Line6 Spider Jam 75 Wattos gitárkombó
I. Rész

Az elmúlt hónapokban a honlapunkon bemutattunk pár érdekes, új gyakorló eszközt gitárosok számára. Mindegyik közös jellemzője, hogy betöltött hangmintákra lehet gyakorolni. Egyik zsebbe is belefér, a másik már egy számítógép interfészként funkcionál, volt olyan is, ami interfészként, de saját hangszórójával működik, és most bemutatok egy olyat, nemcsak gyakorló eszköz, hanem egy teljes értékű erősítő egy komplett megoldás gyakorlásra és egy klubban való színpadi használatra.

Az erősítő

Mielőbb részleteiben belemennénk az egyik legsikeresebb erősítőjük ismertetésébe, szeretnék pár gondolatot előrebocsátani. A Line6 alapvetően a ma, és a jövő gitárosainak gondolkodását és igényeit tartja szem előtt. Mindeközben megtartja mindazt, ami jó, és amit mindenki szeret. A mai fiatal gitárosok nagy része már csak, mint alternatívára tekint a csöves erősítőkre, amit ráadásul meg sem tud fizetni. Igazából nem is nagyon hozza őket lázba, mert a fülükben már egy más világ hangzó kultúrája van. A mai gitárosnak másra van szüksége. A Line6 erre építi üzleti koncepcióját. A mai kor gitárosa is ugyanúgy gitározni szeretne, csupán minden lehetőséget megragadva, amit az előző gitáros generáció számára még nem létezett. Lehetne példákat mondani, mint például a hangszín beállítások internetes hozzáférése, a PC alapú házi stúdiókkal való kompatibilitás, mindezekkel együtt és persze nem utolsó sorban a színpadi használhatóság. Ennek a koncepciónak egy továbbgondolásaként született meg a Spider Jam.

Koncepció

A Line6 nem túl régen dobta piacra a népszerű Spider III. sorozatot, ami a fizikai modellezésű gitárerősítők egy új generációját jelentette. Ennek folytatásaként egy újabb taggal bővült a Spider család. Alapját az 1x12-es kombó változat képezi és egy kis további fejlesztéssel alkalmassá tették, hogy egy komplex gyakorló és színpadi erősítő formájában is használható legyen. Ez lett a Spider Jam.

Mivel a Spider Jam egy igen összetett jószág, így a bemutatását 2 részben írtam meg. Az első részben az erősítő részével, a másodikban a Jam, azaz a felvevő/lejátszó/ looper részével fogunk foglalkozni és azt bemutatni.

A Spider Jam őse a Spider III, korábbi őse pedig természetesen a POD, azonban több ponton módosítottak az alap algoritmuson és a konstrukción is. Az erősítő részét elsősorban színpadi megszólalásra tervezték. Az erősítő kivitelében van pár érdekes, említésre méltó dolog. Ilyen például a hátul nyitott doboz. Vannak, akik nem szeretik ezt, persze nem is értik miért van ez így. A megszokott félig nyitott hangfalak akusztikája hordozza a jellegzetes kombó hangzást. A nyitottságnak a hangszín nyitottságán kívül van egy másik nagy előnye. Ha színpad mögötti hátsó fal kemény, reflektív bevonatú, akkor onnan a hátulra sugárzott hang nagyon intenzíven visszaverődik, segítve ezzel a nagyobb hangerő elérését ugyanakkora teljesítmény mellett. Sokan, akik magában próbálják az ilyen és hasonló nyitott hátú erősítőt, gyakran megijednek a fülüknek szokatlan nyitott hangszíntől, azonban akkor fognak elcsodálkozni, amikor zenekari környezetben hallják szólni.

Felépítés

Egy 12 collos Celestion 75 Wattos 8 Ohm ellenállású hangszórója van és a Line6 specifikációi szerint készültek, kifejezetten ehhez az erősítő családhoz. A többi Spidertől eltérően a zeneminták jobb minőségben való lejátszásához beépítettek egy 2 collos magas sugárzót is.


A doboz hátuljába betekintve feltűnik a hatalmas hűtőborda, mely a nagyteljesítményű végtranzisztorokat hűti. A Spider Jamre nem tették ki kiegészítő hangfal kimeneteit, ami bizony sokkal használhatóbbá tenné több szituációban is. Helyette azonban van egy SD kártya nyílás, és egy POD minőségű felvételre alkalmas direkt kimenet.

