LINE6 POD X3 LIVE

Ismét egy új generáció! Úgy tűnik, a LINE6 család gyarapodása megállíthatatlan! Még szerencse, hiszen hatalmas űr keletkezne a hangtechnikában, elsősorban a gitáros kollégák éreznék meg, ha ezek az eszközök nem lennének... de hát vannak, léteznek és folyamatosan fejlődnek! Személy szerint már nagyon vártam, hogy halljam az új POD X3 szériát, mivel mindig lenyűgözött a LINE6 termékek megszólalása, külsője, fejlődése és újra meg újra megfogalmazódik bennem a kérdés: mi jöhet még? Hát jött! A POD család két csemetével gyarapodott: a POD X3 és a POD X3 Live modellekkel.

Első ránézésre megállapíthatjuk, hogy a fejlesztés egyértelműen a felhasználók tapasztalatainak felhasználásával történt. Lássuk be, hogy a magunk fajta embereknek igen nagy igénye van az újdonságokra, de azért azt is elvárjuk, hogy a régi, bevált dolgok is kéznél legyenek. Megvesszük az újabb felszerelést, de nem találjuk benne a már megszokott adottságokat? Az eddig használt hangszínektől elbúcsúzhatunk és kezdhetünk mindent elölről? Elveszik sok év munkája? Nem, nem, nem, erről szó sincs! Valahol a fejlesztésről szól minden és itt a LINE6, aki ebben nagymester! Lássuk nagy vonalakban, mit csináltak: vették a jól bevált POD XT-t, azután összegyúrták egy vezérlőpedállal, lett belőle POD XT Live. Talán a világon mindenhol ez lett a legnépszerűbb "padlókészülék", ami valaha létezett! De az igények csak nőttek... Kézbe vették ezeket a jól bevált modelleket, örökítették az adottságaikat, egy kicsit átvettek a professzionális zászlóshajóról is (POD XT PRO), aztán felturbózták újdonságokkal a szoftvert, a hardvert egyaránt! Nagy vonalakban ennyi, meg is született a POD X3, már csak össze kell gyúrni ismét egy vezérlőpedállal, kiegészíteni az igényeket, elvárásokat kielégítő kapcsolókkal, csatlakozási lehetőségekkel és már kész is, itt a POD X3 Live! Azt gondolom, ismét sikerült megalkotni minden idők legnépszerűbb... de mit is írok, ennek soha nem lesz vége...

Az új Live verzió már nem kifejezetten a színpadi zenélést megcélzók számára készült, hanem bővült mindazokkal a lehetőségekkel, amit a számítógép alapú digitális munkaállomásokkal felszerelt stúdiókban immár nélkülözhetetlenek.

A külsejében talán a legmasszívabb, legkompaktabb padlón használható eszköz, amit valaha is készítettek gitárosok számára. A kapcsolókat újragondolták, látványban egy kicsit a múlt felé hajlik, azonban már ránézésre is masszívabb elődjénél! Itt fontos megjegyeznem, hogy azok az elemek, amik a lábunkkal kerülnek kontaktusba, pláne a koncert hevében, meglehetősen sérülékenyek, ezért a tapasztalat az, hogy a műanyagot nem preferáljuk, legyen az bármilyen NASA fejlesztés. Ennél a verziónál minden ilyen alkotó fémből van! Természetesen ez vonatkozik a beépített expression pedálra is, ami egyben hangerőpedálként és Wah pedálként is funkcionálhat. 12 fémházas lábkapcsoló kapott helyet a kezelőpanelen, kettő a bankok fel-le léptetésére (Up/Down), négy a programok kiválasztására (A, B, C, D), négy a különböző effekt szekciók ki-be kapcsolására (Stomp, Mod, Delay, Comp/Boost), egy a Tone2/Dual funkció elérésére, egy pedig a Tap, tempó megadására használható.

