Line6 Spider IV 75 Wattos gitárkombó

Azt hiszem nem sok cég van, ami olyan egyenletesen ívelő sikertörténetet mondhat magáénak, mint a Line6. Ennek a sikertörténetnek persze voltak áldozatai is, hiszen a Line6 termékeket kiagyaló emberek, korábban más híres cégeknél voltak fejlesztő mérnökök. Az áldozatok pedig azok a cégek lettek, akiktől a Line6 elszipkázta a nagy tudású szakembereket.

A Line6 bármely produktuma olyan termék, ami sokkal inkább a tudásra épül, mint, bármi más a hangszergyártásban. A fejlődésük is ennek megfelelően nagyon gyors. A Spider sorozat immár a negyedik generációját éli. A sikert sokféle mércével lehet mérni, profithozammal, és egyéb gazdasági mutatóval azonban van egy sokkal kifejezőbb mérce. Az alábbi listán futassuk végig a tekintetünket:

311, American Bang, Pete Anderson, As I Lay Dying, Ash, Pat Bergeson, Lincoln Brewster, Bumblefoot, Bernard Butler, Coheed & Cambria, The Cribs, Dashboard Confessional, Deftones, DJ Ashba,The Donnas, Elbow, Family Force 5, Fear Factory, Forever The Sickest, Kids, Richard Fortus, Hawthorne Heights ,Joboj, John Jorgenson, Julien-K, Killswitch Engage, Lacuna Coil, Albert Lee, Maroon 5, Johnny Marr, Jerry McPherson, Meshuggah, Minus the Bear, Ben Moody, Christian Nesmith, Kirk Pengilly, Tim Pierce, P.O.D., Riggs, Lee Ritenour, Royalush, Slipknot, Sparta, Stavesacre, Steve Steven, Stone Sour Thursday, David Torn, Greg V., Vertical Horizon, Volto, Phil X......stb.

A fenti lista jól mutatja, hogy a Line6 Spider IV nemcsak a fiatalok erősítője, hanem a meglett, kipróbált idősebb generáció is megkedvelte. Ha csak két nevet (tűz és víz....) David Torn, vagy Lee Ritenour nevét ragadjuk ki, akkor az is kiderül, hogy a legelképesztőbb szélsőségeket bemutató hangi világnak is megfelelnek ezek a cuccok. Vagy ott a Meshuggah, akiknek nevét sokan nem kedvelik, de annál inkább a zenéjüket. Ők a bizonyíték, hogy valami van a Line/ Spider IV mögött. Persze a legizgalmasabb mégiscsak az, hogy a fent felsorolt sztárok kreálták a több, mint 300 presetet a Spider IV család erősítőibe.

Nos ezek után bemutatom röviden a Spider IV családot, majd kicsit részletesebben az egyik tagját a 75 Wattos 1x12-es kombójukat.

A Spider IV skálája a legkisebb pár Wattos gyakorló erősítőtől a 150 Wattos stereo erősítőig terjed. Sorrendben a Spider Micro, 15, 30, 75 Wattos, a Spider Jam, amit nemrégiben mutattunk be, a 120, 150 Wattos kombó és 150 Wattos fej+ láda konfiguráció képezi a családot.

Ebben valahol középen helyezkedik el a 75 Wattos modell. Most ebbe nézünk bele kissé mélyebben.

Miben más és több a Spider IV-es sorozat?

