Vox AGA70 akusztikus erősítő

Valamikor a nyolcvanas években, egy új szó tűnt fel, az unplugged. Ez szó szerint azt jelenti, hogy valami nincs bedugva. Ez a zene és a gitár világában azt jelenti, hogy a gitár nem elektromos, hanem akusztikus, amit egyébként nem kellene sehova sem bedugni. Akik a színpadon úgynevezett unplugged zenét játszanak, azok mind akusztikus gitárral a kezükben adnak elő valamit. Már-már úgy tűnt, hogy új korszak kezdődik és minden elektromos gitáros hanyatt homlok otthagyja az erősítőit és elkezd trendi módon akusztikus gitárokon játszani. Mint később kiderült, ez csak egy külső MTV által kiagyalt irány volt. Egyáltalán nem a zene és az ember természetéből feltörő, hanem egy profit hajhász mesterséges kezdeményezés volt, így az gyorsan kis fulladt, ma már nem is veszik az emberek a szájukra az unplugged szót. Az unplugged-ot szerették volna stílussá tenyészteni, de nem sikerült. Ami látható volt a képernyőn, az hogy az elektromos gitáron egyébként remekül játszó emberek kezébe trendi módon beleerőltették az akusztikus gitárt, és bizony a csak sikálni tudó nagy sztárok szánalmas produkciójával etették a nézőket. Így például az Extreme együttest a világ ugyan megismerte a More Than Words című dalukkal, de az emberek 90 %-a nem tudta, hogy az Extreme egy kőkemény rock banda, kőkemény zenével. Így az MTV egyben meg is ásta a sírját az Extreme-nek. Hosszan lehetne sorolni az unplugged stílusba hajszolt produkciókat.

A gitárosok fel is tették a kérdést: Mitől unplugged, amikor a dobos miatt eleve erősíteni kell, amikor a nagy termekben előadott produkciókat eleve erősíteni kell? Az unplugged minden esetre megváltoztatta a gitárvilág tájképét. Felhívta a figyelmet az akusztikus gitárra, ennek hatására sosem látott méretű eladási hullám indult meg az akusztikus gitárok piacán. Ehhez hamar meg is jelentek az erősítők és egyéb kiegészítő eszközök is. Ma már önálló iparág vette kézbe az akusztikus gitár erősítését.

Az akusztikus erősítés problematikája

Van egy alapvető probléma az akusztikus erősítéssel, az hogy az erősített hang eleve csak egy valamilyen kényszerűen módosult változata lehet az eredetinek. A mikrofon, a hangszedők valójában mind átalakítók, és ezek együtt az erősítő és a hangszóró hangi sajátosságaival, mind megváltoztatják az eredeti hangzást. Ezért két koncepcionális irányt lehet kitűzni az erősítésben:

1: minél inkább megközelíteni az eredeti akusztikus hangzást,

2: kitalálni egy új hangzást, ami igyekszik az emberek hallási ízlésének megfelelni

Az első változatban ott a reménytelenség, hiszen a létrejött hang csak egyfajta klónja lehet az eredetinek. A másik pedig egy nyitott terület, ahol a kreativitás sok új dolgot felhozhat. Mindkettőre van példa, sőt egyik másik erősítő eleve a kettős koncepciót választja.

A Vox válaszol...

Már régóta várható volt, hogy a VOX is válaszol az akusztikus erősítés piacán folyó fejlesztésekre. Nem is lehet ez másként, hiszen alig van még egy olyan márka, ami mögött hatalmas tudásbázis áll, mint a Vox. Jó ideje a KORG tartja életben a Vox tradíciót és soha nem volt még annyi új fejlesztés, mint éppen a Korg/Vox házasság idejében. A Korg a szintézis technikában hatalmas tudást halmozott fel, amit ez erősítés technikában is remekül tud hasznosítani. Van még egy fontos tudnivaló: a Vox az új akusztikus erősítő sorozatához a végfokot a hi-fi technikából híres dán Bang and Olufsen cégtől rendelte. Mondhatni azt is, hogy nem akarta feltalálni újra azt, amit már régebb óta tökéletesen feltaláltak. És most íme itt az AGA70 típus névre hallgató akusztikus erősítő, most ezt mutatom be.

Koncepció

A Vox is a zárt dobozú, bassz- reflexnyílásos megoldást választotta, miként a stúdió monitorok esetében is ezt alkalmazzák, hogy minél kevésbé domináljon a hangban a doboz hangzása. Ezen érdemes elgondolkodni, hiszen maga az akusztikus gitár éppen a "dobozsága" miatt kap egy többlethangzást. A doboz akusztikai viselkedése folytán, úgynevezett "formáns" rezonanciák keverednek a húrrezgés alap modusával és felharmónikusaival. Valójában ettől lesz akusztikus jellege. Ha ehhez a dobozszerű hangzáshoz további doboz hang jönne, az már igencsak zavaróan hatna a fülünknek. Ez történik, amikor valaki tudatlanul egy elektromos gitár erősítőbe csatlakoztatja az akusztikus gitárját....

Az AGA70 belseje jól ki van töltve és így a belső állóhullámok kialakulásának kicsi az esélye. A koncepció része, hogy egyik csatornán igyekeznek a természetes akusztikus hangzáshoz közelíteni, míg a csöves csatornán egy alternatív akusztikus hangzást megvalósítani, így a felhasználó ízlésének megfelelően választhat. A Vox AGA70 nem kizárólag gitár hangosítására készült, a mikrofon bemenet jóvoltából használható énekhang, a vonalbementről pedig billentyűs hangszerek hangosítására is.

