Vox AC 30 Brian May Custom Limited Edition csöves erősítő

Amikor megláttam akkor arra gondoltam, hogy erről az erősítőről nem is lehet megtölteni egy egész tesztre való írást, mert a bekapcsolóin kívül csak egy potméter van rajta és ennyi az egész. Aztán bedugtam a gitárt felcsavartam és elájultam, és most ott tartok, hogy a hangjáról tudnék legalább egy oldalt írni, de legfőképpen a koncepciójáról.

Brian May egy olyan erősítőről álmodott, amelyen nincs semmi felesleges, a legfontosabb rajta egy jack dugó amibe gitárját bedugva az szól amire vágyott, a tökéletes hangra. Úgy tűnik ez sikerült is neki, bár ha a koncertjeit nézzük videón vagy élőben még mindig a régi öreg vintage modellekből épített nagy fal rendszert használja. Hogy Brian May hogyan építi fel a rendszerét arról majd bővebben fogok írni. Az erősítő tervezésében Brian May maga is részt vett, tulajdonképpen az ő modifikációját vásárolhatjuk meg. A doboza rétegelt birsfából készült. A belső kivitel hagyományos nyáklap nélküli kézi forrasztásokkal. Az AC30 BM-ből összesen 500 db-ot készítettek, és mint különlegességet árulják. Ilyenkor a gyűjtők gyorsan lecsapnak rá és szinte sehol sem lehet hallani és látni, mert nem azok veszik akik valóban használnák valamire. Itt nálunk persze még furmányabb a helyzet, mert itt még gyűjtők sincsenek és elképzelhető, hogy ez a nagyon különleges nagyszerű erősítő sehol sem gazdagítja a fülünket...

Az erősítő csaknem mindenben azt tartalmazza, amit a hagyományos AC 30-as azaz 2 db ECC83 előfok cső, 1 db GZ34 egyenirányító cső, és 4 db EL84 végfok cső A osztályú kapcsolásban. Azért, mert a kezelőpaneljén nincsenek kezelőszervek, ettől még minden áramköri elem, beleértve a hangszínszabályzókat ott vannak, csak egyetlen optimális pontra állítva dolgoznak.

Valójában ehhez a koncepcióhoz valószínűleg sokan tudnak csatlakozni és azonosulni vele, mert a gitárosok fele gyakorlatilag abban veszik el, hogy nem tudja mit akar, egyik beállítás sem megfelelő neki, vagy mindegyik. Itt nincs választás, vagy tetszik vagy nem. Ez egy nagyon egyszerű, egyenes választás. Persze aki azt gondolja, hogy semmit sem lehet ezen az erősítőn állítani az téved, mert ugyan nem a megszokott módon, de a hátlapon kiépített Send/Return effektloop megteremti az esetlegesen szükséges beavatkozási lehetőséget. Mivel az effekt loop az előfok és a végfok között van, így például bármilyen EQ beilleszthető. Nem véletlenül említek EQ-t, mivel az előfok fix hangszínbeállítása nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő, így van lehetőség sokkal jobb és precizebb EQ bekötésére, mint amit az erősítő önmagában tartalmaz.

Az erősítőn egyedül a hátsó panelen látható némi érdekesség, azonban ez a legfontosabb, mivel innen keresztül lehetséges beavatkozni a hangzásba. A gitár jack aljzatát is itt helyezték el. A végfok csökkentett üzemmódú működését egy 15 W/ 30 W átkapcsolóval oldották meg, mégpedig úgy, hogy a működő csövek számát állítja be, nincs benne semmilyen felesleges bonyolult kapcsolástechnikai áramkör.

Némi beavatkozás lehetséges a gain fokozat beállításában. Ezt a képen is látható Gain Boost kapcsolóval állíthatjuk be. Mondhatnám azt durva megközelítéssel, hogy úgy viselkedik, mint egy csatornaváltó, de nem az. Az erősítőhöz adnak tartozékként egy nyomógombos lábkapcsolót, mely a közép tartomány torzítási szintjébe és szövetébe enged beavatkozást.

