Line 6 POD XT PRO

Minden gyártó, amikor megjelenik a piacon egy új termékcsaláddal, az igényeknek és persze a pénztárcáknak megfelelően, különböző kivitelezésű, szolgáltatású típusokkal próbálja meghódítani a jövendőbeli felhasználója szívét és fülét. Így van ez a Line 6 cégnél is. A POD család, azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy a világon a digitális erősítő modellezés terén a legnagyobb dinasztia. A gyártó két nagy csoportra osztja a típusokat. Az egyik csoport elsősorban az élő, koncert felhasználásra nyújt több szolgáltatást, "padló effekt" formájában, lábkapcsolókkal felszerelve segíti a legfontosabb paraméterek elérését (POD XT Live, Floor POD, Floor POD Plus, POD X3 Live). A másik csoport inkább a stúdió körülményekhez igazodik, ezek a típusok több csatlakozási lehetőséget, részletesebb beavatkozást kínálnak a hangszínek beállításánál, többnyire asztalon elhelyezhetőek, kényelmessé téve ezzel a stúdió munkát. Természetesen ezekhez a típusokhoz is csatlakoztathatunk lábkapcsolót, vezérlőt, így ezzel az opcióval már bátran használhatjuk koncerten is eszközünket.

Jelenleg a család legkisebb tagja a Pocket POD - mellyel a jövőben részletesebben is megismerkedünk - a legnagyobb, legtöbb szolgáltatást nyújtó pedig a POD XT PRO. Ezt a felszerelést 2U magas, rack-be építhető formában kínálja a gyártó. Előlapját úgy tervezték, hogy azonnali hozzáférésünk legyen a legfontosabb paraméterekhez, de a máshol "mélyen elrejtett" állítási lehetőségeket is akár egy gombnyomással elérjük. A szoftver menürendszerében szinte képtelenség eltévedni, mivel nem kurzorral navigálunk, hanem egy tekerő segítségével lapozunk az oldalak között, egy másikkal pedig állítjuk a kiválasztott paraméter értékét. Tehát a programozás villámgyors!

Az alapmodell kínálata:

  • 42 legendás és klasszikus erősítőmodell
  • 24 láda modell
  • 4 mikrofon modell
  • 60 pedál és stúdió effekt

Ez már önmagában is rengeteg, de arról még nem beszéltem, hogy ez az alapmodell még tovább bővíthető különböző csomagokkal, így a modellezett erősítők, ládák, effektek száma megsokszorozható, könnyen eljuthatunk a bőség zavaráig! Maga a kezelőfelület egyébként jellemző a többi termékre is, szoftveresen is sok hasonlóságot találunk a POD család többi típusával összehasonlítva. A lényeges és legfontosabb különbségek a hátlapon mutatkoznak.

Analog reamping input/output

Ezt a csatlakozási lehetőséget használva elküldhetünk egy száraz jelet a felvevő egységbe, majd rögzítés után visszaküldhetjük a POD XT-be, ahol kedvünkre kísérletezhetünk, keresgélhetünk a hangszínek között, majd amikor beállítottuk a számunkra legmegfelelőbb hangzást, egyszerűen a kész sávot összeírjuk a munkaállomáson (bounce, mixdown). Nem feltétlenül csak gitársávokra alkalmazhatjuk ezt a lehetőséget, kitűnően használható például ének, vokál, dob vagy bármilyen sáv effektezésére is. Ugyanerre használhatjuk a digitális be/kimeneteket is (S/PDIF, AES/EBU), így megúszunk néhány A/D D/A konverziót, tehát egy jobb minőségű eredményt kaphatunk.

Effect Loop

Habár a POD XT Pro rendelkezik "néhány" effekttel, szükség esetén felmerülhet az igény arra, hogy bekapcsoljunk a rendszerbe egy külső processzort, vagy éppen egy pedál effektet, amelynek hangja már jól bevált számunkra. Erre kínál lehetőséget ez a csatlakozás, amit ráadásul beprogramozhatunk, hogy soros vagy párhuzamos kapcsolással illesztünk a láncba.

