Line6 Low Down HD 400 basszus erősítő fej és 4x10-es hangfal

Mindazok ellenére, hogy a basszusgitár világa kissé más irányba halad, mint a nem basszus gitáros világ, a Line6 megosztotta figyelmét, hogy a fizikai modellezésben a legmélyebb tartományú hangoknak is méltó helyet biztosítson eszköz kínálatában. Egy basszusgitár hanggal kapcsolatban is hasonló alap igényeink vannak, mint a másik gitárnál, mint például érthetőség, dinamika, a hangszeren pedig a jó reagáló képesség, stb. Azonban a mély hangok természetüknél fogva kissé más megközelítést igényelnek az erősítő és a hangfalgyártóktól is. Bár a kétféle gitárt legtöbbször ugyanabban a zenében használják, mégis a hanghoz tartozó esztétika egészen más. Ez az oka, hogy a legnevesebb basszus hangszereket kifejezetten arra specializálódott emberek és cégek készítik. Azt is lehetne mondani, hogy a basszusgitárosoknak, csakúgy, mint a dobosoknak szinte külön társadalmuk van.

A Line6 bizonyos tekintetben könnyű helyzetben van, mert nem kell semmit kitalálnia, megfejtenie, azt megteszik mások helyette, neki csak le kell modelleznie a mások által megkreált hangzást. Persze tegyük, hozzá, hogy ez egy másfajta tudást igényel, ami nem hasonlítható közvetlenül össze az eredeti objektum megtervezéséhez szükséges tudással.

Pár esztendővel ezelőtt egy írásomban azt fejtegettem, hogy a fizikai modellezés óta alig születik új hangzás, ugyanis ez a technológia az utánzáson alapul. Lekoppintani azt, ami jó, amit mindenki szeret és egy más formában eladni. Ezzel a fizikai modellezés, mint technológia nem is kap közvetlen inspirációt, hogy valami újat hozzon létre, mert ezzel a technológiával valójában csak egy meglévőt lehetséges újrateremteni. Az eredmény azonban jó vagy rossz lehet. Minden esetre, ha nagyon jó, akkor azt mondhatjuk, hogy jó a modell, ha nem sikerül, akkor azt, hogy nem jó a modell vagy kifejezetten rossz. Most azonban felteszem a kérdést, hogy mi van akkor, ha hallunk egy modellezett hangot, ami valaminek a nem jól sikerült utánzata, de nagyon jó fülnek és jól működik a zenében? Ez most jó vagy nem jó? Mit kezdhetünk ezzel? Márpedig ez egy új hangzás lehet, ha az emberi ítélet pozitívan kezeli. Sajnos a jelenlegi gazdasági termelési/fogyasztási kényszer által kényszerpályára terelt hangszeripar egyre kevésbé gondolkodik ilyen irányban. Fontosnak éreztem ezt a bevezetőt, mielőtt bemutatom a Line6 HD 400 fej+láda komplexumát, hiszen meg kell ítélnünk az alapvető hangi tulajdonságait és ugyanígy csak a basszusgitár kultúrában mérhető tulajdonságait is.

A Low Down család

Mivel elég ritkán adatik meg, hogy basszus erősítőt teszteljek, így most megragadom az alkalmat, hogy bemutassam csupán felsorolás szintjén a Line6 basszus erősítő sorozatát. Mostanra a 15 Wattos gyakorló erősítőtől a 750 Wattos "mega-szörnyetegig" immár minden megtalálható a választékukban.

Koncepció és kivitel

Ezek után jöjjön a HD 400! Az erősítő tervezésekor figyelembe vették, hogy a fej rész használható legyen önállóan a hangfal tetejére helyezve, vagy beépíthető legyen egy rack szekrénybe. Az erősítő felépítése teljesen megegyezik a már tesztelt LD150 kombóban lévővel. A kezelési felület és a be-ki menetek is. Kissé elgondolkodtató, hogy vajon miért kellett ilyen magasra csinálni a rack-et, mert így 3U helyet foglal és hátrafelé pedig elég rövid.

