Line6 DT-50 a csöves erősítők új generációja

10 évvel ezelőtt a Line6 erősítőkre még csak úgy tekintettünk, mint egy lehetséges új alternatívára. Az emberek nagyobb része szkeptikusan, fanyalogva figyelte hogyan fejlődik az erősítő modellezés technológiája. Mivel napjainkban semmi sem képes olyan dinamikusan fejlődni, mint a számítástechnika, azon belül is a szoftver, meg lehetett volna jósolni, hogy az erősítő modellezés nagyon hamar eljut arra a szintre, amikor már sem a zenében, sem önmagában nem lehet megkülönböztetni az analóg és a digitális erősítő hangját. A Line6 több generáción keresztül hozta ki újabb és újabb sorozatait, most azonban a modellezés technikájában történt egy akkora előrelépés, ami egy új sorozat kiadását eredményezte. A modellezésben hirtelen 10-szeres adatnövelés lett lehetséges. Ez annyit jelent, hogy 10-szer több információ vehet részt a modellezésben, így a hang részletessége minden eddigit felülmúl. Az erősítő modellezésnek ez a szintje jelenleg ott tart, hogy a gitáros érzete is zavarba ejtően ugyanolyan, mint az eredeti analóg erősítőn játszva. A HD-nek elkeresztelt modellezés (High Density...nagy adatsűrűség) maga után vonta, hogy legyen egy kompakt POD rendszerű modellező platform, és legyen egy HD modellezést alkalmazó új, hybrid erősítő sorozat. Ez a sorozat képezi a Line6 új "zászlóshajóját" mint technológiai csúcsmodellt. A hybrid erősítők új generációját is jelenti egyben, ahol Reinhold Bogner csöves kapcsolásai a végfokban, míg a HD modellezés az előfokozatban jelenik meg. 10 évvel ezelőtt még csak jóslatok voltak arról, hogy miként fogják a csöves technológiát összeházasítani a jövőben. Nos, itt a jövő! A csövek maradtak eredetiben, az összes egyéb alkatrész modellezve van! Hogyan? Hamarosan kiderül.

Írásomban a Line6 DT-50 112 HD modellezésű csöves kombó erősítőjét mutatom be.

A DT-50 koncepciója

Az erősítő koncepcióját már évekkel ezelőtt megálmodták, amikor a HD modellezésről még csak nagyon szűk berkekben beszéltek. A Line6 fejlesztői már ekkor elkezdték felépíteni a koncepciót. Arra a következtetésre jutottak, hogy nem 16 átlagos adatsűrűséggel modellezett erősítő algoritmust foglalnak bele az erősítőbe, hanem azt a 4 erősítő irányzatot, mint kapcsolástechnikai rendszert, amivel gyakorlatilag megjeleníthető a világ összes fontos és jó hangú erősítője. A DT sorozatban így mindössze 4 féle erősítőkapcsolás modellje található, azonban 10-szer nagyobb részletességgel működik és sohasem látott kapcsolástechnikával egy rendkívül rugalmas algoritmusban.

A Line6 mérnökei mindenfelől összegyűjtögették a világ legjobb, legelismertebb erősítőit, mindegyiket a lehető legjobb állapotba hozták, minden csövet, csőaljzatot és kondenzátort kicseréltek bennük, minden egyes helyen újraforrasztották a csatlakozásokat, így 100 %-os állapotukban kezdték gyűjteni az adatokat működésükről a HD algoritmus számára.

Az alábbi erősítőket analizálták:

  • Bogner Uberschall
  • Divided by 13 JRT 9/15
  • Dr. Z Route 66
  • ENGL Fireball 100
  • Fender Bassman
  • Fender Blackface Deluxe Reverb
  • Fender Twin Reverb
  • Gibson EH-185
  • Hiwatt Custom 100 (DR103)
  • Marshall JCM-800 (2204)
  • Marshall JTM-45 MkII
  • Mesa/Boogie Dual Rectifier
  • Park 75
  • Supro S6616
  • Vox AC-15
  • Vox AC-30 (Top Boost)

Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy nem a fenti erősítőket modellezték, hanem a fenti típusok kapcsolásainak viselkedését tanulmányozták a különféle alkatrész konfigurációkban. Ezúttal nem a felsorolt típusokat koppintották le, hanem azt a 4 féle fő csoportot akarták kielemezni, és egyetlen belül konfigurálható algoritmusba foglalni, amikbe a felsoroltak mindegyike valamiként besorolható. Ez pedig koncepciójában egészen mást jelent, mint az eddigi modellezések. Mára mindez erősítőként a DT-50 sorozatban öltött testet, bár maga a modellezés a POD koncepció folytatásaként a HD-500 sorozatú pedálokban valósult meg. Erről majd nemsokára igen részletesen beszámolok.