Ezt bekapcsolva egy sűrű, majdnem a hegedűk hangjához hasonló szövetű rendkívül homogén torzítást ad. Ez a kapcsoló inkább úgy működteti az erősítőt, mintha egy kísérő és a szóló hangszín között kapcsolnánk át.

Az erősítő ugyanazokat a Celestion Blue AlNiCo mágnesű hangszórókat alkalmazza, mint a CC2X változat.

Ezek után már csak a hangjáról lehet beszélni. Bedugtam egy gitárt és eldobtam magam. Azonnal előjött valami Brian May-ből, de nem ettől akadtam ki, hanem attól, hogy úgy volt jó az egész, ahogy volt. Nem éreztem azt, hogy abba bele kellene nyúlnom. Bizonyára akadnak olyanok, akik saját fantázia híján csak imitálni akarnak valamilyen hangot. Sebaj, nekik itt van ez a modell, amely ha nem is adja minden aspektusában tökéletesen azt a hangot, minden esetre még az én füleimnek ez adta vissza leginkább azt a tónust, amit lehet Brian May-től hallani. Azt azonban nem árt tudni, hogy Brian May hangzása nagyon, de nagyon komplikált és organikus. Erről egy másik írásban hamarosan egész részletesen kitérek.

A tónusa a hangerő emelésével együtt egyre gazdagodott, telítődött, majd közép hangerőtől kezdve már könnyezve sírt a gitár, iszonyú érzékenyen reagálva mindenre, amit a kezünk, ujjunk előidézhet a húrokon. A Boost fokozat pedig olyan volt, mint sugárhajtású repülőn az utánégető. Nagyon megdobta a hangot éppen abban a tartományban, ahol jól kiszól a zenekarból. Nagyon élvezetes, izgalmas hangot produkált az SAC30 BM. Azt gondolom, hogy ez az ideális szóló hangszín. Mivel homogén, nem takar be semmit, könnyű beilleszteni a zenekari hangképbe.

Mindazoknak, akik viszont keresnek valami nagyon jót és különleges kiindulópontot valami egészen máshoz, ahhoz ez az eszköz tökéletes alapot szolgáltat. Úgy értem, hogy a torzított hang itt ki is lenne pipálva, ehhez már csupán egy megfelelő tisztaságú és hangerejű tiszta csatornájú erősítőt kell találni. Azért is, mert ennek az erősítőnek ugyan létezik nagyon szép tiszta hangja, de az annyira halk, hogy a megfelelő átkapcsolás hiányában használhatatlan. Ne felejtsük el, ez nem univerzális, hanem kifejezetten egyfajta torzított hangszínre optimalizált speciális erősítő. Nincs hozzá hasonló sem.

Mivel egyedi, nagyon speciális cuccról van szó, ezt az erősítőt nem a megszokott szempontok és elvárások szerint teszteltem. Egyáltalán nem rovom fel neki, hogy nem univerzális és nem szabályozható. Aki univerzális erősítőre vágyik, annak ez az erősítő nem lesz megfelelő. Aki viszont több hang utat akar kiépíteni legalább két erősítővel, sőt ráadásul még szimpatizál is Brian May hangzásvilágával, annak nagyon tudom ajánlani.

Azt hiszem sokak számára érthetetlen lesz, hogy miként lehet olyan erősítőt csinálni, ami csak igazából a torzított hangzást támogatja el kell mondanom, hogy a kilencvenes évek elején a Marshall is kidobott egy JCM 900 SLX jelű erősítőt, aminek nem volt tiszta csatornája és a metálosok kezdték igazán használni. Az AC30 BM nem metál erősítő, sem a hangereje, sem pedig kulturált tónusa nem sorolja oda. Elhatároztam, hogy írok Brian May hangrendszeréről egy külön írást, mely felgyújthatja a több erősítőn játszók fantáziáját, miként lehet ezt a nagyon puritán erősítőt nagyon kreatívan használni.

A Vox AC30 BM ára kereken 600.000,-Ft bruttó.

Kellemes tulajdonságai:

  • kiváló homogén torzított hangzás
  • Effekt loop

Nem kellemes tulajdonságai:

  • igen drága

Akit a Vox közelebbről érdekel, látogasson el a www.voxamps.hu oldalra!

Szabó Sándor

2006-09-09 14:55:11