Unbalanced Analog Out

Asszimmetrikus analóg kimenet, 6,3mm-es jack csatlakozóval, melyet használhatunk minden körülmény között, akár stúdióban, akár a színpadon. Innen küldhetjük a jelet végfokunkba, de ez esetben ne feledjük kikapcsolni a hangfal szimulációt, ha már egyszer úgy döntöttünk, hogy az eredeti, valódi ládánkon szeretnénk hallgatni a végeredményt!

Balanced Analog Out

Szimmetrikus analóg kimenetek, XLR csatlakozóval szerelve, mely szabványosan illeszkedik a stúdió keverőpultjának bemenetéhez, vagy amennyiben koncerten úgy döntünk, hogy vonalban szeretnénk megszólalni, szintén ezt a kimenetet használjuk a PA rendszerhez való csatlakozáshoz!

AES/EBU & S/PDIF Inputs and Outputs

A két legelterjedtebb digitális interfész szabvány. Digitális audió jel küldésére és fogadására alkalmas, kombinálható 16, 20, 24 bit, 44.1, 48, 88.2, 96kHz mintavételezési frekvencia.

USB Port

Egyszerűen telepítsük a számítógépünkre az USB driver-t, csatlakoztassuk a POD XT Pro-t, és lehetővé válik a közvetlen digitális felvétel és lejátszás. Gyakorlatilag az eszközünk egy hangkártyához hasonlóan fog működni.

MIDI

Szabványos MIDI csatlakozás. Ezen keresztül vezérelhetjük eszközünket, automatizálhatunk bármilyen paramétert, és biztonsági mentést csinálhatunk a memóriáról vagy egy-egy beállításról.

Pedal

Egy szabványos Ethernet kábellel csatlakoztathatjuk a Line6 által kínált opcionális vezérlőpedálokat. Jelenleg négyféle közül választhatunk igényeinknek megfelelően: FBV, FBV2, FBV Express, FBV Shortboard. A legkisebb (FBV2) a programok léptetésére alkalmas, míg a legnagyobb (FBV) szinte a teljes vezérlést lehetővé teszi.

Összefoglalva a POD XT PRO adottságait, láthatjuk, hogy azoknak a felhasználóknak készült ez a felszerelés, akik nem akarnak kompromisszumot kötni semmilyen körülmény között. Tökéletes megoldást kínál stúdióban, koncerten egyaránt. A készülék ára 188.000.- Ft, ami elsőre kissé borsosnak tűnhet, de ha figyelembe vesszük, hogy ezért a pénzért mit is kapunk valójában teljesen reális az ár!

Hangzás, alkalmazás

Bár a POD XT PRO elvileg stúdió használatra készült, be és kimenetei áramkörei, konverterei is erre a célra vannak optimalizálva, a gyakorlati élet azt mutatja, hogy többen használják élőben a színpadon, mint stúdiókban. Ez talán azzal magyarázható, hogy a POD egy kifejezetten személyes eszköz. A gitáros használja kizárólag, ő keresi meg és állítja be a személyhez szabott programokat, hangzásokat. Ez persze feltételezi azt is, hogy nemcsak a stúdió felvételen, hanem a élőben is ugyanaz a hang szólal meg. Ennek egyik prominens példája a Messuggah. A POD XT PRO népszerűségének sokat segített ez a svéd metálbanda. Ők a színpadon kizárólag POD XT PRO-kat használnak. A jelet közvetlenül küldik is ki vonalba, nincs színpadi erősítő, hiszen felismerték, hogy a hagyományos 4x12-es hangfalakkal nem jön át a kontra F-re hangolt gitár igazi mély hangja és a tovább erősítéssel sok veszteséget szenved el a hang, mire kikerül a PA hangfalakba. Ehhez a POD XF PRO kifejezetten az első számú választás, hiszen stúdió használatra optimalizálva veszteségek nélkül ad vissza minden fontos részletet. Hogy mennyire stratégiai eszköz a színpadon a POD XT PRO, és mennyire nem elég belőle egy darab, azt az alábbi kép bizonyítja.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Attila

2007-12-11 08:00:00