A Marshall hangzás nyomában

1. rész

Hol és mikor is kezdődött?

Nincs kétség, hogy a kezdet maga Jim Marshall megszületése volt. James Charles Marshall 1923. Július 29-én született Angliában a londoni Kensington negyedben. Gyermekkorában elég sok betegséget szenvedett el, mindez erősen hátráltatta őt a kötelező iskolai tanulmányok elvégzésében. Mint a legtöbb kamasz gyereket őt is erősen érdekelte az akkori kor divatos könnyűzenéje. Kezdetben énekelt és 14 évesen 1937-ben már egy helyi együttes tagja volt. Egy ismertebb zenekar egy alkalommal meghallgatta őket és fellépést ajánlott nekik. Jim Marshall zenei pályafutása tehát valahol itt és ekkor kezdődött.

1942-ben a zenekar állandó dobosa bevonult a hadseregbe és a ritmikailag nagyon jó érzékű Jim ült be helyére és mint kiderült nem is akármilyen tehetséggel. Mivel a fiatal Marshall fiú nem volt egy iskolázott dobos elkezdett leckéket venni az akkoriban nagyon elismert dobostól Max Abramstól. Tanulmányait két éven keresztül folytatta. Majd 1949-ben elérkezett az idő, amikor ő maga is tanítványokat fogadott és a tanítás mellett egy londoni klubban játszott. Az ötvenes években mint dobos és mint dobtanár is elismert és népszerű volt. Akkortájt hetente 65 növendéket oktatott.

1960 Júliusában Hanwellben, London egyik nyugati kerületében boltot nyitott, ahol főleg dobokat árúsított nagy választékot kínálva. Később gitárokkal erősítőkkel és egyéb kellékekkel is feltöltötte üzletét. Mindent árult ami csak kellett egy zenekar felszereléséhez. Abban az időben a zene kezdett egyre hangosabbá válni és a vásárló zenészek azt is igényelték, hogy PA hangosítási rendszerek vagy ahogyan mi otthon mondjuk énekcucc is legyen a boltban. Mivel ekkor ilyen rendszereket más még nem igen gyártott Jim Marshall időben felismerte, hogy ha most erre berendezkedik és sorozatban tudja gyártani az hosszú időre megalapozhatja üzleti helyzetét. Otthoni garázsában készítette az első hangfalat és az igények növekedtével sorozatban kezdte gyártani őket. Jim közben figyelmesen hallgatta a gitárosokat és az jutott eszébe mi lenne ha olyan erősítőt készítene sorozatban, amivel bármelyik gitáros ízlésének megfelelően tudja kialakítani saját hangzását. Terveinek valóraváltásában egy kiváló villamosmérnök Ken Bran segítségére számíthatott.

1962 szeptemberében valami mágikus dolog történt, és ettől a naptól a rock zene történetében új fejezet kezdődött. Megszólalt az első Marshall erősítő. A bemutatót követően azonnal kapott egy 20 db-os megrendelést. Az év végén Jim kipróbált egy addig senki által nem alkalmazott megoldást, 4 db 12 collos hangszórót tett egy dobozba. Amikor ez is megszólalt ez volt csak a nagy szenzáció. 1963-ban a boltnak szakosodnia kellett, mivel hetente egy erősítőre volt megrendelés. Az egyre növekvő igények arra késztették Jim Marshallt, hogy Southall Middlesex-ben egy kis üzemet hozzon létre az erősítők és hangfalak sorozatgyártására.

1964-re felépült az első Marshall üzem Hayes Middlesexben. Ekkor már hetente 20 db erősítőt készítettek a 600 négyzetméteres 16 főt foglalkoztató üzemben. Ekkorra már több neves élvonalbeli zenekar használta a Marshall márkájú erősítőket. Ezek között volt a WHO együttes is akik feltűnő viselkedésükkel és zenéjükkel a közönség és a zenész szakma figyelmét ugyancsak odavonzották.

1965- ben az együttes gitárosa Pete Townshend minden akkori erősítőnél és gitárosnál nagyobb hangerőt akart, ezért megkereste Jim Marshallt, hogy tervezzen számára egy 100 Wattos erősítőt. Ez volt az első 100 Wattos cucc ekkoriban. Az első verzió egy 8 db 12 collos hangszórót magábanfoglaló hangfal volt, de mivel mozgatása, szállítása jószerével lehetetlen volt Jim kitalálta, hogy meg kell felezni a dobozt és 2 db 4x12 collos kivitelben kell azt a továbbiakban elkészíteni. Ez az ötlet telitalálatnak bizonyult és ekkor talán még ősem sejtette, hogy megalkotta a ma már szinte szimbólumnak számító stack összeállítást, ahol egymás tetejére állítva 2 db 4x12-es hangfal legtetején maga az erősítő fej volt. Úgy nézett ki mint egy torony.

