Line6 Spider III 150

2x12-es 150 Wattos gitárkombó

10 év telt el mióta a Line6 kihozta az első erősítőjét. Azt bizonyára senki sem vitatja el, hogy napjaink egyik legdinamikusabb és legizgalmasabb cégtörténetét, és ezen keresztül sikertörténetét tudhatja magáénak az amerikai Line6. A valamikori szoftverfejlesztők, ma már egy gyáróriást vezetnek és nem csak szoftvereket, hanem fizikailag is létező igazi erősítőket is létrehoznak. A nagy fordulat akkor állt be, amikor a Harman Kardon a Lexicon felvásárlásával, majd leépítésével és fiatal fejlesztőinek a Line6-be "mentésével" megfelelő agyi potenciálra tett szert, hogy az új termékeket fejlesszék. A népszerű POD megalkotója sokat tett a gitárosokért, különösen pedig a jelenkor fiatal gitárosaiért. Maga a technnológia is rengeteget fejlődött a POD megjelenése óta. A POD azóta elfoglalta helyét a gitárosok fegyvertárában. Mára kiderült, hogy a POD a jelenlegi legjobb felvételi eszköz, ha torzított gitárhangokról van szó. Csak rádugod a keverőpultra, vagy kompjúteredre és már lehet is felvenni. A hanghoz garantáltan nem kell szinte hozzá sem nyúlni, nem fog műanyag hangon szólni, mindig kiszól a mixből. A Line6 aztán arra is rájött, hogy ami jó a stúdióban, az nem feltétlenül lesz jó a színpadon hangfalon keresztül. Ennek felismeréseképpen elkezdte gyártani a digitális, fizikai modellezés elvén működő erősítőket. Ennek alapját továbbra is a POD képezte. A mostani bemutató is fogja bizonyítani, hogy nem is akárhogyan. Kiválóan.

Mielőbb részleteiben belemennénk az egyik legsikeresebb, legjobb erősítőjük ismertetésébe, szeretnék pár gondolatot előrebocsátani. A Line6 alapvetően a ma és a jövő gitárosainak gondolkodását és igényeit tartja szem előtt. Mindeközben megtartja mindazt, ami jó, és amit mindenki szeret, és előremutatóan létrehoz valami újat. Pár éve azt vehettük észre, hogy a digitális fizikai modellezés csupán utánoz, nem is akar egyebet, merthogy maga az elv is utánzáson alapul, azaz virtuálisan létrehoz egy meglévő fizikai eszközt annak minden modellezhető paraméterével. A mai fiatal gitárosok nagy része csak hallomásból ismeri a csöves erősítőket, amikor meghallják, valójában nem is hozza őket lázba, mert a fülükben egy más világ más hangszíne és kultúrája van. Ezt a pszihoakusztikai jelenséget nem lehet felülírni egy csöves erősítővel. Nincs is rá szükség. A ma emberének másra van szüksége és ezt a Line6 nagyon jól tudja, mitöbb, erre alapoz. A ma gitárosa is alapvetően gitározni szeretne, csupán minden lehetőséget megragadva, amit az előző gitáros generáció nem igényelt. Ilyen például a hangszínek internetes hozzáférése, a kompjúter alapú házistúdiókkal való kompatibilitás, mindezekkel együtt és persze nem utolsó sorban a színpadi használhatóság. Ennek a felismerésnek egy nagyszerű példája a Spider III sorozatú erősítőcsalád.