A Spider Jam előlapján az erősítő modellek neve stílusoknak és alaphangszíneknek megfelelően van feliratozva. Ha valakit érdekel, akkor a hangszínekről olvashat a kezelési utasításban, de én inkább magam elolvastam, és kipróbálva megosztom a hallottakat veletek. Ezt azért is tartom fontosnak, mert a felhasználó valószínűleg arra kíváncsi mire tudja leginkább használni e modern a hangszíneket. Az első benyomásom az volt, hogy bármelyik hangszín modellt hívtam be, és bárhogy tekergettem a hangszínszabályzókat, gyakorlatilag mindig jól szólt a cucc. Egyik másik hangszínnél szabályzók teljesen úgy viselkednek, mint az eredeti erősítőn, más hangszíneknél másként, de sohasem adnak használhatatlanul végletes hangzásokat. Ezt megkíméli a felhasználót a heteken át tartó "hangszíngyártástól".

A bemeneti jack aljzatot egy külön szekcióba tették, több más bemenettel együtt. Van itt CD/MP3 bemenet, AUX azaz egy további pótbemenet, sőt egy dinamikus mikrofonbemenet is van. Ez el is árulja, hogy a Spider Jam igazi gyakorló erősítő.

A Spider Jam a Spider III típusokhoz képest kevesebb modellt és hangszínt tartalmaz. Jelen esetben 6 csoportba rendezve 12 féle erősítő modellt lehet kiválasztani. Mindegyik felirat mellett van egy LED, ami függően a kiválasztott modelltől zölden vagy pirosan fog világítani. Ennek megfelelően ismertetem most a Spider III hangszíneit:

A hangszínek:

Az erősítő modellt beállító gomb elfordításakor a mellette lévő LED piros vagy zöld színben világít. Ehhez megfelelő hangszínek tartoznak. Az alábbiakban ezeket vesszük szemügyre.

Clean (piros LED): tiszta hangszín, jazzesen meleg, áttetsző, mely a hangszínszabályzókkal mindkét irányban szabályozható. Kevés chorus és delay effekttel tovább növelhető a tiszta hatás érzete.

Clean (zöld LED): Ez a fajta tiszta hang a '60-as évek végén és a '70-es évek elején gyártott erősítők hangjából indult ki, mint például az 1973-as Hiwatt Custom 100 Wattos fej. Annyiban azonban eltér, hogy a hangtartományt kiterjesztették és a mély tartományt feszesebbre szabályozták. Alaphangszíne édeskés, gazdag. A hangszínszabályzókkal hamar meg lehet találni az optimális beállítást.

Twang (piros LED): A kiindulópontok a '60-as évek fontos kifejezetten tiszta hangra kifejlesztett erősítői, mint a Fender '65 Twin Reverb, vagy a Fender '64 Delux Reverb. Egy olyan hangszínt kerestek a tervezők, mely üvegszerűen tiszta és gyorsan induló hanggal bír, kellő harapós tranzienssel a hang elején, és tisztasága csak a gain legmagasabb fokozatán törik csak meg.

Twang (Zöld LED): Ez esetben három kiindulópont is volt. Egynek az '53-as Fender Deluxe, a másik az '58-as Fender Bassman, a harmadik pedig a Gibson Explorer erősítői. Ezek a "rockabilly" hangszínek mai módon effektezve teljesen új dimenziót kaphatnak.

Blues (Piros LED): Ezesetben is négy kiindulópont képezte a hangszín modell alapját, azonban mindegyikből más tulajdonságát ötvözték egybe. Eképpen a '65-ös Marshall JTM 45 hangjának gömbölydeden kemény ütését, az '58-as Fender Bassman nyitott középtartományú tónusát, a '63-as Fender Vibroverb csiszoltságát és a Supro arányosságát sikerült egy teljesen új hangban egyesíteni. Ez a hangszín a finoman tört szövettől a koszosan érdes hangig bárhol beállítható.

