Line 6 Spider Valve 112 csöves 40 Wattos 1x12-es gitár kombó

Azt tartja a mondás, hogy jósolni könnyű, de jól jósolni nehéz. Amikor az ezredforduló tájékán, talán kissé előtte megjelentek az első fizikai modellezésű hangzásokat imitáló algoritmusok, sokan még a hírrel sem tudtak mit kezdeni, ma pedig ennek a korát éljük. Az első gitárerősítők hangját szimuláló algoritmus a Line 6 gyártmányú POD nevű készülékben öltött testet. Ezt sokan revelációval fogadták, sokan kétkedve, az orrukat piszkálva fintorogtak a hangjától. Érthető. Minden, ami új, és ami nem olyan, mint a megszokott, annak idő kell, míg bekerül a köztudatba és elfogadottá válik. Közel tíz év után ez az elfogadottság megtörtént. A jóslásra visszatérve csak annyit, hogy amikor megjelent a POD és hasonló versenytársai a piacon, az jutott eszembe - ( persze másoknak is ) - , hogy ez a digitális eszköz vajon hogyan szólna egy csöves erősítőn átengedve. Mi akkor kipróbáltuk Mezey Béla barátommal és azt mondtuk rá, hogy ez a hang még hallat magáról a jövőben. Megjósoltuk, hogy egyszer valaki erre rá fog jönni, elkezdi az erősítőket ennek megfelelően gyártani és így is történt. Akkoriban sokan vásároltak POD-ot, és akinek valamiért nem tetszett, vagy szokatlan volt, azt javasoltuk, hogy kerítsen valahonnan egy bármilyen öreg csöves erősítőt és hozza össze a POD-al. Ezt sokan megtették és talán még azóta is úgy használják.

A Line 6 készített egy új erősítő családot, ami az új és a legrégebbi technológiát a lehető legjobb módon ötvözi. Megszületett a digitális modellezéssel és 12AX7 előfokcsövekkel, valamint 5881 végcsövekkel kialakított hibrid erősítő. Az eredmény meglepő, mindkét technológia a legjobbat kapta egymás mellé és ezzel megszületett egy olyan eszköz, ami most újra magasra tette a mércét. Ezt az erősítőt már nem lehet azzal illetni, lehet szeretni, vagy nem szeretni. Ezen már régen magasan túlnőtt ez az eszköz, annál is inkább, mert két kor és két magas szintű technológia házasságának lenyomatát képezi. A Line 6 együttműködésben Reinhold Bognerrel létrehozta a Line 6 egy, bátran mondhatjuk, új generációsnak számító Spider Valve erősítő családját.

A modellezés történetéről nem kell sokat beszélni, hiszen a korábbi írásokban és tesztekben minden fontosat meg lehet tudni. Reinhold Bognerről pedig annyit érdemes tudni, hogy 1989-ben elhagyta Németországot és Los Angelesben települt le, ahol nagyobb elismerést kapott csöves erősítők építésében, mint szülőhazájában. ( Mennyire ismerős történet....!) Nem sokkal kitelepülése után nagy nevű gitárosok keresték meg, mint Allan Holdsworth, Steve Stevens, Dan Huff, Mike Landau, Steve Vai, Van Halen, hogy építsen számukra erősítőt. Mindannyian biztatták, hogy terjessze ki a vállalkozását kissé nagyobb léptékekbe. Így született meg a Bogner márka és számít mára a legjobbak közé.
A Line 6 felismerte a lehetőséget és Bognerrel összefogva most itt az új erősítő.

Érdemes már mindjárt az elején egy pillantást vetni az erősítő koncepcióját bemutató jelfolyam ábrára. Jól látható, hogy a bemeneti konverter, a DSP majd a kimeneti konverter után kizárólag analóg csöves kapcsolás található. Az első 12AX7 cső még az előfokhoz tartozik, a master fokozat meghajtó csöve ugyancsak egy 12AX7 majd ezt követi az AB osztályban működő 2 db 5881 végcső, a megszokott kimeneti trafóval együtt. 40 Watt teljesítmény jön ki az erősítőből. Aki esetleg nincs otthon az elektroncsövek választékának világában, azoknak megemlíteném, hogy az 5881 egyik altípusa a 6L6-nak, csupán az 5881 az egy ipari változat nagyobb tűréssel, konzisztensebb teljesítmény és elektronikus specifikációkkal. A hangja modernebb és enyhén agresszívebb, mint az alap 6L6-é, viszont teljesítménye valamelyest kisebb. Az 5881 jobban és tartósabban viseli a nagy kiemelkedő impulzusokat.

