Roland VG-99 gitár/erősítő szimulátor
I. rész

Általános áttekintés

Már régóta vártuk a VG-99-et és örömünkre szolgál, hogy most a lapunkon bemutathatjuk közelebbről is. Már most az elején tájékoztatom kedves olvasóinkat, hogy ezt a rendkívül összetett szerkezetet egy 4 részes írásban mutatjuk be az alábbi taglalásban:

I. rész: a VG-99 általános ismertetéséről szól
II. rész: a VG-99 központi egységét, és a szoftverér ismertetjük
III. rész: az FC 300 lábvezérlőt és az editor szoftvert ismerhetjük meg
IV. rész: összefoglaló értékelés a hangzásról a használhatóságéról és az ár érték arányáról

A Roland még a '90-es évek első felében bemutatott egy akkor még teljesen ismeretlen technológiára épülő gitárhang szimuláló rendszert, a VG-8-at. Ekkoriban kezdett elterjedni a fizikai modellezés, mint technológia. A fizikai modellezés lényege abban áll, hogy egy adott hangszernek csaknem minden fizikai, elektronikai, akusztikai jellemzőit digitális algoritmusban képesek vagyunk modellezni, azaz virtuálisan utánozni. Ez az elv persze jócskán eltér a megszokott technológiáktól, az egyébként is nagyon ortodox gitáros világ ennek ellenére valamiként elfogadta a VG-8-at és számos prominens gitáros kezdett játszani vele. Ezt követte a VG-88 egy még fejlettebb rendszer.

12-14 év nagy idő ebben a technológiában. A Roland is nagy utat járt be és rengeteg tapasztalatot gyűjtött össze. A Roland által kidolgozott és szabadalmaztatott modellezési eljárás a COSM ( Composit Opject Sound Modelling) képezi a VG-99 szoftveres alapját. Ennek eredménye lett a VG-99 a virtuális gitárt rendszer, a gitárhang generálásának ma az egyik legkifinomultabb, és tegyük hozzá legkomplikáltabb módja is egyben. Azt is bátran állíthatjuk, hogy a VG-99 mérföldkőnek számít a gitár hangzás történetében. Elegendő, vetni rá egy pillantást és azonnal látható, hogy itt egy komplex rendszerről van szó, nem csupán egy holmi padló effektről vagy hasonlóról, hanem annál jóval többről.

A bemutatáshoz talán a legjobb, ha megmutatjuk, hogy illeszkedik be a VG-99 a gitáros rendszerébe, és ezzel máris kezd körvonalazódni, mit tudhat ez a rendszer.

A rajzról azonnal leolvasható, hogy minden idők egyik legösszetettebb rendszere a VG-99. Több módon használható. Mindenekelőtt használható hagyományos gitárral, hangszedővel, mint általában a többi fizikai modellezésű szimulátorral. Másik lehetőség, hogy használható a COSM összes lehetőségeit kínáló GK3-as pickup rendszerrel, és használható gitár szintetizátorként, külső hangmodulról.

A VG-99 fő jellegzetességei az alábbiakban foglalható össze:

1, kettős modellező rendszere van. Lehetőség van gitár és erősítő hangjainak modellezésére, a kettő kombinálható egymással.

2, Az új COSM algoritmus lehetővé teszi akusztikus és basszus gitárok hangi modellezését, sőt a híres GR-300 szintetizátor hangja is megjelenik a modellezésben.

3, Tartalmaz egy Gitár-MIDI konvertert, ezáltal bármilyen MIDI szintetizátor, vagy hangmodulról indíthatunk hangokat.

4, Lehetőség van USB porton keresztüli audio és MIDI felvételre, vagy szekvenszer vezérlésre.

5, Professzionális minőségű kettős multieffekt áll rendelkezésre.

6, Fejlett real-time vezérlések alkalmazása, mit a D BEAM, V-LINK and Ribbon Controller.

7, Áttekinthető kezelő felület

8, Grafikus editor szoftvert kapunk a készülék mellé

9, Sokoldalú csatlakozási lehetőségek a különféle használati szituációkhoz: USB, S/DIF, AES EBU csatlakozásokkal a professzionális stúdió körülményekhez illeszthető.

Néhány különleges funkciót külön is kiemelnék:

Multi Modeling

A VG-99 hihetetlen mennyiségű hangmodellt tartalmaz, mint például COSM-modellezésű gitárok erősítők beleértve az új fajta elektromos, akusztikus és basszus gitárokat is, sőt a GR-300 gitár szintetizátort is. Egyidőben két hangutat használva kétféle modell is használható, ezek tetszés szerint keverhetők egymással. Csak egy példa? Az egyik hangútban szerepelhet egy Telecaster gitár modell egy vintage Tweed erősítővel teljes effektezéssel, a másikon pedig egy nylon húros gitár zengetővel. Ez egyidőben megszólalhat tetszőleges arányban keverve egymással.

Dinamikus vezérlés

A fenti példában említett erősítők és gitárok egyidőben működhetnek. A dinamikus szabályzásnak köszönhetően mindkét hangút paraméterei változtathatóak. A vezérlés történhet lábkapcsolóval, manuálisan a kezelőgombokkal, sőt a pengetés erősségével is. Ezzel akár a végletekig el lehet menni úgy, hogy például halk lágy pengetéssel egy akusztikus gitár szólal meg, és agresszíven pengetve a legbrutálabb metál gitár kezd szólni sima átmenettel a kettő között. A szabályzás olyan extrém lehetőségeket is megenged, hogy például a felső 4 húr 12 húros gitár hangján szól, az alsó 2 pedig egy basszus gitár hangján.