Blues (Zöld LED): Itt a kiindulópont a Vox AC30, azonban egy modern hangszín áramkörrel, mely mindkét tartományban ki van terjesztve, több mély és több magas irányában, ugyanakkor tónusában őrzi a '60-as évek korai rock bandáinak híres hangzását.

Crunch (Piros LED): Ez a hangszín a '68-as Marshall 50 Wattos Plexi erősítő tanulmányozásával született. Ezeket az erősítőket a korai heavy metal zenekarok előszeretettel használták. A hangszín fő erénye az eredeti Marshallénál jóval szélesebb sávú hangszínszabályzása mellett az, hogy a középtartományba még nagyobb torzítás esetén is igen széles sávon hatékonyan be tudunk avatkozni.

Crunch (Zöld LED): Amikor egy '68-as 100 Wattos Marshall Plexi agyig van hajtva, plussz néhány extra dolog: itt előjön az a híres "brown" tónus, azaz amikor a fém már barnára sül a hőségtől, mindez a hangzásban is érezhető. A "brown" sound az a fajta maximális torzítás, amit az előfok, a végfok és a hangszóró együttesen produkálnak. Nehéz leírni, inkább ki kell próbálni és hallani kell!

Metal ( Piros LED): Ez a hangmodell a Mesa Boogie Dual Rectifier hangján alapul, azonban a Spider III-ban ez is kicsit másként szól a figyelmes korrekcióknak köszönhetően. Miközben a Dual Rectifier már lassan vintage erősítőnek számít, ez a hangszín itt most egy teljesen modern érzületet kapott. Feszes mélyei igazán széles hangzást eredményeznek, hatalmas erővel, de gyors hang indulással. Ideális minden olyan esetben, amikor magas torzítási szinten működő metál hangszínre van szükség a feszes, szaggató és gyors riffekhez, amikor minden pengetéshez ütést is akarunk a hangba bevinni.

Metal (Zöld LED): Talán az egyik legérdekesebb hangszín a Spider III-on. Az alap elgondolás egy rendkívül agresszív, magas torzítású hangi szövet megalkotása volt, ahol a közép tartomány potmétere végigsöpri az egész közép sávot. Csavargatva az az érzetünk támad, hogy egy Wah pedál működik. Nem állunk messze az igazságtól, mert nem csupán közép kiemelés és csillapítás történik, hanem a sáv eltolása is. A Gain alsó fokozatában a Fuzz-ra emlékeztető szövetet hallunk, közép állásban krémes torzítás jön elő, majd egyre magasabbra állítva pedig az A osztályú erősítők teljes kihajtásnál jelentkező jellegzetes homogén torzítását idézi fel. Gyakorlatilag nincs olyan állás, ahol ne szólna jól. Rengeteg jó hangszínt kapunk csupán a közép szabályzó csavargatásával.

Insane (Piros LED): Ez a hangszín a zúzásra készült, zúzóknak. Egy ellentmondást nem tűrő erősítő, a Mesa Dual Rectifier Red csatornájának alaphangja alapján készítették ezt a beállítást. Az intenzív torzítás mellett minden hang óriási ütéssel indul. Ugyanakkor több középszabályzás lehetséges, mint az erősítőn, és kissé jobban is harap a hang az elején, ami éppen elegendő egy velőt rázó torzításhoz.

Insane (Zöld LED): A cél az volt, hogy a torzításban eljussunk a végletekig, ahol teljesen feloldódik a hangzás és kezd átmenni egy másféle minőségbe, mindezt úgy, hogy a tonális karakter megmaradjon valamelyest. Mindezek eredményeként hatalmas, széles mély tartomány hallható, amit hasonló kisebb erősítők meg sem tudnak közelíteni. Ez a hangszín tényleg a metál vége, de mindenképpen jó és nagyon használható. Az érdekes az benne, hogy kisebb gain állásokon úgy szól, mintha valami földön túli erősítő valami eddig nem ismert torzítást mutatna be.

350 preset

A Spider Jam presetjei több féléből állnak össze:

Van 200 ismert gitáros által létrehozott preset, 150 ismert dalokban szereplő beállítás, és 36 üres memóriahely a saját presetek számára. Ez a gitárerősítő nemcsak a gyakorlók számára, hanem akár a minden este fellépő dolgozó gitáros számára is nagyszerű eszköz.