  • 16 erősítő modell, ( Class A, Hi Gain) az eddigi kifejlesztett legjobb modellek
  • Új intelligens harmonizer és Pitch Glide effekt 28 presettel
  • 18 effekt modell 3 intelligens szabályzóval, beállítható elsődleges és másodlagos effektek
  • 2 Reverb modell külön Mix szabályzóval az előlapon
  • Az új Edit üzemmód mélyebb editálást enged az intelligens effekt és Reverb paraméterekben
  • Szabályozható elő- és végerősítés plusz szabályozható zajzár (Gate + NR)
  • 14 másodperces looper
  • A Manual üzemmód könnyű preset navigációt tesz lehetővé
  • Több, mint 500, híres gitárosok által kreált preset, 64 User Preset memória hely
  • Frissíthető firmware (MIDI-n vagy FBV MkII series lábvezérlőn keresztül)
  • Új végerősítő és hangfal doboz kialakítás
  • Nagyobb LCD kijelző könnyebb és kényelmesebb editálás állandó paraméter visszajelzés
  • Delay és Modulation effektek
  • 2 Direct Out üzemmód felvételhez vagy trafós leosztású kimenet
  • FBV Pedal vezérlés egy opcionális FBV Shortboard MkII vagy FBV Express MkII pedállal
  • CD vagy MP3 lejátszó csatlakoztatása gyakorláshoz
  • Preamp Out/Power Amp In lehetővé teszi a Bogner végerősítő önálló alkalmazását

A Spider IV külső arculata a hagyományt tükrözi, az 50 éve jól bevált kivitel, elrendezés. Közelebbről azonban már egy modernebb kezelő panel mutatja, hogy egy más korszakba léptünk. A Line6 minden egyes gitár erősítője a digitális fizikai modellezésen alapul. Így, mint minden Spider generációnál, a jellegzetes kezelőszerv az erősítő modellek kiválasztására szolgáló forgó kapcsoló.

Spider IV családba betöltöttek további 4 további erősítő modellt. 2 A osztályú erősítő és 2 High Gain erősítő modelljével gazdagodott a Spider IV hangszíntára. Így lett összesen 16 féle erősítő modell. Az alábbiakban láthatók a modellek és pár soros ismertetésük. Most tekintsük át a Spider IV 75 erősítő modelljeit:

Clean (piros LED):

Közepekben visszafogott, érzékenyen induló tiszta hangszín, a magasai szépen csilingelnek, az egyik eddig alkotott legjobb Line6 tiszta hangszín.

Clean (zöld LED):

Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott erősítők hangjából indult ki, mint például a Hiwatt Custom 100 Wattos fej. Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag részletekkel.

Twang (piros LED):

A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra kifejlesztett erősítői, mint a Fender '65 Blackface Twin Reverb, vagy a Fender '64 Delux Reverb. Ez a hangszín a jellegzetes Nashville érzetet hozzák, mely üvegszerűen tiszta és gyorsan indul, kellő harapós tranzienssel a hang elején, és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.

Twang (zöld LED):

Az előzőnél agresszívebb, Ez esetben a kiindulópont a '60-as évek Fender Deluxe Blackface erősítője volt. Ez a hang nagyobbat üt és ha kell harap a hang elején.

Class A (piros LED):

Itt a kiindulópont a Vox AC30 Top Boost briliáns, harangszerű tónusa volt, azonban egy modern hangszín áramkörrel kiegészülve, több mély és több magas szabályzást enged, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Class A (zöld LED):

Ez a rendkívül dinamikus hangszín a legjobb egyedi építésű ( boutique) A osztályú erősítők világát idézi fel. Édeskés tónusát azonban a gain felcsavarása egy torkos overdrive hangszínbe hajlítja.

Blues (piros LED):

A kiinduló hangszín az '50-es évek széles panelű Fender Deluxe Reverb erősítője volt.

Blues (zöld LED):

Ez a hangszín a Gretsch 6156 jellegzetes rockabilly túnusát használta fel kiinduló pontul. Ez az erősítő jellegzuetes közép tartományával igyekszik kiszólni a bandából.

Crunch (piros LED):

A korai metál stílusok '68-as gyártású Marshall Plexi 50-esek hangját idézi fel.

Crunch (zöld LED):

a gömbölyded hangzású, de ellentmondást nem tűrően harapós, brit kísérő tónus, az Orange AD 30-ból származik.