Kivitel, felépítés

A hangszóró dobozába került az erősítő is, így úgy tekinthető, mintegy hordozható stúdió monitor, amit mellesleg az akusztikus gitárhoz optimalizáltak. Nevezhetném kombónak is, de nem szeretem ezt a szót, mert akkor összezavarja az embereket és azt gondolják, hogy amit gitár kombónak neveznek, abba bármit be lehet dugni...(Persze be lehet, de nem érdemes...)

A kivitelében látszik a Vox hagyomány, a felül elhelyezett kezelő panel, a potméter gombok stílusa és természetesen az elmaradhatatlan, diszkrét "Vox mintázatú" fekete hangszóró vászon. A bassz-reflex nyílás az erősítő előlapján van, ezt a vászon eltakarja, de a doboz két oldalán látható szellőző nyílás is vállal ebből némi szerepet. A doboznak ad egy új karakterisztikus jelleget a lekerekítés, amit korábban a Trace-Elliot erősítőknél lehetett látni.

Részletek

Az erősítő egy 6,5 collos széles sávú hangszórót kapott. Ez bizonyos tekintetben egy olcsóbb és biztonságosabb megoldás, hiszen, nem kell drága magas sugárzóról gondoskodni, nem kell megoldani a keresztváltás problémáját.

Az AGA70 két csatornás. Egyik csatorna félvezetős (Normal Guitar), a másik csöves megoldású (Tube Guitar). A csöves csatornában egy ECC82 (12AU7) kettős trióda dolgozik. Az ECC82 csövet a legtisztább hangú mikrofon előerősítőkben lehet megtalálni. Nem véletlen a választás. Az alábbi blokk diagramon jól látható az erősítő architektúrája:

Az előlap klasszikus elrendezésű, balról jobbra találhatók a bemenetek, Gain, hangszínszabályzók, effekt, reverb, anti-feedback, master hangerő. A két csatorna szabályzóit egy más felett két sorban rendezték el. Nagyon egyszerű, és áttekinthető.

Mindkét csatornára csatlakoztatható gitár vagy mikrofon, természetesen a két csatorna működik egyszerre, tehát lehet énekhangot és gitárt is erősíteni egy időben. A csatornákon a bemenet szintje választható, és a mikrofonhoz 15 Voltos fantom táp is van, ez ki-bekapcsolható.

A hangszínszabályzók mély, közép és magas tartományban szabályoznak. Található egy Color feliratú potméter is, ezzel egészen megváltoztatható a hangzás karaktere. Ez is egy olyan szabályzó, ami egyetlen potméterben végződik, de szabályzása összetett, több tartományba is beavatkozik.

A Vox AGA70-esben gondoskodtak egy csatornánként függetlenül állítható digitális zengetőről és egy chorus effektről. Ez utóbbi nyomógombbal aktiválható.

Mint minden akusztikus erősítőn, itt is elmaradhatatlan kellék a gerjedés gátló áramkör. Ezt a master szekcióban helyezték el és mindkét csatornára érvényes a hatása.

A hátlapon találhatók a vonal bemenetek, Line In (L/R). Ide csatlakoztathatók a sztereó billentyűs hangszerek. A sztereó jelet az erősítő monóvá összegzi, mielőtt a végfokra jut. Egy 3,5 mm-es sztereo jack bemeneten át csatlakoztatható MP3 lejátszó, vagy hasonló csatlakozású jelforrás. Ez esetben is a jelet monóvá alakítja az erősítő.

Található egy DI szimmetrikus kimenet hangfelvétel vagy tovább erősítés céljára. Az erősítő hátlapján elhelyeztek egy lábkapcsoló aljzatot is, mely az effekt ki-bekapcsolására és a teljes elnémításra szolgál. Van egy kimenet a hangoló számára.

Az erősítő 70 Watt teljesítményt produkál 8 Ohmos hangszórójával. Súlya 10,1 kg, ami még éppen kényelmes, akinek még bírja a dereka... A Vox AGA70 igen sokoldalúan használható. A közvetlen hangszererősítésen túl kis PA rendszerként vagy színpadi monitorként is kiválóan alkalmazható.

Hangzás

Kellemes élmény volt ezt a kis erősítőt hallani, az árához képest nagyon korrekt eszköz. A Normal Guitar és a Tube Guitar csatornát összehasonlítva a Normal áttetszőbb, tisztább hangzást produkál, talán ezzel lehet leghűbben visszaadni az eredeti hangszer hangját. A Tube Guitar csatorna kissé színesebb, ugyanakkor vastagabb, melegebb hangzást ad. Mindkettő nagyon hízelgő a fülünknek, innentől mindenki eldöntheti, melyiket szereti jobban hallgatni. Hangereje egy nagyobb helyen méretét meghazudtoló, hatalmasat tud szólni! A Bang and Olufsen végfok nagyon tisztán szól, hatalmas dinamikával, zajmentesen. A legjobb választás volt a Vox részéről.

Az effektek átlagosak, azonban az akusztikus zenében egyébként is csak kis mennyiségben használnak effektet, így a minősége megfelel az árkategóriának.

Ára 111.000,- Ft, megfizethető ár, és nagyon korrekt minőséget és szolgáltatást kapunk ezért a pénzért.

Létezik egy nagyobb, 150 Wattos változata is. Ez is 6,5 collos hangszóróval működik, azonban külön magas sugárzóval. Ára magasabb, 165.000,- Ft.

A tesztekhez az erősítőket a Hangáruház (1107, Bp. Fogadó u. 3.) bocsátotta rendelkezésünkre, amelyekért ezúton mondunk köszönetet. Javaslom, hogy tegyetek arrafelé egy kitérőt, mert ott náluk ki is lehet próbálni és még sok érdekes dolgot láthattok.

Csatalakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-11-12 16:22:16