Melyiket mire ajánlom az AER Compact 60 és az AER Compact XL közül

Az elmúlt hónapokban igencsak fellendült az akusztikus gitározást kiszolgáló eszközök tesztelése. Ennek keretében bemutattunk néhány AER erősítőt, többek között a Compact 60-at és a Compact XL-t.

Többen kértek rá, hogy egy külön írás keretében emeljem ki a két erősítő közötti különbségeket, megkönnyítve ezzel a választást.

A sorozatban a Compact 60 megelőzte az XL változatot. A Compact 60-assal szerzett felhasználói tapasztalatok hívták életre a megnagyobbított változatot. A különbségek között említhető a nagyobb doboz méret, a beépített effektek más variációja, a nagyobb kimeneti teljesítmény, földelés kikapcsoló, egy 9 Voltos Fantomtáp kapcsoló és egy RCA szabványú Aux bemenet külön bal és jobb csatornára bontva.

Mindezek következtében az ára is magasabb, mint a sima Compact 60-asé.

Először tekintsük át a látható különbségeket. Az XL változat méretében is nagyobb, innen a neve is, bár sokkal inkább a teljesítménye nőtt meg ugyanis, 200 Wattos végfoka van. Ez a teljesítmény elég szokatlan egy akusztikus színpadi erősítőtől, azonban azt tudni kell, hogy az AER erősítők nagy belső tartalékokkal dolgoznak a torzítás alacsony szinten tartása érdekében.

A Compact 60 és az XL előlapja csupán az Effekt szekcióban mutat némi különbséget. Az XL Változatnál egy forgó kapcsolóval lehet választani az effektek között, míg a 60-asnál egy nyomógombbal. A 4 féle effekt is más beállítású.

A különbségek a szolgáltatásokban is megmutatkoznak. Ha vetünk egy pillantást a hátlapon található panelre, azonnal láthatók további csatlakozó aljzatok az XL-en:

A Compact 60-hoz képest az XL-en találhatunk pár egyéb aljzatot is a hátlapján. Mindenek előtt van rajta egy földelés kikapcsoló, egy 9 Voltos Fantomtáp kapcsoló és egy RCA szabványú Aux bemenet külön bal és jobb csatornára bontva, melynek bemeneti érzékenységét szabályozhatjuk. Ide CD játszót vagy egyéb hangforrást köthetünk, sőt alkalmazható effektloop bemeneteként is.

Az XL hátlapján elhelyeztek még egy Footswitch, azaz egy lábkapcsoló aljzatot is. Ide egy dupla lábkapcsoló csatlakoztatható az effektek ki-bekapcsolására.

Hangzás különbség

Azt hiszem a legtöbb olvasót a hangzásbeli különbség érdekli. Nos, a nagyobb teljesítményű hangszóró, a nagyobb dobozméret alapvetően befolyásolja a hangzást. Az XL 2 utas rendszere kissé más EQ hangolást igényelt, így a hangszínszabályzók kissé más tartományban szabályoznak. Mindenekelőtt az XL-nél egy teltebb, szélesebb hangzást fogunk tapasztalni, elsősorban a 2 utas rendszernek köszönhetően. Az XL szélesebb hangzása a magasak áttetsző fényében nyilvánul meg. Amint nagyobb hangerőre váltunk akkor érezhetően nagyobb dinamikát is hallunk. Ha lehet hasonlítást tenni az XL közelebb van hangzásban az Acousticube III-hoz.

Melyiket mire használjuk?

A döntő különbség akkor hallható, ha lehangolt gitárt használunk és ezt nagy hangerővel kell megszólaltatnunk. Mindkét erősítőn D és C hangolásban az alsó húrok még megfelelő hangerővel szólnak, de az XL a mély húrok rezgését szélesebben közvetíti, így mindenképpen előnyösebb az XL. A modern akusztikus gitár világában egyre többen használnak hosszabb húrtávolságú, mélyebbre hangolt bariton gitárokat. Mivel én magam is használok pár baritont, ki tudtam rendesen próbálni. Az "A" hangolású baritongitár tartománya még éppen "elfér" az XL-en, így mindenféle lehangolt gitárhoz főképpen az XL javasolt.

(Érdekes, hogy a mélyebb átvitelt a reflex nyílású nagyobb űrtartalmú hangfaldobozzal érték el, nem pedig a hangszóró méretével, hiszen az XL 8 collos hangszórója nem sugároz jelentősen mélyebben, mint a Compact 60-asé. )

A Compact 60 jól működik egy kisteremben, például egy nylon húros gitárhoz ideális választás. Amikor egy nagyobb terem besugárzása a cél, akkor az XL a megfelelő. Zenekari használatban is az XL az előnyösebb függetlenül az alkalmazott hangolástól. Amikor egy zenekarban több hangszer mellett kell kihangosítani a gitárt, akkor az XL javasolt. Itt szeretném megjegyezni, hogy többnyire a gitár szemszögéből vizsgálunk mindent, de ezek az erősítők alkalmasak mindenféle akusztikus hangszer hangosítására, amikre felszerelhető piezzo-, elektromagnetikus hangszedő, vagy mikrofonnal erősíthető. Csupán néhány példa: száj- és tangóharmonika, hárfa, citera, fuvola, hegedű, cselló....stb.

A különbségek összefoglalására készítettem egy táblázatot:

  AER Compact 60 AER Compact XL Megjegyzés
Lábkapcsoló aljzat nincs van  
9 V-os fantomtáp kapcsoló nincs van  
Szabályozható Aux bemenet nincs van  
Földelés leválasztó nincs van  
Effektek 1 - warm hall

2 - bright hall

3 - chorus + reverb

4 - flanger

1 short reverb (1.5 s)

2 long reverb (7 s)

3 short delay (240 ms)

4 long delay (330 ms)

 
EQ tartomány

1 csatorna
Bass: +/- 8 dB 100 Hz-nél

Middle: +/- 6 db 800 Hz-nél

Treble: +/- 8 dB 10 kHz-nél

Bass:+/- 8 dB 100 Hz-nél

Middle:+/- 2 db 600 Hz-nél

Treble:+/- 8 dB 10 kHz-nél

Colour:-3 dB 700 Hz-nél és +10 dB 8 kHz-nél

Shelf

 

Shelf

EQ tartomány

2 csatorna
Bass: +/- 8 dB 100 Hz-nél

Treble:+/- 11 dB 10 kHz-nél

Bass:+/- 8 dB 100 Hz-nél

Treble:+/- 11 dB 10 kHz-nél

Shelf
Hangszóró 1 utas rendszer

1 db 200 mm-es szélessávú dupla tölcséres hangszóró
2 utas rendszer

1 db 200 mm-es hangszóró

1db 25 mm-es magassugárzó
 
Teljesítmény 60 Watt 4 Ohmon 200 Watt 8 ohmon 100 Wattnál limitálva (RMS)
Méret 265 x 330 x 235 mm 325 x 330 x 285 mm  
Súly 7,55 kg 10,6 kg  
Ár 255.700,- Ft 389.200,- Ft Javasolt fogyasztói ár
Javasolt alkalmazás Nylon húros és akusztikus gitárok szólóban kis teremben Lehangolt akusztikus gitárok. Bármilyen akusztikus gitár nagyobb teremben és zenekari környezetben Bármilyen akusztikus hangszer mikrofonos erősítésre is alkalmasak

Kapcsolódó linkek:

www.aer-amps.de

Szabó Sándor

2010-02-12 20:56:28