T-Rex effektpedálok

MudHoney II torzító, RoomMate II, és Octavius

Néha felvetődik a kérdés, hogy elméletileg hány féle torzítót lehet még gyártani, hiszen lassan már kimerülnek a kapcsolási módok. Igen, úgy tűnik, de a gyakorlatban kimeríthetetlen ez a terület is. Még jó ideig elleszünk a több ezer féle torzítóval. A T-Rex pedálokról már több alkalommal írtunk. A cég kínálata egyre gyarapodik, az első generációs pedálok nagy sikerét mutatja, hogy kibővített formában immár a második virágkorukat élik. Innen a Mudhoney II, a RoomMate II, és egyáltalán a II-vel végződő elnevezések.

A külön dobozban megvásárolt torzító sohasem megy ki a divatból. Ennek sok oka van. Egy ilyen torzító teljesen önálló életet él a hangzásban, bármivel kombinálható, nem érdemes eladni, mert eleve nem oly költséges, ezért lehet belőle többet is tartani, használható régi és új erősítőkkel is, és ami fontos, hogy kis hangerőn is lehet jó hangzást előállítani velük. És ami még nagyon lényeges, óriási választék van belőlük. Ezúttal 3 T-Rex pedált mutatok be.

Mudhoney II torzító

A név sok esetben utal a hangzásra is. Nem szerencsés lefordítani, mert adott esetben elviszi az ember képzeletét. A legjobb, ha kipróbáljuk.

A Mudhoney II már két csatornás. A két csatorna arra a célra szolgál, hogy két általunk előre beállított torzítási szint között lehessen választani. Ennek gyakorlati előnyeit nem kell ecsetelni, hiszen nem kell például lehajolni és kézzel szabályozni a torzítás szintjét játék közben. Ezért két csatornát építettek ki, amit tetszés szerint beállíthatunk és utána csak egyetlen gombnyomással kapcsolgathatunk a két hangszín között.

A kimenet szintje szabályozható. A potméter közép állásában éppen akkora, mint a bemeneti szint, teljesen felcsavarva 15 dB-s emelést tudunk elérni. Ez nagyon jól tudja túlvezérelni az öreg erősítők bemenetét is. A csatornánként elhelyezett kétállású kapcsolóval a Normal és Boost állások között választhatunk, egy normál és egy erősebb torzítás között. A boost állásban a gain nagyjából onnan folytatódik, ahol a normál állásban a maximuma volt. A Boost funkcióval szóló kiemelést tudunk megvalósítani.

A LED-el kombinált Tone potméter remek ötlet, ez mindkét csatornán a hang elejére ható hangszín szabályzó, ezekkel karcosabb, harapósabb torzítást tudunk beállítani.

Hangzás

Ez a torzító igen különleges. A hangindulása lassú, kifejezetten lusta torzító. Akik nem tudják mit jelent egy torzító gyorsasága, azoknak itt most elmagyarázom. A lustaság ez esetben nem jelent negatív tulajdonságot, sokkal inkább azt, hogy éneklő, krémesen, dúsan telített szólóhangszínekhez a lassúbbak jobbak, a gyors hangindulásúak pedig kíséretre alkalmasabbak, amikor sok a pengetés és mindent hallani kell belőle. Azt tudjuk, hogy az overdrive előállítása minden esetben dinamika kompresszióval is jár, ha akarjuk, ha nem. A torzítók lustaságát, azaz a hangkép kialakulásának lassúbb tempóját a természetes kompresszió lassúbb felfutási ideje okozza. Ez a hangzás nagyon jól szól például a Stratocaster vagy bármilyen gyors tranziensű szimpla pickupos gitárral. A Mudhoney számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, amivel egyetlen erősítő sem büszkélkedhet, ugyanis megtartja az eredeti hangszínt, némi finom szövetű zöngés felharmónikust visz a hangzásba, de mindig lesz egy kellemes gömbölyded aura a hang körül. A torzítás szövete emlékeztet a fuzz típusú torzítókéra, de annál sokkal vastagabb és bársonyosabb hangú, és a torzítás extrém mértékig fokozható. A nagyobb gain állásban kapcsolva igazi vastag, folyékony, éneklő torzítást ad bármilyen gitárral, úgy hogy az eredeti gitártónus továbbra is megmarad. És ez ritkaság. Időnként emlékeztet a Rivera és a Boogie karakterére.