Az erősítők közismerten 2 féle működési osztályba sorolhatók: A és B osztály. A DT-50-ben az alábbi módon nyilvánulnak meg hangzásukban a működési módok:

A osztály: A DT50 ilyenkor 25 watt teljesítményen fut. A hangzás nyitott, dinamikus és a hang a húrokon át érzékeny minden finom érintésre, változásra.

AB osztály: A DT50 ebben az állásban 50 watt teljesítményt ad. Feszesebb hangzás mellett a tranziensek részletesebbek. Optimális nagy hangerejű tiszta hangzásokhoz.

A DT-50-ben Bogner egy rendkívül rugalmas végcső kapcsolást alkotott. Egyetlen átkapcsolással lehet Pentóda és Trióda üzemmódok között váltani. A pentóda állás egy vastag, széles hangzást biztosít nagy hangerővel. A trióda állás egy halkabb, gömbölydedebb, ugyanakkor sötétebb tónust ad.

A DT-50 architektúráját úgy alkották meg, hogy a két működési osztály és a két végcső kapcsolás variációiként 4 fő hangzáskarakter jelenjék meg. Csupán személyes megjegyzésem, hogy sohasem voltam híve a bizonyos erősítő típusokat utánzó koncepciónak. Most végre a Line6 kitörni látszik ebből. Mivel tisztán látják az utánzás pszichológiai problémáit, most már nem konkrét típusok modelljeit használják, hanem bevált kapcsolástechnikai megoldások általános működését modellezik, melyek persze a fent felsorolt erősítők elemzéseként összegyűjtött adatokból áll össze. Így alakították ki az alábbi négy modellt, melyekből nagyon sokféle, létező és nem létező erősítő hangja kreálható meg. És ez itt a lényeg! Az alábbi képen látható a kezelőpanel egy szekciója, ahol a római számokkal jelzett billenő kapcsolóval lehetséges az előfok modell hangolását megváltoztatni. A I-II-III-IV állások az alábbi beállításokat takarják:

  • I: American clean, AB osztály, Pentóda: Magas szintű negatív visszacsatolás alkalmaznak a feszes hangzáshoz, és ez a '60-as évek amerikai tiszta hangú erősítőit idézi.
  • II: English crunch, AB osztály, Pentóda: Közepes nagyságú negatív visszacsatolással egy melegebb hangzás, mely a klasszikus angol erősítőkre jellemző.
  • III: English chime, A osztály, Pentóda, Vintage vibe: Trióda: Nincs negatív visszacsatolás, így a hang nyitott, és dinamikus.
  • IV: Modern high-gain, AB osztály, Pentóda: Alacsonyan tartott negatív visszacsatolás mellé alacsony frekvenciás rezonancia párosul.

A DT-50 1x12-es kombó fő jellemzői

  • Fejlett, nagy felbontású (HD) modellezés
  • Reinhold Bogner csöves kapcsolástechnikai megoldásai
  • 2db 12AX7 -vel működő előerősítő, 2 db EL34 csővel működő végfok (25W/50W)
  • Egyszerű sokoldalú 2 csatornás kivitel
  • Csatornánként : Drive, Bass, Mid, Treble, Presence, Reverb, Volume potméterek
  • Master volume
  • Magas és alacsony érzékenységű bemenetek
  • Egyetlen kapcsolással átkonfigurálható analóg elemek (A osztály/AB osztály; Pentóda/Trióda)
  • Alacsony teljesítményű üzemmód
  • 1x12" Celestion custom G12H90 hangszóró
  • L6 LINK in/thru kapcsolat a POD HD integrációhoz
  • Soros effekt loop szint szabályzóval
  • Lábkapcsoló csatornaváltáshoz
  • XLR vonalkimenet hangfal szimulációval és Ground lift kapcsolóval
  • 4, 8 and 16-ohm hangfal kimenetek