A presetek elérése

A presetek kiválasztását manuálisan a gombokkal is végezhetjük, de színpadi helyzetben valamelyik FBV lábkapcsolóval valósítható meg. Bármely erősítő modellt hívjuk be, a csatorna hangereje beállítható és elmenthető. Az erősítő tetején elhelyezett kezelőpulton a Tone/Setting gomb valamint a nagyméretű forgó gomb segítségével juthatunk a megfelelő helyre. A 4 állású navigátor kapcsolóval, és a forgótárcsával a bankokat választhatjuk ki. A kezelés annyira egyszerű és logikus, hogy valójában a kezelési leírás nélkül is gyorsan megtanulható a kezelés.

Presetek mentése

A beállítások mentésére egy külön Save jelű gomb szolgál. A kiválasztó forgógombbal megkeresve a Save Guitar Tone a navigátor gombbal a megfelelő memória bankba juthatunk és a 4 állású navigátor gomb "lefelé" (magunk felé) irányuló lenyomásával elmenti a beállítást.

Effektek

A Spider Jam előlapjának effekt szekciójához két gomb tartozik, egyikkel a modulációs effekteket hívhatjuk elő, mint a Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo. A negyedik állásában kikapcsolható. A másik gombbal a Delay alapú effekteket választhatjuk ki. Delay, Tape Echo, Sweep Echo. Nagyszerű dolog, hogy a Reverb külön potméterrel keverhető hozzá a hanghoz, így könnyedén tudunk multieffektezést csinálni sok-sok összeállításban és tetszőleges beállításban.

Egyéb funkciók

Tuner:

A TAP Tempo gomb eredeti funkcióján túl még rendelkezik pár rejtett funkcióval. 2 mp-ig lenyomva tartva a Tuner-t, azaz a hangolót hívhatjuk be. A hangoló részére az erősítő tetején elhelyezett kijelző szolgál.A hangoló az FBV Shortboard segítségével is elérhető.

Distortion Boost:

Ha a Tap Tempo gomb lenyomva tartásával egy időben a Drive potmétert forgatjuk déli 12 óra utáni helyzetbe (közép állás utáni) , akkor a Distortion Boost üzemmódba léphetünk. Az A jelű LED fog világítani. Ezzel tulajdonképpen egy kis plussz torzításhoz juthatunk, ha valakinek esetleg nem lenne elegendő a meglévő......Sokan használják az erősítőket úgy, különösen a régebbieket, hogy a gitár után beiktatnak egy torzító pedált, aminek a gain állása alacsonyra, de a kimenete magasra van állítva, hogy ezzel egy kis extra torzítást és egy nagyobb kimenőjelet küldünk az erősítőre. Ezzel együtt a torzítás is dúsabb, gazdagabb és sok esetben homogénebb vagy éppen agresszívebb lesz, függően az erősítőtől és a torzítótól.

Noise Gate:

Ha a a Reverb gombot a közép álláson túlra forgatjuk a Tap gomb lenyomott állapotában, akkor egy zajzár ( Noise Gate) funkciót hívhatunk elő. Ekkor a D jelű LED fog világítani. A magas torzítási szinteken, különösen, ha nem megfelelő árnyékolású a gitárkábel, vagy ha a pickup eleve zajos, akkor a keletkező alapzaj nagyon zavaró lehet. Ilyenkor a zajzár jó szolgálatot tehet, keveset ugyan elharap a hang végéből, de játék közben ez nem zavaró.

Néhány egyéb rejtett funkció

Effekt kikapcsolás:

Az erősítő modell kiválasztása automatikusan behívja a hozzárendelt effekt beállításokat is. Ez nem mindig kívánatos, különösen, ha valaki szereti a saját pedálkészletét használni. Ilyenkor lehetőség van az effekt kikapcsolására. Ezt Tone/Setting gombbal kell elvégezni, ami a kijelzőn megjeleníti az egyéb funkciókat. Innen a kijelző vezet tovább a kiírt menü alapján a 4 állású navigátor gombbal gyorsan megtaláljuk a keresett funkciót.

Mikrofon, AUX és CD/MP3 lejátszó jelszint beállítás:

Egyszerűen beállíthatók ezek a szintek. Figyelni kell a Clip LED-et és amikor csak halványan villog, akkor lesz a szint megfelelő.