Az erősítőcsalád őse természetesen a POD, azonban több ponton módosítottak az alap algoritmuson. Elsősorban színpadi megszólalásra állították be. A fizikai modellezésű erősítők első generációjánál az erősítő modellek konkrét típusokat próbáltak szimulálni több, kevesebb sikerrel. A felhasználó oldaláról mindig az történt, hogy hangját azonnal próbálta összehasonlítani az eredetivel, természetesen nem egyezett minden tekintetben az eredetivel, azon túl, hogy bizonyos aspektusaiban valóban hasonlított az eredetire, vagy emlékeztetett rá. Ugyanakkor maga a hang nagyon jó volt, nagyon jól használható. A Spider III-nál már nem is cél a pontos utánzás, sőt, kifejezetten új irányokba megy el a hangzás modellezése. Továbbra is nevén vannak nevezve a kiindulópontok, de már csupán a kezelési utasítás oldalain. Több esetben szándékosan eltértek tőle, más esetekben pedig többféle típus ötvözetét hozták létre egy-egy hangszínben. Ha valaminek van értelme, akkor ennek valóban van. Az erősítő kivitelében van pár érdekes, említésre méltó dolog. Ilyen például a hátul nyitott doboz. Vannak, akik nem szeretik ezt, persze nem is értik miért van ez így. A megszokott félig nyitott hangfalak akusztikája hordozza a jellegzetes kombó hangzást. A nyitottságnak a hangszín nyitottságán kívül van egy másik nagy előnye. Klubokban, ahol a hátsó fal kemény, reflektív bevonatú, ott a hátulra sugárzott hang nagyon intenzíven visszaverődik, segítve ezzel a nagyobb hangerő elérését ugyanakkora teljesítmény mellett. Sokan, akik magában próbálják az ilyen és hasonló nyitott hátú erősítőt, gyakran megijednek a fülüknek szokatlan nyitott hangszíntől, azonban akkor fognak elcsodálkozni, amikor a bandában hallják szólni.

A 2 db 12 collos Celestion 75 Wattos hangszórói, egyenként 8 Ohm ellenállásúak és a Line6 specifikációi szerint készültek, kifejezetten ehhez az erősítő családhoz. Az írás végén ki fogok térni az erősítőcsalád többi tagjára is.

A hátlapon feltűnik a hatalmas hűtőborda, mely a nagyteljesítményű végtranzisztorokat hűti. Mellette jobbról kiegészítő hangfal kimenetek is találhatók.
A Spider III előlapján, ha vetünk rá egy pillantást, láthatjuk, hogy az erősítő modellek immár nem típus és évjárat szerint vannak elnevezve. Ez már a múlté. Ha valakit érdekel, akkor a hangszínekről olvashat a kezelési utasításban, de én inkább magam elolvastam és kipróbálva megosztom a hallottakat veletek. Ezt azért is tartom fontosnak, mert a felhasználó valószínűleg arra kíváncsi mire tudja leginkább használni e modern a hangszíneket. Az első benyomásom az volt, hogy bármelyik hangszín modellt hívtam be, és bárhogy tekergettem a hangszínszabályzókat, gyakorlatilag mindig jól szólt a cucc. Egyik másik hangszínnél szabályzók teljesen úgy viselkednek, mint az eredeti erősítőn, más hangszíneknél másként, de sohasem adnak használhatatlanul végletes hangzásokat. Ezt nagyon fontosnak tartom, mert megkíméli a felhasználót a heteken át történő "hangszíngyártástól". Igaz itt is az a mondás, hogy ha egy erősítőn nem találod meg az első percben a megfelelő hangszínt, akkor két dolog lehet: Vagy te vagy rossz állapotban, vagy az erősítő túlságosan a végletek között szabályoz. A Spider III garantáltan nem szélsőséges szabályzású. A bemeneti jack aljzat mellett van az AMP Models gomb, amivel 12 féle erősítő modellt lehet kiválasztani. Mindegyik felirat mellett van egy LED, ami függően a kiválasztott modelltől zölden vagy pirosan fog világítani. Ennek megfelelően ismertetem most a Spider III hangszíneit:

A hangszínek:

Clean (piros LED): tiszta hangszín, jazzesen meleg, áttetsző, mely a hangszínszabályzókkal mindkét irányban szabályozható. Kevés chorus és delay effekttel tovább növelhető a tiszta hatás érzete.

Clean ( zöld LED): Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott erősítők hangjából indult ki, mint például az 1973-as Hiwatt Custom 100 Wattos fej. Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag. A hangszínszabályzókkal hamar meg lehet találni az optimális beállítást.

