Interjú Paul Daniel Wrigth-al, a Line6 kereskedelmi igazgatójával

Ha jól emlékszem a kilencvenes évek közepéről ismerjük egymást. Akkoriban még az ATEC Magyarország kft. munkatársaként napi telefonos kapcsolatban voltunk, sőt sokszor találkoztunk és tárgyaltunk. Járt itt Magyarországon is, de Paul akkor még a Marshall kereskedelmi igazgatójaként dolgozott. Most ismét Magyarországra látogatott, azonban ezúttal már a Line6 eladási ügyeit koordinálja legalább olyan vehemenciával mint annak idején a Marshallnál. Medgyesi Tibor pedig a jól ismert márkának hazai disztribútoraként kért meg ennek az interjúnak a megírására. A szokásos formális kérdések helyett én kissé más dolgokat akartam megtudni tőle. Lévén ennek az embernek speciális rálátása van a jelenre és a jövőre is, egy hihetetlenül fejlődő technológiára, annak minden hatását láthatja több nézőpontból is. Foglalkozott az erősítőkkel és foglalkozik most a kiegészítőkkel is no nem feltétlenül technikai aspektusból, de mint kereskedelmi szakember láthatja azokat a tendenciákat is amit mi a hangoktól elvonatkoztatni nem tudó agyunk nem feltétlenül tud meglátni.

SzS: Hogyan látod az elektromos gitár hangzásának jelenét és a jövőjét?

P.D.W: A gitár feltalálása óta mindössze nagyon kevés valóban áttörő technológiai fejlesztést tapasztalhattunk az elektromos gitár fejlődéstörténetében.
A szabványos humbucker vagy szimpla hangszedők azóta is ugyanolyan módon alakítják át a húr mechanikai energiáját elektromos jellé majd az elektromos erősítőn keresztül válik hallható hanggá. A gitár esztétikája, már ami a testének formáját illeti, valamint az alkalmazott anyagok, amiből készül sok sok gyártás közbeni kísérlet eredményeként alakult olyanra amilyen. A modern anyagok, mint amilyen a karbon kompozit, a műanyagok és ötvözetek mind azért kerülnek alkalmazásra, hogy más hangzást és más eredményt adjanak. A hangzás minőségének mindent elsöprő és meghatározó eredménye magában a rezonancia természetében lelhető fel. A rezonancia sokkal mélyebbről érint bennünket, mint azt gondolnánk. A gitár hangja a múltból erősen meghatározza azt, hogy mit várunk tőle a jelenben, azonban az emberi kíváncsiság és a technológia fogja továbbszőni a gitárhang jövőjét.

Gondoljunk csak a gitárszintetizátorra. MIDI- Gitár konverterrel némi kis késéssel immár egy szintetizátor változatosságával képes szólni a gitár. Azonban a gitár egy személyes, nagyon közvetlen kifejező eszköz, aminek a titka abban a személyes érintésben érzésben van ahogyan az reagál a legfinomabb rezdülésünkre és szándékunkra. Innentől a gitár jövője tovább rajzolható.

A digitális technológiában most a fizikai modellezés korát éljük. A Line6 megjelenése a Variax digitális gitár modellezéssel valamelyest ennek is irányt szabott. Ma már a gitár jele gyakorlatilag azonnal és közvetlenül digitális tartományba kerül, ahol az igen szabadon manipulálható. A piezzo pickupok alkalmazásával sikerült nagyságrenddel lecsökkenteni a midi konverzió késését. Továbbmenve a digitális tartományban a hang sokkal precízebben és hatékonyabban manipulálható. A Line6 olyan algoritmusokat fejlesztett ki, ami a legjobb elektromos gitárok viselkedését modellezi. Ezt korábbi midi konverterek és hangmodulok is megvalósították, de ez most már sokkal precízebb, gyorsabb és kiterjed bármilyen fúvós és húros hangszerre.

Mitöbb a Variax közvetlen internetes kapcsolatba hozható más Variax felhasználókkal, ahol a hangszínek cserélődhetnek, fejlődhetnek. Ez a lehetőség meg fog jelenni előbb utóbb a hangfelvételi gyakorlatban is.

Ez most a jelen, ami a jövő kezdete is egyben.

SzS: Mennyire befolyásolja a technológia a gitáralapú zenét véleményed szerint?