A fentiek minden fontosat elárulnak a DT50-ről. Külön szeretném kiemelni, hogy a HD modellezés csak a diszkrét áramköri elemekre vonatkozik, így az előfokban lévő 2 db 12AX7 cső továbbra is eredeti hangi funkcióját tölti be. Bár a fizikai modellezéssel minden diszkrét elektronikus alkatrész viselkedése modellezhető, azonban itt a valódi elektroncsövek továbbra is részt vesznek az áramkörben, a hang méginkább személyessé válik. Kicsit talán furcsán hangzik, de a HD modellezésben ez esetben főleg az analóg diszkrét elemek kapcsolási módokból eredő működését modellezik, a többit rábízzák a csövekre. Ha kicsit elgondolkodunk, hogy mi mindent tettek bele ebbe az erősítőbe, akkor nyugodtan elmondhatjuk, hogy a világ egyik legfejlettebb erősítőjéről beszélhetünk, ahol az ősi és a legmodernebb technológia együtt dolgozik, és mindegyik azt valósítja meg, amire a legjobban alkalmas.

A DT sorozat többi tagja

Jelenleg a DT50 sorozatban egy 1x12-es és 2x12-es kombó, egy 50 Wattos fej és egy 4x12-es hangfal szerepel.

Hangszórók

A sorozat kétfajta hangszórót alkalmaz, mely az alábbi felsorolásból látható:

DT50 112

1 1db 12"-os Celestion G12H90

DT50 212

1 db 12" -os Celestion G12H90 és 1 db 12"-os Celestion Vintage 30

DT50 412

Az új DT50 412 ládának különlegessége, hogy tartalmaz 2db 12"-os Celestion G12H90 hangszórót, és 2 db 12"-os Celestion Vintage 30 -ast.

Adaptív működés és használat

Furcsa új kifejezéseket kell megtanulnunk, hiszen a Line6 óta minden egészen másként alakul az erősítők világában, mint annak előtte. Mivel a modern technológiában a Line6 piacvezető gyártó lett, így minden tekintetben diktál, és a többiek csupán kullognak utána, nehogy lemaradjanak, és ők is hasítsanak egy szeletet a modellezős erősítők piacából.

Az új kifejezés az "adaptív működés" és " adaptív használat". Az adaptív használat azt jelenti, hogy egy másik Line6 eszközzel, például bármely HD pedállal összeköthető az DT50 és a HD-ben behívott program szükség szerint adaptálja a saját adatait és átkonfigurálja vele a DT50 áramköreit. Ennek eredményeként gyakorlatilag pontosan az szólal meg a DT-50-en, amit a HD pedálban behívtunk. Ez esetben a DT50 csak egy végrehajtó eszköz lesz.

Az összeköttetést egy sima XLR mikrofonkábellel valósítható meg. Sokan itt bizonyára megakadnak, miként a gitárosok 15 évvel ezelőtt megakadtak a MIDI-nél, most itt is megakadhatnak, pedig a dolog sokkal egyszerűbb, mint a MIDI. Itt két Line6 eszköz kommunikál egymással. Az alábbi ábrákból az is kiderül, hogy többféle módon kapcsolhatók össze az eszközök.

Hogy mindenki megértse, próbálok egy gyakorlati szituációt elmondani és azzal érthetővé válik a dolog. Van egy HD500-as POD pedálunk. Ez az eszköz kiválóan alkalmas vonalból való játékra vagy stúdió felvételre, azonban szeretnénk, hogy ennek hangja egy rendes színpadi erősítőn is megszólaljon úgy, ahogyan az a modellben eredetileg ki lett alakítva. Ugyanis ha csak bedugnánk egy bármilyen valamilyen erősítőbe, akkor valami egészen más hang szólna, hiszen az eredeti modell hangja összekeveredne az adott színpadi erősítő hangjával, és nem biztos, hogy megfelelő eredményt hallanánk. Így egy Line6 DT50-be kell, hogy csatlakoztassuk a HD500-at és így a HD500 átkonfigurálja, mondhatnánk szinte "átépíti" az erősítőt az utolsó kondenzátorig és ellenállásig, megfelelően konfigurálja a csöveket és pontosan azt fogjuk hallani, amit az eredeti program tartalmaz. Aki nem fogékony az új fogalmakra és a konfigurálás valami nagyon távoli tudományos elvont dolgot jelent, annak egy egyszerű vizuális példával próbálom elmondani mit jelent az, amikor a HD500 átkonfigurálja a DT50-et. Nos, mindenki látott már erősítő kapcsolási rajzot. Mindegyik valamiben eltér a másiktól. Nos, azt kell elképzelni, hogy egyetlen gombnyomással kicserélődnek az alkatrészek megváltozik az összekötésük és az elhelyezkedésük módja, adott esetben eltűnnek bizonyos alkatrészek, vagy éppen újak lépnek be, szóval a modellezett alkatrészek tervrajza változik meg. Valójában ez történik, és ez az átkonfigurálás, vagy nevezhetnénk átépítésnek is, mert tulajdonképpen az. Mit mondjak, zseniális!