Twang (piros LED): A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra kifejlesztett erősítői, mint a Fender '65 Twin Reverb, vagy a Fender '64 Delux Reverb. Egy olyan hangszínt kerestek a tervezők, mely üvegszerűen tiszta és gyorsan induló hanggal bír, kellő harapós tranzienssel a hang elején, és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.

Twang ( Zöld LED): Ez esetben három kiindulópont is volt. Egynek az '53-as Fender Deluxe, a másik az '58-as Fender Bassman, a harmadik pedig a Gibson Explorer erősítői. Ezek a "rockabilly" hangszínek mai módon effektezve teljesen új dimenziót kaphatnak.

Blues (Piros LED): Ezesetben is négy kiindulópont képezte a hangszín modell alapját, azonban mindegyikből más tulajdonságát ötvözték egybe. Eképpen a '65-ös Marshall JTM 45 hangjának gömbölydeden kemény ütését, az '58-as Fender Bassman nyitott középtartományú tónusát, a '63-as Fender Vibroverb csiszoltságát és a Supro arányosságát sikerült egy teljesen új hangban egyesíteni. Ez a hangszín a finoman tört szövettől a koszosan érdes hangig bárhol beállítható.

Blues (Zöld LED): Itt a kiindulópont a Vox AC30, azonban egy modern hangszín áramkörrel, mely mindkét tartományban ki van terjesztve, több mély és több magas irányában, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Crunch (Piros LED): Ez a hangszín a '68-as Marshall 50 Wattos Plexi erősítő tanulmányozásával született. Ezeket az erősítőket a korai heavy metal zenekarok előszeretettel használták. A hangszín fő erénye az eredeti Marshallénál jóval szélesebb sávú hangszínszabályzása mellett az, hogy a középtartományba még nagyobb torzítás esetén is igen széles sávon hatékonyan be tudunk avatkozni.

Crunch (Zöld LED): Amikor egy '68-as 100 Wattos Marshall Plexi agyig van hajtva, plussz néhány extra dolog: itt előjön az a híres "brown" tónus, azaz amikor a fém már barnára sül a hőségtől, mindez a hangzásban is érezhető. A "brown" sound az a fajta maximális torzítás, amit az előfok, a végfok és a hangszóró együttesen produkálnak. Nehéz leírni, inkább ki kell próbálni és hallani kell!

Metal ( Piros LED): Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul, azonban a Spider III-ban ez is kicsit másként szól a figyelmes korrekcióknak köszönhetően. Miközben a Dual Rectifier már lassan vintage erősítőnek számít, ez a hangszín itt most egy teljesen modern érzületet kapott. Feszes mélyei igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hang indulással. Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.

Metal ( Zöld LED): Talán az egyik legérdekesebb hangszín a Spider III-on. Az alap elgondolás egy rendkívül agresszív, magas torzítású hangi szövet megalkotása volt, ahol a közép tartomány potmétere végigsöpri az egész közép sávot. Csavargatva az az érzetünk támad, hogy egy Wah pedál működik. Nem állunk messze az igazságtól, mert nem csupán közép kiemelés és csillapítás történik, hanem a sáv eltolása is. A Gain alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, közép állásban krémes torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel. Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.

Insane (Piros LED): Ez a hangszín a zúzásra készült, zúzóknak. Egy ellentmondást nem tűrő erősítő, a Mesa Dual Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.

Insane (Zöld LED): A cél az volt, hogy a torzításban eljussunk a végletekig, ahol teljesen feloldódik a hangzás és kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter megmaradjon valamelyest. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható, amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni. Ez a hangszín tényleg a metál vége, de mindenképpen jó és nagyon használható. Az érdekes az benne, hogy kisebb gain állásokon úgy szól, mintha valami földön túli erősítő valami eddig nem ismert torzítást mutatna be.

