Laney VC30 112 és VC30 210 csöves kombók

A 30 Watt maximális teljesítményű erősítők története még abba az időkbe nyúlik vissza, amikor az elektronikában az EL84 volt a legnagyobb teljesítményű civil használatú elektroncső. Bár akkoriban már léteztek nagyobb teljesítményűek is, azonban azokat szigorúan csak a hadiiparban használták. Amint kifejlesztettek egy még nagyobb teljesítményűt, az elavult kisebb teljesítményű hamarosan kikerült a civil szférába. A hadiipar radarokban, rádióadókban, navigációs rendszerekben alkalmazta, a civil szféra pedig rádió vevőkészülékekben, TV-ben és gitárerősítőkben hasznosította az elektroncsöveket. A Laney kissé később lépett be az erősítőgyártásba és így az EL84-es korszaka úgymond kimaradt. Most azonban behozza a lemaradását és modern kapcsolástechnikai megoldásokkal olyan hangzású erősítőket gyárt, amik viszont az EL84-es korszakból maradtak ki. Hogy miért arra is van válasz. Abban az időben kevés cég foglalkozott erősítő tervezéssel és gyártással. Ezért kevés konstrukció született, így mire megjelent az EL34 már nem volt idő kimeríteni, kihasználni az EL84-ben rejlő kapcsolástechnikai lehetőségeket. Ez a mai időkre maradt és őszintén szólva ez teszi nagyon izgalmassá ezt a kort gitárhangtechnikai szempontból.

Az alábbiakban a Laney 4 modellből álló VC30 sorozatából két 30 Wattos csöves kombó tagját mutatom be, melyek erősítő része azonos, csupán a hangszórók száma és típusa más, azonban már ezzel a különbséggel is két más hangzásvilágú erősítőről beszélhetünk.

Erősítő konstrukció

A VC sorozatú erősítők egy tiszta A osztályú kapcsolás alapján épülnek fel. A 30 Wattos változat 3 db ECC83 előfok csővel és 4 db EL84, míg a 15 Wattos változat 2 db EL84-es csővel. Két csatornás, egy tiszta és egy overdrive csatornája van, a hangszínszabályzó áramkör közös. Az alábbi blokk diagramokon jól áttekinthető az erősítők kapcsolási módja. A kettős triódákat megosztva használja az áramkör. Egy-egy fokozata egész más helyen tölti be az erősítés funkcióját.

Jól látható, hogy például az első cső első triódája a bemeneti meghajtó fokozatban működik, mely mindkét csatornához előerősíti a jelet, a másik triódája már csak a tiszta csatornán erősít tovább.

A második cső az overdrive csatornán a két trióda fél sorba kapcsolásával erősíti tovább a jelet, míg a harmadik cső az A osztályú végfokozat meghajtására szolgál. Jól látható az ábrán a Send/Return ág és a beépített rugós zengető elhelyezése, valamint a végtranszformátor 4 és 8 Ohmos megcsapolása.

A rajzról kiderül, hogy a tiszta csatorna még kapott egy fix, magas kiemelésű EQ beállítást is, melyet a Bright kapcsoló aktivál az előlapon. Erről az okos, tisztán áttekinthető rajzról tulajdonképpen már előre sok minden leolvasható a várható hangzást illetően. Még több következtetés pedig már csak akkor, ha belenézünk az erősítő belsejébe és ott megbecsüljük a trafók méretét, rápillantunk a hangszórókra. Ennél többet pedig csak a próbával lehet megtudni, mintegy igazolást a feltételezéseinkre.

Kivitel

A VC sorozat hátul nyitott, kombó kivitelű. Készül belőle 1x10, 2x10, 1x12 és 2x12-es változat. A sorozatban az 1x10 változat csak 15 Wattos, mindenben megegyezik a 30 Wattossal csupán 2 db EL84 cső van a végfokozatában, így fele akkora teljesítményű. A design a hatvanas évek elején elterjedt felső kezelőlapos megoldás. A gitáros által jól látható és kényelmesen kezelhető.

A hangfaldoboz fekete műbőrborítású, a tetején fogantyúval. Az alábbi ábrán a VC30 1x12-es változat látható:

Itt pedig a méretében azonos, de 2 db 10 collos hangszóróval szerelt változat:

Kezelő panel és hátlap

Klasszikus elrendezésű, kis és nagy érzékenységű bemenetek, tiszta csatorna, torzított csatorna, hangszínszabályzó, reverb és ki-bekapcsolók. Nagyon egyszerű, áttekinthető. A hangszínszabályzó áramkör mély, közép magas szabályzókat tartalmaz.

A beépített rugós zengető a hangfaldoboz aljába került jól elszigetelve. A zengető áramkörét ellátták egy egyszerű magas vágó szűrővel, így a zengető nem mindig fényesen szól, mint a hagyományos megoldásoknál, hanem lehet egy sötétebb diszkrétebb hangzást is beállítani, ami őszintén szólva élethűbb, mint a rugós zengetők mindig sistergő hangja.

A hátlapon a Send/Return csatlakozók láthatók és a külső hangfal kimenetek is. A Laney a kombókhoz gyárt különféle kiegészítő hangfalakat is, melyekkel tovább formálható a hangzás, és még a sugárzó felület is növelhető. A csatornaváltás és a reverb ki-bekapcsolása egy lábkapcsolóval megoldható, ennek aljzatát is a hátlapon találjuk meg.

