Markacoustic AC 601 akusztikus erősítő

A hang világában már régen megtört az amerikai egyeduralom bizonyos területeken. Sőt kezd kifejlődni egyfajta európai dominancia, ha például az akusztikus vagy a basszus erősítőket tekintjük. Gondoljunk csak a német AER-re, a svájci Schertlerre vagy a svéd EBS-re és nem utolsós sorban az olasz Markbass-re. Ez utóbbi cég igazi meglepetést hozott, hiszen egy olyan országból való, ahonnan végképp nem reméltük volna, hogy a világ egyik vezető basszus és most már akusztikus erősítőgyártójává lép elő.

A céget az olasz Marco De Virgiliis alapította. Kezdetben a kifejezetten basszus erősítőket kezdtek el fejleszteni. Az erősítő tervezés és gyártás területén számos újítást vezettek be. A tervező rendszerüket MoMark néven illetik, és ennek lényege, hogy az erősítőket modulárisan építik fel. Állandóan figyelemmel követik a legújabb elérhető technológiákat, így hamar meglepték a világot hatalmas teljesítményű, kis súlyú és remek hangú erősítőikkel. A basszus gitáros világ azonnal felfigyelt és reagált a jelenlétükre, így mostanra az igényesek egyik kedvelt márkája lett a Markbass. Hamarosan újabb termékcsaládok jelentek meg, így a Markaudio név alatt PA rendszereket kezdtek gyártani, majd a DV Mark sorozatban gitár erősítőket. Közben felmerült az igény mindenféle kiegészítők gyártására is, így ma a Markbass hatalmas temék kínálattal lett az egyik vezető európai erősítőgyártó. Pár éve azonban újabb meglepetést okoztak, mert új divíziót nyitottak és beszálltak az akusztikus erősítők fejlesztésének versenyébe is. Így megjelent a Markacoustic termékcsalád.

Számunkra pedig kellemes meglepetés, hogy a hazai Markbass és Markacoustic képviseletet a Stageshop Hangszerbolt kapta meg, így mostantól itt is kipróbálhatók és megvásárolhatók a Markbass és Markacoustic termékek. Ezúttal a Marcacoustic sorozatból az AC 601 jelű akusztikus kombó erősítőt mutatom be.

Koncepció

Az AC 601 követi az AER által kitaposott ösvényt, miszerint egy akusztikus erősítőnek neutrálisnak kell lenni, dobozhang nélkül, ezért az aktív stúdió monitorok elvén kell, hogy működjék. Ez azt jelenti, hogy a kisméretű doboz bass-reflex nyílásos kivitelű, a belsejét úgy alakították ki, hogy abban állóhullámok ne keletkezhessenek, így nem lesz dobozhangja.

A koncepcióhoz tartozik még egy fontos dolog. Az erősítő nagy teljesítményű végfokkal és hangszóróval dolgozik. Ez ezért fontos, mert a hang torzítatlansága érdekében az erősítő optimális meghajtása 15-20% körül adódik. Ezt azért fontos kiemelni, mert a 120-150 Watt (RMS) nem azért van a dobozba beépítve, hogy egy dobost túlharsogjunk vele, hanem hogy egy akusztikus zenei környezetben a megfelelő 25-30 Wattnyi hangerőn is tiszta maradjon a hangzás. Az akusztikus erősítőn, ami nem feltétlenül jelent csak és kizárólag akusztikus gitárerősítőt,(használható bármilyen akusztikus hangszerhez, vagy énekhanghoz), az egyik legfontosabb tulajdonság a lehető legkisebb harmonikus torzítás elérése megfelelő hangteljesítmény mellett. A felépítés egész koncepciója tehát ennek a szempontnak engedelmeskedik.

Felépítés

A zárt, könnyű rétegelt falemezű doboz minden egységet magában foglal, a hangszórót, az erősítő fokozatokat, a tápegységet, csakúgy, mint egy aktív monitor. Ezt azért hangsúlyozom ki, mert most el kellene kissé vonatkoztatnunk a gitár kombóktól, melyek köztudottan éppen a magas torzítás, a színezett hang irányába fejlődtek és nem szabad semmilyen szinten összehasonlításba kerülni velük.

