Line6 Spider Valve 112 MK. II 40 Wattos gitárkombó

Az erősítő fanatikusok között dúló csöves vagy nem csöves erősítő vitáját az idő lassan megoldja. Az elmúlt évtized azt mutatja és bizonyítja, hogy a félvezető ugyan közvetlenül szinte eltűnt a gitárerősítő gyártásból, de a digitális technológián belül integrált áramkörökként megmaradt és éli egyre kiteljesedő világát. Az elmúlt évtized a fizikai modellezésről szólt. Ahogy az lenni szokott, a különféle eljárások között szabad átjárás van. Miként 15 éve megjelentek a hibrid (tranzisztor/cső) erősítők, ezt követték a fizikai modellezésű csöves erősítő kombinációk. Van egy érzésem, hogy ez a technológia a legsokoldalúbb és legígéretesebb vonalát képviseli majd a jövő erősítőgyártásának. A tranzisztoros erősítő és a hibrid is teljesen a történelem homályába enyészik és marad a csöves és a digitális/csöves kombináció. Korábban már bemutattuk a Line6 első generációs Spider Valve erősítőjét. Most már a második generáció jelent meg MK.II néven.

A Line6 a MK. II-ben tovább fejlesztette a Spider Valve erősítő családot, ami az új és a legrégebbi technológiát a lehető legjobb módon ötvözi. Előfokában kombinálva a digitális modellezést a 12AX7 előfokcsövekkel, valamint 6L6 végcsövekkel. A továbbfejlesztett hibrid erősítő a MK II. nevet kapta a Spider Valve családjában. Az eredmény ezúttal is meglepő. Mindkét technológiából sikerült a legjobbat egybe ötvözni és ezzel a Line6 újra magasra tette a mércét. A Line6 együttműködésben továbbra is Reinhold Bogner képviseli a csöves kultúrát.

Az új Spider Valve MKII család

Ebben a sorozatban eddig megjelent a 75 Wattos 1x12-es modell:

A következő a családban egy 2x12-es változat, ugyancsak 40 Wattos erősítővel és 2 db hangszóróval.

Létezik egy HD 100 jelű fej is, ez 100 Wattos és 4 db végfok csövet tartalmaz. Az internetes honlapon 6L6 csövek vannak említve, a gépkönyvben 5881-es. A két más nevű cső valójában nagyon hasonló konstrukció.

Miben más és több a MK II-es sorozat?

  • 16 erősítő modell, ( Class A, Hi Gain) az eddigi kifejlesztett legjobb modellek
  • Új intelligens harmonizer és Pitch Glide effekt
  • 18 effekt modell 3 intelligens szabályzóval, beállítható elsődleges és másodlagos effektek
  • 2 Reverb modell külön Mix szabályzóval az előlapon
  • Az új Edit üzemmód mélyebb editálást enged az intelligens effekt és Reverb paraméterekben
  • Szabályozható elő- és végerősítés plusz szabályozható zajzár (Gate + NR)
  • 14 másodperces looper
  • A Manual üzemmód könnyű preset navigációt tesz lehetővé
  • 128 User Preset memória hely
  • MIDI In, Out/Thru aljzatok integrálható MIDI vezérlésű eszközökhöz
  • Frissíthető firmware (MIDI-n vagy FBV MkII series lábvezérlőn keresztül)
  • Új hangfal doboz kialakítás jobb és tisztább akusztikai design
  • Nagyobb LCD kijelző könnyebb és kényelmesebb editálás állandó paraméter visszajelzés
  • Delay és Modulation effektek
  • 2 Direct Out üzemmód felvételhez vagy trafós leosztású kimenet
  • FBV Pedal vezérlés egy opcionális FBV Shortboard MkII vagy FBV Express MkII pedállal
  • Preamp Out/Power Amp In lehetővé teszi a Bogner végerősítő önálló alkalmazását