Részletek

Tekintsük át milyen szolgáltatásai vannak a HD 400 fejnek:

  • 5 basszus erősítő modell: Clean, R&B, Rock, Brit, and Grind. Ezzel a legfőbb stílusok le is vannak fedve.
  • 5 alapvető basszus effekt: egy stúdió minőségű Compressor plusz 3 Smart Control, azaz 3 szabályzó fonots paraméterek szabályzásához, olyanok, mint Envelope Filter, Octaver és Chorus, és a teljesen szabályozható basszus szintetizátor
  • A legmélyebb tartományt kiemelő Deep kapcsoló
  • 4 programozható csatorna memória regiszter, FBV Shortboard-al vezérelve 36 memória regiszter érhető el.
  • Előlapról kezelhető hangoló
  • 400 watt teljesítmény (max. 8 Ohm-on)
  • 2 NL4M-sorozatú Speakon 4 pólusú monó hangfal kimenetek
  • Szimmetrikus XLR vonal kimenet, közvetlenül csatlakoztatható a keverőpultba
  • 1/4" jack előfok kimenet
  • Jack az FBV Express vagy FBV Shortboard vezérlő pedáloknak
  • 3 U magas rack

Érdemes áttekinteni az erősítő modelleket. Csakúgy, mint minden más esetben híres, népszerű erősítők hangját vették alapul. Tehát jobban járunk, ha mindegyik modellre úgy tekintünk, mint egy új hangra, ami legfeljebb emlékeztet valami ismertre. Ezen lélektani alapállás nélkül saját magunkat csapjuk be.

Clean

Az Eden Traveler adta az inspirációt ehhez a modellhetz. A hangzás a tiszta áttetszőséget célozza meg, mint tipikus funk és fúziós basszus hangzás. Igény szerint lehet melegebbé tenni vagy ütős magasakat vinni a hangba.

R&B

A '68 B-15 Flip Top erőstőt vették alapul. Újraidézi a késői 60-as és a korai 70-es évek divatos tiszta, vastag basszus tónusait. Ezt a fajta hangot gyakran lehet hallani a legtöbb Motown felvételen, amikor a fiatal basszista úttörő James Jamerson játszott.

Rock

Ez a modell egy klasszikus hangzást testesít meg, a 74-es évjáratú Ampeg SVT alapján, ami számtalan felvételen és koncerten volt hallható. Most ez a hangzás anélkül érhető el, hogy emelgetni kelljen a 8x10-es 150 kilós behemót szerkezetet.

Brit

A '68 Marshall Super Bass hangzására épül ez a modell. Egyfajta enyhén túlvezérelt (torz) basszus tónust hallhatunk, ami a késői 60-as évek brit rock úttörőinek hangzását jellemezte, mint a Cream és a The Who.

Grind

Amint a neve is sejteti a modern rock szerelmesei által imádott Alice in Chains, Mudvayne vagy a Rage Against The Machine hangzásai képezik a modell alapját. Ez pedig nem más, mint egy torzított SansAmp PSA-1 által meghajtott SVT, összekeverve egy direkt tiszta basszus jellel. Ennek eredményeként egy agresszív, de még mindig tiszta és ütős hangzást ad, ami átszól a grind legkoszosabb gitárhangjain is.

Itt érdekességként megjegyezném, hogy a Sansamp volt valahol a modellezős erősítők analóg őse. Most a modern modellező modellezi a régebbit.....

Effekt modellek

Compressor

A beépített professzionális LA-2A-stílusú dinamika kompresszor áramköre mindenféle játékstílusra alkalmassá teszik az erősítőt. Különösen az újjal pengetett basszust teszi minden pillanatban hallhatóvá és érthetővé bármilyen hangerőn.

Envelope filter

A híres Q-Tron alapján készült az algoritmus, ez a hangzás ezernyi funk és rock zenében hallható.

Octaver

Az egyik legjobb octaver hangzást az EBS OctaBass effekttől hallhatjuk. Ennek nyomán a precizen megformált effekt egy új dimenzióba helyezi a basszus tónusát.

Chorus

A mindenki által kedvelt T.C. Electronic Chorus hangzását idézi ez a modell. Ez az egyik legáttetszőbb legsimább és legkifejezőbb chorus hangzása, amit valaha kreáltak. Különösen szép fretless basszussal.

Synth

Ez a hangzás a 70-es évek klasszikus basszus szintetizátorainak világába röpít. A funk és a modern rock egyaránt használja ezt a hangzást.

Kivitel

3 U magas, tekintélyt parancsoló rack doboz, azonban nem oly nehéz, mint arra számítanánk a megjelenéséből adódóan. Az előlap fémes csillogása nem minden esetben tesz jót a potméterek melletti feliratok elolvasásának, különösen, amikor még ismerkedünk a cuccal, a fotózásról meg nem is beszélve. Sajnos a divat néha minden észérvet felülír, hiszen a tervezők tisztában vannak azzal, hogy a vásárlónak mindig a szeme találkozik legelőször a cuccal... Ezért, ha a fémes hatású felületek a divatosak, akkor mindenki olyat gyárt, néha bizony előfordul, hogy króm felületre fehérrel feliratoznak.....Ez szerencsére feketével van feliratozva, de csak kissé jobb a fehértől...

