Line6 LowDown LD 150 Wattos basszus kombó

Rengeteg pozitív tesztet és jókat hallottunk a Line6 termékekről. A Line6 gitár kombók és fej-ládák dinamikus technológiai fejlődése változásokat hozott az eddig szinte külön társadalomba tartozó basszusgitárosok között is. A Line 6 koncepció végre elérte a basszuserősítőket is. Felnőtt egy új generáció, akik már másként közelítenek a hang kreálásához. Miután a Bass POD sikeresen mutatkozott be pár éve, nyilvánvalóvá lett, hogy megállja a helyét erősítővel és hangfallal egybeépítve is. A Line6 család palettája ezzel teljessé vált. Gyakorlatilag nincs lehetetlen, és mára elképesztő számú modell áll rendelkezésre a hangkreáláshoz bármely stílusban.

Ezúttal a Line6 LowDown LD 150-es kombót mutatjuk be.

Az alábbi felsorolás mutatja a legfontosabb tulajdonságokat.

  • 150 W teljesítmény
  • 1 db 12" hangszóró
  • 4 programhely
  • beépített hangoló
  • XLR szimmetrikus DI kimenet
  • fejhallgató kimenet
  • kompresszor
  • mp3 bemenet
  • 6 erősítő modell
  • 5 effekt modell
  • mély kiemelés
  • dönthető kivitel

Első ránézésre egy apró kis erősítőt látunk. Azt gondolnánk, hogy gyakorló erősítő, de nem, annál már sokkal több. A basszus cuccoknál megszokott és bevett törvény, hogy jó nagy legyen a hangszóró, legalább egy 15"-os vagy több 10"-os legyen benne. Ezért én is kicsit félve álltam neki a tesztelésnek. Elsőre meggyőzött a 12" hangszóró. Basszus frekvenciákat kétféle módon lehet hatékonyan előállítani. Nagyobb felülettel, vagy nagyobb amplitúdóval. Bár a nagyobb felület az elterjedtebb megoldás, a kis méret és a kompaktság megőrzése mellett a LowDown esetében a nagyobb amplitúdóval dolgozó hangszóró mellett döntöttek. Dinamikusan, könnyeden alkalmazkodott az ötödik húrhoz és a magasabb csattogó slaphez is.

Hangzások

Kezdjük először külön az erősítő modellekkel.

Clean: A line6 az Eden Traweller tiszta hangszínét modellezte le. A 'deep' használatával a mélyhangok megerősödnek, de az áthallhatóság kárára megy. A beépített effekteket ebben az állásban óvatosan használjuk. A 'deep' kiemelés csak a chorus effektre hat, a többi effekten nem okoz számottevő változást.

R&B: Itt a mi napig vitathatatlanul úttörő James Jamerson által is használt Ampeg 1968' B-15 Flip Top csöves fej hangja nyerte el a fejlesztőmérnökök tetszését. Nem véletlenül, hiszen az Eden-nél közép dúsabb hangzás abszolút alkalmas a funky és soul játékához. Ebben az állásban minden effekt érthető és élvezhető hangzást nyújtott.

Rock: Nem örülök annak, hogy ez a modell ezt a fantázia nevet kapta, de valamit kellett neki adni. Íme az Ampeg behemót 1974-es SVT 8x10" karaktere. Erős túlzás, hogy ezt a hangot halljuk, de kétség nem férhet hozzá, ez az állást rettenetesen eltalálták. Kerek kövér hangszínek fényes telt hangzás. Én ebben az állásban nem használnék semmilyen effektet, mert ez úgy jó, ahogy van.

Brit: Fényes csengés, 68' Marshall Super Bass erősítő. A 60'-as éveket meghatározó Who és a Cream zenekar klasszikus, kissé torz hangja és a most népszerű indie rock fanok, és muzsikusok kedvelt hangját adja vissza. Nagyon szuper hangot kreáltam az octaver effektel. Jó dübörgős mély született.

Grind: Érdes, torz, agresszív hangzást rejt ez a fantázia név. Sok neves zenekar él ezzel a hangzással (Beastie Boys, Rage Aginst the Machine, Red Hot Chili Peppers, Jamiroquai). Mindegyik másképp használja. A Line6 LowDown 'drive' potijával kikeverhetővé válik a kívánt mérges, dühös és telt hang. Az effektek használata nem kerül előtérbe, hiszen teltségre, ugyanakkor érthetőségre törekszünk ebben az állásban. Az alaphangzást a SansAmp PSA 1 előfok , és az SWT kombinációja ihlette.

Synth: a 70'-es és 80'-as években használt klasszikus synthy bass hangzást külön csatornára tették. Ezt szerintem elég lett volna effektbe tenni és egy Gallien Krueger vagy EBS jellegű, vagy Marcus Miller hangot bekeverni. Ez a hangzás a modern rock kelléke, de sok funky témában is jól használható.

