Laney Prism 65 Wattos fizikai modellezésű gitár kombó

Vannak elkerülhetetlen dolgok mindenki számára, ami tetszik nem tetszik, meg kell tenni. Persze lehetnek kivételek is. Azonban egy akkora cég, mint a Laney, nem teheti meg, hogy bedugja a fejét a homokba, és mondjuk kizárólag csak csöves erősítőket gyárt. Egy kis cég ezt megteheti, de egy nagy semmiképpen sem. Előbb vagy utóbb, a piaci kényszer rászorítja a legnagyobb legerősebb cégeket is, hogy beszálljanak a versenybe. A Laney ugyan nem úttörő a fizikai modellezésű digitális erősítők gyártásában, azonban megvárta, míg ez az új fajta erősítő kinövi a gyermekbetegségeit, aztán egyszer csak beszállt a versenybe és most kijött a Prizm sorozattal. A Laney honlapja bevezetőjében erről az erősítőről meg is mondja, hogy az elődök nem túl jó hangminőségét végre maga mögött hagyva végre mindazt a lehetőséget, kényelmet nyújtja a felhasználónak, amit ebben a korban egy ilyen erősítőnek biztosítania kell és persze egy magasabb szintű hangminőségen. Az erősítő hangzásának fejlesztésében neves gitárosok vettek részt.

Az új erősítőt már lehetett látni a frankfurti vásáron, és most már idehaza is kapható az Eldorado jóvoltából. A sorozat legnagyobb (legalábbis egyelőre) 65 Wattos tagját mutatom be ezúttal.

Felépítés, kivitel

A felépítés és a kivitel teljesen hagyományos, nyitott dobozú kombó kivitel, előre néző, kissé döntött front panellel. Fekete műbőr bevonat, műanyag sarokvédők, fekete/szürke hangszóró vászon jellemzi.

Legelőször tekintsük át a kezelő panelt, mert igen beszédes, sokat megtudhatunk csak ránézésre is. Pár érdekes, újszerű funkciót kezelő kapcsoló, gomb, került a kezelőpanelre, így azok manuálisan is hozzáférhetők.

A kezelőgombok funkcióit teljesen felesleges egyenként bemutatni, a kép önmagáért beszél, ráadásul már megszokhattuk a digitális erősítőkre jellemző elrendezést, így már messziről lehet látni, hogy mivel lesz dolgunk.

Hero és Live üzemmódok

A kezelő panel bal oldalán alul látható két LED-el kombinált gomb, a fenti feliratokkal. A Hero üzemmód kész effektezett hangszíneket ( Preset) ad, gyakorlatilag semmit sem kell vele tenni, legfeljebb kis finom beállítás és el lehet menteni az üres memória regiszterbe.

A Live üzemmódban teljesen hagyományos módon lehet felépíteni a hangot. Minden kezelő gomb használható, és az erősítő paneljén minden gomb a feliratának megfelelő funkciót fog teljesíteni. Ezt a Laney szépen megfogalmazott marketing nyelven WYSIWYG-nek nevezte, ami magyarul annyit jelent, hogy "amit látsz azt kapod". Lám, milyen érdekes, amikor a figyelem fókuszát rafinált kis, sosem hallott új szavakkal megfelelő helyre irányítják és ezzel a tudatlan vásárlót már be is kerítették, aki aztán rohan a haverjához és újságolja nagy boldogan, hogy " az én erősítőmben van még WYSIWYG is"......! Igen, tulajdonképpen ez nem más, mint a spanyol viasz XXI. Századi újra feltalálása a marketing kommunikáció segítségével. Szóval ez a WYSIWYG nem más, mint az amit már 60 éve megszoktunk.... Az erősítőn ez a dolog nem segít, de mutatja, hogy a Laney cég felvett egy jó marketinges tanácsadót is....

Erősítő modellek

Visszatérve a Prism-re, érdemes áttekinteni a beprogramozott erősítő modelleket. A 11 féle erősítő modell bőven lefedi mindazokat a lehetséges hangszíneket, amit ma egy sokoldalú modern gitáros használhat. Érdekes, hogy TI nevű modell Tony Iommi segédletével készült, felidézve a Mester jellegzetes hangzását. Mindegyik igen figyelemreméltó és lassan kezdenek ezek a digitális erősítők is magukhoz térni oly módon, hogy nem akarnak vakon valami régi erősítő hangot utánozni, mert az mindig csak egy másodosztályú utánzat lehet a legjobb esetben is. Az emberi lélek pedig szereti az eredeti dolgokat. Ha pedig az eredeti törekvéseken túl még a nevét is ebbe az irányba terelik, akkor az egy meggyőzőbb termék lesz. (egyszerű lélektan...) Ezért is tetszik nekem az Octane és a Wreck név a modellek között, mert ez a két eszelős high gain hangzás, nem akar semmire sem hasonlítani csak önmagára, ezért is van fantázia neve. Annak ellenére, hogy valamiből kiindultak. Telitalálat!