Működik 9 Voltos elemről és tápadapterről.

Octavius Tri-tone Generator

Jó névválasztás. A pedál oktáv effektet állít elő, a többi oktaver pedállal ellentétben ez a gitár jelét 3 részre osztja, egyikkel az alsó oktávot, a másikkal a felső oktávot előállító hanggenerátort hajtja meg, a harmadik jelút pedig marad változatlan, mint direkt hang. Az Octavius pedálban az alsó és felső oktáv jeleit lehet különféleképpen keverni a direkthanghoz.

Ennek megfelelően a pedálon megtaláljuk az alsó és felső oktáv intenzitásának szabályzó potmétereit (Lo Oct és High Oct), egy Boost feliratú potival szabályozhatjuk az oktávok együttes hangerejét, a Master Mix potméterrel pedig az effekt/direkt hang arányát.

Az egyik nyomógomb ( On/OFF) az effekt ki bekapcsolója, a Boost feliratú gombbal pedig egy előre beállított mixet lehet előhívni, ami nem más, mint a Boost potméter aktiváló gombja. Ezzel az Octavius az oktáv pedálok között az egyik legszabályozhatóbb, legsokoldalúbb darabbá emelkedett.

Hangzás

Hangja transzparens, precíz és konzisztens, azaz nem kerülnek bele furcsa mellékzöngék, amik a régi oktavereket jellemezték. A régebbi pedálokhoz képest ez gyorsabb reagálású.

Az Octavius csak a külső tápadapteréről működik, mert az áramfelvétele elég magas.

Room-Mate II csöves zengető pedál

Ennek a neve is tetszik (szobatárs)... Az új változatot a muzsikusok visszajelzése hívta életre. Bár az alapkoncepció az volt, hogy minél kevesebb kezelőszervvel rendelkezzen a zengető, csakúgy, mint a régi időkben. Ez persze nem mindig tartható, mert a digitális technika sok olyan lehetőséget kínál, amit kár lenne kihagyni. Éppen ezért a legfontosabb paraméter a zengés lecsengésének hosszúsága hiányzott az első verzióból. A Room-Mate II-ben már lehetőség van a lecsengés szabályzására mégpedig igen tág határok között, amitől ez az eszköz lényegesen sokoldalúbban használható. A korábbi verzióhoz képest itt két új potméter található. Decay: a zengés hosszát lehet beállítani. Gain: bemeneti érzéknységet szabályozhatjuk.

A pedál egy csövet használ annak a jellegzetes hangzásnak a felidézéséhez, amit a régi csöves erősítők rugós zengetőitől hallhattunk.

Amikor csöves hangzásról beszélünk valójában technikai és hangzó értelemben is mindig torzításról van szó. A torzításra a hallásunk nagyon érzékeny. Néhány % harmónikus torzítás a fülünk számára a vastag, meleg, zsíros, zaftos hangzás érzetét kelti. Számos hangtechnikai eszközbe csupán ezen érzet miatt tesznek csövet. Itt is erről van szó. A Room-Mate Vastagon, melegen zaftosan szól.

Persze ez a szerkezet is digitálisan állítja elő a hang utóéletét, a gitár tiszta hangja itt is megmarad, és a reflekciókban nem hallható zavaró digitális színezet.

