Line6 Spider Jam, mint akusztikusgitár erősítő

Pár hónappal ezelőtt teszteltük a Line6 egyik akkor viszonylag új termékét a Spider Jam kombót, ami egy komplex színpadi és gyakorló, sőt felvevő komplexum is egyben. A bemutatás nem tért ki egy nem is publikált, azonban annál fontosabb funkciójára az akusztikus gitárok erősítésére is alkalmas mivoltára. Valójában a termék bevezetése során sem fordítottak ennek a funkciónak nagyobb vagy egyáltalán kellő figyelmet, azonban hamar kiderült róla, hogy a Spider Jam potenciálisan alkalmas akusztikus gitár erősítésre. Sajnos még a kezelési utasítás sem tér ki erre a lehetőségre, így mi is elmentünk mellette. Most azonban szeretnénk pótolni ezt a hiányt azzal, hogy a Line6 Spider Jam erősítőt bemutatjuk, mint akusztikus gitár erősítőt is.

Ezúttal eltekintünk a részletes technikai bemutatástól, hiszen az már a korábbi 2 részes írásban megtörtént megfelelő részletességgel, inkább csupán felidézném a lényeget és az akusztikus erősítést támogató tulajdonságait helyezném fókuszba.

A felépítése szerint egy hagyományos nyitott kombó erősítő egy 12 collos Celestion 75 Wattos 8 Ohm ellenállású hangszóróval. Amiben eltér a többi gitárkombótól az, hogy a kísérő és loop hangminták lejátszásához beépítettek egy 2 collos magas sugárzót is. Ezzel két utas rendszerré vált, ami már egyértelműen kívánja azt, hogy az akusztikus gitár erősítésére is alkalmas legyen.

Ha jól meggondoljuk mi van egy akusztikus gitár erősítőben, és megnézzük azt is, hogy a Spider Jam-ben mi minden van, akkor rájövünk, hogy ha akarjuk ha nem, ez az erősítő potenciálisan alkalmas az akusztikus gitár erősítésére is. A legtöbb akusztikus gitár erősítő alapvetően abban tér el a hagyományos kombóktól, hogy két utasak és a doboz bass-reflex kialakítású, azaz zártak és csupán a bass reflex nyíláson keresztül "lélegzik" a doboz. Kivitelük szerint inkább hasonlítanak a stúdió monitorokhoz. A Spider Jam esetében a reflex nyílás elmaradt, ugyanis akkor a hagyományos elektromos gitár erősítő funkciója került volna hátrányba. Így ez lett a kompromisszum. A másik különbség az akusztikus erősítőknél az előfok hangolása, ami gyakorlatilag a tiszta hangra van optimalizálva és mondhatni csupán EQ beállítás kérdése az egész. EQ pedig van a Spider Jamben, sőt minden más egyéb is ami kellhet. Eképpen csupán konfiguráció kérdése, hogy a Spider Jam egyben egy nagyszerű akusztikus gitár erősítő is lehessen egyben.

Persze szeretném eloszlatni azt a gondolatot, hogy mindez csak véletlenül lett felfedezve a Spider Jamben. Nem, kifejezetten van egy szekciója ennek az akusztikus funkciónak és ezekben még 4 preset is arról tanúskodik, hogy eleve beletervezték az akusztikus gitár erősítőt, mint egy külön szolgáltatást.

Kezelés

A Spider Jam akusztikus gitárerősítő funkciójának hozzáféréséhez az alábbi lépéseket kell megtennünk:

- Megnyomjuk a Settings gombot egyszer. A készüléket átváltjuk Aux/Mix állásba majd a nagyméretű gombbal kiválaszthatjuk az alábbi preseteket:

1. Mic Acoustic Guitar I.
2. Mic Acoustic Guitar II.
3. Acoustic Pickup I.
4. Acoustic Pickup II.

Ez a 4 preset modellezi a két gyakori akusztikus gitár erősítési módot, a mikrofonozást és a piezzós hangszedőt. Mindegyikből 2 fajtát.

Ezen felül természetesen vannak egyéb modellek is például Keys I., Keys II., Bass I., Bass II., Drums I., Drums II., Vocal FX I., Vocal FX II.

Ezen felül férfi vagy női hang modellezése állítható be, mindegyikből kettő változat. Nem semmi!

Miután kiválasztottuk a szükséges presetet, további lépésekkel még mélyebben tudunk editálni. A Settings gomb mégegyszeri megnyomásával a Parameters menübe jutunk, ahol EQ, Delay/Reverb, Compressor, Gate/Boost effekteket illeszthetünk a láncba tetszés és igény szerint.

Hangzás

A tesztet egy Taylor elektroakusztikus gitárral végeztem, egy jobb darabbal, amibe már annyira nem nagyon lehet belekötni. Az akusztikus gitáron lévő szabályzókat neutrális állásba tettem és ezt követően végeztem el a fentebb leírt lépéseket és meghallgattam mindenek előtt a preseteket. Mivel a Taylor eleve piezzós hangszedőjű, így a mikrofon modellezést választottam, gondolván, hogy ha van is valamelyest piezzo tranziens a hangban, abból elegendő egyszer is, nem kell még külön kiemelni egy modellezéssel.

A próba során csupán kevés igazítás kellett a gitáron, ugyanis a preset eredeti formájában használható volt. Kipróbáltam a piezzo változatot is és meglepetésemre nem a piezzo tranzienseket hozta, hanem a piezzo hangszedők jellegzetes spektrális jellemzőit, (proximity hatás) enyhén több mélyet produkálva. Az erősítőn ilyenkor az elektromos gitárhanghoz tartozó kezelőgombok természetesen nem használhatók, hiszen egy másik üzemmódban vagyunk. A magas sugárzóval kapcsolatban voltak félelmeim, de ezt is eloszlatta a próba. A legjobb beállítást akkor kaptam, amikor igyekeztem a magas tartományt féken tartani, hogy semmiképpen ne lehessen többet hallani belőle, mint amit a gitár maga akusztikusan is produkál.

Az eredmény engem is meglepett, hiszen nem számítottam ilyen minőségre egy hagyományos felépítésű gitárkombótól.

Az egyetlen észrevételem az, hogy a hátul nyitott kivitelű hangdobozoknak van egy jellegzetes rezonanciája, amit minden kombónál lehet hallani. Ebben is megvan, azonban ezt a kompromisszumot örömmel el tudjuk fogadni, amikor a többi rész kiválóan funkcionál, tegyük hozzá jó minőségben.

A Spider Jam tehát valójában egy 4-in-1, azaz "négy az egyben" erősítő, ahol van egy nagyszerű gitárkombónk, egy looperes Jam funkció, egy mini PA és ráadásul egy nagyszerű akusztikus gitárerősítő. Kár, hogy a leírás nem tér ki erre részletesen, így most igyekeztem ezt a hiányt ezúton pótolni és jó szívvel ajánlani ezt az erősítőt is akusztikus gitáros kollégáimnak.

Ezúton szeretném megköszönni a Medgyesi Hangszercenternek, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a Spider Jam-et.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2009-12-05 12:54:57