P.D.W: A technológiától való függőség akkor fog igazán fontossá és meghatározóvá válni, ha a muzsikus hajlandó elfogadni ezt a technológiát. A másféle technológia, a másféle megközelítés kezdődött a POD-al, és íme ma már keresett cikk lett. Csupán egy pár muzsikus engedheti magának meg, hogy birtokolja és használja a nagyon drága vintage hangszereket. Mi ezt mind beleraktuk a Variax-ba a gitár alakú és gitárként játszható hangszerbe, ami digitális modellező algoritmus segítségével ad ki hangot magából. Amit a Line6 tett az egy ajtó kinyitása a tömegek felé, hogy lehetőségük legyen megtapasztalni miként szól egy nagyon ritka és különleges gitár. Lehetőséget kap, hogy kísérletezzen vele otthon, a stúdióban vagy éppen a színpadon koncert közben egy olyan nagy hangszíntárral ami korábban elképzelhetetlen volt. A különlegességekről nem is beszélve. Ha például egyre több muzsikus gondolja úgy, hogy a zenekarban egy szitár hangján szólaljon meg, akkor a Variax egyre többek számára elkerülhetetlen lesz. Már most látjuk és érezzük, hogy a Line6 eléggé függővé tette a muzsikusokat és ez visszahat a modellezés technológiájának fejlődésére is. A modellezés technológiája által kínált lehetőségek pedig elkerülhetetlenül megjelennek a zenében is.

SzS: Mennyire érzékeled ezt a tendenciát és mit jósolsz a jövőt illetően?

P.D.W: A digitális technológia, az algoritmus alapú modellezés teljesen forradalmasította azt ahogyan a zenészek megalkotják és előadják a zenéjüket. Jelen példa az elektronikus zene kiteljesedése. Mi azonban már látjuk, hogy ugyanaz a forradalom zajlik immár most a gitárosok világában is, mint 1983-ban a szintetizátorosok körében a Yamaha DX-7es megjelenésével. A gitáros felkapja a Variax gitárját és 70 erősítő, 28 gitár modellje között választhat azonnal és a Line6 Vetta erősítőjén keresztül azonnal meg is szólalhat.

A gitárosok letölthetik a leckéket, cikkeket, software frissítéseket a Line6 GuitarPort-ról. A gitár most már teljesen összenő a kompjúterrel, vagy legalábbis egy alternatíva lesz azoknak, akik vonzódnak ebbe az irányba és egy nyitott gitáros világ tagjaivá szeretnének válni. Szabadon kommunikálhatnak egymással cserélgethetik a hangszíneiket, akár mobil telefonon is. Mindezt persze egy lépéssel tovább is lehet gondolni és vinni, mindezt rátenni a számítógépre és mindez beépül a virtuális világba. Ki tudja mi lehet még ebből, meglátjuk.

SzS: Megítélésed szerint hol helyezkedik el a Line6 a vezető hangszergyártók között amelyek valóban meghatározzák a jövő gitárzenéjének a hangzását?

P.D.W: A Line6 rövid fennállása óta folyamatosan hatványozott mértékben növekedik. Mindössze egy tucatnyi alkalmazottal kezdtünk egyetlen erősítő típus az Axsys 212 gyártásába. Mára az alkalmazottak száma 250- re nőtt és tucatnyi gitáros produktumot gyártunk. Az elmúlt 8 évben pedig megalapoztuk a jó hírnevünket olyannyira, hogy az első 3 fontos gyártó között emlegetnek minket. Nem könnyű egy olyan versenypályán, ahol már egyesek 40 éve az első helyen vannak. Mi nem szükségszerűen változtattuk meg a gitáros világot, csupán kihasználtunk egy lehetőséget, ami itt volna egyébként is körülöttünk. Kezdetektől figyeljük a gitárosok szokásait, vágyait, munkamódszereit és mi ezt gondoltuk újra és újra. Segíteni akarunk nekik azzal, hogy megmutatjuk milyen más módok létezhetnek arra, hogy könnyebben, kényelmesebben jobb minőségben és persze gyorsabban érhessék el céljaikat.

SzS: Milyen benyomásokat szereztél rövid itteni tartózkodásod során Magyarországról? Esetleg hallottál egy kis magyar rock zenét?

P.D.W: A rövid itteni tartózkodás inkább szakmai jellegű volt. Sajnos nyugaton a magyar zenei életből semmit sem kapunk. Annak ellenére, hogy valóban lehet hallani színvonalas magyar zenei produkciókról azok szinte csak rövid híradásszerű megjelenést kaphatnak akár a rádióban akár az MTV-ben azokban a médiákban amik ma a legnagyobb zenei zenehallgatási forrásoknak tekinthetők. Azonban mindez változhat Magyarország EU tagságával, ahol Magyarország már nem lesz annyira elszigetelt és könnyebben megmutathatja rock sztárjait és megoszthatja sikereit másokkal is.

SzS: Köszönöm az interjút.

Szabó Sándor

2006-02-20 00:17:00