A beépített elektroncső tényleg olyan aurába helyezi a mesterségesen előidézett zengést, ami csak a legrégebbi csöves zengetőktől hallható, hiszen azokban a rugókat meghajtó erősítőfokozat csővel működött. A gitárosok némileg másféle zengetést kedvelnek, mint amiket a stúdióban használnak. Ezért nem célszerű őket egymással összehasonlítani, mivel a stúdiózengetők feladata elsősorban a plasztikus térérzet előállítása. A gitáros felhasználásban a hang utóéletének a tonális megformálása a lényeg, ahol a hangzás kifejezetten effekt jellegű és ezt a Room-Mate kiválóan végzi.

A kezelőszervek a legfontosabb paraméterek beállításához éppen elegendőek. Szabályozható a lecsengés hossza (Decay), az effekt/direkthang aránya (Mix), 4 fajta zengéstípust választhatunk.

(Mode), szabályozhatjuk a kimeneti szintet (Level), van lehetőség a magas vágásra is (Hicut) és ami fontos, a bemeneti szintet is ellenőrzésünk alatt tarthatjuk (Gain). Ezzel a szabályzóval lehetséges kissé vastagabb, teltebb hangzást elérni, sőt a hang elejének ütését is megformálni, attól függően mekkora jelet engedünk a csőre.

A beállítható terek: egy kis tér, mint egy szoba (Room), egy koncerttermet idéző algoritmus (Hall), egy a rugós zengetők hangzását imitáló hangzás, (Spring), végül egy modulált reverb (LFO) ami a chorus és a reverb együttes hangzását biztosítja. Ez az effekt különösen érdekes, ha sztereóban kössük be a rendszerbe.

Hangzás

Hangzás minősége felülmúlja az általánosságban erősítőkbe épített zengetőkét.

A Room-Mate II-ben 4 algoritmus működik. Az új változatban a Plate algoritmust lecserélték a Spring, azaz a rúgós zengetők hangzását szimuláló algoritmusra. Most tekintsük át mindegyiket.

A Room, kisebb, közepes méretű szobák zengését imitálja, a Hall közepes és nagyobb koncerttermekét, és az LFO egy modulált reveb effektet produkál, melyben a reflekciókat előállító generátort egy alacsony frekvenciás oszcillátorral (LFO) vezérelt pitch modulátorral kombinálták, így hangzásilag egy Chorus/Reverb effektet kapunk. Ez alacsony lecsengési idő beállításával kiváló effekt kíséretre és szólóra egyaránt. A nagyobb lecsengési időkkel pedig nagyszerű éteri hangzás ad.

A Spring zengető üzemmódban a Decay alsó állása a rövid rugós zengetőket, a magasabb állás pedig a hosszú rugósak hangzását idézi. Régi zenékben a maximumra csavart zengető rugói összeverődtek egymással és egy erősebb pengetésnél egy különleges csattogó effektet eredményezett, ami a korabeli "surf" gitárzenék meghatározó effektje lett. Ez az algoritmus nagyszerűen modellezi azt a jellegzetes hangzást is.

Összességében a digitális és a régi csöves technológia nagyon szerencsés házasságát mutatja a Room-Mate II. Mára úgy tűnik, hogy az emberek belefáradtak a digitális effektek programozásába és használatába is, valami egyszerűre vágynak, amit nem kell "megfejteni", és amit csak be kell dugni és szól. A Room-Mate II. ilyen.

A pedál áramfelvétele nagy, ezért csak 12 Voltos tápegységéről használható. A tartozékként kapott csomagban különféle szabványú hálózati átalakítókat is kapunk.

Árak:

  • Mudhoney II: 63.900,- Ft
  • Octavius: 63.900,- Ft
  • Room-Mate II: 99.000,- Ft

Az árak is mutatják, csak igényeseknek! Mindezt a minőségük is alátámasztja. A Room-Mate II. húzós ára a beépített csőnek köszönhető. Minden, amiben ma elektroncső dolgozik, az nem lehet olcsó....

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-09-13 19:00:00