Hányas cipőt hord a gitáros és egyéb történetek


Ezúttal valami más témákról szeretnék beszélni, olyanokról, amiről kellene, de nem szoktam.  Egy örökké aktuális téma következik, melyet a hétköznapok történései kényszerítenek ki belőlem. Minden évben tucatnyian keresnek meg, hogy egy elküldött youtube linket meghallgatva vagy mp3-as felvételből mondjam meg, milyen gitár szól, milyen fából van, milyen effekt van rajta, hogyan lett felvéve, hány éves a gitáros és mekkora cipőt hord

2014-01-25 14:11:45
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Pitch Shifting, avagy a hangmagasság eltolásának technikája az elektromos gitáron

II.rész

.

Az elektronikus Pitch Shifter


A hangmagasság változtatásának elektronikus módon való megvalósítása a digitális jelfeldolgozás megjelenésével vált lehetségessé. Mielőtt tovább mennénk, fontos megjegyezni, hogy a digitális pitch shifting nem a mechanikus vibrato karokat igyekezett kiváltani, hanem csupán a hangmagasság változtatásának elvét használva hozott be egy egészen más jellegű hangzást és alkalmazást. Az elvéről most csak annyit, hogy az órajel változtatásával a digitális minták visszakonvertálása a hangmagasság változással jár együtt. Ezzel a módszerrel gyakorlatilag a hallás határáig süllyeszthető vagy emelhető a hangmagasság. Kezdetben persze csupán a Chorus effekt jelent meg, ahol az órajel néhány %-os változásával csupán néhány Cent értékű hangmagasság változás történt, éppen annyi, ami a Chorus effekt előidézéséhez szükséges.


2013-09-29 22:10:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Pitch Shifting, avagy a hangmagasság eltolásának technikája az elektromos gitáron

I. rész


Időnként megkeresnek speciális kérdésekkel, amire gyorsan és röviden nehéz válaszolni, azonban a másokkal való megosztás szándékával szívesen válaszolok. Ez az írás is így jött létre. A mai téma a hangmagasság változtatásának technikája az elektromos gitározásban. A témát már az elején pontosan be kell határolnunk, hogy ne essék félreértés, főleg ha idegen szavakat is használunk. A pitch mint szó a jelen esetünkben hangmagasságot jelent, a shifting pedig eltolását jelenti lefelé vagy felfelé, folyamatosan vagy meghatározott lépésenként. A kezdetekben mechanikusan később pedig elektronikusan valósították meg a hangmagasság játék közbeni eltolását. A mechanikus és az elektronikus módszer más-más irányt vett fel a játéktechnikában. Ezért is fontosnak tartom, hogy tekintsük át a pitch shifting előzményeit, azonban ehhez meg kell ismernünk a mechanikus megoldásokat.


2013-09-29 21:43:02
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

A gitár és a dekoráció


A hangszer ősidőktől fogva művészi kifejező eszköz nemcsak a hangszeres előadó számára, hanem a hangszer készítője számára is. A régi időkből oly gazdag díszítésű hangszerek kerülnek elő, ami ma is legondolkodtatja az embert, mekkora munkával készültek el, pedig akkor még nem voltak számítógép vezérlésű gravírozó gépek.  A művészi vizuális kifejezést mindig egy üres felület kínálja fel, melyre egy hangszer teste, legyen az akár a legkisebb is, tökéletesen alkalmas. A fafaragás ősi művészet és ez él tovább a hangszerkészítőkben is. Valójában a hagyományos hangszerkészítő jó esetben kiváló fafaragó művész is. Ezt bizonyítják az ékes díszítésű középkori lantok, csellók, vagy napjaink távol-keleti hangszerei is:

2013-09-13 21:52:46
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Miből készüljön a gitár?


A gitárt úgy 40 évvel ezelőtt az öregebb generáció kicsúfolta, mert számukra teljesen érthetetlen volt megjelenése és főleg a rajta hallható új zenével nem tudtak mit kezdeni. Gyakran hallottam, hogy szárazfának nevezik, vagy hókotrónak (röviden csak kotrónak). A kissé lealacsonyító nevek mögött azonban ott van az igazság. Tényleg száraz fából vannak és formájuk is emlékeztethet egy lapátéra. Mindegy is, azt már jó régen tudjuk, hogy a hangszerek zöme majd minden esetben valamiféle fából készülnek, kivételt képeznek a rézfúvósok.

2013-09-13 20:08:54
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

A Shadows, Ventures, Spotnick és többi surf rock  és space rock hangzás nyomában

Nem egy alkalommal kértek tőlem tanácsot, hogy milyen eszközökkel lehetséges megközelíteni a legendás Shadows együttes gitárosának Hank Marvinnak, vagy Bo Windbergnek a Spotnick együttes szólógitárosának a gitárhangzásait. Most úgy gondoltam megosztom minden olvasóval, amit tudok erről a hangzásról. Mielőtt belemennék a részletekbe, szükséges, hogy betájoljuk a kort, a helyet, mely nagyon fontos kiindulási pont. A hatvanas évek legelején az elektromos gitár és az erősítés technikája eljutott arra a szintre, hogy immár a fül számára is kellemes hangzást biztosítva elfoglalja helyét a gitár alapú zenék birodalmában.

2013-08-01 14:09:25
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

A hangnyílás szerepéről

Az akusztika világában számos esetben vannak melléfogások főként, amikor egy hangszer hangnyílásának szerepe szóba kerül. Sokszor hallani: ott jön ki a hang, vagy azon keresztül csatolódik a húrrezgés az üreggel. Ez utóbbi még egy magyar nyelvű hangszer akusztikai könyvben is olvasható. Mindkét feltevés hibás, még akkor is, ha tartalmaznak némi rész igazságot

2013-07-29 22:19:16
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Az optikai hangszedő

Az előző írásomnak tematikus folytatása az optikai hangszedőkről való elmélkedés. Az elmélkedésen túl persze be tudok számolni megvalósult megoldásokról, így most ezeket tekinteném át természetesen a teljesség igénye nélkül.

2013-07-19 10:13:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Drót és mágnes

Elmélkedés a hangszedőkről

„- Drót és mágnes! Elképesztő!”


 Egyszer hallottam ezt a tűnődő felkiáltást valakinek a szájából, aki Amerikában a NAMM Show-n éppen a DiMarzio standján nézegette a vitrin mögé kiállított gitár hangszedőket. Közben lassan csóválta a fejét és mondta tovább: „ - És milyen jól megélnek belőle!” Bizony ez az úr nagy igazságra tapintott rá akkor, mert mióta csak kitalálták a hangszedőt azóta misztérium lengi körül, és egyszerűsége ellenére kissé túlmisztifikálták, és hatalmas pénzeket fektetnek még manapság is a mítosz fenntartására. És tényleg így van, mindössze drót és mágnes az egész, de hogy azok milyen viszonyban vannak egymással az már inkább tudomány. 

2013-07-19 10:05:22
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Hárfa gitárok

Napjainkra számos különféle megoldású és kivitelű húros, pengetős hangszer terjedt el. Ezek közül a legrégebbiek a hárfa- és citerafélék már több ezer éves múltra tekinthetnek vissza és a legfiatalabb mind közül a gitár. A bundos hangszerek csak az elmúlt néhány száz év szüleményei, és mint tudjuk a gitár is ezek közé tartozik...