4 csatorna, 400 preset

A Spider III úgy működik, mint egy 4 csatornás erősítő. A hangszín potméterek fölött látható A B C D feliratú LED sor is erről árulkodik. A csatornaváltással a memóriában elmentett bármely, tetszés szerinti 4 erősítőmodell hívható elő. Csatornaváltást manuálisan a gombokkal is végezhetjük, de színpadi helyzetben valamelyik FBV lábkapcsolóval valósítható meg. Bármely erősítő modellt hívjuk be, a csatorna hangereje beállítható és elmenthető.
A Spider III összesen 400 presetet, azaz előre elkészített hangszínbeállítást tartalmaz. 36 memóriahelyre a felhasználó tölthet be saját beállításokat. A presetek közül 250 neves gitárosok hangszínei, míg 150 preset ismert zenékben hallható hangszínek szerint vannak megjelölve. Ez a gitárerősítő nemcsak a hobbistáknak, hanem a minden este fellépő dolgozó gitáros számára is egy nagyszerű eszköz.

Effektek

A Spider III előlapján van két forgatógomb, egyikkel a modulációs effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. A negyedik állásában kikapcsolható. A másik gombbal a Delay alapú effekteket választhatjuk ki. Delay, Tape Echo, Sweep Echo. Nagyszerű dolog, hogy a Reverb külön potméterrel keverhető hozzá a hanghoz, így könnyedén tudunk multieffektezést csinálni sok sok összeállításban és tetszőleges beállításban.

Rejtett funkciók

Tuner:

A TAP Tempo gomb eredeti funkcióján túl még rendelkezik pár rejtett funkcióval. 3 mp-ig lenyomva tartva a Tuner-t, azaz a hangolót hívhatjuk be. Nincs külön kijelző a hangoló részére, de a hangmodellek melletti LED-ek megfelelnek a gitár 6 húrjának: Clean: E6, Twang: A, Blues: D, Crunch:G, Metal:H, Insane: E1

A hangszín potméterek fölötti négy kapcsoló gombok LED-jei pedig mutatják, a pillanatnyi állást. Amikor a középső két LED zölden világít, akkor pontos a hangolás. A hangoló az FBV Shortboard segítségével is elérhető.

Distortion Boost:

Ha a Tap Tempo gomb lenyomva tartásával egyidőben a Drive potmétert forgatjuk déli 12 óra utáni helyzetbe (közép állás utáni) , akkor a Distortion Boost üzemmódba léphetünk. Az A jelű LED fog világítani. Ezzel tulajdonképpen egy kis plussz torzításhoz juthatunk, ha valakinek esetleg nem lenne elegendő a meglévő......Sokan használják az erősítőket úgy, különösen a régebbieket, hogy a gitár után beiktatnak egy torzító pedált, aminek a gain állása alacsonyra, de a kimenete magasra van állítva, hogy ezzel egy kis extra torzítást és egy nagyobb kimenőjelet küldünk az erősítőre. Ezzel együtt a torzítás is dúsabb, gazdagabb és sok esetben homogénabb vagy éppen agresszívebb lesz, függően az erősítőtől és a torzítótól.

Noise Gate:

Ha a a Reverb gombot a közép álláson túlra forgatjuk a Tap gomb lenyomott állapotában, akkor egy zajzár ( Noise Gate) funkciót hívhatunk elő. Ekkor a D jelű LED fog világítani. A magas torzítási szinteken, különösen, ha nem megfelelő árnyékolású a gitárkábel, vagy ha a pickup eleve zajos, akkor a keletkező alapzaj nagyon zavaró lehet. Ilyenkor a zajzár jó szolgálatot tehet, keveset ugyan elharap a hang végéből, de játék közben ez nem zavaró.

Néhány egyéb rejtett funkció

Effekt kikapcsolás:

Amikor kiválasztol egy erő;ítő modellt, akkor automatikusan behívja a hozzárendelt effekt beállításokat is. Ez nem mindig kívánatos, különösen, ha valaki szereti a saját pedálkészletét használni. Ilyenkor lehetőség van az effekt kikapcsolására. Ezt ugyancsak a Tap gombbal kell elvégezni. Ha kikapcsolt állapotban lenyomod a TAP gombot és eközben kapcsolod be az erősítőt, akkor a D jelű LED világít és az effektek ekkor már nem működnek.