A modellezés történetéről nem kell sokat beszélni, különösen nem a Line6 vonatkozásában, hiszen a korábbi írásokban és tesztekben minden fontosat meg lehet róla tudni. Reinhold Bognerről pedig annyit érdemes tudni, hogy 1989-ben elhagyta Németországot és Los Angelesben települt le, ahol nagyobb elismerést kapott csöves erősítők építésében, mint szülőhazájában. (Mennyire ismerős történet....!) Nem sokkal kitelepülése után neves gitárosok keresték meg, mint Allan Holdsworth, Steve Stevens, Dan Huff, Mike Landau, Steve Vai, Eddi Van Halen, hogy építsen számukra erősítőt. Mindannyian biztatták, hogy terjessze ki a vállalkozását kissé nagyobb léptékekbe. Így született meg a Bogner márka és számít mára a legjobbak közé. A Line 6 felismerte a lehetőséget és Bognerrel összefogva most már itt van az új erősítő második generációja.

Érdemes már mindjárt az elején egy pillantást vetni az erősítő koncepcióját bemutató jelfolyam ábrára. Jól látható, hogy a bemeneti konverter, a DSP majd a kimeneti konverter után kizárólag analóg csöves kapcsolás található. Az első 12AX7 cső még az előfokhoz tartozik, a master fokozat meghajtó csöve ugyancsak egy 12AX7 majd ezt követi az AB osztályban működő 2 db 5881 (6L6) végcső, a megszokott kimeneti trafóval együtt. 40 Watt teljesítmény jön ki az erősítőből. Aki esetleg nincs otthon az elektroncsövek választékának világában, azoknak megemlíteném, hogy az 5881 egyik altípusa a 6L6-nak, csupán az 5881 az egy ipari változat nagyobb tűréssel, konzisztensebb teljesítmény és elektronikus specifikációkkal. A hangja modernebb és enyhén agresszívebb, mint az alap 6L6-é, viszont teljesítménye valamelyest kisebb. Az 5881 jobban és tartósabban viseli a nagy kiemelkedő impulzusokat.

Felvetődik a kérdés, hogy mennyivel előnyösebb digital/csöves hibrid megoldású erősítő, mint a hagyományos. Ha csak a száraz technikai tényeket nézzük, akkor adott egy előfok, amiben jelen esetben 16 féle erősítő hangja van, 18 féle digitális effekttel, többek között looperrel, intelligens harmonizerrel, gitárhangolóval, lábpedál és MIDI vezérlési lehetőséggel. A lábpedál hangerő- vagy Wah- pedálként funkcionálhat. Több mint 400 hangszínt tárolhat a memóriájában. Ehhez képest a régi, hagyományos erősítőnek egyetlen hangja van, ami lehet tiszta, vagy torzított.

Mindehhez van benne egy igazi professzionális csöves erősítő annak összes előnyével. Bár egy ilyen csöves erősítő már nem a hobbi kategória, hanem nagyon is a professzionális réteg számára készült.

A jól megformált modellekkel futó digitális előfok hangja ma már nagyon kifinomult, nagyon jól megközelíti azt, amiről mintázták, és sok esetben nem, vagy alig lehet megkülönböztetni a hangját az eredetitől. Ha pedig különbözik, saját karaktere nagyon jó minőségű új hangzást ad.

A Spider Valve 112 MKII kombó kivitele egyszerű, de elegáns. A hangfal kivitele klasszikus nyitott kombó. A hangszóróval sem spóroltak, beépítettek egy Celestion G12 Vintage 30-as hangszórót. Ez a hangszóró a modern hangzás egyik nagyon elismert és széles körben alkalmazott darabja. A korábbi Spider Valve-hez képest a hátsó panel kissé más, és a hangfal hátsó fedél is más kialakítású.

A kezelőfelület logikus, kezelése semmi nehézséget nem igényel, nagyon gyorsan megtanulható.

A hátulján bekukkantva tárul fel az említett Vintage 30 hangszóró és a csöves szekció. Az erősítő többi, hűtést nem igénylő része egy zárt árnyékolt fémdobozban van.