A készülék tetején elhelyezett hajlított krómozott csőből készült "lökhárító" szó szerint ezt a feladatot tölti be, hogy a lábbal való kezelés során ne sérüljenek a finom potméterek. A POD kezelésének koncepciója egy kicsit megváltozott, éppen ezért a panelen egy kurzorhoz hasonló kapcsoló könnyíti meg a navigálást az újszerű menürendszerben. Szembetűnő különbség elődjeihez képest az is, hogy egy légyegesen nagyobb kijelző kapott helyet a fedélzeten, ami egyrészt képes több információt megjeleníteni, másrészt nagyobb méretű karakterekkel könnyíti az átláthatóságot. A menü logikája, a kurzoros navigáció, az ablakok, a gördítő sáv oldalt egyre inkább a számítógépeknél megszokott, bevált megoldásokra emlékeztet. A kijelző alatt találhatunk négy tekerőt (az elődöknél négy kapcsoló volt), ami már szükségtelenné teszi a kiválasztó gombot, hiszen azonnal állíthatjuk a változtatni kívánt paramétert. Ezzel ismét gyorsabb lehet a programozás, gyakorlatilag mindent a kezünk közelébe helyeztek el, ami ehhez szükséges. Nincsenek felesleges nyomógombok, helyettük van "dupla klikk", "tartsd lenyomva"... Aki tehát jártas a számítástechnikában, annak könnyebb lesz az élete, aki nem, annak meg teljesen mindegy! A kijelző mellé, balra is elhelyeztek egy tekerőt, kapcsolóval kombinálva, aminek nyomva tartásával menthetjük a beállításokat. A tekerő funkciója az oldalak közötti lapozás, de nekem, aki jobbkezes, sajnos elég rossz helyen van, mivel állításakor pontosan kitakarom a kijelzőt, tehát igen furcsa kéz pozíciót kell felvenni a láthatóság érdekében... persze biztos meglehet szokni idővel. Az előlapon helyet kapott 8 krómozott kupakú potméter is az erősítőszekció legfontosabb paramétereinek állítására: drive, bass, mid, treb, pres, verb, tone volume, master volume. Ezek fölött három kiskapcsoló helyezkedik el: Direct Out (Ground/Lift), Line Out Level (Amp/Line), Guitar In Pad (On/Off).

Nézzük a hátlapot. Itt szintén sok újdonságot találhatunk:

  1. Pedal 2 - Ide csatlakoztathatunk egy kiegészítő expression pedált. 6,3 mm-es TRS csatlakozó.
  2. Guitar In - A gitár jelének bemenete, ami már ennél a modelleknél lehet basszusgitár is! 6,3 mm-es TS csatlakozó.
  3. CD/MP3 In - Ide csatlakoztathatunk bármilyen vonalszintű kimenettel rendelkező lejátszót, dobgépet stb... 3,5 mm-es TRS csatlakozó.
  4. Live Out - Aszimmetrikus kimenet, 6,3 mm-es TS csatlakozókkal szerelve. Csatlakozhatunk a gitárerősítőhöz, felvevőrendszerhez, keverőasztalhoz, PA rendszerhez.
  5. Direct Out - Szimmetrikus kimenet, XLR csatlakozókkal szerelve. Stúdió körülményekhez, profi rendszerekhez igazodik.
  6. Phones - Fejhallgató kimenet, 6,3 mm-es TRS csatlakozóval.
  7. Aux Input - Ez egy monó, aszimmetrikus bemenet, egy másik gitár, vagy egy bármilyen másik hangszer csatlakoztatására. 6,3 mm-es TS csatlakozóval szerelve.
  8. Microphone Input and Trim - Ide csatlakoztathatjuk a mikrofonunkat, beállíthatjuk a megfelelő szintet. XLR csatlakozóval szerelték. Használjunk olyan mikrofont, amely fantomtáplálást nem igényel, mert sajnos ez a szolgáltatás lemaradt.
  9. Effects Loop - Bármilyen külső effektet bekapcsolhatunk a láncba, legyen az effekt pedál, torzító, vagy bármilyen vonalszintű ki/bemenettel rendelkező stúdió effekt. 6,3 mm-es TS csatlakozó a jel kiküldésére (Send) és két 6,3 mm-es TS csatlakozó a jel fogadására (Return - Left/Right).
  10. Variax - A LINE6 nagy találmánya a VARIAX csatlakozás.
  11. S/PDIF Out - Szabványos digitális kimenet. Stúdióban nagy hasznát tudjuk venni!
  12. MIDI - Teljes MIDI kommunikáció, In, Out/Thru. Vezérlés, biztonsági mentés, stb...
  13. USB 2.0 - Közvetlen kapcsolódás a számítógépünkhöz, immár az újabb USB 2.0 szabvánnyal. Használhatjuk a Line 6 Monkey szoftvert, melynek segítségével frissíthetjük eszközünk szoftverét, vagy akár bővíthetjük azt!
  14. Power - A csomagban található PX-2 típusú külső adapter csatlakoztatásához.