A kezelőszervek tekintetében teljesen célszerű és jól használható, semmilyen extra észrevételem nincs e tekintetben.

A hangfal

Egy 4x10-es új hangfallal teszteltem a fejet. A 4x10-es hangfalak gyorsabb hangindulást biztosítanak, fényesebb magasakkal és magvasabb felső-közép tartománnyal. A több, de kisebb hangszórók azonban nagyobb felületet képezve mélyebbre le tudnak menni, ha azt a hangfal akusztikai kivitele is támogatja. Ehhez képest az 1x15-ös ládák hangzása lassabban épül fel és határozottabb alsó-közép tartománnyal szólalnak meg. Gyakran látni dupla stack összeállítást, ahol egy 4x10 alatt még egy 1x15-ös hangfalat is használnak. Ez esetben 2 db 4x10-es hangládát tudunk alkalmazni.

A hangdoboz szokatlanul könnyű, ami arra utal, hogy nagyerősségű mágnesek vannak a hangszórókban, ami persze nem hátrány, amikor cipelni, mozgatni kell a hangfalat.

A hangdobozba 4 db 10 collos Eminence hangszórót építettek összesen 600 Watt teljesítménnyel. A hangfal közepén helyezték el a magas sugárzót. Ezzel egy szélessávú hangfalat kapunk.

A hangfal hátoldalán találjuk a csatlakozó panelt, ugyanezen a panelen helyezték el a magas sugárzó hangerő potméterét. Off állásban akár ki is lehet iktatni, ha nincs rá szükség.

Hangzás

Erősítő: Az erősítő modellek a leírtakat jól hozzák, azonban azt mindig tudni kell, hogy a modellezett eredeti erősítő/hangfal összeállítás fizikailag is eltérő objektumból szólalt meg, tehát hiba lenne tökéletesen ugyanazt elvárni, azonban a modellezésnek jól fel kell idéznie legjellemzőbb karaktereiben az eredetit. Ez minden esetben meg is történik és a megítélés már csak azon múlik, hogy igényeinknek megfelelő-e a hangzás arányossága. Például van-e elegendő fénye, közepe vagy alja a hangnak.

A HD 400 fej jól teljesíti azt, amire vállalkozott, azonban minden hangszínnél érezhető, hogy kompromisszumokat kötöttek. Ez főleg azokat zavarhatja, akik vakon utánozni akarnak egy a fülükben lévő hangzást, viszont kevésbé vagy egyáltalán nem zavaró azoknak, akik kreatívan állnak a dologhoz és egy a zenében és a zenekarban jól működő hangot keresnek. Például a HD 400 modellez egy hangot, (Ampeg) ami egy 8x10-es hatalmas ládából jön, és mindez csupán egy 4x10-es feleakkora hangfalon kellene, hogy megszólaljon. Ne feledjük: nem a nagy láda szubtartományát modellezték, hanem a hang karakterét. És ez így is van jól. Az erősítő beállítása is mindig kompromisszum: igazodni kell a lábdobhoz és a zenekarban résztvevő más mélyebb tartományú hangokhoz. Ismerek egy tipikus basszista karaktert: Ez a típusú ember mindig a szub tartományt keresi, havonta cseréli a cuccát semmi sem jó neki, és ha a hiányolt szub tartományt sikerül meghozni cserébe ködösebb lett a hangzás, azaz az érthetőséget áldozta fel. És itt jön a képbe a másik probléma, ami alapvetően nem a cuccok problémája, hanem az adott körülmények befolyásolják a hallható eredményeket.

Hogy kissé felvilágosítsam a basszus hang imádóit itt egy kis kitérőként elmondanám mire figyeljenek oda ha valamit kipróbálnak:

Hangfal: Egy basszus erősítő és hangfal tesztelése kissé másfajta figyelmet igényel. Sok esetben olyan kis finom árnyalatok döntik el, hogy használható egy erősítő/hangfal, amik már azáltal is eltűnnek vagy előtűnnek, hogy honnan hallgatjuk és hogyan van elhelyezve a hangfal a szoba falaihoz képest. Nagyon fontos tudni, hogy a legmélyebb frekvenciák a falfelület (határréteg jelenség) miatt a falhoz közelebb hallgatva aránytalanul sok basszust hallunk. Ugyanez a jelenség hallható, ha magát a hangdobozt állítjuk közel a falhoz. Arról nem is beszélek, mennyire irreális az eredmény, ha egy fal mellett elhelyezett basszus hangfalat a falhoz közel hallgatunk. Egy bolt közepén sohasem hallható az a szub tartomány, ami alapvetően hallható lenne mondjuk közel a falhoz. Ezért mielőtt végső ítéletet mondanánk egy basszus hangfalról, tudni kell, hogyan helyezzük el és honnan hallgassuk. Semmi esetre se hallgassuk túl közel a falhoz. Azonban ha hiányzik a legalsó tartomány a falhoz közel téve a ládát éppen elő fognak jönni a szub mélyek.

