetők el, különösen, ha a Tone potmétert a magas tartományba állítjuk. Itt szinte az akusztikus gitárszerű magasakat lehet produkálni még a Les Paullal is.

Az overdrive hangszínhez a Gain potmétert felcsavarva kezdtem megdöbbenni, hiszen 1 Watt hangerővel alig lehetett hallgatni annyira hangos volt. Aztán óvatosan visszavettem a hangerőt és átdugtam a 15 W állásba. A hangerőt felcsavarva egészen megdöbbentő erővel szólalt meg a kis cucc. Érdekes volt megtapasztalni, hogy optimális körülmények között, amikor még a hangszóró nem kezd el torzítani, mennyire hangos tud lenni az 1 Watt teljesítmény. A Les Paul-al gyönyörű sírós szóló hangokat tudtam beállítani, harapósan, vagy krémesen is tud szólni a Tone potméter állásától függően. Őszintén szólva alig tudtam betelni a hangjával, mert nagyon kifinomult hangok jöttek belőle meglepő hangerővel. A hangok villámgyorsan indultak. Semmi kedvem nem volt azt mondani, hogy ez csak egy gyakorló erősítő. Ha pedig tényleg az, akkor abból egy luxus verzió, ami hangerőben, tónusban simán lepipálja a hasonló Watt számú hibrid és modellezős erősítők bármelyikét.

Cub12 R fej 2x12-es Cubcab ládával

És ekkor próbáltam ki a fej+láda összeállítást is, ahol egy dobozban 2 db 12 collos összesen 100 Wattnyi hangszóró teljesítmény van. A fej változat gyakorlatilag megegyezik az Cub12R zengetős erősítő tartalmával.

Ha megnézzük, hogy a 15 Watt és a hangfal teljesítménye között mintegy 85 Wattnyi teljesítménytartalék van. Ez azt eredményezi, hogy a hangszóró a legoptimálisabb teljesítménytartományában dolgozik, ahol még nem kezd el torzítani. Az overdrive hangoknak ezen a hangfalon van egy finom karcossága, ami segít kiszólni a mixből, és megfelelő pengetési tranzienseket képez. Akinek ez sok, annak a Tone potméter alsóbb állásain ez kisimítható.

A zengetője egyetlen beállítást tud, csak a mix értékét lehet szabályozni, de nem találtam semmi kifogásolhatót a hangjában, simán viszonylag színezetlenül szól.

A fejet kipróbáltam másféle Laney 2x12-es hangfalon is, egy 2x12-es zárt hátú hangfalon is, és azon kissé másképpen, ugyancsak kiválóan szól. Érdemes mindenképpen kipróbálni esetleges kombinációkat. A kis 15 Wattos fej tökéletesen alkalmas egy klubban való játékra mindössze kevés tovább erősítéssel. Lényegesen több, mint egy gyakorló erősítő, és ha valaki kezdőként ilyet akar első erősítőnek, akkor a legjobb esélye van ahhoz, hogy kezdettől fogva valami kifinomult, igényes hangzás minta fog beégni a fülébe, ami aztán egy életre elkíséri.

A kipróbált termékek árai:

  • Laney Cub Cab 2x12-es hangfal: 46.990,- Ft
  • Laney Cub Head fej: 72.990,- Ft
  • Laney Cub12 (zengető nélkül): 75.500,- Ft
  • Laney Cub12R (zengetős): 84.500,- Ft

Ár/érték aránya jó. Ha valaki minőségi hangot szeretne igazi csövekből, akkor valahol itt kezdődik ebben a megfizethető ártartományban.

A teszthez az erősítőt az Eldorádó Hangszerüzlettől kaptuk kölcsön, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-08-22 18:30:00