Compare:

Ugyancsak előhívható a Compare funkció. A Tap gomb nyomva tartása közben az erősítő modellt behívó gombot elforgatva máris a Compare, azaz összehasonlító üzemmódban vagyunk. Ezt akkor használjuk, ha kíváncsiak vagyunk a saját készítésű hangszínünk és valamely gyári program beállításai közötti eltérésekre.
Ezután az Amp Model és a Master Volume kivételével bármely más gomb megmozdításával a csatorna jelző LED fogja mutatni, hogy az adott paraméter értéke alatta van ( A jelű LED), vagy felette ( D jelű LED) van a mi programunkénak. Ha egyezik az érték, akkor a két középső ( B és C jelű LED) fog egyszerre világítani.

Reset:

Ha szeretnéd visszaállítani az erősítő beállításait az eredeti gyári állapotába, akkor az A jelű csatornagombot nyomva tartva kell áram alá helyezni az erősítőt. Ezzel visszaáll az eredeti gyári beállítás, azonban törlődik minden korábbi beállításod. Erre figyelj oda!

Beállítások mentése:

A neked tetsző beállításokat elmentheted a User ( 1-9) bankba, mely egyenként 4 hangszínt fog behívni az A, B, C és D csatornáknak megfelelően. Mentés előtt hasznos, ha átfutod a gyári programokkal feltöltött User memória tartalmát, ehhez a kijelző segítséget nyújt. Válaszd ki azokat a programokat, amiket nem fogsz használni, így azok helyére mentheted a saját beállításaidat. Ehhez írd fel egy papírra a bank számát és a csatorna betűjelét.

A Navigátor gombbal lehet keresni a programok között. A mentés egyszerű, a kiválasztás után a megfelelő csatorna A, B, C vagy D gombját kell 1 mp-ig nyomva tartani.

Lábvezérlés:

Az FBV sorozatú pedálokat a Line6 Vetta erősítőihez fejlesztették ki. Ezek közül néhány a Spider III-al is használható. A Line6 Floor Board és az FB4 azonban nem működik a Spider erősítőkkel.

A Spider III színpadi használatát a különféle szolgáltatási fokú lábpedálok biztosítják. Sajnos ezeket külön meg kell vennünk.

A legkisebb pedál az FBV2, ezzel csatorna léptetést tudunk végezni az A,B, C és D csatornák között.

A következő pedál az FBV Express. Ez 4 gombot és egy Expression pedált is tartalmaz. A 4 gomb a csatornaváltást , a Tap Tempót sőt a kapcsolhatunk vele a wah és hangerő pedál funkció között, valamint a hangoló is aktiválható ezzel. Az FBV Express már rendelkezik egy kijelzővel is.

A legnagyobb egyben a legszélesebb körű szolgáltatást nyújtó pedál, az FBV Shortboard. A fenti alap funkciókon kívül gyakorlatilag csaknem minden erősítő előlapi funkció elérhető. Nagyobb kijelzője segít a tájékozódásban.

Az FBV Shortboard ugyan tartalmaz egy expression pedált, de egy jack aljzaton keresztül még egy külön pedál is beilleszthető.

A vezérlő pedálok az erősítő előlapján elhelyezett pedál csatlakozóba egy RJ-45 típusú kábellel csatlakoznak. Mellette található egy POD jellegű vonal kimenet, ami használható felvételnél vagy egy fejhallgatót is meg tud hajtani.

A gitár bemenet alatti aljzat 3,5 mm-es jack aljzat egy CD vagy MP3 lejátszó számára fenntartott bemenet. Ennek segítségével bárki együtt gyakorolhat kedvenc gitárosával, vagy szekvenszerrel együtt kiváló gyakorlási lehetőséget biztosít.