2012-11-30 19:45:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Egy mágikus koncert története - A Fractal Strings project
Ezúttal kissé szokatlan témát osztok meg az olvasókkal. Ritkán van alkalom betekintést nyerni egy különleges koncert technikai és zenei kulissza titkaiba, ezért általában ilyen írások nagyon ritkán olvashatók bárhol is. Mivel a Gitárhangtechnika alapvetően technikai aspektusú portál, így bármilyen féle zenével kapcsolatosan, ahol a gitár a főszereplő arról érdemes írni...
2012-11-21 22:12:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Amit a klasszikus gitárhúrokról tudni érdemes
A gitárhúrok témája gyakorlatilag kimeríthetetlen, legyen az fém vagy nylon. Gitárosok éveken át képesek üldözni és keresni a tökéletes húrt, és közben több kötetnyi könyvre való szöveget mondanak el egymás között a húrokról szerzett tapasztalatokról. Vannak olyanok is, akik mániákusan a húrnak tulajdonítanak mindent, és egész zenész életük a húrok körül forog. Ennek jó esetben az a haszna is megvan, például, hogy felfedezhetnek valami jobb anyagot a húrok számára. A húrokról manapság keveset lehet olvasni, pontosabban hasznos dolgot szinte egyáltalán nem lehet, a húrgyártók honlapjain pedig a megszokott, jól ismert marketing szövegek találhatók. Ez az írás próbál abban segíteni, hogy többet tudjunk a húrokról. A most következő, a húrok fizikájáról szóló fejezet mindenféle húrra érvényes, bármilyen anyagból is készül.
2012-06-15 21:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

A hangszer húrok rövid története

Az elkövetkezendő hetekben a figyelmünket a húrok felé fordítjuk. Az első jelen írásom a húrok rövid áttekintő történetét taglalja, melyből megismerhetők a fő típusok anyagai, gyártási technológiája. Egy utána következő írás a klasszikus gitár nylon húrjaival ismertet meg szokatlan részletességgel és mélységben. A húrok témakörének bővebb kifejtését az ihlette, hogy megjelent egy új húrtípus, az eddigi húrgyártásban eddig ismeretlen anyaggal és végre sikerült a nylon húrgyártás egyik nagy problémáját megoldani, a hagyományos nylon és a PVF húrok közötti nagy hangzásbeli különbséget áthidalni úgy, hogy a hangzás ideálját a régi kiváló hangú, de sok hátránnyal bíró bél húrok hangzását szintetikus anyaggal imitálni. Ezt a húrt az Aquila olasz cég gyártja, és mivel a Stageshop a hazai forgalmazója, így a Nylgut húrjaikat majd egy külön írásban mutatom be részletesen...

2012-06-10 19:15:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A gitár története II.
A fémhúros gitár története nem tekint vissza oly nagy múltra. Az oka elsősorban az anyag megmunkálás technológiájával függ össze. Amíg nem tudtak fémhuzalt előállítani, addig fémhúrok sem létezhettek. A fémhúr megjelenése jóval megelőzte a nylon húrét, hiszen a nylon csak az 1930-as években jelent meg, előtte bélből sodort húrok voltak. A fémek húrokként való alkalmazás sokkal korábbi időkre tehető vissza, mint azt gondolni mernénk. A fémhuzal gyártása már időszámításunk előtti 800-1000-ben is létezett. Erről tanúskodnak az egyiptomi és egyéb keleti ékszerek, melyhez különböző anyagú és méretű huzalt használtak fel. Sőt Anatóliában, a mai Törökország déli részén is találtak időszámításunk előtt 2000-ből származó ékszereket, huzalokkal díszítve. Ez pedig eléggé meglepő. Azt persze le lehet szögezni, hogy a régi ékszerekhez puha nemesfémekből régóta tudtak huzalt gyártani, azonban az acélhuzal előállításával legalábbis itt Európában és Amerikában várni kellett...
2012-05-25 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A gitár története I.
Bár napjainkban a gitár tűnik a legismertebb, legnépszerűbb hangszernek ugyanakkor az a tapasztalatom, hogy keveset tudnak róla az emberek. A gitár a hatvanas években egy generáció jelképe volt, a rajta játszott zenékkel együtt. Mára a jelkép átalakult, elhalványult miközben a gitárzenék sosem látott gazdagságot értek el. Mégis, az új, számítógép imádó és internet függő generáció számára már mást jelent a gitár, csupán egy hangszert, főleg szórakoztató zenei hangszert. A gitár komoly és modern kultúrája szinte hozzáférhetetlenné vált. Ezért úgy gondolom, hogy a gitárt újra és újra be kell mutatni és népszerűsíteni kell az újabb generációk számára is. A magyar zenekultúrába a gitárt a globális kultúra terjedése hozta be. Zenei hagyományunkban a gitár ismeretlen, annak ellenére, hogy a őseink használták a kobozt és egyéb keleti húros hangszereket, azonban a kereszténység felvételével az ősi tradíciónk és a kultúránk is feledésbe merült. Így csak annyi került át hozzánk a gitárból és amennyit a nyugati kultúra átengedett. Nem dicsekedhetünk olyan gitár tradíciókkal, mint az olaszok, a spanyolok, a németek, vagy akár az oroszok. Természetesen a gitár hazánkban is megtelepedett, de gyökértelenül, így aki ma idehaza gitározik az többnyire idegen kultúrák zenéit játssza rajta. Megérne egy tanulmányt annak kiderítése, hogy milyen pengetős húros hangszerek és milyen zenék lennének itt most, ha a Hun Birodalom nem sorvad el és megőrzi a keleti zenei és kulturális hagyományait...
2012-03-12 13:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitározás bundok nélkül
Bizonyára mindenki ismeri a bund nélküli húros hangszereket. Ilyen a hegedű, a cselló, a bőgő. A hetvenes évektől az elektromos basszusgitárban is megjelentek a sima fogólapú hangszerek, majd az elektromos gitárosokat is megkísértette a bund nélküli hangzás. A bund nélküli (angolul: fretless) hangszerek között most a fókuszunkat a gitárra fordítjuk. Aki hallott már bund nélküli basszusgitáron egy szólót, vagy akár valamiféle ritmusos riffet, mondjuk úgy ahogy Jaco Pastorius játszotta, vagy Michael Manring, azonnal megragadja az a bársonyos, gyönyörűen morgó hangzás, amit semmi más hangszer nem tud produkálni. A hangzás titka nagyon egyszerű: van egy pont ameddig le kell engedni a húrokat a fogólap fölött. És egyszer csak elkezd bársonyos hangon énekelni a basszus gitár. A szólógitárokon a kilencvenes években kezdett terjedni a bund nélküli változat, és azt ugyan nem lehet állítani, hogy világsiker lett, de egyre többet lehet hallani. Nyilván nem a popvilág körzővel és vonalzóval szerkesztett karteziánus zenéiben, hanem a jazz és a progresszív zenék között találhatjuk meg a használóit...
2012-02-01 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Interjú Horváth Attilával a Vintage '52 tulajdonosával
Horváth Attilával a Vintage '52 jelenlegi tulajdonosával beszélgettem a minap, akit több, mint egy évtizede jól ismerek, egy igazi gitár szerető ember, és hol is érezhetné legjobban magát, mint éppen egy gitárboltban. Most egy interjút adok közre, ahol megszólal Attila...
2011-11-23 13:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kaliforniai álom – folyékony nitrogénben
A napsütötte Kalifornia Santa Clara városában található a Dean Markley cég, amely 1972 óta igyekszik a pengetős hangszerek használóinak kedvében járni, legyen szó húrról, hangszedőről, mikroerősítőről, vagy hangoló gépről. A tulajdonos Dean Markley a cégalapítást megelőzően hangszerboltot üzemeltetett, mígnem egy szép napon úgy döntött, hogy saját termékeivel, kreatív ötleteivel próbál szerencsét az akkortájt éppen virágzó rock and roll iparban. Az első áttörést a siker felé vezető úton az általa kifejlesztett Talk Box effektpedál hozta meg, melyet Peter Frampton tett népszerűvé Show Me the Way című dalával 1975-ös Frampton c. albumán. Érdekes, hogy vasfüggöny ide, vasfüggöny oda, már a Generál együttes 1977-es Zenegép albumán is hallható a Tátrai Tibor által használt és akkoriban még igencsak frissnek számító ’szájgitár’ (az övé Electro Harmonix gyártmányú volt), amely szinte Tibusz védjegyévé vált az idők folyamán...
2011-09-21 16:30:00
 | 
Szerző: II. Lengyelfi Miklós
[tovább]
A gitár pengetőkről
Kissé furcsa, hogy mindenféle fórumon mindig a gitárokról, az erősítőkről és az effektekről, ritkábban a húrokról folynak diskurzusok, de a pengetőkről szinte soha, vagy oly ritkán és oly érintőlegesen, hogy elhatároztam szentelek neki egy komolyabb írást.
2011-09-08 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Gary Moore hangzásának nyomában

Egy adóságunkat igyekszem törleszteni ezzel az összefoglaló írással. Mint már azt mindenki tudja Gary Moore ez év elején 58 éves korában meghalt. Ígéretem szerint ezt az írást az ő emlékének dedikálom, melyben kissé mélyebbre próbálok hatolni a Gary Moore hangzás megértésében. Ezúttal nem arról akarok írni, hogy melyik évben hogyan voltak összekötve a cuccai, hanem más kevésbé ismert aspektusból szemlélve próbálom megragadni a Gary Moore hangzásának jelenségét...