(Ezzel a teszttel egy időben érkezett meg a HD500-as, melyet ugyancsak teszt alá veszek és miután ez is megvan, az adaptív működésről szerzett benyomásaimat is belefoglalom ebbe az írásba.)

Az adaptív használat tehát a gitáros alkalmazás egy eddig ismeretlen, új koncepcióját jelenti. Véleményem szerint nagyon egyszerű és nem igényel semmilyen háttértudást, mint pl. a MIDI. Itt nem kell csatornákat összehangolni, hanem csak egy odailleszkedő szabványos XLR kábellel összedugni a két eszközt és a többit a gép végzi, mi csak élvezzük a játékot. Nagyon jó lenne, ha a Line6 szabványt teremtene ezzel, mert akkor a gitáros világ éveken belül egy más dimenzióba kerülhetne a felhasználást illetően, miként az történt a MIDI megjelenésével a "szintetikus" hangi birodalomban.

E fejezet lezárásaként azt mondhatom, hogy ha valami előrelépés történt a gitárosok érdekében az erősítők történetében, akkor ezt most a Line6 hozta el nekünk.

Kivitel

Miután ismerjük a DT50 működési koncepcióját, röviden bemutatom az erősítőt.

A tesztelt darab az egy hangszórós DT50-112 változat volt. Nyitott kombó kivitelű erősítő igen nehéz, hiszen valójában egy full-csöves konstrukcióról van szó, komoly, súlyos trafókkal, hangszóróval. Bogner úr tudja, hogy a trafóvason nem szabad spórolni.

Az erősítő működési módjából adódóan a belső átkonfigurálását jó néhány kapcsoló relével oldották meg. Ezért az A/AB, Trióda/Pentóda és az I-II-II-IV modell váltásoknál hallhatjuk a relék kapcsolását. Ez ne zavarjon senkit, mert zenei környezetben, nagy hangerőn nem hallható, csupán szobai hangerőn tűnik fel a kapcsolások hangja.

Előlap kezelőszervei

Az előlapon a szokásos szabályzók találhatók. A két azonos csatornához ugyan azok a kezelőszervek kerültek az előlapra, középen egy A/B kapcsolóval válthatók manuálisan. A csatornákat ez esetben is úgy kell elképzelni, mint memória regisztereket, amikbe valamilyen modellt betöltünk, és amíg meg nem változtatjuk, vagy egy másikat nem töltünk be, addig ugyanaz szól. Mindkét csatornához önálló Drive, Bass, Mid, Treble, Presence, Reverb, Volume potméterek tartoznak. Ezek szabályzási tartománya minden esetben a beállított modelltől és a konfigurációtól függ.

A master szekcióban a Master Volume és a konfiguráló kapcsolók tartoznak illetve csöves erősítő lévén a Standby on/Off és a Power On/Off kapcsolók.

A hátlap

A Footswitch kapcsoló aljzat az A és B csatornák közötti átkapcsolást végző lábkapcsolót fogadja. A DT50-et MIDI kapcsolati rendszerrel is ellátták. Közvetlenül alatta található a Line6 Link XLR csatlakozó pár. Figyelmeztetésül oda is van írva, hogy csak a POD és DT erősítők összekapcsolására alkalmazható, tehát véletlenül se dugjunk bele mikrofont, vagy ne kerüljön ennek jele a keverőpult bemenetére. Ezen a kábelen digitális adatok közlekednek. A Line6 Link csatlakozás hasonlóan a MIDI-hez tovább fűzhető. Így a több féle kombinációban akár 4 db DT50 is összefűzhető egy POD HD-vel. A hátlapon található még egy mono effekt loop jack aljzat pár, melynek szintezése a mellette lévő Level potméterrel szabályozható. 4-8 és 16 Ohm ellenállású hangfalak csatlakoztathatók, végül van egy hangfal szimulátoros direkt kimenete és egy Ground Lift kapcsoló.

Kezelés

A DT50 önmagában használva teljesen úgy használható, és úgy is viselkedik, mint egy 2 csatornás analóg csöves erősítő. Kezelése is éppen olyan egyszerű, áttekinthető. Nincsenek presetek, nincs kijelző, nincs is rá szükség, az erősítő két csatornájába két tetszőleges modellt tölthetünk be és ezt válthatjuk lábkapcsolóval vagy MIDI pedállal. Ez bizonyára a Line6 Spider erősítők használóinak némi csalódást okoz, azonban a DT50 sokkal több, mint egy fajta analóg csöves erősítő. A DT50 igazi potenciálját a POD HD-vel tudja kiteljesíteni.