Most eljutottunk egy olyan pontra, ahol elgondolkozhatunk, hogy mennyivel előnyösebb ez a megoldású erősítő, mint a hagyományos.

Lássuk: Ha csak a száraz technikai tényeket nézzük, akkor adott egy előfok, amiben jelen esetben 12 féle erősítő hangja van, 7 féle digitális effekttel, gitárhangolóval, lábpedál vezérlési lehetőséggel. A lábpedál hangerő- vagy Wah- pedálként funkcionálhat. Több mint 400 hangszínt tárolhat a memóriájában. Ehhez képest a régi, hagyományos erősítőnek egyetlen hangja van, ami lehet tiszta, vagy torzított.

A gitárosok nagyobbik fele hobbi zenész, vagy ha nem, akkor dolgozó zenész, akik minden este valahol játszanak, és sokféle hangzást alkalmaznak, mert a helyzet azt kívánja. Ilyen esetben jól jön a sokféle hangzás, amibe bele lehet nyúlni, el lehet menteni és végül sokféle hangszínnel rendelkezhetnek. Mindehhez van egy professzionális igazi csöves erősítő annak összes előnyével. Bár egy ilyen csöves erősítő már nem a hobbi kategória, hanem nagyon is a professzionális réteg számára készült. Ezek meggyőző érvek lehetnek.

A digitális előfok hangja ma már nagyon kifinomult, nagyon jól megközelíti azt, amiről mintázták, és adott esetben nem lehet megkülönböztetni a hangját az eredetitől.

A Spider Valve 112 kombó kivitele komolyságot sugall, semmi giccs, és hivalkodás, nincsenek az eladást serkentő nagyon jól kinéző gombok, vagy megoldások, csupán célszerű, elegáns kivitel. Ettől máris szimpatikusabb a dolog.

A hangfal kivitele klasszikus nyitott kombó. A hangszóróval sem spóroltak, beépítettek egy Celestion G12 Vintage 30-as hangszórót. Ez a hangszóró a modern hangzás egyik nagyon elismert és széles körben alkalmazott megtestesítője.

A kezelőfelület logikus, semmi nehézséget nem igényel a kezelés nagyon gyorsan megtanulható. Itt megjegyezném, hogy a gépkönyv minden fontos információt tartalmaz a kezeléshez. Az előlap kezelőszervei tulajdonképpen megegyeznek a tranzisztoros változatú Spider III sorozatéval. Az erősítő modellek is teljesen ugyanazok.

A hátulján bekukkantva tárul fel az említett Vintage 30 hangszóró és a csöves szekció. Az erősítő többi, hűtést nem igénylő része egy zárt árnyékolt fémdobozban van. Jól látható csöveket védő rács és a kimeneti transzformátor. A fotózáshoz eltávolítottam az egyik burkoló elemet, amit aztán visszaraktam. A képen enélkül látható a belső rész.

A hátlapon megtalálhatjuk a fontos csatlakozókat. Kifejezetten előnyös, hogy találunk felvételhez vagy tovább hangosításhoz alkalmas XLR kimenetet, (hangfalszimulációs) továbbá külön kimenet van az előfokozatnak és a végfokozatnak is van külön bemenete. Ez sokoldalú alkalmazást tesz lehetővé. Külső effektet, kompresszort, bármit be lehet kötni, valamint a Power Amp In használható egy másféle külső előfok számára. Ha valaki több hangútban gondolkozik, ez az erősítő a legjobb partner a variációkban.

A következőkben az általános funkciók és tulajdonságok után ismerjük meg kissé részletesebben a Spider Valve erősítőt.

A hangszínek:

Clean (sárga LED): tiszta hangszín, jazzesen meleg, áttetsző, mely a hangszínszabályzókkal mindkét irányban szabályozható. Kevés chorus és delay effekttel tovább növelhető a tiszta hatás érzete.

Clean (kék LED): Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott erősítők hangjából indult ki, mint például az 1973-as Hiwatt Custom 100 Wattos fej. Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag. A hangszínszabályzókkal hamar meg lehet találni az optimális beállítást.

Twang (sárga LED): A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra kifejlesztett erősítői, mint a Fender '65 Twin Reverb, vagy a Fender '64 Delux Reverb. Egy olyan hangszínt kerestek a tervezők, mely üvegszerűen tiszta és gyorsan induló hanggal bír, kellő harapós tranzienssel a hang elején, és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.