2011-09-06 17:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Veszélyben a gitár ipar?
Azt hiszem most már mindenki saját bőrén érzi, hogy a világ változóban van. A változást az okozza, hogy a jelenlegi világgazdaság elérte növekedésének végső határát. Egy zárt rendszerben, mint amilyen a Föld bolygó nem lehet végtelen növekedést elérni. Nem is akarok fejlődésről beszélni, mert az, hogy minden bonyolultabb az nem fejlődés. Ezek a végnapok természetesen elérik a hangszer és zeneipart is. Ennek jelei már a kilencvenes évek elején érezhetők voltak, amikor betiltották a riói paliszander kitermelését és kereskedelmét. A fával kereskedők ezt áthidalták azzal, hogy más néven kereskedtek a fával, a riói paliszander gitárok ára pedig 5-10-szeresére szökött. Az, hogy egy klasszikus gitár 25.000, - Euróba vagy dollárba kerül, az több, mint nonszensz. Egy szint után, valóban nem annyival jobb egy gitár, mint amennyivel drágább...
2011-09-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Music Man gitárok rövid története
Nem titkolhatjuk a jó hírt, miszerint hazánkban is kaphatók a Music Man gitár és basszusgitárok. A budapesti kereskedés az Eldorado Hangszerbolt. Mivel hamarosan tesztelni fogunk néhány legendás Music Man gitárt, így a jó hír beharangozásaként egy rövid történetben foglalnám össze a Music Man történetét...
2011-04-27 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mi újság az Eldorádóban? - 2. rész
Mint ígértem folytatódik az Eldorado Hangszerbolt érdekességeinek, újdonságainak az ismertetése. Ezúttal is inkább a hatalmas és érdekes gitár választékra hívnám fel a figyelmet, de erősítőkről is hírt adunk...
2011-03-12 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mi újság az Eldorádóban?
Időnként gondolok egyet és nyakamba veszem a fontosabb hangszerboltokat és megnézem a kínálatukat. Ezt gyakran megteszem külföldön is nemcsak itthon. Így aztán azt is látom, hogy nem igazán érdemes kimenni más országokba, mert idehaza is megvan minden, amit ott keresnek sokan. Ezért is tesszük közzé a bolti tapasztalatainkat és mutatjuk be az aktuális kínálatot. Ezúttal az Eldorádó Hangszerüzletben néztem körül és bizony azt kell mondja szép, egészséges választék van és még a különlegességek sem hiányoznak. Ennek tükrében most röviden bemutatok pár gitárt és erősítőt, melyeket mindenképpen érdemes megnézni, kipróbálni. Az Eldorádóban akkora készlet van, hogy a kínálatuk érdekességeit 2 részben fogom bemutatni...
2011-02-19 10:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
58 éves korában elhunyt Gary Moore
Pár napja rázta meg a gitáros világot a hír, hogy Gary Moore a híres ír gitáros 2011 Február 5-én 58 éves korában hirtelen meghalt. Sok részletet még most sem lehet tudni, de annyit közöltek a médiák, hogy a Spanyolországi Esteponában egy luxus hotelben álmában érte a halál, ahol éppen szabadságát töltötte. Kora reggel találták meg hotelszobájában. Egy nagyszerű gitárossal ismét szegényebb lett a világunk.
2011-02-13 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

A Vintage ’52 - Beszélgetés Horváth Attilával

Valimért nagyon jó érzés betévedni egy olyan boltba, ahol csupa régiség van, bármi is legyen az. Valamiért azok a tárgyak elkezdenek beszélni hozzánk, és minél tovább nézelődünk, annál mélyebbre visz minket az a bizonyos, a lelkünk mélyén elrejtett „időgép”, és kivált olyan nosztalgikus érzéseket, amiknek nem lehet ellenállni. Egy zenészember részére egy ilyen régi hangszereket tartó bolt maga az élő rock történelem...