Alternatív hangolások

Mivel a VG-99 a gitár hangzását húronként felvéve analizálja, így bármilyen hangolás beállítható anélkül, hogy elhangolnánk a gitárunkat. Például egy Les Paul hangmodellben lehetőség van lehangolni a gitárt akár 2 egész hanggal is, mondjuk C-re, ami a valóságban már nem működne jól egy Les Paulon. Másik példa lehet, hogy valaki kedveli a DADGAD hangolást és szeretne átváltani anélkül, hogy a normál EADGHE hangoláshoz hozzányúlna.

A XXI. századi modern gitáros benyomását keltheti

Az új modern eszközök kissé átrendezik a megszokott színpadképet. A VG-99 használatával semmi másra nincs szükségünk, csak magára a rendszerre. Az áttekinthetőség és hozzáférhetőség biztosítására a VG-99 egy állványra szerelhető, az FC 300 lábvezérlő pedig szokásos helyére a padlóra kerül. Ezzel valóban a XXI. Századi gitáros képe jelenhet meg előttünk.

Gitár-MIDI konverter

Sok gitáros, aki szeretné a hangzását kiterjeszteni, idegenkedik attól, hogy beruházzon egy külön gitár szintetizátorba. Azt egyébként is egy külön rendszeren kellene megszólaltatni. A VG-99 rendszerébe a gitár szintetizátor lehetősége be van integrálva. A készülékben ott van egy Gitár/MIDI átalakító, aminek kimenetét bármilyen MIDI hangmodulhoz illeszthetjük és máris megszólalhat a gitár szintetizátor.

Egy sajnálatos tévhit a GK sorozatú ( GK 2, GK3) úgynevezett MIDI pickupról

Azt hiszem itt az ideje, hogy végre tisztába tegyük a GK 2 MIDI hangszedőkről kialakult hamis tévhitet, ami miatt sajnos nem terjedt el annyira, mint amennyire megérdemelné. Senkinek eszébe nem jutna, hogy a gitár fejlődésének ez lenne az egyik leglogikusabb útja, de sajnos az egyébként is nagyon ortodox gitáros társadalom sajátos, téves elgondolásaival és előítéleteivel éppen a legnagyobb akadálya, hogy a hangszer tovább fejlődhessék. ( Egyszer talán majd írok arról is, hogy a mágneses hangszedő miért nem tökéletes...)

A GK sorozatú hangszedőket a MIDI megjelenése hívta életre. Szükség volt egy olyan érzékelőre, ami a húrok rezgését húronként elszeparálva végzi. Az egyébként mágneses hangszedőt jócskán modernizálták, kisebb lett, a pickupban mindegyik húr alatt egymástól független mágnesek és tekercsek voltak humbucker kivitelben. A neve a hat független tekercsről elnevezve hexaphonic pickup lett. Az elgondolások szerint hagyományos gitárra is eleve felszerelhetővé akarták tenni a gitár megbontása, módosítása nélkül. Így az egyetlen hely a húrláb és a mellette lévő hangszedő között volt, ahová öntapadós vagy két apró csavarral fel lehetett függeszteni. A kis méret ezt lehetővé tette. A Pach váltást és a hangerő szabályzást is meg kellett oldani, ezért egy kis külön egység tartozott a GK pickuphoz, melybe természetesen beletartozott a gitár eredeti hangjának tovább vezetése is. Így született meg 1980-ban a GK 1 pickup

Mivel a GK pickup egy egységben jelent meg és kifejezetten a MIDI konverziót szolgálta, a gitáros világ elkezdte MIDI pickupnak nevezni és ezzel máris ítéletet mondott arról, hogy ez másra nem is használható. És akkor ott van a kinézete. A gitáros nem tűr mást a gitárján, mint ami egyébként is tartozéka. Ez a helyzet sajnos még a VG-8 megjelenésével sem változott meg, hiszen akkor már a GK2 pickupra épült az egész rendszer és a Roland tett is némi erőfeszítést, hogy a gitárosokban tudatosítsa, hogy a GK 2 egy teljes értékű magnetikus hangszedő, amit lehetne ugyanúgy is használni, mint a hagyományosat a legjobb pozíciókban.

A gitáros társadalom erről nem is volt hajlandó tudomást venni és ha egyszer ők elnevezték MIDI pickupnak, nincs az az Isten, amelyik ezt meg tudná változtatni. Pedig nagyon meg kellene, mert a gitár további fejlődésének éppen a hagyományos hangszedő a legnagyobb technikai akadálya. Ennek a kijelentésemnek nyilván sem Seymour Duncan és Larry DiMarzio nem örülne, bár talán ők is tudják, hogy milyen nevetségesen primitív eszközök gyártásából élnek ők olyan jól....)

A GK 3 már több tekintetben egy fejlettebb változat. Úgy gondolom, hogy a következő pickup generáció tervezőinek ebből kellene kiindulnia. Jó lenne látni valakit, aki felfedezné ezt a hangszedőt és a gitárt a továbbiakban ezzel együtt, ebbe az irányba fejlesztené. A VG 8 és most a VG-99 már megtette azt a fontos lépést, hogy a gitár egy fejlettebb instrumentum lehessen.

Az írásunk második részében a VG-99 központi egységét részletesebben is bemutatjuk.

Folytatjuk....

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-07 23:24:53