Roland VG-99 gitár/erősítő szimulátor
II. rész

A VG-99 központi egységének részletes bemutatása

A VG-99 csak első látásra lep meg minket, amikor összedugjuk az eszközöket és bekapcsoljuk, akkor a Kennedy Űrközpontban érezhetjük magunkat a rengeteg LED és a nagy kijelzők miatt. Aztán, ha kissé elkezdjük elolvasgatni mi van a gombok mellé írva, lassanként egyre kényelmesebben érezzük magunkat, mert tulajdonképpen minden gomb funkciója annyira egyértelmű. A VG-99 megismeréséhez türelem és igen sok idő kell. Ha mélységében szeretnénk megismerni, akkor arra kell felkészülni, hogy több ezer paraméter között kell eligazodnunk. Nem is akarnék senkit ezzel riogatni, ugyanúgy kell elkezdeni az ismerkedést, mint a többi cuccal. A gyári beállításokat kell mindenek előtt átfutni és egy általános hangzó mintát kell magunkba zárnunk, hogy tovább léphessünk.

A VG-99 kezelési utasítása közel 200 oldal. Már átolvasni is igen sok idő, bár a sok rajz és ábra nagyon szemléletessé teszi a gépkönyvet és jól lehet boldogulni belőle. A fő adatokat az alábbi táblázatból ismerhetjük meg részletesen:

Audio rész
 AD konverzió 24 bit + AF módszer
 DA Konverzió 24 bit
 Mintavételeési Frekvencia 44.1 kHz
 Program helyek 400: 200 (User) + 200 (Preset)
 Névleges bemeneti szint GUITAR INPUT: -10 dBu
 Bemeneti impedancia GUITAR INPUT: 2.2 M ohm
 Névleges kimeneti szint MAIN OUT: -10 dBu SUB OUT (XLR): +4 dBu GUITAR OUT: -10 dBu
 Kimeneti impedancia MAIN OUT: 1 k ohm SUB OUT (XLR): 600 ohms
 Dinamika tartomány 100 dB vagy nagyobb (IHF-A)
 Digitális kimenet Coaxiális (IEC60958 szabványnak megfelelő)
Kezelő Panel
 kezelőszervek OUTPUT LEVEL gomb, Function gomb (F1--F6), BALANCE gomb, PATCH LEVEL gomb, V-LINK gomb, DIRECT PATCH gombok (1--5), CONTROL gombok (1, 2), COSM GUITAR MODELING TYPE gombok (A, B), COSM GUITAR ALTERNATE TUNING gombok, POLY FX A/B gombok (A, B), FX gombok (A, B), COSM AMP gombok (A, B), MIXER gombok (A, B), DELAY/REVERB gomb, DYNAMIC gomb, CHAIN gomb, CONTROL ASSIGN gomb, NAME/KEY/BPM gomb, Function gombok (F1--F6), EXIT gomb, WRITE gomb, PAGE gombok x 2 (Left, Right), GUITAR TO MIDI gomb, SYSTEM gomb, GLOBAL gomb, TUNER gomb, CATEGORY gomb, PATCH/VALUE forgató gomb, Power kapcsoló
 D Beam szabályzó PITCH gomb, FILTER gomb, ASSIGNABLE gomb
 RIBBON szabályzó PITCH gomb, FILTER gomb, ASSIGNABLE gomb
 Kijelző 240 x 64 pontos grafikus LCD (háttér megvilágítású LCD)
Csatlakozók/Kapcsoolók/egyebek
 Felső panel GK IN csatlakozó
 Hátlap panel GUITAR INPUT jack, GUITAR OUTPUT jack, SUB OUT jacks (XLR)(L, R)MAIN OUT jacks x 2 (L/MONO, R)PHONES jack, DIGITAL OUT jack, EXP PEDAL jack, CTL 3,4 jack, USB csatlakozó, RRC2 csatlakozó, MIDI csatlakozók x 2 (IN, OUT), DC IN jack, Ground Lift kapcsoló (SUB OUT)
 Tápegység AC Adapter (PSB-1U)
 Áram felvétel 1.3 A
 Tartozékok Kezelési utasítás, GK kábel (3 m), USB kábel, RRC2 kábel, VG-99 Software CD-ROM, AC adapter (PSB-1U), Roland Szervíz (brossura)
 Külön megvásárolható elemek Divided Pickup: GK-3, MIDI Láb vezérlő: FC-300, Lábkapcsoló: BOSS FS-5U/6, Expression pedál: EV-5, BOSS FV-500L/500H, GK Kábel: GKC-10/5/3, Unit Selector: US-20, GK Parallel Box: GKP-4, Rack-be szerelő adapter: RAD-99, PAD állvány: PDS-10, Lábkapcsoló kábel: PCS-31
Méret és súly adatok
 Szélesség 384 mm 15-1/8 inches
 Mélység 218 mm 8-5/8 inches
 Magasság 94 mm 3-11/16 inches
 Súly 2.1 kg 4 lbs. 11 oz.