2011-02-05 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Hogyan javíthatunk akusztikus gitárjaink hangján?
Korunknak látszólag egyik legnépszerűbb hangszere az akusztikus gitár, de ha korrektek akarunk lenni, akkor inkább az mondható el, hogy a legnagyobb számban vásárolt hangszer. Ami pedig az akusztikus gitár zenei kultúráját illeti, nos az periférikus. Minden esetre sok akusztikus gitár van a háztartásokban, és gyakran előfordul, hogy azzal a húrral éli le az életét a gitár, amivel megvették, és hallottam olyanokról, hogy amikor leszakadt a húrja, kidobták a kukába vagy eladták. Mielőtt még mélyebben belemennék a címben megjelölt témába, szeretném előre bocsátani, hogy nem a "Tesco gazdaságos" gitárra gondoltam, vagy arra, amit a Bricostore-ban 5000-ért lehet kapni a többi fűrészelt fa árúval egy szekcióban, hanem azokról, amiket már hangszernek lehet nevezni...
2011-02-02 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Újdonságok a Mezzoforte Hangszeráruházban Fender hegyek gitárból és erősítőből is
Válság ide, válság oda, az elmúlt időszakban rengeteg új és híres márkák termékeiből láthattunk igen változatos kollekciót a Mezzoforte-ban. Egyre több érdekesség és különlegesség jelenik meg, amiről örömmel adok híradást az olvasóinknak. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy bár egy egy Fender gitár több helyen is előfordul az ország egyik másik boltjában, azonban az valóban egyedülálló, hogy például 3-4 féle Fender Telecaster gitárt eredeti Fender erősítőkön lehet kipróbálni, nem is egyfajtán. A Fender imádók nagyon jól tudják, mit jelent ez. Igyekszünk máskor is híradással lenni az újdonságokról. Ebben az írásban ezúttal nem tesztelni akartam a Fender gitárokat és erősítőket, hanem felhívni jelenlétükre a figyelmet...
2011-02-01 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Alex De Grassi kaliforniai akusztikusgitáros workshopja a Stageshop hangszerboltban
Aki szeretné továbbfejleszteni akusztikus gitáros tudományát most nagyszerű alkalom nyílik rá. Alex De Grassi (www.degrassi.com) a neves amerikai akusztikus gitáros Szeptember 28 és Október 3. között hazánkban turnézik, sikerült megszervezni egy workshopot a Stageshop Hangszerboltban, ahol gitárral a kézben mondja el, ő mit hogyan csinál, hogyan játszik, gyakorol, stb. Közben játszik néhány számot. Lehet tőle kérdezni, mindenre válaszol, ami az akusztikus gitározással kapcsolatban hasznos és fontos számodra.
2010-09-26 22:01:25
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitározás 8 húron
Egyszer egy TV-s rejtvényjátékban az volt a feladvány, hogy hány húrja van a gitárnak. (Ez is jelzi, hogy mennyire periféria a gitár….). Aztán a játékos persze nem tudta, mondott mindenféle számokat. 8-12-ig és elbukta a kérdést…. A „jól felkészült” játékvezető pedig jól kioktatva a játékost, előadta a helyes választ miszerint csak 6 húrja van. „- Sajnos nem sikerült, kérjük a következő játékost…" Közben persze én tomboltam, mert a játékos valójában, ha nem is tudta pontosan, ami persze a mai világban nem csoda, jó válaszokat mondott, és a játékvezető sem volt annyira felkészült, hogy azt mondta volna legalább: Olyan is van, de nem arra gondoltunk…
2010-09-12 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Mesa Boogie rövid története
Mivel nemrégiben jeleztük, hogy a Mezzoforte Mesa Boogie dealer lett Magyarországon, így mielőtt egymás után bemutatnánk a boltban kapható erősítőket, úgy gondolom célszerű lenne egy áttekintésben röviden bemutatni a Mesa Boogie erősítők történetét. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy a legnépszerűbb amerikai erősítő lett, és ma bármilyen stílusú gitárzenében látható, hallható a világ szinte minden országában, ahol elektromos gitárt pengetnek. A Mesa Boogie nemcsak elismert márka lett, a technikai perfekció jelképe, hanem egy jellegzetes hangzás ikonjává, a szabványos gitárhangzások egyik legfontosabb alternatívájává vált...
2010-08-22 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Hogyan állunk a gitározással?
Hogyan is állunk a gitározással ma 2010-ben? Eléggé jogosan merül fel a kérdés. Járva kelve az utcákon igen sok gitártokot cipelő fiatallal találkozom, és szinte ez az egyetlen hangszer, amit látni lehet járókelők kezében. Nyilván zongora nem lehet, de lehetne hegedű, vagy fúvós hangszerek. Nem! Csak gitár. Nagyon ritkán egy cselló. Fel sem tűnne, ha nem lenne egy rendkívül ellentmondásos tapasztalatom a gitár és a gitározás kapcsán. Elhatároztam, hogy körbejárom ezt a témát és megosztom az olvasókkal. Egyébként is több okból érdemes kissé áttekinteni, hol van a gitár helye a mai muzsikában a XXI. Század első évtizede után...
2010-03-17 18:32:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Les Paul, a legendás Gibson Les Paul gitár feltalálója elhunyt
Ismét szegényebb lett a világ egy nagyszerű legendás emberrel. Les Paul, a nevéről elnevezett Gibson gitár feltalálója 96 éves korában 2009 Augusztus 13-án súlyos betegségben elhunyt. Pár évvel ezelőtt Set Lover a dupla humbucker pickup szabadalmazója, feltalálója távozott el, most immár Les Paul sincs közöttünk. Az alábbi írásban Les Paulra emlékezünk és az általa megálmodott legendás gitárról a Les Paulról tűnődünk el...
2009-08-29 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Új helyen a Mezzoforte Hangszeráruház
Olvasóink jól ismerik a Mezzoforte Hangszeráruházat, hiszen sokáig a Pozsonyi utcában találhattuk meg a boltjukat és honlapunknak is kiváló partnere a Mezzoforte. A minap új üzletet nyitottak a XIII. kerületi Tátra utca és a Radnóti utca sarkánál. Az új bolt sokkal nagyobb belső térrel rendelkezik, és ez már minden tekintetben igazi hangszeráruház. A bolt könnyen megközelíthető és a parkolási helyzet is talán valamivel jobb, minta Pozsonyi utcában...
2009-05-09 13:39:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Miért játszanak oly kevesen 12 húros gitáron?
Nem hiszem, hogy akadna gitáros aki, ne szeretné a 12 húros gitár hangját. Valószínűleg minden gitáros beleszeret egyszer az életében, aztán kipróbálván lassabban, vagy gyorsabban alábbhagy a lelkesedése és ez a szerelem átalakul egyfajta tiszteletté. Miért van ez? Pályám kezdete óta keresem erre a választ, én magam oly mértékben beleszerelmesedtem a dupla húrok hangjába, hogy manapság is fő hangszeremnek tartom. A választ meg is találtam a címben szereplő kérdésre, már jó régen, azonban ha megválaszolom, akkor nagyképűnek tartanak, bár az én koromban már ez is megengedhető, több, mint 20 év 16 és 12 húros gitár játék után. Most akár mondhatom is a kiábrándító választ. A válasz rövid: a 12 húros gitár, ahogyan ma építik és hangolják merő tévedés. Bárki kezébe veszi 6 húros gitár után, pár fogás után rájön, hogy egy F dúr akkord lefogásához szükséges erő már meghaladja a kéz normál kondícióját, még akkor is, ha valaki .012-es húrokkal 6 húros akusztikus gitárokhoz szokott...
2009-01-29 01:17:01
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mi történik Koreában?
A minap Dél-Koreában jártam, egy Szöulban megrendezett akusztikus gitárverseny európai zsűrijeként. 3 éve már volt egy hasonló utam, koncertekkel és zsűrizéssel egybekötve. Akkor is és most is azon gondolkodom, hogy mi történik Koreában. A meghívóm a koreai akusztikus gitár szövetség volt. Meghirdetnek egy akusztikus gitár versenyt azzal a céllal, hogy legyen Koreának is egy nemzetközileg is elismert gitárosa. Maga a szándék csavargatja a szívemet, hiszen civil, gitárzenét szerető emberek fogtak össze, és amibe a kulturális minisztériumuk is nagy támogatást adott. A szívcsavarásom csupán attól van, hogy a gitár Koreában sokkal népszerűbb, mint nálunk. Valami olyasmi játszódik ott le, ami nálunk volt a hatvanas években, persze másként és más szinten...
2008-12-11 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Marshall hangzás nyomában - Befejező rész
A Marshall hangzás nyomában című sorozat közlésével régi elmaradásunk van már - ezt pótoljuk ezúttal. A Marshall hangzás nyomában című cikksorozat teljes, még le nem közölt anyaga egyben olvasható ezúttal.
2008-08-19 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori - Befejező rész: Egy legendás erősítő története
A VOX sztori című sorozat közlésével régi elmaradásunk van már - ezt pótoljuk ezúttal. A VOX sztori című cikksorozat teljes, még le nem közölt anyaga egyben olvasható ezúttal.
2008-08-13 21:10:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú gitárok - V. rész