Beépített digitális effektek

A Prism, csakúgy mint más versenytársa kapott egy igen fejlett digitális effekt panelt. Megtalálható minden fontos effekt igen jó minőségben, összesen 11 féle. Az alábbi táblázat ezeket foglalja össze:

Az effektek természetesen bizonyos mélységig, mindössze néhány paraméter erejéig, editálhatók, ami segíti a felhasználót, hogy kissé messzebbre merészkedjen a "hangszobrászattal". Sajnos a reverbnek mindössze csak a hosszát lehet szabályozni. Ez hamar kiderül az alábbi táblázatból:

Ezek után érthetőbbé válik az alábbi táblázatban foglalt HERO presetek összetétele is. Egyik másik konkrét zenékben hallható tipikus hangzást takar. ( Black Sabbath: Iron Man)

Kezelés

A Prism úgy képes működni, mint egy 4 csatornás erősítő. A Channel felirat alatt látható 4 gomb, ezek mindegyike egy memória cellának felel meg. Mindegyik memóriába tetszés szerinti erősítő mintát, vagy presetet tölthetünk és ezek választhatók ki a kellő pillanatban. Ez történhet manuálisan, vagy egy opcionális lábkapcsoló segítségével.

A gitárhangolót is ugyanez a szekció hívja elő. A hangoló aktiválása az erősítőt lenémítja. Az erősítő használatát és konfigurálási lehetőségeit mutatja az alábbi ábra:

Egyéb funkciók

A Boost funkció nagyon hasznos, segítségével további torzítási telítettséget, illetve hangerőt lehet elérni. Ezzel a funkcióval jól ki lehet emelni a szóló hangszínt a kísérő hangszíntől, és zenekari környezetben ez nagyon előnyös dolog. A hátlapon alig található pár aljzat. Nagyszerű dolog, hogy egy minimálisan 8 Ohm ellenállású kiegészítő hangfal számára is van egy kimeneti aljzat és egy másik a vonalból való felvételhez, vagy a tovább erősítéshez. Ugyanez az aljzat meg tud hajtani egy fejhallgatót is. A lábkapcsolók részére is van egy-egy aljzat, egyik a program léptetését, a másik a Boost funkciót kezeli.



Hangzás

Kíváncsian tekintettem a meghallgatásnak elébe. Arra a következtetésre jutottam, hogy az alacsonyabb gain-ű modellek ugyanúgy szólnak, mint bármilyen más fizikai modellezésű erősítőn. A hangok kissé fedettek, nincs akkora dinamika ( persze csak, ha összehasonlítjuk AB teszttel egy csöves erősítővel, ami nem tisztességes....), de ezen hamar túlesik az ember, mert van sok más aminek tud örvendezni a hangzásban. A Prism akkor kezdett igazán meglepni, amikor átkapcsoltam a nagy torzítású Wreck, Octane modellekre. Itt aztán el is állt a lélegzetem, mert nem hallottam fizikai modellezésű kombótól ilyen tömör, dús, erőteljes hangszíneket, mondanom sem kell ezek a hangszínek zúzásra készültek. Egy nagy jelű gitárral igazi kis miniatűr zúzda lesz a Prism és igen jó minőségben. Ezzel azt is mondhatnám, hogy végre van egy nem drága kombó, ami metálra is alkalmas. Kipróbáltam, egy kiegészítő hangfalat rádugva és ezzel még férfiasabbá vált az erősítő hangja, viszont az eredeti hangszórót nem lehetett leválasztani, bár azt is csak a próba kedvéért akartam, hogy halljam a különbséget.

Az effektek a megszokott "digitális" minőséget produkálják.

Ár érték arány

Kifejezetten kiválónak értékelném, bár a "tisztább" hangszínek sem rosszak, csupán a modern nagy torzítású hangszínek annyival jobbak, hogy ez lett az erőssége a Prism-nek. 73.990,- Ft-ért igazán nagyszerű csomagot kap a vásárló, amihez valójában semmi sem kell már, minden ott van benne. Érdemes megvenni hozzá a kapcsoló pedálokat, mert azzal válik igazi színpadi eszközzé.

Kezdő, középhaladó metálosok figyelem! Megvan az erősítőtök!

A Laney Prism 65-nek vannak kisebb testvérei, nyilván kisebb teljesítménnyel és kevesebb szolgáltatással, kezdőknek mindenképpen ajánlhatom őket, azonban bátorítanám a Karácsony előtti kezdő/haladó vásárlókat, hogy érdemesebb a 65 Wattosat megvenni, mert később növi ki az ember, mint a kicsiket, és ezzel sokáig le lehet muzsikálni egy próbahelyen, de akár egy kisebb klubban is.

A Prism 65-öt az Eldorado Hangszerbolttól kaptuk meg tesztelésre, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2009-11-30 08:00:00