 

Hangzás

Mindezekkel együtt elmondható, hogy a POD X3 Live az egyik legfejlettebb "padlókészülék" ma a piacon. Alaphangzását tekintve nincs különbség a korábbi XT változathoz képest, a gyárilag beállított presetek nagyban megváltoztak, és a betölthető effekt algoritmusokban is találunk változást. Összesen 32 bankban, bankonként 4 programot menthetünk el (A, B, C, D), ami már 128 hangszín, de egy programon belül beállíthatunk két különböző hangszínt (Dual Tone), így már 256-nál tartunk.

A POD immár része lehet a "virtuális gitárhálónak". A gyártó oldaláról szabadon letölthető a Line 6 Monkey szoftver, melynek segítségével a világhálón keresztül kétoldalú kapcsolatot hozhatunk létre a LINE6 adatbankkal. Itt elérhetjük a legfrissebb szoftver verziókat, bővíthetjük készülékünket opcionális csomagokkal. Akár preseteket is cserélgethetünk, ami azt jelenti, hogy egy regisztrált felhasználó szabadon letöltheti az adatbankban található preseteket, azonban azt már nem verik nagy dobra, hogy ezzel egy időben belekukkantanak a te presetjeidbe is, és tanulmányozzák a "hangi szokásaidat". Vagyis bármit, amit használsz, arról ők tudnak. Ilyen a mai világ.

A modellek

Az X3 Live 78 gitárerősítő és 24 hangfal modellt tartalmaz, de a felsorolás közel sem teljes, mivel ebben a generációban nincs külön a basszusgitárosokat megcélzó széria, így az X3 bővült 28 basszuserősítő és 22 basszusláda modelljével. Mindezek mellett 6 mikrofon előerősítő modelljét is belerakták készülékünkbe, gondolva a stúdiómunkára és az éneksávokra. A modellezett effektpedálok száma is bőségesen gyarapodott, immár 98 modell közül válogathatunk. Elmondhatjuk tehát, hogy szolgáltatásait jócskán gyarapították az XT Live változathoz képest, gyakorlatilag "All In One" kategória.

Az elképesztő mennyiségű hangszín modellt itt most csupán felsorolni tudjuk. Az alábbi erősítők képezték a POD X3 Live hangszínkészletét:

  1. "Wide panel" Fender® Deluxe Reverb®
  2. Fender® Bassman®
  3. Fender® Deluxe Reverb®
  4. Vox® AC-30
  5. Marshall® Super Lead
  6. Marshall® Super Lead ("jumped" channels)
  7. Roland® JC-120
  8. Marshall® JCM-800
  9. Soldano SLO-100
  10. Mesa/Boogie® Dual Rectifier®
  11. Marshall® 1974X (18W Reissue)
  12. Orange AD30TC
  13. L6 Treadplate
  14. L6 Chemical X
  15. L6 Insane
  16. L6 Piezacoustic 2
  17. L6 Spinal Puppet
  18. L6 Tube Instrument Preamp
  19. Bogner Uberschall
  20. Cornford mk50h
  21. Diezel VH4-Lead
  22. Diezel Herbert
  23. ENGL® Powerball
  24. Marshall® Silver Jubilee
  25. Marshall® JCM-900-Clean
  26. Marshall® JCM-900-Dist
  27. Marshall® JCM-2000
  28. Mesa/Boogie® Triple Rectifier®
  29. Peavey® 5150 II®
  30. Bogner Ecstasy
  31. Diezel VH4-Crunch
  32. Fender® Vibroverb
  33. Fender® Dual Showman® Head
  34. Marshall® JMP-1
  35. Vox® AC-15
  36. Mesa/Boogie® Mark IIc+
  37. Fender® Bassman® Head
  38. Gretsch® 6156
  39. Fender® Mini Twin Reverb®
  40. Gibson® GA-18 Explorer®
  41. Marshall® Super Bass
  42. Marshall® Major
  43. Silvertone® Twin Twelve
  44. Supro® Thunderbolt
  45. Vox® Fawn Non-Top Boost AC30
  46. Dumble® Clean
  47. Soldano SP88
  48. Marshall® JCM 2000
  49. Marshall® Super Lead Variac
  50. Matchless DC-30
  51. Blackface Fender® Twin Reverb®
  52. Marshall® "Block Logo" JTM-45 head
  53. Matchless Chieftain
  54. Supro® S6616
  55. Fender® Tweed Champ®
  56. Hiwatt® DR-103
  57. L6 Big Bottom
  58. L6 Fuzz
  59. L6 Octone
  60. L6 Smash
  61. L6 Sparkle Clean
  62. L6 Throttle
  63. L6 Clean
  64. L6 Mood
  65. L6 Agro
  66. L6 Class A
  67. L6 Variax Acoustic
  68. L6 JTS 45
  69. L6 Lunatic
  70. L6 Bayou
  71. L6 Crunch
  72. L6 Purge
  73. L6 Sparkle
  74. L6 Super Clean
  75. L6 SuperSpark
  76. L6 Twang
  77. L6 Chunk Chunk
  78. Budda® Twinmaster 2x12 Combo

Basszus erősítő modellek:

  1. Ampeg® SVT
  2. Ampeg® B-15A
  3. Eden Traveler WT-300
  4. Fender® Bassman® head
  5. Gallien Kruger 800RB6. Hiwatt® DR-103
  6. Hiwatt® 200DR
  7. Fender® Dual Showman®
  8. Fender® Bassman® Combo
  9. Mesa/Boogie® Bass 400+
  10. Polytone Minibrute
  11. Sunn® Coliseum
  12. SWR® SM-500
  13. Versatone Pan-O-Flex
  14. Vox® AC-100
  15. Marshall® Major
  16. Marshall® Plexi Super Bass
  17. Acoustic 360
  18. Aguilar® DB750
  19. Alembic F-2B
  20. L6 Tube Bass Preamp
  21. L6 Classic Jazz
  22. L6 Brit Invader
  23. L6 Super Thor
  24. L6 Frankenstein
  25. L6 Ebony Lux
  26. L6 Doppelganger
  27. L6 Sub Dub

A POD X3-ban alkalmazott effektek modelljei az alábbi ismert márkák és típusok alapján készültek:

  1. Teletronics LA-2A®
  2. EP-1 Tube Echoplex
  3. Electro-Harmonix® Deluxe Memory Man
  4. Uni-Vibe
  5. MXR® Phase 90
  6. Fender® Deluxe Reverb® Tremolo
  7. Leslie® 145
  8. Arbiter® Fuzz Face
  9. Ibanez® Tube Screamer
  10. Big Muff Pi®
  11. ProCo Rat
  12. Maestro® Bass Brassmaster
  13. Sans Amp Bass Driver
  14. Arbiter® Cry Baby
  15. L6 Vetta Comp
  16. L6 Sub Octaves
  17. L6 Slap Plate Reverb
  18. L6 Male De-Esser
  19. L6 Female De-Esser
  20. L6 Vetta Wah
  21. L6 Digital Delay
  22. L6 Six band semi-parametric EQ
  23. L6 Flanger
  24. L6 Sine Chorus
  25. L6 Noise Gate
  26. L6 Standard Spring Reverb
  27. L6 Brite Room Reverb
  28. L6 Medium Hall Reverb
  29. L6 Cavernous Reverb
  30. L6 Bender pitch effect
  31. Boss® CS-1 Compressor (treble switch)
  32. Tycobrahe Octavia®
  33. Binson EchoRec
  34. Maestro® EP-3 Echoplex
  35. Boss® DM2 Analog Delay
  36. Roland® RE-101 Space Echo
  37. Square CE-1 Chorus
  38. A/DA Flanger
  39. Boss® CS-1 Compressor
  40. MXR® Dyna Comp
  41. Vox® V847 Wah
  42. Custom Vox® V847 Wah
  43. Colorsound® Wah-Fuzz
  44. Maestro® Boomerang Wah
  45. Cry Baby® Super - Jen Electronics
  46. RMC Real McCoy 1 Wah
  47. Mu-Tron® III Down
  48. Moog and ARP style synth filters
  49. Moog Lead
  50. ARP Solina / Elka® Strings
  51. Boss® Metal Zone MT-2
  52. Chandler Tube Driver®
  53. Fender® Vibratone
  54. L6 Sweep Echo
  55. L6 Reverse Delay
  56. L6 Stereo Delay
  57. L6 Ping Pong Delay
  58. L6 Small Room
  59. L6 Lux Spring
  60. L6 Auto Swell
  61. L6 Auto Pan
  62. L6 Large Hall
  63. L6 Vintage Plate
  64. 64 Mu-Tron® III
  65. 1960 Vox® AC15 Tremolo
  66. L6 Tiled Room
  67. L6 Rich Chamber
  68. L6 Large Plate
  69. Boss® CE-1 Chorus Ensemble
  70. L6 King Spring
  71. L6 Dark Hall
  72. L6 Chamber
  73. Boss® Metal Zone
  74. L6 Vetta Juice
  75. L6 Boost & EQ
  76. L6 Clean Sweep
  77. L6 Seizmik Synth
  78. L6 Double Bass
  79. L6 Buzz Wave
  80. L6 Rez Synth
  81. L6 Saturn 5 Ring Mod
  82. L6 Synth FX
  83. L6 Synth Harmony
  84. L6 Squarge Chorus
  85. L6 Expo Chorus
  86. L6 Random Chorus
  87. L6 Square Flange
  88. L6 Expo Flange
  89. L6 Lumpy Phase
  90. L6 Hi-Talk
  91. L6 Sweeper
  92. L6 POD Purple X
  93. L6 Random Sample and Hold
  94. L6 Tape Eater
  95. L6 Warble-matic
  96. L6 Low Rez Delay
  97. L6 Phaze Eko
  98. L6 Bubble Eko

Mikrofon előerősítő modellek:

  1. API® 512c with API® 550b EQ
  2. Neve 1073
  3. Avalon Vt737
  4. Requisite Y7
  5. L6 Solid State Console
  6. L6 Lo-Fi

A fenti felsorolás jól mutatja, hogy a Line6 egyre több saját termékéből származó modellt használ fel. Ez azt a törekvést is tükrözi, hogy ne csak régi analóg hangok imitálásában merüljön ki ez a technológia, hanem újak létrehozására is alkalmassá tegyék, ami egyébként nem technológia, hanem emberi szándék kérdése.

A LINE6 POD X3 Live ára 141.000 Ft.-, ami rendkívül korrektnek mondható, figyelembe véve az elődök árát! Profi módon, korrektül minden együtt van és egyelőre úgy tűnik, nem is lesznek más vetélytársai, csak azok, amiket utánoz.

A teszthez az X3-ast a Medgyesi Hangszercentertől kaptuk kölcsön, amit ezúton is köszönünk.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Attila

2008-01-15 08:00:00