A pedál steel gitárok esetében nem akkora nagy szenzáció a két sőt háromnyakú hangszer. Itt a hangszer tartásával nincs gond, ezért bátrabban alkalmazzák a kétnyakú kivitelt. Inkább tekinthető mellékvágánynak az alábbi hangszer, ami sokkal inkább egy nyakba akasztott lap steel gitár+ szájharmonikák + 3 trombita..... Azt hiszem ez a cirkuszba való leginkább...
2008-07-16 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú gitárok - IV. rész
z akusztikus gitárok esetében a kétnyakú változat komoly statikai problémákat vet fel, amint azt az első írás elején már említettem. Gitáros részről csupán a legbátrabbak vagy legelvetemültebbek vállalkoznak arra, hogy ilyen hangszert vegyenek a kezükbe. Bátorság ahhoz kell, hogy valaki bevállalja azt, hogy tényleg játszik a kétnyakú akusztikus gitáron, nemcsak baromkodik és vállalja a játékkal járó nehézségeket is. Nincs is nagyon sok példa erre...
2008-07-07 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú gitárok - III. rész
A kétnyakú gitár egy másik triviális kérdést is felvet: Miért éppen kettő és miért nem 3 vagy több nyak? A kérdés felvetés tetteket szült és bizony születtek furcsa gitárok. Nos ezek változatok még inkább a figyelemfelkeltést szolgálják, nem hiszem, hogy egy gitáros szívesen tartana a nyakában egy 3 nyakú 12 kilós hangszert és két órán keresztül masírozni vele a színpadon. Íme egy szép példa a 3 nyakú megoldásra...
2008-07-01 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú gitárok - II. rész
12+6 húros változatok problémája hamar kiderült és voltak cégek, akik készítettek 2x6 húros kivitelt is. Ez viszont azt vetette fel, hogy mi értelme van egy ugyanúgy szóló gitárból egyszerre kettőt is a nyakban tartani.....Gondolom, legalább a másik 6 húros nyak más hangszedőkkel volt felszerelve. Ide sorolható még a fent látható Fender Telecaster is...
2008-06-28 01:10:33
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú gitárok - I. rész
Valamikor a hetvenes évek elején, amikor ezek a gitárok még csak fotókon magazinokban megjelent képek kivágásain jelentek meg idehaza, minden gitárosnak nagyot dobbant a szíve. Mi az ördög lehet ez? Gitár két nyakkal? Ki játszik ilyenen? Nos akadtak páran. Én először John McLaughlin kezében láttam először, persze csupán képeken, amik a Mahavishnu Orchestrát ábrázolták. A másik a Led Zeppelinben Jimmy Page kezében volt látható...
2008-06-24 10:54:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Miért fontos a megfelelő áram kondicionálás gitárosok számára?
Bizonyára sokan tanulmányoztátok híres gitárosok rack összeállítását. Mi magunk is mutatjuk be a Gitárhangrendszerek sorozatban ezeket. Szinte minden igényes gitáros rackjéről készült fotókon találunk valamilyen áram kondicionáló, szűrő, regulátor, vagy pufferelő egységet. Legtöbbször Furman márkájút. Ebben az írásban szeretném felhívni a figyelmet a fontosságára. Teszem ezt két okból: Részben, mert végre a hazai igényesebb gitárosok rackjében is megjelentek a Furman áram kondicionálók, a cégnek van képviselet idehaza is, másrészt pedig azért, mert a hazai hálózat stabilitása és szennyezettsége enyhén szólva katasztrofális...
2008-04-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Laney erősítő 40 éves
A nagyszerű brit erősítő márka története ugyanúgy kezdődött, mint bármely legendás márkái. Úgymond a konyhaasztalon készültek az első erősítők, sokszor csak saját használatra vagy a helyi gitárosok igényeinek kielégítésére. Lyndon Laney karrierje is így kezdődött 1967-ben. Ha visszatekintünk az időben ekkorra tehető a rock zene felkeményedése, hangzásában, ritmusában, és mondanivalójában is. Ugyanekkor volt a híres birminghami együttes a Black Sabbath szárnybontogatása is. Nem véletlen, hogy az együttes valamint a Laney hamar megtalálták egymást és mai napig kötődnek egymáshoz...
2008-02-03 18:40:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Interjú Michael Manringgal
Októberben különleges zenei csemegének lehettünk tanúi. Szabó Sándor meghívására hazánkban adott 3 koncertet az egyik legkülönlegesebb amerikai basszusgitáros Michael Manring egy különleges szóló/trió felállásban. Bár a koncerteken nem kevésbé különleges partnerekkel lépett fel, mint a német Ralf Gauck. A www.gitarhangtechnika.hu ellátogatott a koncertekre és mindkét művésszel készített interjút...
2007-11-10 23:58:03
 | 
Szerző: Ádám Attila
[tovább]
Interjú Ralf Gauckkal
A Mélység Birodalma című turnén kértünk interjút Ralf Gaucktól is, aki Magyarországra érkezése előtt pár nappal kapta meg a "Németország legjobb basszistája" címet 2007-ben. Erről és sok más egyébről kérdeztük a művészt...
2007-11-10 23:57:06
 | 
Szerző: Ádám Attila
[tovább]
40 éves a Laney
A mai fiatalok számára 40 év már csupán azért is nagy idő, mert adott esetben édesapjuk kb. annyi idős lehet. Éppen egyidős lehet a legendás brit erősítő márkával a Laney-vel. A Marshall és a Vox után a harmadik legidősebb cég a Laney. 1967-ben robbantak be a piacra, és éppen a csöves erősítők végnapjait jósolták sokan, amikor a Laney megjelent a kor akkori technológiájának éppen megfelelő teljesen elektroncsöves erősítőivel. Az elmúlt évtizedekben számos nagy név választotta erősítőéül a Laney márkát...
2007-04-28 20:22:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 16. rész: A Beatles és a Vox (1962-1965)
1962 Júliusának reggelén egy makulátlanul öltözött üzletember jelent meg a Charing Cross Road-i Jennings cég kapujában. Amikor Reg Clark Jennings bolti segédje ajtót nyitott. A kifogástalan külsejű úriember nem állított magáról kevesebbet minthogy ő Nagy Britannia hamarosan leghíresebb együttesének menedzsere. Miután beengedte hamarosan kiderült mennyire nincs felészülve arra mit az úr kért. Mint kiderült az úr valóban nem volt más mint Brian Epstein a Beatles később híressé vált menedzsere. Azonnal a tárgyra tért és mindössze két darab Vox AC30-ast kért teljesen ingyen, mivel a Beatles már évek óta lehajtott két AC15-öse már nem bírta a hajszát...
2007-04-15 15:46:26
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 15. rész: JTM 600 gitárerősítő fej és JTMC410 hangfal
Mindig kíváncsian figyelem és várom, hogy vajon mit tudnak még kihozni a már százszor használt csöves áramkörökből. Aztán mindig történik valami és megjelenik egy egy igazán jól sikerült modell. Sok esetben semmi újdonság nincs az áramkörökben, legfeljebb olyan változatát építik meg, amik régen, akkoriban valami miatt mégsem készültek el...
2007-04-15 15:44:56
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kanadai élmények gitárral és anélkül
2006 Októberében egy hosszabb turnén vettem részt Kanadában. A 16 napos turné az akusztikus gitáros világban hosszúnak számít, bár ezúttal nem sok koncert volt, viszont annál több szabad időm.
2006-11-29 17:21:44
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 14. rész: A JTM újabb sorozata
A korai JTM jelű Marshall erősítők tiszta hangzásukról és gazdag, sűrű szövetű de harapós overdrive hangzásukról voltak híresek. A tervezők arra gondoltak, hogy mi volna, ha leporolnák a régi kapcsolási rajzokat és csupán annyi módosítással, amit a kor megkíván azzal kiegészítve alkossanak egy új erősítő családot.
2006-10-29 13:16:41
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 15. rész: További AC30 variánsok
Az AC30 négy- és hatcsatornás változatai közötti hangzásbeli különbség foglalkoztatta a muzsikusokat és a tervezőket is. A váltás 1960-ban történt a basszusgitáros problémák orvoslására. Mindezt azonban kissé megszenvedték a szólógitárosok és előrevetítették egy kifejezetten szólógitárra specializált AC30-as modell kifejlesztését. Az erősítő előfokozatát a magas tartományban további szabályzó áramkörrel látták el. A katalógusokban a magas tartományt kiemelő és szabályzó áramkörrel kiegészített AC30-as modelleket Top Boost jelöléssel látták el. Ez igen hatékony megoldásnak bizonyult, mert hangja nagyon hasonló volt az eredeti AC30/4-eshez csupán az érzékenysége maradt el kissé attól...
2006-10-29 13:14:35
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 13. rész: Az első Valvestate család
1991-re a JCM 900-al a Marshall végleg megszilárdította vezető szerepét az erősítőgyártó nagy cégek között. Ez az erősítőcsalád azonban magas ára miatt nem volt hozzáférhető a kevésbé tehetősek számára. Ugyanakkor a Marshall nagyon okosan felismerte, hogy ha a felnövekvő új generáció kezdő gitárosai egy olcsó kis Marshall erősítőn játszhatnak, egyenes következménye lesz az, hogy az évek folyamán egy drága csövesre cserélje azt amiről mindig is álmodott. Egy éven belül megjelentek az első Valvestate modellek...