A hátlapon megtalálhatjuk a fontos csatlakozókat. Kifejezetten előnyös, hogy találunk felvételhez vagy tovább hangosításhoz alkalmas XLR kimenetet, (hangfal szimulációs) továbbá külön kimenet van az előfokozatnak és a végfokozatnak is van külön bemenete. Ez sokoldalú alkalmazást tesz lehetővé. Külső effektet, kompresszort, bármit be lehet kötni, valamint a Power Amp In használható egy másféle külső előfok számára. Ha valaki több hangútban gondolkozik, ez az erősítő a legjobb partner a variációkban.

A következőkben az általános funkciók és tulajdonságok után ismerjük meg kissé részletesebben a Spider Valve erősítőt.

Erősítő modellek

A Spider Valve családba betettek 4 további hangszínt. 2 A osztályú erősítő és 2 High Gain erősítő modelljével gazdagodott a Spider Valve hangszíntára. Ezt követi a Spider Valve is, így lett összesen 16 féle erősítő modell. Az alábbiakban láthatók a modellek és pár soros ismertetésük:

Clean (sárga LED): Tiszta hangszín, jazzesen meleg, áttetsző, mely a hangszínszabályzókkal mindkét irányban szabályozható. Kevés chorus és delay effekttel tovább növelhető a tiszta hatás érzete.

Clean (kék LED): Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott erősítők hangjából indult ki, mint például az 1973-as Hiwatt Custom 100 Wattos fej. Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag. A hangszínszabályzókkal hamar meg lehet találni az optimális beállítást.

Twang (sárga LED): A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra kifejlesztett erősítői, mint a fekete előlapos Fender '65 Twin Reverb, vagy a Fender '64 Delux Reverb. Egy olyan hangszínt kerestek a tervezők, mely üvegszerűen tiszta és gyorsan induló hanggal bír, kellő harapós tranzienssel a hang elején, és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.

Twang (kék LED): Ez esetben három kiindulópont is volt. Egynek az '53-as Fender Deluxe, a másik az '58-as Fender Bassman, a harmadik pedig a Gibson Explorer erősítői. Ezek a "rockabilly" hangszínek mai módon effektezve teljesen új dimenziót kaphatnak. Kis effektezéssel jazzes bebob hangszínek keverhetők ki.

Class A (sárga LED): Itt a kiindulópont a Vox AC30 Top Boost briliáns, harangszerű tónusa volt, azonban egy modern hangszín áramkörrel kiegészülve, több mély és több magas szabályzást enged, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Class A (kék LED): Ez a rendkívül dinamikus hangszín a legjobb egyedi építésű ( boutique) A osztályú erősítők világát idézi fel. Édeskés tónusát azonban a gain felcsavarása egy torkos overdrive hangszínbe hajlítja.

Blues (sárga LED): Ezesetben is négy kiindulópont képezte a hangszín modell alapját, azonban mindegyikből más tulajdonságát ötvözték egybe. Így a '65-ös Marshall JTM 45 hangjának gömbölydeden kemény ütését, az '58-as Fender Bassman nyitott középtartományú tónusát, a '63-as Fender Vibroverb csiszoltságát és a Supro arányosságát sikerült egy teljesen új hangban egyesíteni. Ez a hangszín a finoman tört szövettől a koszosan érdes hangig bárhol beállítható.

Blues (kék LED): Itt a kiindulópont a Vox AC30, azonban egy modern hangszín áramkörrel, mely mindkét tartományban ki van terjesztve, több mély és több magas irányában, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Crunch (sárga LED): Ez a hangszín a '68-as Marshall 50 Wattos Plexi erősítő tanulmányozásával született. Ezeket az erősítőket a korai heavy metal zenekarok előszeretettel használták. A hangszín fő erénye az eredeti Marshallénál jóval szélesebb sávú hangszínszabályzása mellett az, hogy a középtartományba még nagyobb torzítás esetén is igen széles sávon hatékonyan be tudunk avatkozni.

Crunch (kék LED): Amikor egy '68-as 100 Wattos Marshall Plexi agyig van hajtva, plussz néhány extra dolog: itt előjön az a híres "brown" tónus, azaz amikor a fém már barnára sül a hőségtől, mindez a hangzásban is érezhető. A "brown" sound az a fajta maximális torzítás, amit az előfok, a végfok és a hangszóró együttesen produkálnak. Nehéz leírni, inkább ki kell próbálni és hallani kell!