Jel diagram

A VG-99 felépítését vázlatosan szemlélteti az alábbi rajz. Jól látható, hogy nem csupán egy bizonyos célra kitalált eszköz akar lenni, hanem egy komplett rendszer.

A VG-99 lelke a COSM modellezés

Most kerültem a legnehezebb helyzetbe, mert a VG-99-ben a COSM modellezés által megvalósítható lehetőségeit képtelenség bemutatni pár oldalas írásban, hiszen csupán ezzel mintegy 190 oldal foglalkozik a kezelési utasításában, és még ott sem tárul fel a VG-99 igazi, valós mélysége. Mivel arra nincs terjedelmünk, hogy a kezelési utasítást egy az egyben leírjuk, csupán globális áttekintésre van lehetőségünk.

A VG-99-be csatlakoztathatunk egy közönséges hagyományos hangszedőjű elektromos gitárt. Ezzel szolgáltatásaiban nagyjából annyit nyújt, mint egy nagyon fejlett kifinomult fizikai modellezésű erősítő szimulátor, effekttel és a jellemző real-time szabályzásokkal együtt.

A VG-99 specialitása azonban jócskán túlmutat ezen. Csupán azzal, hogy egy további hangszedőt szerelünk fel (GK3) , ami húronként érzékeli a rezgéseket, máris egy szélesebb lehetőséghez jutottunk. Lehetőség van speciális hangolások alkalmazására, gitár típusok hangmodelljeinek kreálásához és persze mindezek kombinációjára. A GK3 még annyiban is kiterjeszti a lehetőségeket, hogy a beépített gitár/MIDI konverter hangmodul meghajtására alkalmas jelet állít elő, így egy további hangszer birtokába juthatunk.

Aki ismeri a napjainkban elterjedt népszerű erősítő szimulátorokat, az tudja, hogy ez a technológia mennyire kinőtte a gyermekbetegségeit és manapság csaknem stúdió minőségű konverterek és effekt algoritmusok működnek bennük. 10 évvel korábban ez ilyen áron elképzelhetetlen volt. A hangszeriparnak várnia kellett, míg a konverter és DSP csipek annyira olcsók lesznek, hogy ez a fejlett nagy felbontáson működő technológia a gitárosok rendelkezésére állhasson. Most itt van és azt hiszem semmi helye a fintorgásnak, mert ami itt van egyben a VG-99-ben ez a közeli jövőt vetíti előre.

Erősítő modellek

Csakúgy, mint más fizikai modellezésű erősítő szimulátorban ebben is megvannak a favorizált legendás típusok.

Az alábbi táblázatok mutatják melyek ezek:

It meg kell jegyezni, hogy a legtöbb amerikai gyártmányú erősítő szimulátor szinte ugyanazt a néhány tipikus hangzást részesíti előnyben. Itt ezek is megtalálhatók, de akad itt néhány igazi ritkaság is, amik semmivel sem maradnak le a nagy márkák típusai mellett. It a Hughes & Kettner TriAmp-re gondolok elsősorban.

A hangfal szimuláció precízebbnek mutatkozik bármely eddiginél. Nemcsak a hangfal típusát, kivitelét modellezik, hanem a tovább erősítéséhez használt mikrofon készletet is modellezik.

Kivitel, kezelhetőség

A VG-99 központi egysége tartalmaz pár különleges vezérlési lehetőséget, amit a gitáros gyakorlatban eddig nem alkalmaztak. Ilyen a D-Beam és a Ribbon Controller. A D-Beam és a Ribbon eddig csak a szintézis technikában volt ismert. Most megjelent a gitáros gyakorlatban is. A D-Beam egy optikai elven működő mondhatnánk úgy mozgás érzékelő, melyhez pamétereket rendelve real time vezérlést végezhetünk. Kb. már 50 cm távolságból érzékel. A D-Beam fény csóvájának intervallumában a kéz mozgása által jelen esetben pitch vagy filter paramétereket szabályozhatunk. A kérdés persze az, hogy akkor mivel gitározunk, ha az egyik kezüket a D-Beam modulálásra használjuk. Ugyancsak használhatjuk magát a gitár nyakát a fén nyalábban való mozgatásra. Minden esetre ez is egy lehetőség a kifejezés egy új módjára és szerintem a találékony fiatalság egy napon valódi művészetet fog kreálni a gitározás eme különös módjából.