Epilógus

A Spider III már egy új világ hírnöke. Ez az új világ a teljesen kompjuterizált civilizációt jelenti. Gondolj bele, beülsz a szobádba, az internetről letöltheted az erősítőd legújabb presetjeit, bedugod a gitárt és ha akarod, akkor kedvenc előadód hangszínével vele együtt játszhatsz. Ez persze a hobbi tartomány, de gondoljatok csak bele hány karrier kezdődött ugyanígy, azzal az óriási különbséggel, hogy ezek az eszközök még nem álltak rendelkezésre. Az egyértelműen érzékelhető, hogy a világon minden technikai és nem technikai dolog valamilyen módon utat talál a kompjúterhez. Ez a jövő. Nincs mit tenni ellene, nem is kell. Mindenkinek megvan a szabadsága, hogy maradjon az analóg világban, vagy bekapcsolódjék a digitális világba, esetleg mindkettő. Miért is ne!

A Spider III ezeket a gondolatokat vetíti előre, miközben egyre jobb és hangilag is egyre kikezdhetetlenebb a termék.

A Spider III.-al kapcsolatban megjegyzem, hogy a hangerő növekedésével egyre változik a hangszín. Ez minden erősítővel így van, azonban javaslom, hogy a teljes hangerő környékén használva a gain potmétert kissé vegyétek vissza, hogy a hang gyors indulását megőrizzétek. A legtöbb erősítő nagy kivezérlésen elkezd "ragadni" azaz lelassulnak. Ez csupán azért is fontos a Spider esetében, mert villámgyorsan induló hangszínei vannak, és a nagy kivezérlések melletti lassulás szembetűnőbb lesz, mint egy helyből lustább hangú erősítőnél.

Hangfelvételnél, stúdióban vagy otthon nagyon jó eredményt lehet elérni az erősítő mikrofonozásával. A Spider III mikrofonozva fog olyan jól szólni felvételen, mint a POD vonalból.

Mégegyszer fontos megérteni: A POD inkább kiváló felvételi eszköz, koncerten viszont használják csöves vagy tranzisztoros végfokokkal és hangfalakkal összeválogatva, a Spider pedig inkább kiváló kimondottan színpadi eszköz. Mindkettőnek ugyanaz az alapja, azonban más-más szituációra alkalmasak. Ezt sajnos kevesen tudják és sokan bosszankodnak, mert nem azt kapják amit vártak. Erről nem a POD és a Spider tehet, hanem a tudatlan vevő, aki mindent egyetlen dologgal akar megvalósítani.

Az árak nagyon is a földön járnak: az erősítőcsalád kínálatban a 2x10-es hangszóróval szerelt Spider III 120 Wattos erősítő 121.000,-Ft-ba kerül.
Bár a 2x10-es hangszóró sokkal gazdagabban tud szólni akár a stúdióban, akár a színpadon, aki nagyobb hangerőt szeretne és jobban kedveli a 2x12-es hangját, annak a most bemutatott Spider III 150 típus lehet a megfelelőbb, ez is mindössze 137.000,-Ft-ba kerül. A színpadon nagyon jól megállja még a helyét az 1x12 collos 75 wattos kombó is.

Javaslom, hogy aki gyakorlásra venne egyet, vagy csupán anyagi okok miatt kisebb változatát tudja csak megvenni, tekintsék át a kisebb változatokat. Számukra 15, 30 és 75 Wattos kivitelben egy hangszórós változatú kombók is rendelkezésre állnak.

Létezik 75 és 150 Wattos fej 65.000,- és 112.000,- Ft-os áron. Ehhez kapható külön hangfal 150 Wattos 4x12-es kivitelben 99.000,- Ft-ért. Érdemes kipróbálni ezeket is.

A Spider III lábvezérléséhez az alábbi három pedál használható:

FBV2 8000,- Ft –ért, FBV Express 29.000,- Ft-ért, és az FBV Shortboard 89.000,- Ft-ért.

A Spider III bemutatásához nyújtott segítséget köszönöm a Medgyesi Hangszerboltnak.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2006-12-22 15:27:09