Hi Gain (piros LED):

A '68-as Marshall Plexi Variac erősítőjének hangja adta az alapot, melyet gyakran használtak osztott bemenetekkel.

Hi Gain (zöld LED):

Egy tipikus modern közép tartományától megfosztott metál hang. Ezt a hangzást a Diezel Herbert modelltől kölcsönözték.

Metal (piros LED):

Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul. Feszes mélyei igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hangindulással. Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.

Metal (zöld LED):

Az alapötlet egy rendkívül agresszív, magas torzítású túnus megalkotása volt, ahol a közép tartomány potmétere végig pásztázza az egész közép sávot. A Gain alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, közép állásban krémes torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel. Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.

Insane (piros LED):

Ez a hangszín egy zúzógép. Egy ellentmondást nem tűrő hangszín, a Mesa Dual Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.
Insane (zöld LED):

A cél az elérhető végső torzítás volt, ahol teljesen feloldódik a hangzás és kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter megmaradjon. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható, amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni.

Effektek

A Spider IV előlapján két forgatógombbal, a modulációs és a delay jellegű effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. Delay, Tape Echo, Sweep Echo. Előnyös, hogy a Reverb egy külön potméterrel keverhető hozzá a hanghoz, így könnyedén tudunk multi-effektezést is megvalósítani sok összeállításban és tetszőleges beállításban.

A Spider IV effektj bankja kiegészült egy igen fejlett, intelligens pitch shifter (harmonizer) algoritmussal is.

A versenytársakkal szemben óriási előny, hogy a Spider IV kapott egy 14 mp-es looper funkciót is. Ezzel jócskán megelőzi a többi erősítőgyártót. Mindez nagyon könnyű a Line6-nek, hiszen ők gyártják az egyik legjobb loopert manapság. (JM4 Looper)

Kezelés

Egy mondatban összefoglalva: nagyon egyszerű. Amennyire összetett architektúrája van az erősítőnek, annyira egyszerű a kezelés. Mindez a kijelzőnek, a jól kitalált navigációs kezelőszerveknek és persze nem utolsósorban a jó menü rendszernek köszönhető. A digitális előfok nyújtotta lehetőségek kihasználásához találunk egy négy irányban működő Navigator gombot, amellyel a kijelzőn megjeleníteni kívánt információkat választhatjuk ki.

Rejtett és extra funkciók

A gépkönyv említ bizonyos "rejtett" funkciókat is. Nyilván nem férne el minden funkcióhoz gomb a kezelőpanelen, így a meglévők kombinációjával lehet előhívni azokat a bizonyos "rejtett" funkciókat, amik valójában nem rejtettek, csak gombkombinációval férhetők hozzá. A presetek magukban foglalják a jellemző effekteket is. Ha valaki ezt az automatikus effektezést ki akarja iktatni, akkor azt megteheti a TAP gomb folyamatos lenyomva hagyásával. Ugyanezzel a módszerrel valamint az erősítő modell gomb használatával egy Compare, azaz összehasonlító üzemmódba léphetünk.

További extra funkciók érhetők el a TAP gomb segítségével. A Tap gomb a Delay effekt ismétlési sebességét közvetlenül szabályozza, ezen kívül a gitárhangolóhoz férhetünk hozzá általa, végül pedig a TAP gomb lenyomva hagyásával és a Drive gomb középre állításával további torzítást tehetünk a hanghoz....ha még nem lenne elég....

FBV lábpedál

A Spider IV -hez sajnos nem adnak külön pedálokat. Mivel az erősítő ára rendkívül kedvező, így a plusz kiadás annyira nem fájdalmas. A Spider IV-hez és a MKII. sorozathoz készítettek egy FBV Shortboard MKII. nevű pedált, mely minden lehető funkciót tud vezérelni. Az igazság azonban az, hogy a lecsökkentett ( 50.000,- Ft-os ára ellenére sem feltétlenül szükséges megvenni a Shortboard MkII.-t, mert az FBV Express MKII.-vel 26.000,- Ft-ból megoldható az erősítő vezérlése. Ha a felhasználó ki akarja maradéktalanul használni az erősítő minden funkcióját, akkor esetleg érdemes megvenni a nagyobbat. A régebbi pedálok természetesen használhatók csupán az USB csatlakozó nincs rajtuk.


