ZT Launchbox Acoustic

Nem is kellett nagyon sokat várom, mindössze egy hetet és megkaptuk a ZT Launchbox Acoustic erősítőt is egy tesztre. Az előző ZT Club erősítőről szóló írásban ismertettem a cég történetét és az erősítők tervezési koncepcióját, így most ettől eltekintenék.

Az akusztikus erősítés azt gondolom a fénykorát éli most, sosem volt ennyi akusztikus erősítő, mint mostanság. Megfigyelhető, hogy a régi, nyitott kivitelű kombók teljesen eltűntek az akusztikus erősítők birodalmából, hiszen felismerték, hogy a hangfal által előidézett járulékos dobozhangra nincs szükség, sőt kifejezetten rontja az akusztikus hangszerek hangképét. Ezért a hátul zárt, reflexnyílásos rendszerek terjedtek el. A most bemutatott ZT Launchbox Acoustic is a zárt rendszerek közé tartozik, azon belül is megkülönböztetett helyet foglal el.

A névválasztás ( lefordítva: ebédhordó doboz) a kis méretére és kompaktságára utal. A muzsikusok szeretik a kicsiny kompakt dolgokat, azonban a kis méret mindig egy kompromisszum eredménye. Ez esetben az átvihető frekvenciasáv alsó tartományában kellett kompromisszumot kötni.

A ZT ugyan a zárt rendszer, reflexnyílás nélküli kivitelű, ahol a hangszóró mögötti tér hermetikusan zárt, a hangszóró pedig nagyobb amplitúdóval igyekszik lesugározni a mély hangokat. Ezzel a fajta elvvel már kb. 20 évvel ezelőtt találkozni lehetett a Tannoy CPA5 hangsugárzóiban, melyet eredetileg ugyan áruházak hangbesugárzására terveztek, de én magam például egy kis PA rendszer hangsugárzóiként használtam akusztikus gitár erősítéséhez, jó eredménnyel. Mindaddig, amíg nem kellett 100 Hz-nél mélyebb hangokat lesugározni, addig kiválóan működött.

A ZT egy koaxiális hangszórót alkalmaz, amiben nincs külön magas sugárzó, így meg spóroltak egy plusz hangszórót, aminek vannak egyéb járulékos előnyei, például nem kell crossover, nincs fázistorzulás, és nem ég le egy óvatlan jack dugó kihúzástól vagy bedugástól. A koaxiális hangszóróban a hangszóró közepében helyezik el a magas sugárzó drivert, ami magnetikusan csatolódik a rendszerbe, ezért nem lehet leégetni.

A koaxiális hangszórót egyre kiterjedtebben használják ott, ahol kompakt rendszerre van szükség viszonylag nagy teljesítmény lesugárzása mellett. A kis méretű doboz nem generál káros doboz rezonanciákat, így viszonylag színezetlen hangzás érhető el. Az átvihető frekvenciasáv azonban nem oly széles, mint egy két utas rendszernél. A koaxiális hangszórók max. 18 kHz-ig visznek át. A ZT-ben használt 6,5 collos hangszóró is kb. 18 kHz-ig visz át, az alsó frekvencia átvitel pedig 100 Hz körül már erős csökkenést mutat. Ez az ára a kompaktságnak. Az akusztikus erősítőket nemcsak a hangfal kivitele, hanem az előerősítő fokozataik is megkülönböztetik a hagyományos gitár erősítőktől. Általában 2-3 csatornásak, ahol a mikrofon, a piezzo és a magnetikus hangszedő mind külön szekciót képvisel, külön gain és hangszínszabályzó fokozattal. Erre a külön csatornás elosztásra azért is van szükség, mert a különféle hangszedők más kimeneti jelet adnak le, egészen másként viselkednek és így a hozzátartozó szabályzók működési tartománya is nagyon eltérő.

A ZT esetében két csatornát építettek ki, az egyiket a mikrofon a másikat a piezzo/ magnetikus hangszedő részére. Mindkét csatorna éppen csak a minimális szabályzást teszi lehetővé, ami ha jól van kitalálva bőven elegendő lehet.

Itt a bemeneti érzékenység szabályzója mellett mindkét csatornához ugyanazok a szabályzók tartoznak, Gain, Bass, Treble, Reverb. Egy három állású Feedback Cut kapcsolóval a gerjedési frekvenciát kiszűrhetjük és így tovább lehet menni a nagyobb hangerő felé. Mivel az akusztikus erősítők eredendően a tiszta hangra vannak optimalizálva, így minden módon kerülik a torzítás lehetőségét. Ezért a ZT-t egy limiter áramkörrel is ellátták, ami nemcsak a jelcsúcsok torzításától véd, hanem a végerősítőt is védi.