Az erősítő nagyon kompakt, könnyű. Minden fontos szolgáltatást tartalmaz. Összehasonlítva a piacon található egyéb ismert és márkás két utas akusztikus hangsugárzókkal, itt van lehetőség a magas sugárzó teljesítményét szabályozni. Ez a megoldás a basszus hangfalaknál ismert, és nagyon jól felismerve a lényeget, a Markacoustic ebben a modellbe is beépítette ezt a szabályzási lehetőséget. 16 dB-vel csökkenthető a magas sugárzó hangereje.

Elektronikailag egy két csatornás erősítő külön hangszínszabályzással, ezen kívül beépített digitális effekttel és gerjedés gátló áramkörrel. Végfoka 4 Ohmon 250 Watt, 8 Ohmon pedig 125 Watt folyamatos zenei teljesítményt nyújt. Ezek nyilván mérési eredmények, nagy számok, jól néznek ki, de arról nem ír a gépkönyv, hogy mekkora frekvencián mérték ezt az értéket és ehhez mekkora torzítás tartozik. Ez esetben elegendő, ha ebből a teljesítmény értékből látjuk a tartalékát. Ha például 40 Watt hangteljesítményt akarunk elérni, ami nagy teljesítmény, az még mindig kellően alacsony torzításon fog menni. A doboz hátlapján látható egy ventilátor, mely a végtranzisztorokat és egyébként az egész belső panelt hűti. Hangszórója 6 coll, a magas sugárzó 1 coll átmérőjű.

Részletek

A kezelőszervek az előlapon kaptak helyet. A barna eloxált fémlapon jól elkülönül a két csatorna.

A CH1 csatorna aszimmetrikus jack bemenetű, ide bármilyen hangszedővel felszerelt akusztikus hangszer csatlakoztatható, akár aktív, akár passzív elektronikás. A gain szabályzóval illeszthető a jelszint. Egy LED jelzi, ha a bemeneti jel magasabb, még mielőtt hallható torzítást okozna. A hangszínszabályzók az erősítőkön megszokott Low, Mid, High tartományt kezelik. A hangszínszabályzók közép frekvenciáját az alábbi értékekre hangolták: Low: 40 Hz, (ą 16 dB), Mid: 600 Hz, (ą16 dB), High: 6 kHz, (ą 16 dB). A potméterek alsó sorában helyezték el a beépített digitális effekt Mix szabályzóját és az algoritmusváltó gombot is. Tovább haladva egy Antifeedback áramkör kezelőszerveit pillanthatjuk meg. Ez a szolgáltatás a hang fázisát tolja olyan helyzetbe, hogy ne épülhessen fel a gerjedés folyamata. A fázist 0 és 180 fok között állíthatjuk be, a kioltás frekvenciapontját pedig az Antifeedback jelű potméterrel. Ez a szabályzó 20 és 400Hz között pásztázza a sávot.

A felső sorban a CH2 jelű csatorna szabályzói találhatók. A bemenet egy kombinált XLR, ide bármilyen mikrofon csatlakoztatható. Az XLR rész szimmetrikus, a jack aljzat aszimmetrikus. A gain potméter kihúzásával 48 Voltos fantomtáp feszültséget jutathatunk a kondenzátor mikrofonok számára. A CH2 hangszínszabályzója eltér az előző csatornáétól. Itt van egy mély és egy magas szabályzó. Ezek hangolása eltér a CH1-től. Itt a mély 50 Hz, (ą 16 dB), a magas pedig 5 kHz-re van hangolva ą 16 dB csillapítás, vagy kiemelés mellett. A közép tartomány Mid szabályzója helyett találunk egy VPF szabályzót, ez egy alsó közép tartományt csillapító szűrő, melynek közép frekvenciája 380 Hz, és feljebb csavarva egyre többet vág. Ezzel a szabályzóval, a mikrofonnal erősített fémhúros akusztikus gitárok üregének állóhullámait lehet kiszedni a hangból, így a döngés megszüntethető.