2006-08-31 21:11:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 14. rész: A Vox Echo-Machine és a rádiós mikrofon
Most ugorjunk vissza ismét az időben oda amikor a Vox AC30/6 sikerének éppen csúcsán volt. A nyughatatlan örök újító Dick Denney máris máson törte a fejét. Mindezek hamarosan új termékekben öltöttek testet. Megjelent a Vox visszhang effekt...
2006-08-31 21:08:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 12. rész: A 30. évfordulóra készült 6100 LM Anniversary sorozat
Amikor a Marshall kifejlesztette a JCM 900-as sorozatot eredeti szándékuk az volt, hogy három különböző erősítő legyen a kínálatuk palettáján. Egyik a Hi Gain Master Volume, a másik Hi Gain Dual Reverb végül egy olyan három csatornás készülék, amely egy dobozban magában hordozza a lehetséges Marshall hangzások legtöbbjét. Erre a modellre azonban gyártási kapacitás hiányok miatt csak 1992 ben került sor. Ezt az új modellt a cég fennállásának 30. évfordulójára tartogatták és időben meg is jelent...
2006-08-13 22:23:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 13. rész: Vox gitárok
Ebben a Vox erősítők történetét feldolgozó irásomban nem térek ki a Vox gitárok történetére oly részletesen, mert csupán az is megtölthetne egy vastag könyvet. Hogy azonban a Vox-ról alkotott képünk teljesebb legyen, kell hogy röviden bepillantsunk a Vox gitárok történetébe is...
2006-08-13 22:22:12
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 11. rész: Vintage hangfalak
A vintage szó több a hangszerek körében is a régi változatokat jelöli. Szinte azt lehetne mondani, hogy minden vintage amit már nem gyártanak. Azonban ez a megállapítás néhány éve nem igaz. A vintage hangszer divat lett és nem csak a gyűjtők, hanem a zenészek is keresik, újra felfedezik őket...
2006-07-23 18:05:32
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 12. rész: Az AC30/6
Az AC30-as meglévő konstrukciójának újragondolása és komolyabb továbbfejlesztése csak később 1960-ban történt meg. A 4 csatornás erősítő megalapozta a nagyobb erősítők piacát. Az AC30 erényei megkérdőjelezhetetlenek voltak mint szólógitár erősítő, de a basszusgitár erősítése kezdett más problémákat is felvetni, amivel szembe kellett nézni. Ezek előjöttek az akkori idők precíz frázisokat játszó olyan basszusgitárosai körében is mint Jet Harris a Shadows-ból. Amikor ugyanis élőben játszottak az AC30-as minden hangerejére szükség volt, ez pedig a hangszórók erős vibrációját okozta...
2006-07-23 18:03:51
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 10. rész: A JCM 900 sorozat hangfalai
A JCM 900-as sorozatú erősítők megváltozott hangzása igényelte a hozzájuk jobban illeszkedő hangfalakat, ezért kidolgozták a megfelelő változatokat. A méretek tekintetében jó angol szokás szerint semmit sem változtattak, mert az 1964-től úgy jó ahogyan van...
2006-07-18 00:04:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 11. rész: A "Vibravox"
Az AC30-as hangosabban szólt, mint bármely más erősítő előtte. Nagyobb volt, de nem sokkal így ettől a színpadkép sem változott meg oly jelentősen. Gyönyörűen kiegyensúlyozott hangzásképe volt bár az egyszerű magasszabályzó potméter nem adta azt a szélesebb körű variációs lehetőséget a hangszínekben mint amit a mai erősítőktől elvárunk. Ennek ellenére igazi sikere harmónikus képességeiben és hatalmas teljesítményében rejlik. Mindig úgy tűnt, hogy soha nem fogy ki a hangerőből csupán méginkább hosszabban cseng és édesebb lesz a hangszíne. Mindezt a hangszórók könnyedén teljesítették és a termet a legkedvezőtlenebb esetekben is jól betöltötték hanggal...
2006-07-18 00:03:03
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 9. rész: A JCM 900 sorozat
A Marshall erősítők evolúciós fejlődésében a JCM 900 elődjének az 1981-ben kibocsájtott JCM 800 széria tekinthető. A JCM 800 rendelkezett bizonyos előnyökkel ami az azt megelőző szériákban még nem volt meg. Ilyen volt a Master Volume szabályzás. A 800-asnál nem kellett a végerősítőt teljesen kihajtani ahhoz, hogy megfelelő torzítást érjünk el. A Master Volume fokozat beépítésével külön potméterrel lehetett szabályozni az erősítő hangerejét miközben az előfokot teljesen ki lehetett hajtani. Ilyen módon kisebb hangerőn is létrejött az a hőn áhított torzítás amit a gitárosok annyira kerestek...
2006-07-04 00:17:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 10. rész: A "Blue" hangszóró
Az AC30-al a Shadows alkalmasnak érezte magát, hogy végre igazi instrumentális számokkal is megjelenjen. Jerry Jordan ajánlott nekik általa komponált dalt, ez volt az Apache című szám. Ezt a dalt 1960 júniusában vették fel és azonnal első lett a slágerlistán. A Fender Stratocaster gitár különleges hangszíne és a Meazzy zengetőszoba jelegzetes hangzása valamint a négy bemenetű Vox AC30 azonnal minden fülnek megkapó hangzást produkált. A hangszerelés egyszerűsége és a rendkívül tiszta, gazdag gitárhang lehetővé tette, hogy minden különösebb utómunka nélkül készüljön a felvétel. Egy erősítő számára alig lehetne jobb reklám, mint ez a tulajdonság...
2006-07-04 00:13:32
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 8. rész: A JMP 1 előfok MIDI vezérléssel
Erről az előerősítőről kissé többet kell beszélnünk. A Marshall nagy várakozással dobta piacra az első MIDI vezérlésű rack-be szerelhető előerősítőjét. Az sem titok, hogy ekkorra amerikában már előbbre jártak bizonyos prominens cégek. Már piacon volt a legfőbb vetélytárs a Mesa Boogie Triaxis ugyancsak MIDI-s előfoka. Erről csak annyit, hogy 8 jellegzetes és népszerű Boogie előfok kapcsolását tartalmazta 5 db 12 AX7 csővel...
2006-06-26 22:45:21
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 9. rész: Az AC 30 születése
A Shadows zenekar spontán reakcióval válaszolt a Fender Twin Amp hallatán. "Miért is ne lehetne egy dupla AC15?" Az AC15 éppen úgy szólt, ahogyan ők akarták, csupán amire szükségük volt, a hangerőre, abból több kellett nekik. Azonban 2 erősítőt párhuzamosan egymás mellett használva nem lesz oly hatékony, mint amilyennek elsőre tűnik. Mindenekelőtt a hangerőszabályzás komplikáltabb lesz, két szabályzót kell csavargatni, ami előadás közben zavaró és nem kivitelezhető. Másodsorban a két erősítő közül az egyiknek földeletlennek kell lennie ami aztán további problémákat vet fel, erős hálózati brummot hoz be. Harmadrészt, több cuccot kell szállítani és pakolni. Végül több ilyen kis erősítő összekombinálása nem szolgálná a zenét, megnövekedne az alapzaj szintje és például 3-6 erősítő összekombinálása gyakorlatilag agyrémnek tűnt...
2006-06-26 22:37:20
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 7. rész: A 9000-es rack-be építhető sorozat
A 9000-es széria tervezése már 1989-ben megkezdődött. A zenészvilágban a rack szabványú készülékek térhódítása a Marshallt is arra késztette, hogy reagáljon a piac elvárásaira. Mindez semmit sem változtatott a legfőbb Marshall szimbólumon, miszerint a stack még mindig jól mutat és jól szól a színpadon. A rack-es építésmód szinte divat lett a megszámlálhatatlan sok új megjelenő effekt és erősítőcsodák mind mind 19 collos rack szabványban jöttek ki és ez lehetőséget adott a zenésznek saját hangzását moduláris módon felépíteni. Erre a piaci igényra a 9000-es sorozat lett a válasz...
2006-06-10 00:59:08
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 8. rész: A nagy idők (1958-1960)
Itt úgy tűnik túl nagy fontosságot tulajdonítunk a Vox AC15-nek a cég korai történetében legalábbis ami az eladások számát illeti. 1958-ban kát újabb Vox erősítő jelent meg a piacon. Ezek nem már nem voltak olyan úttörő jelentőségűek mint az eredeti AC 15 mivel egy olcsóbb változatai voltak az eredetinek, egyszerűbb áramkörrel és kisebb hangszóró teljesítményű kivitelben. Egyikben sem volt benne a vibrato, de mindkettőben volt egy egyszerűsített tremoló effekt...
2006-06-10 00:37:22
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 6. rész: Az erősítő, mint a hangszer része
A torzított gitárhang lényege éppen maga a torzítás. Ez nagyon nyilvánvaló kijelentésnek tűnik, de fontos tudnunk azt hogy azt mindenkor befolyásolhatjuk. Mindenesetre az eszköz amelyben ez a dolog keletkezik az maga az erősítő. Ritka az az eset, amikor valaki felcsavar egy erősítőt a maximumra, vagy torzítót használ az első bekapcsolásra és próbára éppen azt hallja amiről álmodott. Számos módja van annak, hogy a torzítást ilyen vagy olyan módon megváltoztassuk. / EQ, kompresszor, chorus,stb./ Ha nem tetszik az alaphangja formálhatod úgy, hogy kevésbé legyen rossz, de anélkül, hogy az alaphang eleve ne legyen jó, aligha fogunk tudni bármit is kezdeni vele...