1966-ban a gyár Bletchleybe költözött ahol a termelés heti 30 erősítőre emelkedett, mindezt egy 40 fős gárda végezte. Jimi Hendrix és más híres gitárosok megjelenése hatalmas mértékben keltette fel az érdeklődést, hiszen ők maguk is Marshall erősítőket használtak.

1968-ban Újabb bővítések eredményeként most már mintegy 1600 négyzetméternyi területen 70 alkalmazottal működött a gyár.

1981-ben a Marshall egy 15 évre szóló hosszú távú megállapodást írt alá az egyik neves angol hangszerforgalmazóval. Ettől kezdve a Marshall eljuthatott a földkerekség minden pontjára, ahol valamilyen mértékben létezett a rock zene kultúrája. Ekkor már a cég hetente 270 készüléket állított elő. Ekkor dobták piacra az egyik leghíresebb és legtöbbet eladott sorozatot a JCM 800-at.

1983-ra Jim Marshall a legsikeresebb és legelismertebb üzletemberek közé számított és mint olyan gyakran fordult meg jótékonysági rendezvényeken.

1984-re a cég kinőtte a korábbi gyárat. A fantasztikus üzleti növekedés miatt egy még nagyobb helyre kellett költözniük amelyben napjainkban is dolgoznak. Az akkor 5000 négyzetméteres üzemben 90 alkalmazott hetente 700 db erősítőt állított elő. A Marshall cég életében fontos elismerésnek és nagy hajtóerőnek számított, hogy kimagasló export tevékenységével Jim Marshall elnyerte a Királynő által adományozott nemzeti díjat.

1987-ben ünnepelte a Marshall cég fennállásának 25. évfordulóját. Ebből az alkalomból a gyár kibocsájtott egy korlátozott példányszámban gyártott Jubileumi szériát amely jelképesen kifejezte a cég 25 évének és magának Jim Marshallnak az érdemeit a rock and roll fejlődésének történetében. Ez a széria mindazok mellett, hogy számos technikai újítást tartalmazott hatalmas népszerűséget vívott ki magának. Ezek után Jim Marshall világkörüli reklám körútra indult.

1990-re a folyamatos fejlesztések, bővítések eredményeként 7000 négyzetméterre növekedett az üzem területe ahol 230 fős dolgozói létszámmal folyik a termelés. Ekkorra a rockzene egy másféle hangzást igényelt, amire a válasz a JCM 900 lett. Pár évvel később a 9000-es sorozatban a digitális technológia által kikényszerített moduláris, rack-es építkezésű erősítőcsalád is megszületett. A Marshall a 90-es évek elején megcélozta a vékonyabb pénztárcájú vásárlórétegét is a Valvestate sorozatú erősítőcsaláddal. Ezzel öreg és fiatal számára egyaránt elérhetővé vált a Marshall hangzás.

1993. A zene fejlődése nem áll meg és a cég szembenéz az újabb kihívásokkal. További termékcsaláddal gyarapodik a kínálat. Kifejlesztette a külső megjelenésében és hangzásában egyaránt kitűnő nagyteljesítményű 7000-es sorozató basszus szériát. Ekkor ér reneszánszának csúcsára az unpluged a rockzene csendesebb akusztikus gitárokat előnyben részesítő műfaja. Ehhez kifejlesztették az akusztikus gitárok hangosítására szolgáló Acoustic Soloist 2x40 Wattos combo erősítőt.

Ezzel tulajdonképpen el is érkeztünk napjainkhoz, ahol szinte évente jönnek ki új modellek. Itt meg kell említeni a zenészek szerint is szinte standarnak számító új modelleket, mint a 6100 Anniversary sorozatát, a JCM 900 SL-X, a korábbi JCM 800-ból kifejlesztett Slash Signature modell, a nosztalgiából táplálkozó JTM 30, 60 és 600 valamint a jövő kapuit döngető JCM 2000-es sorozat modelljei.

És miközben ezeket a sorokat olvasod a Marshall fejlesztőgárdája már a következő modellen dolgozik és talán hamarosan ki is próbálhatod valamelyik hangszerboltban.

A legenda tehát folytatódik...

Szabó Sándor

2006-03-12 17:56:28