A hátlap spártai egyszerűségű, egy XLR Line kimenet, mellette a Ground Lift kapcsoló, és egy inzert pont aljzata található, valamint a hangszóró csatlakozók és a tápaljzat. A hangszóró csatlakozásokat jack és Speakon szabványú aljzatokkal egyaránt kiépítették.

A beépített digitális effekt 6 algoritmust kínál: Chorus 1, Chorus 2, Room, Rev1 és Rev1, és egy Hall.

A doboz alján látható hüvely lehetővé teszi az állványra való felszerelést is.

Hangzás

Az AC-601 rendkívül jól szól. Minden tekintetben azt mondhatom, hogy a legjobb erősítők között van. Méretét meghazudtoló hangereje és frekvencia átvitele van. A hangzása inkább neutrálisnak mondható, azonban ha a magas sugárzó teljesen fel van csavarva, akkor a hangzás a fényestől az agresszívig is terjedhet, pickuptól függően. A gitár erősítése esetén a -4 és -6 dB között szűnik meg a magas tartomány átható hangja, és innentől valóban neutrális hangja van, nem az erősítőt hallani, hanem azt amit beledugtunk. A magas sugárzó hangerejének csökkentése sokat segíthet a gyengébb minőségű, karcos, kásás hangú piezzo hangszedők hangjának simításában.

Nagy dinamikája van a mikrofoncsatornán, köszönhetően a 48 Voltos fantom tápfeszültségnek.

Az effektjei simán szólnak. A gerjedés gátló nagyon hatékony, jó szolgálatot tehet, azonban azt tudni kell, hogy használata színezi a hangot, mert fésűsszűrő effektust okoz. Ezért tanácsos inkább megfelelő elhelyezéssel kikerülni a gerjedést.

A teszt időpontjában egészen véletlenül volt nálam egy Korg Wave Drum. A legkézenfekvőbb eszköznek a kipróbálásához az AC-601 kínálkozott. Az üstdob nagyon testes hangmintáit hallgatva döbbenetes volt, hogy mennyire mély hangokat tudott visszaadni igen tisztességes dinamikával. Kipróbáltam bariton akusztikus gitárokkal is, és a kontra A-ra hangolt gitár alsó húrja még éppen belefért a tartományába.

Mindössze 8,8 kilós súlyával nagyon "gitáros kézbarát" eszköz.

Egy más alkalommal, próbáltam az AC-101 modellt, és azt mondhatom, hogy talán a legjobb akusztikus erősítő minden tekintetben.

Az AC-601-es a legkisebb a maga 6 collos hangszórójával és 150 Wattos teljesítményével. A következő modell az AC-101-es 10 collos hangszóróval és 200 Watt teljesítményével, majd a legnagyobb az AC-121-es modell a 12 collos hangszórójával és 400 Watt (RMS) teljesítményével.

Az erősítő mindenféle akusztikus hangforrás erősítésére hatékonyan és kiváló minőségben használható, ami piezzo, vagy magnetikus hangszedővel van ellátva, vagy mikrofonnal szükséges erősíteni, és itt beleértve az ének és beszédhangot is.

Összegzés

Azt gondolom, hogy mindazok az akusztikus erősítőt gyártó cégek, akik eddig azt gondolták, hogy messze elhúztak azoktól, akiket a versenytársuknak gondoltak, most kössék fel a gatyát, mert lehet, hogy ők csak a másodikok, esetleg a harmadikok....

Árak tekintetében pedig a Markacoustic a legkorrektebbnek tűnik ebben a pillanatban a minőségi akusztikus erősítők piacán.

  • AC 601: 322.000,-Ft
  • AC101: 350.000,-Ft
  • AC121: 378.000,-Ft

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-09-28 14:30:00