2006-06-05 01:28:04
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 7. rész: Instrumentális gitárzenekarok
Az erősítő és a hangfal kis méretben való kombinálása, könnyű szállíthatósága valamint megbízhatósága valódi világhírnevet hozott a márka számára még a viszonylag szűk piacon is. Kis zenekarok számára, akik többnyire kis klubokban játszottak, az AC15 tökéletesen elegendő volt arra, hogy minőségi hangzást adjon és egy dobossal együtt is hangerőben versenyben maradjon. 1958 volt a változás éve a hangszer eladásokban. Kezdett kialakulni egyfajta mozgalom...
2006-06-05 01:26:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 5. rész: A torzított gitárhang
A torzított gitárhang megjelenése mindenestől felkavarta a zenét, a hangszergyártást és a hangzást is. Kétségtelen, hogy tulajdonságai mások mint a tiszta hangé. Egyrészt a tranziense kevésbé dinamikus, hullámformája komplikáltabb és több éles sarkot tartalmaz ha megnézzük egy oszcilloszkóp ernyőjén. A hang hosszú a felharmónikusainak aránya teljesen felborul, és egy nyersebb agresszívebb hangot kapunk. Érdekessége, hogy a sok és a természetes arányoktól eltérő felharmónikus tartalom miatt valamint a gitár hangszedők korlátai miatt bizonyos hangközök, mint a kvart és a kvint jól összecsengenek, de a szekund, terc és minden más hangköz zavarossá, grízessé egyszóval kakofónikussá teszi a hangzást. Ezzel magyarázható az is, hogy a torzított gitárhangokra épülő zenék alapvető zenei építőelemei az ún. powerchord-ok azaz kvart vagy kvint hangközökből álló hangzatok lettek...
2006-05-28 22:23:55
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 6. rész: A Shadows
Ahogy Cliff Richard egyre sikeresebb lett, ebből a kísérőzenekat Shadows is profitált. Az emberek kezdték észrevenni, hogy az énekes sztár kellemes hangja mögött van egy nagyon tiszta hangzású, igazán erős csapat, gyönyörű hangzással. A Shadows tagjai nagyon büszkék voltak, hogy a Vox erősítőket reklámozzák és úgy tűnt ebben a márkában minden tekintetben bíztak annak ellenére, hogy az országban már lehetett kapni a nagyon előkelő és jónevű Fender erősítőket. A kis erősítők minden szükséges szolgáltatást tudtak amik a tiszta zenei hangminőség és hangerő tekintetében szükséges volt akár a gitárosnak, akár az énekesnek. Mindez a népszerűségüket is kiterjesztette még mielőtt többet igényeltek volna az AC 15-től, mint amit akkor éppen nyújtott...
2006-05-28 22:21:53
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 4. rész: A tiszta gitárhang
Valamikor az elektromos gitározás őskorában, amikor még a leghangosabb erősítő sem volt több mint 20 Wattos, a kierősített gitár hangja nem volt torzított. Ezt a hangot nem ismerték és a zenék is a tiszta gitárhangra épültek. Az ekkor épült erősítők egyszerűek voltak a felépítésük a tiszta, torzítatlan gitárhangot szolgálta. Ebből a korszakból maradtak fent azok az erősítő kapcsolások, amik még ma is a tiszta és mégtisztább hangot célozzák meg. Ezek titka egyébként csupán annyi, hogy a csöves erősítőfokozatok kis erősítési tényezővel dolgoztak vagy legalábbis optimális munkapontjukat nem haladták meg, ugyanakkor az egytekercses single coil hangszedők kis szintű jele nem terhelte túl az erősítők bemeneti fokozatát ezért nem jött létre túlvezérlés majd az ebből eredő hallható torzítás a hangon...
2006-05-21 23:31:47
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 5. rész: A Jennings' Shop
A zenei élet változásai és felpezsdülése a londoni zenei üzlet felendülését is jelentette egyben. Jennings érzékelte a kreatív erőt, ami ebben a mozgalomban jelen volt és része akart lenni ennek az egész változásnak. 1958-ban egy új Jennings bolt nyitott ki a Charing Cross Road 100. alatt Larry Maccari és Paul Butchard vezetésével. Bevállalták az amerikai Fender gitárok importálását és terjesztését az Egyesült Királyságban...
2006-05-21 23:20:17
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 3. rész: Az a bizonyos brit hangzás
Egy hangot leírni nagyon nehéz. Előszöris a hang egy megfoghatatlan dolog, csupán az érzékeinkben avatódik hanggá, ezért megitélése nagyon szubjektív azaz függ a hallgató állapotától hallási képességeitől és számos más külső belső körülménytől...
2006-05-14 12:33:47
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 4. rész: A brit Rock- "n"- Roll
Mondhatnánk azt, hogy 1958 volt az az év amikor rock and roll berobbant a brit köztudatba. Bár Elvis Presley és Bill Haley slágerei gyorsan hódítottak az államokban, a rock and roll ekkor még viszonylag elszigetelt jelenség volt brit földön. Ezért nem is okozott olyan azonnali hatást a zenei médiákra mint Amerikában, ahol ez az egész gyökerezett és mélyebben bennefoglaltatott a pop kultúrában. A rock and roll először amerikai előadók meghívásával kezdődött és az áttörést az hozta meg, amikor megjelentek az első brit előadók mint Tommy Steele, aki rövid idő alatt hihetetlenül híres lett és ez az egész fiatalságot megmozgatta...
2006-05-14 12:32:50
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 2. rész: Milyen messze van Anglia...?
Amikor Jim Marshall 1962-ben megalkotta első erősítőjét én mindössze 8 éves voltam, de mikorra 14 éves lettem akkor 1970-et írtunk. Én életemben 1971-ben láttam először Marshall erősítőt. Persze ma nyomozni kellene ki hozta be vagy hogyan került be az első Marshall cucc az országba, mindenesetre annyi tudható hogy akkor a vezető beat zenészek járták ki az első csapásokat. Ők voltak azok, akikhez ha néhány év késéssel is de eljutottak a hírek, a szükséges információk. Megtudhatták, hogy a neves angol és amerikai együttesek milyen erősítőket, gitárokat használnak...
2006-04-27 17:09:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 3. rész: Az AC 15 kétcsatornás erősítő
1958 Januárjának elejére Denney 15 Wattos kétcsatornás erősítője immár készen állt a gyártás beindítására. A kivitel és a külső kinézet nem különbözött sokban attól, amit évekkel később a szélesebb közönség is megismerhetett. A belső kivitel azonban még igényelt némi átalakítást. Az alumíniumból készült dobozszerű sasszé jónak tűnt a kísérletekhez, de kevésbé bizonyult jónak sorozatgyártásra és a felhasználók számára szállítás szempontjából. A szokásos kiút a problémákból rendszerint az acélból készült sasszé volt, de mivel Denney erősítője érzékeny bemenetű és nagy erősítési tényezőjű volt zaj és rezonancia problémák jelentkeztek Az acél sokkal rosszabb volt földelési szempontból mint az alumínium, mivel a földelési ellenállása magasabb volt és a trafók által indukált nemkívánatos áthallásokkal is az acél volt gyanúsítható. Az egyszerű sasszé szükségessége megkérdőjelezhetetlen ahol az elektromos összekötések számát minimálison kellett tartani. A mechanikus rezgések nem tesznek jót a csatlakozásoknak valamint a hifi-ben is használt elszeparált elő- és végfokozat az erős mágnesű hangszóróhoz való viszonylag közeli elhelyezkedése sem kedvező...
2006-04-27 17:07:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Az elektroszmog
Amikor elektromos gitárt veszünk a kezünkbe, bekapcsoljuk az erősítőt, elkezdünk játszani és arra az időre magunk mögött hagyjuk a világot, olyankor nem is gondolunk arra, hogy minden pillanatban mi történik ezáltal. Esetleg bosszankodunk, amikor a gitárunk szimpla tekercses hangszedője nem igazán zajtalan és sokféle zajt összeszed a környezetből. És ez a zaj még csak az, amit a hangszedőnk le tud fordítani a fülünk nyelvére. De mi van azon túl? Járjunk utána...
2006-03-26 00:49:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Alternatív gitárhangolások
A normáltól eltérő hangolások eredete a viszonylag rövid története ellenére is elégé a homályba vész. Egyesek azt állítják, hogy az eltérő hangolások a Hawaii "slack key" stílusú zenéből jött át Amerikába és onnan Európába. Azt persze tudhatjuk, hogy már a korai amerikai blues gitárosok is használtak másféle hangolásokat. Robert Johnson és Blind Willie Johnson már egy nyitott akkordra hangolták a gitárjaikat...
2006-03-15 17:32:19
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall hangzás nyomában - 1. rész: Hol és mikor is kezdődött?