Hangzás a Jensen hangszórókkal

A sorozatban a 2x10-es változatot 2 db 10 collos Jensen hangszóróval szerelték fel. A Jensen hangszórók még a Fender erősítők őskorából ismerhetők, bár sok cég alkalmazta erősítőiben. Mit érdemes tudni a Jensen hangszórókról? A 40-es évek vége és az 50-es évek korai erősítőiben jelentek meg először. AlNiCo mágnesekkel és bordázott papírmembránokkal látták el. Hangszínüket tekintve édeskés, nyitott, meleg, hangot produkálnak, kis meghajtással adják a legtisztább a hangzást. Nem véletlenül használta a Fender is egy időben. Kiválóan alkalmasak blues, jazz és lágyabb rock stílusra. Az AlNiCo mágnesű hangszórók gyorsan reagálnak, könnyedén és széles sávon szólalnak meg. Újabban az AlNiCo alapanyag folyamatos eltűnésével egyre drágább lesz ez a fajta hangszóró, így fokozatosan térnek át a keramikus mágnesre, és úgy tervezik meg a hangszórót, hogy keramikus mágnessel is nagyon jól megközelítse az AlNICo hangzását. Az erősítőbe szerelt Jensen C10Q16 típusú hangszórókban is keramikus mágnes van.

Az erősítő tiszta csatornája igen hangos, és kb. 50% hangerőnél kezd kellemesen megtörni az áttetsző homogén tiszta hang. Teljes kivezérlésnél már érződik a kompresszor hatás, nő a hangkitartás. A Bright kapcsoló bekapcsolásával kissé tovább mehetünk a hangerőben mire érezzük a hang enyhe torzítását. Az Overdrive csatorna hangjának telítettsége majdnem ott kezdődik ahol a tisztáé végződik. Igen jó hangkitartást tapasztalhatunk már 50% gain állásnál is. A legnagyobb kivezérlésnél igen sűrű, de még mindig magvas torzított hangzás jön létre. A Jensen hangszórók érezhetően kisebb kivezérlésnél szólnak nyitott tónussal, szélesebb spektrummal. Nagyobb hangerőn már érezhető a hangszóró tónusának megváltozása.

Hangzás a Celestion hangszórókkal

Az összehasonlítás nem teszi lehetővé, hogy meghallgassuk mi a különbség egy ugyanolyan méretű Celestion és egy Jensen hangzása között, mert ez esetben egy 2x10-es Jensen, és egy Celestion 1x12-es összeállítást kellett meghallgatni. Ugyanabban az erősítő beállításban az 1x12-es Celestion-el enyhén hangosabb és fókuszáltabb a tiszta csatorna, és ugyanez mondható el a torzított csatornáról is.

Összehasonlítás

Az összehasonlítás során a Jensen hangszórós kombó kis hangerőn szólt igazán szépen, akár tiszta, akár torzított hangszín volt beállítva. A Celestion hangszórós változattal azonban jobban ki kellett hajtani az erősítőt, hogy az igazi hangját hallhassuk. Hogy megértsük miért van ez a különbség, ahhoz tudni kell, hogy az alkalmazott Celestion Seventy 80 egy 80 Wattos hangszóró ahol 50 Watt tartalék van a teljes kivezérlésig. Ezért érezhettük, hogy a tiszta hanggal tovább mehetünk hangerőben, ráadásul a Seventy 80 egy feszesebb fókuszáltabb hangzású hangszóró, miközben 5000 Hz-nél van a lesugárzott sáv teteje. Az alsó sáv feszes, a közép tartomány agresszív, innen a fókuszáltság, a felső sáv ugyan tiszta, de csak 5 kHz-ig tart.

Ehhez képest a Jensen hangszórók egyenként 35 Wattosak és sorba kötve 70 Wattig terhelhetők, ahol már csupán 40 Watt a tartalék, ráadásul a Jensen valamelyest szélesebb átvitelű, mint a Celestion, így még a 6 kHz körüli hangok is átjönnek rajta. Ezért a torzított csatornán jobban vág a hang eleje, mint a Celestion-el.

Igazán nehéz a választás, mert innentől tényleg ízlés kérdése, hogy ki melyiket fogja választani. Talán egy kis eligazítást adhat az, ha a Jensen hangszórósat inkább szimpla hangszedős gitárokhoz javasolnám, míg a Celestion-el szereltet inkább a dupla hangszedősökhöz. Hangsúlyozom, ez csak egy szubjektív érzet, nem kell megfogadni, a legjobb, ha a saját fületekkel hallgatjátok meg a saját gitárotokkal.

Ár/érték arány

Mivel hazánkban már boutique kategóriás erősítőket is lehet kapni, így azokhoz képest a közép kategóriába sorolhatók a Laney VC sorozatú csöves erősítői:

A VC30 210 ára: 175.090,- Ft

a VC30 112 ára: 169.990,- Ft

A Laney erősítők magyarországi forgalmazójának, az Eldorádó Hangszerboltnak ezúton köszönjük segítségét a teszthez.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2011-03-06 14:15:00