Twang (kék LED): Ez esetben három kiindulópont is volt. Egynek az '53-as Fender Deluxe, a másik az '58-as Fender Bassman, a harmadik pedig a Gibson Explorer erősítői. Ezek a "rockabilly" hangszínek mai módon effektezve teljesen új dimenziót kaphatnak. Kis effektezéssel jazzes bebob hangszínek keverhetők ki.

Blues (sárga LED): Ezesetben is négy kiindulópont képezte a hangszín modell alapját, azonban mindegyikből más tulajdonságát ötvözték egybe. Eképpen a '65-ös Marshall JTM 45 hangjának gömbölydeden kemény ütését, az '58-as Fender Bassman nyitott középtartományú tónusát, a '63-as Fender Vibroverb csiszoltságát és a Supro arányosságát sikerült egy teljesen új hangban egyesíteni. Ez a hangszín a finoman tört szövettől a koszosan érdes hangig bárhol beállítható.

Blues (kék LED): Itt a kiindulópont a Vox AC30, azonban egy modern hangszín áramkörrel, mely mindkét tartományban ki van terjesztve, több mély és több magas irányában, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Crunch (sárga LED): Ez a hangszín a '68-as Marshall 50 Wattos Plexi erősítő tanulmányozásával született. Ezeket az erősítőket a korai heavy metal zenekarok előszeretettel használták. A hangszín fő erénye az eredeti Marshallénál jóval szélesebb sávú hangszínszabályzása mellett az, hogy a középtartományba még nagyobb torzítás esetén is igen széles sávon hatékonyan be tudunk avatkozni.

Crunch (kék LED): Amikor egy '68-as 100 Wattos Marshall Plexi agyig van hajtva, plussz néhány extra dolog: itt előjön az a híres "brown" tónus, azaz amikor a fém már barnára sül a hőségtől, mindez a hangzásban is érezhető. A "brown" sound az a fajta maximális torzítás, amit az előfok, a végfok és a hangszóró együttesen produkálnak. Nehéz leírni, inkább ki kell próbálni és hallani kell!

Metal ( sárga LED): Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul, azonban a Spider III-ban ez is kicsit másként szól a figyelmes korrekcióknak köszönhetően. Miközben a Dual Rectifier már lassan vintage erősítőnek számít, ez a hangszín itt most egy teljesen modern érzületet kapott. Feszes mélyei igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hang indulással. Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.

Metal (kék LED): Talán az egyik legérdekesebb hangszín a Spider III-on. Az alap elgondolás egy rendkívül agresszív, magas torzítású hangi szövet megalkotása volt, ahol a közép tartomány potmétere végigsöpri az egész közép sávot. Csavargatva az az érzetünk támad, hogy egy Wah pedál működik. Nem állunk messze az igazságtól, mert nem csupán közép kiemelés és csillapítás történik, hanem a sáv eltolása is. A Gain alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, közép állásban krémes torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel. Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.

Insane (sárga LED): Ez a hangszín a zúzásra készült, zúzóknak. Egy ellentmondást nem tűrő erősítő, a Mesa Dual Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.

Insane (kék LED): A cél az volt, hogy a torzításban eljussunk a végletekig, ahol teljesen feloldódik a hangzás és kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter megmaradjon valamelyest. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható, amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni. Ez a hangszín tényleg a metál vége, de mindenképpen jó és nagyon használható. A Spider Valve esetében külön érdekes, hogy kisebb gain állásokon úgy szól, mintha valami földön túli erősítő egy nagyon is régi földi technológiával szövetkezvem valami eddig nem ismert torzítást mutatna be.

4 csatorna, 400 preset

A Spider Valve úgy működik, mint egy 4 csatornás erősítő. A hangszín potméterek fölött látható A B C D feliratú LED sor is ezt támasztja alá. A csatornaváltással a memóriában elmentett bármely, tetszés szerinti 4 erősítőmodell hívható elő. Csatornaváltást manuálisan a gombokkal is végezhetjük, de színpadi szituációban valamelyik FBV lábkapcsolóval oldható meg meg. Bármely erősítő modellt hívjuk be, a csatorna hangereje beállítható és elmenthető. A hangszín modellek megegyeznek a Spider III erősítő családnál alkalmazottakkal, csupán a LED színe ( sárga és kék) különbözteti meg.

A Spider Valve, mint említettük, több mint 400 presetet, azaz gyári hangszínbeállítást tartalmaz. Ezen belül 36 memóriahelyre a felhasználó tölthet be saját beállításokat

Effektek

A Spider Valve előlapján két forgatógombbal, a modulációs és a delay jellegű effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. Delay, Tape Echo, Sweep Echo. Előnyös, hogy a Reverb egy külön potméterrel keverhető hozzá a hanghoz, így könnyedén tudunk multi-effektezést is megvalósítani sok összeállításban és tetszőleges beállításban.