Metal (sárga LED): Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul, azonban a Spider III-ban ez is kicsit másként szól a figyelmes korrekcióknak köszönhetően. Miközben a Dual Rectifier már lassan vintage erősítőnek számít, ez a hangszín itt most egy teljesen modern érzületet kapott. Feszes mélyei igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hang indulással. Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.

Metal (kék LED): Talán az egyik legérdekesebb hangszín a Spider III-on. Az alap elgondolás egy rendkívül agresszív, magas torzítású hangi szövet megalkotása volt, ahol a közép tartomány potmétere végigsöpri az egész közép sávot. Csavargatva az az érzetünk támad, hogy egy Wah pedál működik. Nem állunk messze az igazságtól, mert nem csupán közép kiemelés és csillapítás történik, hanem a sáv eltolása is. A Gain alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, középállásban krémes torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel. Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.

Insane (sárga LED): Ez a hangszín a legagresszívebb metálhoz készült. Egy ellentmondást nem tűrő hangzású erősítő, a Mesa Dual Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.

Insane (kék LED): A cél az volt, hogy a torzításban eljussunk a végletekig, ahol teljesen feloldódik a hangzás és kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter megmaradjon valamelyest. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható, amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni. Ez a hangszín tényleg a metál vége, de mindenképpen jó és nagyon használható. A Spider Valve esetében külön érdekes, hogy kisebb gain állásokon úgy szól, mintha valami eddig nem ismert torzítást mutatna be.

4 csatorna, 400 preset

A Spider Valve úgy működik, mint egy 4 csatornás erősítő. A hangszín potméterek fölött látható A B C D feliratú LED sor is ezt támasztja alá. A csatornaváltással a memóriában elmentett bármely, tetszés szerinti 4 erősítőmodell hívható elő. Csatornaváltást manuálisan a gombokkal is végezhetjük, de színpadi szituációban valamelyik FBV lábkapcsolóval oldható meg. Bármely erősítő modellt hívjuk be, a csatorna hangereje beállítható és elmenthető. A hangszín modellek megegyeznek a Spider IV erősítő családnál alkalmazottakkal, csupán a LED színe (sárga és kék) különbözteti meg.

A Spider Valve, mint említettük, több mint 400 presetet, azaz gyári hangszínbeállítást tartalmaz. Ezen belül 36 memóriahelyre a felhasználó tölthet be saját beállításokat

Effektek

A Spider Valve előlapján két forgatógombbal, a modulációs és a delay jellegű effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. Delay, Tape Echo, Sweep Echo. Előnyös, hogy a Reverb egy külön potméterrel keverhető hozzá a hanghoz, így könnyedén tudunk multi-effektezést is megvalósítani sok összeállításban és tetszőleges beállításban.

A MK II. effekt modellezése kiegészült egy igen fejlett, intelligens pitch shifter (harmonizer) algoritmussal is. Ezek után nem is igényel magyarázatot, miért választotta ezt a modellt David Torn.

Kezelés

Mit is lehetne mondani, nagyon egyszerű. A digitális előfok nyújtotta lehetőségek kihasználásához találunk egy négy irányban működő Navigator gombot, amellyel a kijelzőn megjeleníteni kívánt információkat választhatjuk ki.

Rejtett és extra funkciók

A gépkönyv tesz említést bizonyos rejtett funkciókról is. Nyilván nem férne elminden funkcióhoz gomb a kezelőpanelen, így a meglévők kombinációjával lehet előhívni azokat a bizonyos "rejtett" funkciókat, amik valójában nem rejtettek, csak gombkombinációval férhetők hozzá. A presetek magukban foglalják a jellemző effekteket is. Ha valaki ezt az automatikus effektezést ki akarja iktatni, akkor azt megteheti a TAP gomb folyamatos lenyomva hagyásával. Ugyanezzel a módszerrel valamint az erősítő modell gomb használatával egy Compare, azaz összehasonlító üzemmódba léphetünk.