Lábvezérlés:

A Spider Jam színpadi használatát a különféle szolgáltatási fokú lábpedálok biztosítják. Sajnos ezeket külön meg kell vennünk.

Egyik ilyen opcionális pedál az FBV Express. Ez 4 gombot és egy Expression pedált is tartalmaz. A 4 gomb a csatornaváltást , a Tap Tempót sőt a kapcsolhatunk vele a wah és hangerő pedál funkció között, valamint a hangoló is aktiválható ezzel. Az FBV Express már rendelkezik egy kijelzővel is.

A legnagyobb egyben a legszélesebb körű szolgáltatást nyújtó pedál, az FBV Shortboard. A fenti alap funkciókon kívül gyakorlatilag csaknem minden erősítő előlapi funkció elérhető. Nagyobb kijelzője segít a tájékozódásban.

Az FBV Shortboard ugyan tartalmaz egy expression pedált, de egy jack aljzaton keresztül még egy külön pedál is beilleszthető.

A vezérlő pedálok az erősítő előlapján elhelyezett pedál csatlakozóba egy RJ-45 típusú kábellel csatlakoznak. Mellette található egy POD jellegű vonal kimenet, ami használható felvételnél vagy egy fejhallgatót is meg tud hajtani.

A gitár bemenet meélletti aljzat 3,5 mm-es jack aljzat egy CD vagy MP3 lejátszó számára fenntartott bemenet. Ennek segítségével bárki együtt gyakorolhat kedvenc gitárosával, vagy szekvenszerrel együtt kiváló gyakorlási lehetőséget biztosít.

Epilógus

A Spider Jam, mint ahogy azt írtam a Spider III esetében már valóban egy új világ hírnöke. Ez az új világ a teljesen kompjuterizált civilizációt jelenti ahol beülsz a szobádba, az internetről letöltheted az erősítőd legújabb presetjeit, bedugod a gitárt és ha akarod, akkor kedvenc előadód hangszínével vele együtt játszhatsz. Ez persze a hobbi tartomány, de gondoljatok csak bele hány karrier kezdődött ugyanígy, azzal az óriási különbséggel, hogy ezek az eszközök még nem álltak rendelkezésre. Az egyértelműen érzékelhető, hogy a világon minden technikai és nem technikai dolog valamilyen módon kapcsolatba kerül a kompjúterrel.

Hangzás

Rövid leszek: aki szereti a POD-ot, az szeretni fogja Spider Jam-et. A Spider Jam-el kapcsolatban is megjegyzem, hogy a hangerő növekedésével egyre változik a hangszín. Ez minden erősítővel így van, azonban javaslom, hogy a teljes hangerő környékén használva a gain potmétert kissé vegyétek vissza, hogy a hang gyors indulását megőrizzétek. A legtöbb erősítő nagy kivezérlésen elkezd lelassulni. Ez csupán azért is fontos a Spider esetében, mert modelljei között villámgyorsan induló hangszínei is vannak, és a nagy kivezérlések melletti lassulás szembetűnőbb lesz, mint egy egyébként is lassúbban induló hangú erősítőnél.

Hangfelvételnél, stúdióban vagy otthon nagyon jó eredményt lehet elérni az erősítő mikrofonozásával. A Spider Jam mikrofonozva még élőbben fog szólni felvételen, mint a POD vonalból.

Csupán emlékeztetőül: A POD inkább kiváló felvételi eszköz, koncerten viszont használják csöves vagy tranzisztoros végfokokkal és hangfalakkal összeválogatva, a Spider sorozat általában pedig inkább kifejezetten színpadi eszköz. Mindkettőnek ugyanaz az alapja, azonban más-más szituációra alkalmasak. Ezt sajnos kevesen tudják, és sokan bosszankodnak, mert nem azt kapják, amit vártak. Erről nem a POD és a Spider tehet, hanem a tudatlan vevő, aki mindent egyetlen dologgal akar megvalósítani.

Az erősítő használati összegzését az írásom II. részében fogom megtenni.

A Spider Jam bemutatásához nyújtott segítséget köszönöm a Medgyesi Hangszercenternek.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2009-02-22 15:05:37