A két csatornán egymástól független hangszínszabályzásra és reverb szintszabályzásra van lehetőség. A pickup bemenete a hangfal tetején levő kezelő panelen, a mikrofon XLR aljzata pedig a hátlapon található. A fantomtáp ki bekapcsolható. A mikrofon csatornára lehet hagyományos bekötésű 6,3 mm-es jack aljzatú kábellel dinamikus mikrofont is csatlakoztatni.

A külső effekt loop jack aljzatokon keresztül működik. Fejhallgató kimenete szabályozható. Ugyancsak a hátlapon található egy 3,5 mm jack aljzat a külső AUX hangforrások ( CD, MP3, stb ) lejátszók részére. Külső hangfal csatlakoztatható minimum 8 Ohm impedanciával, melyt egy kapcsolóval lehet leválasztani a beépített hangszórótól.

Az alábbiakban összefoglalnám a ZT Lunchbox főbb jellemzőit:

Általános jellemzők:

  • Effekt Loop
  • Plate hangzású digitális Reverb
  • Szabályozható fejhallgató és DI kimenet
  • Speciális a ZT-hez tervezett és készített ultra nagy teljesítményű 6,5 collos hangszóró
  • Külső hangfal kimenet (minimum 8 ohm), átkapcsolható külső és belső hangszóróra
  • Aux bemenet mini sztereo jack aljzaton
  • Hálózati feszültség választó 115V/230V

Erősítő jellemzői:

  • 200W A/B osztályú végfokozat
  • Ultra alacsony késésű áramkörök a gyors reagáláshoz
  • Szimmetrikus mikrofon bemenet
  • Limiter és gerjedés gátló áramkörök
  • Szabadalmazott dinamikus hangszín szabályzás
  • A/B osztályú analóg végfok szabályozatlan lineáris tápegységgel
  • Akusztikailag zárt hangfal konstrukció

Méretek: 192 mm x 249 mm x 196 mm

Súly: 5,4 kg

Hangzás

Felvetődik a kérdés, hogy vajon a ZT Lunchbox Acoustic a maga 200 Wattjával mit csinál? Nyilván a teljesítmény nem úgy hasznosul, mint egy hagyományos gitárerősítőben. Viszont a precíz tranziens leképezéshez kell az energia. Ez esetben is erről van szó. Hiba lenne lebecsülni ezt a kis dobozt, mert a nagy ládákat megszégyenítő intenzitással sugározza le a hangot. A hangminősége teljes egészében megfelel az átlagnak, színezetlen hangja és dinamikája meglep mindenkit. Fontos itt is megemlítenem, hogy használatkor fel kell tenni egy zsámolyra vagy egy székre, hogy a földhatás miatt ne színeződjön el a tónusa. A hang a doboztól 2-3 méteres távolságra kerekedik ki igazán, és akkor érzi az ember, hogy ez a kis doboz mennyire jó hatásfokkal dolgozik és a mélyek is akkor jönnek meg. Az egyetlen kifogásolni való talán az lehet, hogy 100 Hz alatt már nem sok mindent hallani belőle. Ehhez érdemes egy kiegészítő hangfalat alkalmazni és akkor gyakorlatilag megoldódik a probléma.

A beépített zengető tisztán szól, bár ebből és a ZT Club-ból is kissé hiányoltam a lecsengés hosszúságának állítási lehetőségét.

Hangerejére jellemző, hogy 1 méterről 15 dB hangerőszintet képes produkálni.

Esztétika

A ZT erősítők kitalálói vajon gondolkodtak e azon, hogy a piacot milyen szempontok vezérlik? Például olyan hagyományos beidegződések, hogy egy erősítő legyen műbőr bevonatú, mert ha nem műbőrös, akkor nem veszik komolyan. És bizony sajnos az emberek így működnek. Ez a hangdoboz, nem hasonlít külsejében a nagy megszokott és elismert műbőrös kivitelűekhez, és így bizony a világos, finom színű és felületű lányos külsejével meg kell külön küzdenie a vásárlók kegyeiért. Én azt mondanám, hogy próbáljatok meg elvonatkoztatni a megszokásoktól és lássátok ebben a kis dobozban az újat, a frisset, a formabontót.

Valamikor az Orange is furcsa volt, miként a tiszta fa burkolatú Mesa is, de mára megbékéltek vele az emberek.

Ár/érték arány

Nos, ismét kiváló minősítést adnék. Ez a kaliforniai erősítő kategóriájában bármivel felveszi a versenyt teljesítményével, hangminőségével, egyszerű kezelhetőségével, mindössze 5,4 kilónyi súlyával és 118.000,- Ft-os fogyasztói árával jelen pillanatban szintén állja a versenyt.

Az erősítő hazai képviseletét a Vintage '52 Hangszerviz látja el, itt is kapható, és nekik szeretnénk megköszönni, hogy megkaphattuk a ZT-t a teszthez. Úgy tudjuk, hogy hamarosan kijön a ZT Bass változat is. Izgatottan várjuk a basszust is egy tesztre.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2011-11-08 12:00:00