Effektek

Bár a basszus gitárosok világában az effektek távolról sem olyan fontosak, mint a "nembasszus" gitárosok között, azonban egyre terjed és mára kialakultak a tipikusnak mondható effekt alkalmazások. Ennek figyelembevételével választotta ki a Line6 az alkalmazott effekteket. Ezek az alábbiak:

Envelope filter: Ez egy szűrő, amit a bemeneti jel dinamikája változtat, azaz pengetés érzékeny. Az egyik leghíresebb ezek közül a Q-Tron, mely a különösen a funky stílusban terjedt el.

Octaver: a jól ismert pitchdown effekt, ami egy oktávval mélyebb szólamot állít elő és a direkthanggal együtt jellegzetes hatást ad. A kiindulópont ez esetben az EBS Octabass effektje volt.

Chorus: A TC Electronic algoritmusát vették át, ez a valaha készült legáttetszőbb, legsimább hangzású chorus effekt. Ellentétben sok egyéb chorus algoritmussal ez nem szedi ki a mélyeket a hangzásból.

Azt hiszem ennél több effektre nincs is szüksége egy basszistának.

Kivitel, küllem

Nagyon jó ötlet, hogy ezt a kombót dönthetőre készítették, mert egyből kontrollként is üzemelhet egy kisebb bulin. Tetszett még az átláthatóság, a kezelőszervekhez való jó hozzáférés. A külső borítás egy posztószerű flokkelt bevonat. Ez nagyon barátságossá, mutatóssá teszi a cuccot, azonban kényes, mert ha erre ráömlik a sör vagy a kávé, akkor bizony már gond lehet a kitisztítása. Akusztikailag lehet egye előnye, hogy a bevonat nem hagyja kifelé sugározni magát a dobozt, így nem érezhető a kis hangfal saját rezonanciája. A tetejére szereltek egy fogantyút, ami elegendő, mert a kombó nem nehéz és így is kényelmesen szállítható.

Kezelhetőség

Nagyon átláthatóra sikerült az erősítő. De a line6 gitár termékein ezt már megszokhattuk. Mind tudjuk, hogy minden fellépési helyszín más és más. Általában a gyári beállítások nem minden helyen állják meg a helyüket, sokszor az átprogramozás macerás és főleg az, ha vissza kell állítani a kezdeti beállítást. Ezen az erősítőn lehetőségünk van bármit úgy beállítani, hogy az eredeti nem változik.

Kinek ajánlom? Mindenkinek tudom ajánlani. Azzal a plusz funkcióval, hogy van benne egy filter és egy szintetizátor hang modell, alkalmas funky-hoz, raphez (ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert a rap zene alapja a basszus és a Line6 effektjeivel nagyon jó kíséretet kreálhatunk ehhez a műfajhoz). Kísérleti zenékhez, kemény rockhoz, lágy rockhoz, szinte bármihez használható annak ellenére, hogy a Line6 érzékelhetően a zúzosabb zenei vonalat célozta meg termékeivel.

Napjainkra már annyira elterjedt a külön PA rendszer még a legkisebb zenés helyeken is, hogy nem szívesen cipelik a nagy behemót basszus ládákat és erősítőket. Sokkal inkább használnak kis erősítőket, melynek DI kimenetét használják a központi erősítő rendszerhez. Így a kis erősítő színpadi kontrol hangfalként funkcionál.
A LowDown 150 színpadi használatához elengedhetetlen valamelyik vezérlő pedál. Az alábbiakat ajánlja a cég felsorolva a szolgáltatásait:

FBV Express™

  • A, B, C, D csatornák váltása
  • Volume/Wah pedál
  • Kromatikus hangoló interfész
  • RJ-45 kábelen keresztül kap tápfeszültséget

FBV Shortboard™

  • 9 bank, 36 csatorna memória
  • Csatorna váltó kapcsoló
  • Effekt váltó kapcsoló
  • Nagy LCD kijelző
  • Volume/Wah pedál
  • Expression pedal bemenet hangerő szabályzáshoz
  • Kromatikus hangoló
  • RJ-45 kábelen keresztül kap tápfeszültséget

Összegzés

Clean hangzásban a chorus, R&B állásban a filter, Brit oktáv effekt volt a legszimpatikusabb és legcélratörőbb állás, bár ez ízlés kérdése is. Természetesen mindent ki kell próbálni, és sok-sok időt kell eltölteni ezzel a kombóval, hiszen a választások tárháza rengeteg. Az elmenthető állások annyira kézenfekvőek, és átláthatóak, hogy pillanatok alatt elsajátíthatóak.

Végül fontos megjegyezni egy arany szabályt. Ha a basszusgitárban nincs ott az a mély hangzás, amit szeretnénk hallani, akkor azt az erősítő sem fogja előhozni. Tehát a Line6 LowDown 150 jó gitárral együtt fogja azt hozni, ami benne van a cuccban.

Ára 119.000,- Ft. Megfizethető ár. Mégegyszer hangsúlyoznám: a LowDown 150 sokkal több, mint egy nagyteljesítményű gyakorló erősítő. Tegyen mindenki egy próbát, mert megéri.

Kapcsolódó linkek:

Németh Attila

2008-01-17 08:00:00