Kezelés

Mit is lehetne mondani, végtelenül egyszerű. A digitális előfok nyújtotta lehetőségek kihasználása végett találhatunk egy négy irányban működő Navigator gombot, amellyel a kijelzőn megjeleníteni kívánt információkat választhatjuk ki.

Rejtett és extra funkciók

A gépkönyv tesz említést bizonyos rejtett funkciókról is. A presetek magukban foglalják a jellemző effekteket is. Ha valaki ezt az automatikus effektezést ki akarja iktatni, akkor azt megteheti a TAP gomb folyamatos lenyomva hagyásával. Ugyanezzel a módszerrel valamint az erősítő modell gomb használatával egy Compare, azaz összehasonlító üzemmódba léphetünk.

További extra funkciók érhetők el a TAP gomb segítségével. A Tap gomb a Delay effekt ismétlési sebességét közvetlenül szabályozza, ezen kívül a gitárhangolóhoz férhetünk hozzá általa, végül pedig a TAP gomb lenyomva hagyásával és a Drive gomb középre állításával további torzítást tehetünk a hanghoz....ha még nem lenne elég....

FBV lábpedál vezérlés

A Spider Valve-hez sajnos nem adnak külön pedálokat. Ezt meg kell külön rendelni hozzá. Van egy kisebb FBV pedál az alapvető funkciókhoz, de az FBV Express pedál nyújtja a legtöbbet, gyakorlatilag lábbal rajta keresztül az erősítőnk minden funkcióját kihasználhatjuk.

A gépkönyv külön kihangsúlyozza, hogy a korábbi FB4 és Line 6 Floor Board pedálok nem használhatók ehhez a típushoz. A gépkönyvben található rajz mutatja az FBV expression pedálos változatának sziluettjét.

Hangzás

Idáig eddig, ez volt a legjobb erősítő hang, amit valaha is hallhattam a Line 6 kínálatából. Semmilyen zavaró digitális színezettséget nem hallottam, köszönhetően a jó minőségű AD/DA konvertereknek és a részletes, jól megformált hangmodelleknek. Ez egy új erősítő, egy új generáció egyik tagja, azt gondolom nagyon könnyen megszerethető, sokféle hangon szólhat és lehetőséget ad az egyéni hangszínek kialakításához is. Az erősítő nagyon homogén hangot ad, tud lenni harapós, eszelősen agresszív és lágyan éneklő. A tiszta hangja meglepően dinamikus. Sokan azt hiszik, hogy a csöveket legjobban a nagy torzítás viseli meg. Ez alapvető tévedés. A tiszta gitárhang állandóan változó széles sávú tranziensei, és impulzusváltozásai sokkal nagyobb terhelésnek teszik ki a csöveket, mint a csaknem állandó hangerejű szinte folyékony torzított hang. A Spider Valve nagyobb hangerőn jól kihajtva csodálatosan szól, gyorsan reagál és nagyon jól követi a gitáros minden szándékát.

A Spider Valve igazi professzionális eszköz.

Változatok

Ebben a sorozatban eddig megjelent a most bemutatott 1x12-es modell, van egy 2x12–es változat is, ugyancsak 40 Wattos erősítővel de 2 db hangszóróval. Létezik egy HD 100 jelű fej is, ez 100 Wattos és 4db végfok csövet tartalmaz. Az internetes honlapon 6L6 csövek vannak említve, a gépkönyvben 5881-es. Valószínűleg egyes szériákat 6L6 alap változattal szerelnek egyeseket pedig a fent bemutatott 5881-el. A tesztelt változat 5881-essel működik.

A Spider Valve 112 ára 180.000,- Ft. Nagyon korrekt ár. A 2x12-es változat 212.000,- Ft-ba, a fej változat 206.000,- Ft-ba, a hozzá való Celestion Vintage 30-as hangszórókkal szerelt 4x12-es SV412T és SV412B hangfalak pedig darabonként 180.000,- Ft-ba kerülnek.

Az ár korrektsége feledteti azt, hogy ennyi pénzért nem kapunk hozzá vezérlő pedált. Aki venni szeretne hozzá egy FBV2 pedált az 8000,- Ftért hozzájuthat, az expression pedálos FBV Express változat pedig 29.000,- Ft-ért vásárolható meg.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2007-11-24 10:59:48