Nincs kétség, hogy a kezdet maga Jim Marshall megszületése volt. James Charles Marshall 1923. Július 29-én született Angliában a londoni Kensington negyedben. Gyermekkorában elég sok betegséget szenvedett el, mindez erősen hátráltatta őt a kötelező iskolai tanulmányok elvégzésében. Mint a legtöbb kamasz gyereket őt is erősen érdekelte az akkori kor divatos könnyűzenéje. Kezdetben énekelt és 14 évesen 1937-ben már egy helyi együttes tagja volt. Egy ismertebb zenekar egy alkalommal meghallgatta őket és fellépést ajánlott nekik. Jim Marshall zenei pályafutása tehát valahol itt és ekkor kezdődött...
2006-03-12 17:56:28
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 2. rész: A fordulat évei (1957-1958)
Tom Jennings mindössze rendszertelenül érkező kósza híreket kapott Dick Denney felől a háború vége óta. Denney ugyancsak üzleti vállalkozásra adta a fejét. 1947-től mérnökként rádiókészülékek és egyéb elektronikus eszközök javításával foglalkozott kis Standmore Road-i műhelyében Kent-ben. Zenei tevékenységét nem hagyta abba, továbbra is aktívan zenélt egy tánczenekarban mint gitáros. A háború befejezése után folyamatosan dolgozott és kísérletezett az elektromos gitározással kapcsolatos ilyen olyan elektronikus áramkörökkel, azonban egyik sem valósult meg használható termék vagy eszköz formájában. 1952-ben azonban egészsége erősen megromlott és hosszú hetekig tartó kórházi kezelés következtében tevékenységét egyenlőre abba kellett hogy hagyja...
2006-03-12 17:48:29
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vigyázat, gitáros közeledik!
Ez nem éppen gitárhangtechnika, de ha elolvasod időnként csodálkozol, időnként pedig visítani fogsz a röhögéstől, miközben szomorúságba csap át. Itt szeretném megosztani minden gitáros kollégámmal turnézásaimnak egy-egy furcsa kalandját. Jó olvasgatást!
2006-03-06 01:13:25
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kísérletek a gitárhangzás egyedivé tételére
A több hangutas gitárhang egy másik olyan témakör, amit nem volt lehetőségem és alkalmam a szélesebb gitárbarát publikummal megosztani, azonban itt a www.gitarhangtechnika.hu lapján ezeket be tudom pótolni. A fogyasztói társadalomnak sok előnye mellett van egy nagy hátránya: szereti a dolgokat homogenizálni, uniformalizálni, nemcsak az eszközöket, amiket létrehoz, de a felhasználók szokásait és ízlését is. Jó régen lehetett, de valakinek elege lett abból, hogy ugyanúgy szól a gitárcucca, mint bárki másnak, aki ugyanolyan gitárt és erősítőt vásárolt. Ehhez hozzájárult a művészi kifejezőerő legfőbb forrásának az egónak a fokozott jelenléte. Szeretünk kitűnni a többiek közül, egyesek nem annyira, aki viszont gitáros létére szeretne kitűnni a többiek közül, az feltétlenül el fog gondolkozni azon, hogyan tudná az ugyancsak boltban vásárolt hangszereiből valami egész más módon kihozni azt amit szeretne. A legnyilvánvalóbb megoldás a fül becsapása. Ezt effektekkel ideig óráig meg lehet tenni, de mögüle egy idő után elő fog tűnni ugyanaz a tónus, ami oly sok példányban immár más számára is rendelkezésre áll...
2006-03-06 00:06:32
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Az igazi chorus effekt nyomában
A cím arra utalhat sok olvasó számára, hogy a gitárosok által használt modulációs effekttel, a chorussal netán valami nincs rendjén? Pontosan ezt szeretném ebben az írásomban kicsit részletesebben megvilágítani. Mindehhez persze meg kell ismernünk, hogy mi is zajlik le a chorus effektben. Nevében is benne van, kórus hanghatás, (nem is tudom miért kell mindent angolul írnunk...). Csakúgy, mint sok ember közös éneklésekor minden egyes énekes kissé más hangmagasságban énekel, mindegyik más időpontban kezdi el és így a hangok még más fázisban is találkoznak. Az agyunk, lévén a legzseniálisabb processzor, minden pillanatban azt figyeli, hogy mi változik az előző pillanathoz képest, és az egész folyamatot a jellegzetes, jól ismert hanghatásként fordítja le az érzékeink számára. A hétköznapi gitáros gyakorlatban ennek mesterségesen előidézett változatát hallhatjuk. Technikailag viszonylag egyszerű áramkörökkel meg lehet valósítani. Mindössze arra van szükség, hogy a hangmagasságot enyhén, mindössze néhány cent értékben folyamatosan le és fel változtassuk. (A cent a zenei félhang századrésze.) Erről a változtatásról egy LFO, azaz egy alacsony frekvenciás oszcillátor gondoskodik. Az elhangolás mértéke változtatható, ezt általában a Depth paraméter szabályozza. A változtatás sebességét a Rate vagy Speed paraméterek segítségével állíthatók be, azonban a fejlettebb chorusokban a változtatás függvénye is meghatározható. Például szinusz hullámforma szerint, vagy háromszög esetenként négyszög jelgenerátor biztosítja a folyamatos elhangolást. A legfejlettebb chorusokat ma már digitális algoritmusokban írják meg. Nem ritka a 4, 8, 16 sőt 32 szólamú chorus effekt. A kisebb, egyszerűbb analóg pedál effektekben egy, legfeljebb két szólam működik...
2006-03-06 00:05:24
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Előszó "A Marshall hangzás nyomában" című sorozathoz
Tudunk néhány olyan legendás sikersztoriról, ami 1962 óta ma is tart. Amit magában foglal az nem kevesebb, mint a rock zene életérzésének akusztukai értelemben vett megfogalmazása. Egy hangzás, ami egyet jelent a rock érzésével. Jim Marshall sikertörténete egyidős a rockzene kialakulásával. A név és a hangzás egyaránt fogalommá vált. Olyannyira, hogy ma öregebb vagy fiatalabb rockgitáros álmainak tárgya egy igazi csöves Marshall erősítő. Aki pedig már beváltotta álmait és ilyet használ büszke a névre, a hangzás minőségére és valószínűleg a rajta keresztül kifejezett zenéjére is. Ma a világ legismertebb gitárosai tartják fegyvertárukban a Marshall erősítőket, hangfalakat és egyéb kiegészítőket. Ahol feldübörög a rock, ott a Marshall valamilyen formában szinte mindig jelen van...
2006-02-20 00:11:02
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Akusztikus barangolások - A 16 húros gitár
A 16 húros gitárt, ezt a sokhúros csodát bárhol is játszom a világban, mindig megcsodálják, igazi unikumnak számít. Akár Japánban, akár Amerikában lépek fel, amikor a bekonferálás után belépek a színpadra, először mindig azt hallani, hogy a közönség lélegzete megáll egy pillanatra, egyesek halk füttyentéssel engedik ki a levegőt elképedésükben, majd csak ezután tapsolnak...
2006-02-19 23:41:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Looperek az elektromos gitárzenében
Korunk új zenei törekvéseinek egyik izgalmas bár nem nagy területe az elektronikus zene. Már az 30-as években elkezdődött az elektronika mint hangkeltési, hangrögzítési és visszajátszási lehetőség zenei felhasználása természetesen a technológia akkori szintjén. Napjainkban már egészen hihetetlen lehetőségek állnak rendelkezésünkre a zenealkotásban. Sőt szinte háztartási szinten lehetséges ezen eszközök alkalmazása. A zenegyártás és az elektronikus hangszerek egy sajátos szimbiózisban egymást stimulálva fejlődnek. Ezzel szemben a zene fejlődése mostanában úgy tűnik kissé kikerült a komponisták és az alkotó muzsikusok kezéből. Ezért az ismertebb elektromos zenei műfajok már nem ugyanabból a tőből fakadnak, mint az intuitív zenélés által alkotott zenék. Ez abból a pusztán technológiai és gazdasági lehetőségből adódik, hogy bárkinek lehet számítógépe és szintetizátora vagy bármilyen elektronikus hang- és zajkeltő eszköze. Bárki csinálhat zenét az elé rakott klisék alapján minden zenei előtanulmány nélkül is, és így is tudnak érdekes dolgok születni. Ez elektronikus zenének a mai tizenévesek körében népszerű műfaja csak egy irányt képvisel a lehetségesek közül...
2006-02-19 23:17:17
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A VOX sztori (Egy legendás erősítő története) - 1. rész: Kezdetei évek
A VOX egy latin szó, hangot jelent. Ma a XXI. század elején ennél most már többet is. A Vox szót csak a műveltebbek érthették meg, feltéve ha tanultak némi latin nyelvet. Az 1958-60-as években azonban, amikor Angliában feltűnt a hangszerek piacán egy erősítő, egyszeriben ismert lett a szó. Ettől kezdve a VOX kezdett felvenni egy másféle jelentést is mint fogalom. Az elektromos gitározás történetében történt valami fontos, ami hatással lett az ezután következő évek zenei hangzására. Egy új hangzás született, egy erősítőcsalád, mely ma már legenda, de ez a legenda ma is él és napjainkban is hiszen új termékek jönnek ki a VOX márkaneve alatt...
2006-02-19 13:54:47
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]