Hangzás

Tiszta hangzás: Végre! Először hallok csilingelő, keményen ütő, dinamikus tiszta hangot modellezős erősítőtől. Persze nem szabad elfelednünk, hogy itt igazi csövek vannak, csak az áramköri elemek és azok topológiája ( kapcsolás módja) van modellezve. Így a hangzás nem sérül és lehetséges nagyon hangos tiszta hangot is előállítani. Különösen a I. hangolás mutatta ezt a fantasztikusan tiszta hangot köszönhetően a magas negatív visszacsatolásnak. A II. hangolásban iszonyú vastag, meleg tiszta hangot lehet beállítani. A tiszta hangok sohasem szóltak még ekkora dinamikával és ennyire részletes tranziensekkel. Természetesen mindkettőt ki lehet hajtani torzításig, de az már egy más hangzásvilág.

Torzított hangok: Megint csak azt kell, hogy mondjam, végre! Semmi fedettség, és jitteres hangzás nem árnyalja, színezi a hangot. A digitális erősítőkre sokan mondják, hogy "műanyag hangjuk" van. Ennek okát az olcsó AD/DA konverterekben kell keresni, ahol a jitter elnyomás vagy nem volt megoldva, vagy pedig csak kis mértékben, így a kvantálásból eredő fésűsszűrő effekt jellegzetes színezést okozott, innen a "műanyag hang". A DT 50 esetében nincs ilyen, az én fülemet nem zavarja semmi, aki pedig hallja annak rossz előítéletei vannak, és csak véli hallani.....Ez is pszicho akusztika.... A DT 50 torzított hangjai teljesen összetéveszthetők bármelyik analóg erősítő hangjával. A finom szövetű Crunch-tól a mindent beterítő agresszív HiGain torzításig mindenféle karakter beállítható. Jó ideig hallgatva a DT50 HD-t felismerhető a személyisége, jellegzetesen szól, és ez öröm, mert a koncepció eredendően azt igyekezett megvalósítani, hogy ne utánzott hangszínekből válogathassunk, hanem egy teljesen új platformra épülő saját hangzás is kialakítható legyen.

A DT50-et kipróbáltam adaptív üzemmódban is a POD HD500-al vezérelve. Mindössze egy mikrofonkábellel összekötöttem őket, ezen kívül semmi teendőm nem volt a DT-50-en, közvetítette mindazt, amit a POD HD500-ban kiválasztottam, mint presetet.

Azt tudni kell, hogy a gyárban feltöltött hangszínek mindig is többnyire csak kiindulási pontot jelentenek, se nem többet, se nem kevesebbet. Legtöbbször a rendelkezésre álló technikai lehetőségeket demonstrálják. A gyári hangszínek is nyilván tükrözik valakiknek az ízlését, hallását, ezért nem célszerű azokat sem véglegesnek tekinteni, de sem azokból megítélni a HD 500-at. A rendkívül könnyen használható kezelő felület azonban segít, hogy megalkossuk saját hangszíneinket is. Bár ehhez kell némi idő és türelem is, de van aki pár pillanat alatt megtalálja. Mindent összevetve ez az adaptív rendszer zseniális.

Fontos!

Összelinkelésnél a HD500-ból ki kell kapcsolni a hangfal szimulációt, mert a gyári beállítása vonalból való használatra van programozva. Erről majd részletesebben a POD HD500 tesztjénél fogok kitérni.

Ár/ érték arány:

Az erősítő nem tartozik az olcsó áruk kategóriájába, és mint új technológiai demonstrátor konstrukciónak, megkérik az árát. A DT50 112 HD 398.800,- Ft-ba, a DT50 212 HD 467.200,- Ft-ba kerül, a DT50 fej pedig 344.200,- Ft-ba, annyiba, mint a legjobb csöves erősítők, merthogy teljesen az is, azonban, mint azt elmondtam annál sokkal több. Valószínűleg kell még kis idő, mire a gitáros társadalom felfogja, hogy mit képvisel ma a DT50 HD.

Az erősítőt a Line6 hazai forgalmazójától, a Medgyesi Hangszercentertől kaptuk meg a teszthez, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2011-02-23 14:00:00