A Ribbon szabályzáshoz ugyancsak kell egy kéz, de addig a másik kéz dolgozhat a gitáron. Ha van egy kis fantáziánk, akkor el lehet képzelni, hogy a vezérlés úgymond kézzel, lábbal történhet. Ilyenkor mindig elképzelem, hogy ha 35 évvel ezelőtt valaki idehozta volna ezt az eszközt, akkor azt mondtuk volna, hogy valami más naprendszerből származik ez a cucc. Most is gyanús....És az is eszembe jut, hogy a japánok, akiknek úgy 40 évvel ezelőttig semmi köze nem volt a gitárhoz, egy friss, elfogultság és dogmák nélküli hozzáállással gyakorlatilag az egyedüliek, akik tényleg hozzátettek valami igazi fejlődést a gitár hangtechnikájához. Ezt látom a VG-99-ben. Valahogy úgy látom, hogy ők nem fintorognak, hanem leülnek és megcsinálják, mert a gitár kultúra nem része a hagyományaiknak, így nincs az az ortodox előítélet és hozzáállás, ami a világ gitárral fertőzöttebb részén annyira jelen van és érzékelhető, és ami miatt nincs gyakorlatilag fejlődés. Ha van titok, maximum ennyi a titok.

 VG-99 működik az FC 300 MIDI lábkapcsoló nélkül is, azonban kihasználhatósága ez esetben jelentősen korlátozott. Bár sokan akadnak, akik számítógépes környezetben az FC 300 nélkül is boldogulnak valamelyest. A teljes körű kihasználáshoz természetesen szükség van az FC 300 láb kontrollerre is és még valamire. Szükségünk van egy állványra, aminek segítségével a kezünk és a szemünk közelébe kerülhet. Ezzel a két lehetőséggel egy új dimenziója nyílhat a színpadi gitározásnak.

Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy soha egyetlen rendszer nem tett annyit egy gitárosért a biztosított kreatív lehetőségek tekintetében, mint a Roland VG-99.

Esztétikus, ugyanakkor masszív kivitele hosszú távú használatot sugall.

Effektek

Teljesen szükségtelen felsorolni mi minden található a VG-99-ben. Mindent tartalmaz, amit valaha kitaláltak. Bizony még Harmonizer is, ami igen fejlett szoftvert igényel. A VG-99 -ben gyakorlatilag 2 Roland GT-PRO multieffektet helyeztek el, minden effektje igen mély editálhatóságot biztosít, kellő mennyiségű paraméterrel. Nekem személy szerint mindig azzal volt problémám, hogy az erősítő szimulátorok effektjei bizony nem érték el a közepes multieffektek minőségét sem. Itt most ez nem így van. Nagyon tiszta krémes, finom hangzású effekteket találunk. Közel a stúdió minőséghez. Aki szeretne mélyebben megismerkedni a VG-99 effektekkel, a Roland honlapról letöltheti és tanulmányozhatja az egész rendszert mintegy 200 oldalon keresztül.

Használat

A VG-99 teljes kihasználásához szükséges a GK3 pickup használata. A GK3 bemenete a készülék felső kezelőpultjának jobb oldalán közvetlenül a Ribbon szabályzó mellett van. A készülékhez egy speciális sok eres kábellel csatlakozik a GK3.

A készülék normál gitár bemenetet (jack) és jel továbbadásához kimenetet is biztosít. Ezzel a régi rendszerünkhöz, vagy más külső effekthez biztosítunk egy jelutat, amennyiben azt is szeretnénk használni. Rendelkezésre áll egy a stúdió felvételekhez jól használható AES EBU ( Left, Right) kimenet pár. Jack aljzatokon jön ki a fő kimenet ugyancsak jobb és bal csatornára osztva. Fejhallgató aljzat és SPDIF digitális kimenet is itt található. Lehetőség van külső Expression pedál és egyéb vezérlő pedálok csatlakoztatására. USB és RRC2 csatlakozó is a hátlapon van. Az előző a számítógépes háttérbe való beillesztéshez, az utóbbi pedig az FC-300 vezérlőpedál összekapcsolásához szükséges. A MIDI ki-bemenetek után végül a külső táp adapter aljzata található. A VG-99 Roland PSB-1U típusú kapcsolóüzemű tápegységgel működik.

A VG-99-et ismertető írásunk III. részében az editor szoftvert és FC 300 lábvezérlőt mutatjuk be.

Kapcsolódó linkek:

Folytatjuk...

Szabó Sándor

2008-02-08 00:16:31