További extra funkciók érhetők el a TAP gomb segítségével. A Tap gomb a Delay effekt ismétlési sebességét közvetlenül szabályozza, ezen kívül a gitárhangolóhoz férhetünk hozzá általa, végül pedig a TAP gomb lenyomva hagyásával és a Drive gomb középre állításával további torzítást tehetünk a hanghoz....ha még nem lenne elég....

FBV lábpedál és MIDI vezérlés

A Spider Valve MKII. -höz sajnos nem adnak külön pedálokat. A MKII. Sorozathoz készítettek egy külső áramforrást nem igénylő FBV Shortboard MKII. nevű pedált, melyről könnyebben kezelhető a looper funkció is. Van egy kisebb változata is az FBV Express MKII. Ha a felhasználó ki akarja maradéktalanul használni az erősítő minden funkcióját, akkor ezeket meg kell külön rendelni hozzá. Persze a Spider Valve fog működni a korábbi FBV Express pedállal is. A régebbi pedálok természetesen ugyanúgy használhatók és a fő funkciók működtethetők róluk.


Az erősítőn elhelyeztek MIDI csatlakozókat, mellyel MIDIs eszközökkel is tud kommunikálni a készülék. Az alábbiakban létható a MIDI implementáció táblázata és az összeállítás is:


Hangzás

Az előző generációs Spider Valve hangzása köszön vissza, köszönhetően a jó minőségű AD/DA konvertereknek és a részletes, jól megformált hangmodelleknek. Az erősítő nagyon homogén hangzású, tud lenni harapós, eszelősen agresszív és lágyan éneklő. A tiszta hangja meglepően dinamikus. A Class A és a Hi Gain hangszínekkel lényegesen sokoldalúbbá vált a MK II. Az előző változatban sokaknak lehetett hiányérzete, a torzított hangszínek modell választékával. Most ez megvan és mindegyik új modell telitalálat. A Spider Valve nagyobb hangerőn jól kihajtva remekül szól, gyorsan reagál és nagyon jól követi a gitáros minden szándékát. Mivel közvetlenül össze tudtam hasonlítani őket, így elmondhatom, hogy a csöves változatú Spider dinamikusabban szól tiszta és torzított hangszíneken is, a Spider IV-nél.

Ár/érték arány

A Spider Valve 112 MKII. ára 191.000,- Ft. Kiváló ár/érték arány. A 2x12-es változat 232.000,- Ft-ba, a fej változat 218.000,- Ft-ba, a hozzá való Celestion Vintage 30-as hangszórókkal szerelt 4x12-es SV412T és SV412B hangfalak pedig darabonként 180.000,- Ft-ba kerülnek.

Az ár kiválóságát még az sem feledteti, hogy nem kapunk hozzá vezérlő pedált. Aki venni szeretne hozzá egy FBV Shortboard MKII pedált az 50.000,- Ft-ért kaphatja meg. Mint fentebb említettem, az árzuhanás miatt a MKII. lábvezérlőket érdemes és kell megvenni.

Aki figyelemmel kíséri a Line6 hazai képviselétének árváltozásait, bizonyára észrevette, hogy a Line6 néha több, mint nagyvonalú, mert bizonyos termékeknél közel felére redukálta az árakat. Így történt ez a Shortboard-al is, amikor 89.000,- Ft-ról levitték mostani 50.000,- Ft-os árára. Most érdemesebb megvenni a Shortboard MKII.-t mivel olcsóbb (26.000, Ft), mint a régi (29.000,-Ft) és már USB csatlakozása is van. Így a vezérlés 26.000,- Ft-ból meg van oldva. Akik viszont korábbi Spider modellhez vettek FBV-t, azoknak nem kell feltétlenül eladniuk, mert a Spider Valve fog vele működni.

Nem szabad elfelejteni, hogy csöves, midi vezérelhető, looperes, teljes effektezésű erősítőt ennyi pénzért senki a földön nem árul....érdemes elgondolkodni...!

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2009-12-13 20:49:11