Visszatérve a Low Down 4x10-eshez, a hangfal dicséretére válik, hogy könnyű, nem nagy ügy mozgatni, azonban a stokkolt textil bevonata sokat elvesz a hangfal felület saját, kifelé sugárzásából. Azt ugyanis tudni kell, hogy a hangfal a benne lévő hangszóróval együtt képez egy rezgő, rezonáló akusztikus rendszert és ha valami ezt megtöri, akkor a hangzás megváltozik. Ilyen módon a plüss bevonat az alsó közép tartományt befolyásolja, csillapítja ezért is van a rendszernek egy rendkívül jó hajlama a slap technikához tartozó középszegény hangzásra. Miközben egy hagyományos gitárhangzást megöl a stokkolt plüss bevonat, addig a basszusra áldott hatással lehet. ( lásd SWR...azóta sem szidja senki a plüss bevonatot..)

A hangdoboz alap karaktere egy gyors ütős hangzás, igen határozott tiszta fénnyel. A fenti karakter miatt slap játékra, funk és fúziós zenében kiválóan alkalmas, mondhatni ideálisan tökéletes, azonban metál és rock zenében nem árt ha van még egy hangfal, hogy meglegyen az a felület, ami képes generálni az abba a zenébe szükséges szub tartományt. A teljesítmény megvan az erősítőben és kellő tartalék van a hangfalban is.

A Line6 weblapján található hangmintákat leszedtem és meghallgattam stúdió monitorokon is. Itt derült ki, együtt szólva a dobbal, hogy mennyire jó a beépített kompresszora. Jobbnak tűnt, mint amiket ilyen-olyan effektekből nyerünk. A Low Down tehát ennyivel is többet ér, van benne egy nagyon profi kompresszor. Minden hangmodellje jól él a zenében és azt hiszem ez a fontos. Rendkívül érdekes és hatásos tud lenni a zenében a Synth bass hangzás is.

Ár/érték arány

Egy sokoldalú, nagy tudású erősítőről van szó, tele effektekkel és legendás hangzású modellekkel. A fej 129.200,- Ft, a 4x10-es hangfal 157.200,- Ft-ba kerül, azaz együtt a rendszer 286.400,- Ft + valamelyik vezérlőpedál. Ezek alapján az ár/érték arány nagyon jó.

Valószínűleg marketing koncepció az is, hogy meg kell venni hozzá a vezérlő pedálok valamelyikét, csakúgy, mint a többi Line6 erősítőhöz.

A sokoldalúsága a HD 400 legnagyobb erénye, mellesleg remekül, és hatalmasat szól a cucc.

Azt hiszem, a legtöbb igényes és sok hangra vágyó basszista nagyon fogja kedvelni ezt az erősítőt.

A legfőbb előny

Az a gondolat legtöbb ember agyán át sem villan, hogy mekkora előnyt tartogat egy modellezős cucc. Ez esetben van 5 magas színvonalú hangzás, mintha lenne 5 erősítő fej kéznél, mindegyik bekötve. Mindez most egyetlen eszközben együtt van és szabadon választható amelyiket szeretnénk. Ha meg is veszi valaki azt az egy hagyományos világmárkát, amit nagyon szeretne, akkor árban nem itt fog tartani, és akkor is csak egy erősítője van. A Low Down esetében nincs rákényszerítve arra, hogy minden szükséges hangot egyfajta erősítőn állítson be.

Zeneileg pedig azt az óriási lehetőséget kínálja, hogy egyetlen nótán belül több teljesen eltérő karakterű basszust lehet használni. Azt hiszem már régen vége annak a kornak, amikor a basszeros megelégedett, ha a háttérben elröföghetett, most itt a lehetőség, hogy előtérbe kerüljön és nagyobb részese legyen a zenekar hangzásának, mint valaha. Ezen kellene kissé elmeditálni, mert a jövő ezt a lehetőséget tartogatja minden Line6-ben hívő számára.

Talán 20 év múlva majd egy sokadik generációs Line6 basszus hangmodell majd éppen a Low Down-t fogja modellezni....Úgy legyen!

Az erősítőt a Line6 magyarországi képviseletétől, a Medgyesi Hangszercentertől kaptuk meg a teszthez, melyet ezúton is köszönünk.

Szeretném megköszönni Németh Attila (Voice City/Vác) segítségét is.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-10-05 18:25:00