Hangfalak

Bár nem teszteltem a hangfalakat és a HD150 fejet mindenképpen meg kell említenem, hogy a Line6 a különféle fejekhez megfelelő hangfalakat tervezett. Így a Spider IV sorozathoz a korábban a Spider II MKII sorozathoz tervezett hangfalakat ajánlja. Természetesen bármilyen más hangfal is csatlakoztatható, a teljesítmény és az impedanciák figyelembevételével. Bár az SV412 A és B hangfalakat a Spider Valve sorozathoz tervezeték, nem jelenti azt, hogy nem fog jól szólni vele. Az SV412 Celestion Vintage 30-as hangszórói igen drágák, ezért is jön ki a kétszeres ár.

Hangzás

Az Spider III óta eltelt egy kis idő, és azóta az erősítőmodellek is részletezőbbek lettek. Ezt hallani, ha végig kapcsolgatjuk a fő hangszíneket. A jó minőségű AD/DA konvertereknek és a részletes, jól megformált hangmodelleknek köszönhetően a tiszta hangoknál érezhető előrelépés hallható a hang spektrum szélességében, a tranziensek részletességében és valami kevés talán a dinamikában is. Az erősítő nagyon eltérő karaktereket tud megmutatni, néha az volt az érzésem, mintha valami egész más erősítő lenne bekapcsolva. Tud lenni harapós, szélsőségesen agresszív és finoman éneklő. A Class A és a Hi Gain hangszínekkel lényegesen sokoldalúbbá vált a Spider IV.

A Spider III-nál sokaknak volt némi hiányérzete, a torzított hangszínek modellek választékával. Most ez kiegészült és mindegyik új modell kiválóan sikerült. A Spider IV nagyobb hangerőn jól kihajtva szól igazán jól, gyorsan reagál és nagyon jól követi a gitáros szándékát.

Ár/érték arány

A Spider IV 75. ára 82.000,- Ft. Korrekt ár/érték arány. A 2x12-es változat 109.500,- Ft-ba, a 150 Wattos változat 123.000,-Ft-ba, a HD150 fej 109.500,- Ft-ba kerül. A hozzá való Celestion Custom hangszórókkal szerelt Spider II MKII. 4x12-es A és B kivitelű hangfalak pedig darabonként 99.000,- Ft-ba kerülnek.

Az ár kiválóságát még az sem feledteti, hogy nem kapunk hozzá vezérlő pedált. Aki venni szeretne hozzá egy FBV Shortboard MKII pedált az 50.000,- Ft-ért kaphatja meg. Mint fentebb említettem, az árzuhanás miatt a MKII. lábvezérlőket érdemes és kell megvenni.

Aki figyelemmel kíséri a Line6 hazai képviseletének árváltozásait, bizonyára észrevette, hogy a Line6 néha több, mint nagyvonalú, mert bizonyos termékeknél közel felére redukálta az árakat. Így történt ez a Shortboard-al is, amikor 89.000,- Ft-ról levitték mostani 50.000,- Ft-os árára. Most érdemesebb megvenni a Shortboard MKII.-t mivel olcsóbb (26.000, Ft), mint a régi (29.000,-Ft) és már USB csatlakozása is van. Így a vezérlés 26.000,- Ft-ból meg van oldva. Akik viszont korábbi Spider modellhez vettek FBV-t, azoknak nem kell feltétlenül eladniuk, mert a Spider Valve fog vele működni.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2009-12-19 18:21:49