A Marshall hangzás nyomában

13. rész

Az első Valvestate család

1991-re a JCM 900-al a Marshall végleg megszilárdította vezető szerepét az erősítőgyártó nagy cégek között. Ez az erősítőcsalád azonban magas ára miatt nem volt hozzáférhető a kevésbé tehetősek számára. Ugyanakkor a Marshall nagyon okosan felismerte, hogy ha a felnövekvő új generáció kezdő gitárosai egy olcsó kis Marshall erősítőn játszhatnak, egyenes következménye lesz az, hogy az évek folyamán egy drága csövesre cserélje azt amiről mindig is álmodott. Egy éven belül megjelentek az első Valvestate modellek.

A Valvestate szó jelentését mint találó fantázianévét már most az elején tisztáznunk kell. Korábban már gyártottak tranzisztoros erősítőket, amiket általánosan Solid State erősítőknek neveztek a félvezetők után. A elektroncső angol neve a Valve.

A Valvestate szóösszetétel már nevében is találóan kifejezi, hogy egyfajta hibrid erősítőről van szó, ahol az elektroncső és a tranzisztor békességben megférnek egymással.

A Marshall cég számára nem tűnt különösebben nagy feladatnak egy olcsóbb, de jó minőségű, és speciálisan jellegzetes hangú erősítőt előállítani. Az igazi nehézséget az okozta, hogy az úgy is szóljon mint egy igazi Marshall erősítő. Sikerült egy olyan áramkört tervezni amely magában hordozta az újabb sorozatok előnyeit ugyanakkor jellegzetesen Marshall karakterű hangja van. Ráadásul fele annyiba kerül mint az ugyanolyan teljesítményű csöves erősítő.

Kezdetben 4 különböző méretű kombó nyitotta a választékot. 10 Wattól 40 Wattig, majd egy 100 Wattos fej 140 Wattos 4x12-es Hangfallal. Egy évvel később megjelent a népszerű 8080 jelzésű 1x12-es kombó és vele szinte párhuzamosan a 8240 jelű 2x12-es kombó. Ez sztereó volt abban az értelemben, hogy egy analóg sztereó chorus effekt is beépítésre került és a végfok is két mono blokkból állt külön meghajtva a két hangszórót.

A Valvestate hangzás alapját az overdrive csatorna áramkörébe épített 1 db ECC 83-as cső képezi. Ezzel egy meleg, meglehetősen szúrós, agresszív torzítást lehetett előállítani széles hangszínszabályzási tartománnyal.

A Valvestate erősítők hangszínszabályzó áramkörébe betettek egy eddig még nem alkalmazott szabályzót, ami a Contour nevet kapta. Ettől a készülék sokoldalúbb lett. Működését az alsó középtartomány legkritikusabb sávjában fejti ki. Tekinthető úgy mint egy további közép Middle szabályzó. Ennek segítségével a középtartományt mégjobban ki lehet vágni a hangból. Ennek eredménye az ún. scoop hangszín amit a trash metálosok úgy istenítenek a Metallica és James Headfield megjelenése óta. / A recept egyszerű: Teljes gain, teljes mély, semmi közép, teljes magas, hadd zizegjen...!/ A potméter másik állásában ugyanezt a közép sávot ki lehet emelni. A másik érdekes koncepció a hangszínszabályzó potméterek interaktív viselkedése. Ez azt jelenti, hogy ha az egyik potmétert elmozdítod, a másik máris más tartományban kezd dolgozni. Ez első hangzásra kissé ijesztő lehet, de távolról sem az. Sőt ezzel lehetőség nyílt a korábbiaktól eltérő szélsőséges hangszínek előállítására.

A 8100 jelű 100 Wattos fej már egy igazi Marshall erejével képes szólni. A hozzá illeszkedő 8412-es hangfal 140 Wattig terhelhető és kissé eltérő méretét hangzásban jól kompenzálja a mélyebb doboz. Ez a hangfal kisebb mérete ellenére igen melegen és vastagon képes szólni.

A Valvestate sorozatban volt még egy 200 Wattos fej a 8200, ehhez 1960-as ládát javasoltak, és egy 8280 jelű kombó is de, a piaci érdektelenség miatt másfél év után levették a gyártásról.

Itt fontos megjegyezni, hogy a Valvestate családhoz tartozik a 2x40 Wattos 8004 jelű, valamint a 2x80 Wattos 8008 jelű rack szabványú 1U méretű tranzisztoros sztereó végfokok is.

Szabó Sándor

2006-08-31 21:11:18