A Marshall hangzás nyomában

15. rész

JTM 600 gitárerősítő fej és JTMC410 hangfal

Mindig kíváncsian figyelem és várom, hogy vajon mit tudnak még kihozni a már százszor használt csöves áramkörökből. Aztán mindig történik valami és megjelenik egy egy igazán jól sikerült modell. Sok esetben semmi újdonság nincs az áramkörökben, legfeljebb olyan változatát építik meg, amik régen, akkoriban valami miatt mégsem készültek el.

Immár negyedik éve, hogy a Marshall elkezdett egy kisebb teljesítményű, kisebb méretű sorozaton dolgozni. Átütően újat talán már ők sem fognak kihozni a csöves áramkörökből, azonban bőven van mit újra átdolgozni. A vintage erősítők hihetetlen nyugati sikere arra késztette a Marshallt, hogy egy legendás modellt ismét adjanak ki, de olyan kivitelben és módosításokkal, amivel megfelel a mai gitáros elvárásoknak. / Sajnos hazánkban sem a vintage sem a modern csöves erősítőknek nem érzek olyan átütő sikerét....de ennek okairól inkább a HVG-ben kellene írni..../

A JTM széria 30 és 60 Wattos csöves kivitelben készül különféle hangszóró kombinációkkal. Készül 1x12, 2x10, 2x12 és 3x10-es hangfalakkal kombó változatban és most elkészült a fej-láda összeállítás 4x10-es zárt hangfaldobozzal. Az erősítő végfoka 2 db EL 34 csővel, az előfok 4 db ECC 83 csővel készült. Végre újra itt az EL 34! Egy időben a csövek nehézkes beszerzése miatt a Marshall áttért az 5881 - nyugati nevén 6L6 - csövek használatára, amiről még a könyv elején írtam. A vintage erősítők azonban attól vintage erősítők, hogy eredeti korhű kivitelben készülnek minden mechanikai és elektronikai részletükben. A JTM 600 félig meddig mondható vintage erősítőnek. Az erősítő két csatornás, és a tiszta csatorna az csaknem minden részletében megfelel a legendás JTM 45-nek. Az overdrive csatorna viszont a JTM 45 "high gain" irányában történő továbbépítése.

Az igazi nagy "gitár artisták " hamar rájöttek, hogy egy vintage erősítő megfelelően meghajtva a lehető legmodernebb hangra képes. Ezt a fokozatot tehát ennek jegyében tervezték és építették meg. Az erősítő előlapján a megszokott szabályzók, a tiszta hangú csatorna hangerő, bass, middle és treble hangszínszabályzói, a csatorna váltó kézikapcsoló, az overdrive csatorna gain, bass, middle, treble, volume, valamint a master fokozat clean és drive reverb, effekt loop, és master volume szabályzói találhatók. Az erősítő hátlapján két hangfal kimeneti csatlakozó aljzat van egy hangfal esetére 16 Ohm két hangfal esetére pedig 8 Ohm impedanciával. Hangfalszimulátoros DI és vonalkimenet egy párhuzamos és soros effektloop aljzat és az ezt választó kapcsoló és végül a presence potméter is itt kapott helyet.

Ezek felsorolásával máris igen sokat mondtam az erősítőről. A hangfal 4 db 10 collos speciális tervezésű Celestion hangszórót kapott. Ismerem a gitárosok széles körben elterjedt babonáit, ismerem ízlésüket, félelmeiket és vágyaikat és ismerem mindent megmérgező előitéletüket is. Előszöris a 10 collos hangfalat nem igazán komálják, mivel nemes egyszerűséggel csak azt mondják " Nem szól! "

A hangminőségre már nem is kíváncsiak mert ha egyszer valami nem szól, akkor annak hamar híre terjed. Való igaz, hogy a 12 collos hangszórók terjedtek el szerte a világon, de azt kevesen tudják, hogy a kisebb átmérőjű hangszórók tudnak valami olyan pluszt, amit a 12 collosak nem. Ilyen például a hang felépülésének tranziensének lekövetése. Akkor ilyen a másfél - két kHz-el szélesebb átviteli tartomány. Persze kisebb egy ilyen hangszóró amplitúdója, de ugyanakkor felülete is, ezért nyilván nem szól akkorát mint a 4x12-es nagytestvérük.

Nagyobb színpadon jobban kedvelik a 12 collos megoldásokat, klubokban, stúdiókban pedig a 10 collosak kedveltek. No de nem itthon hanem nyugaton. Itthon a 10 collos erősítőnek nincs elég becsülete. A 12 collos hangszórókat egyébként is jobban meg kell hajtani, hogy előjöjjön az amit a gitárosok úgy szeretnek, ehhez a 10 collosnak nincs szüksége akkora teljesítményre.

A JTM esetében nem arról van szó, hogy spórolnak a csövekkel és a hangszóróval. Ezt a hangzást 2 db csővel 10 collos hangszóróval és 60 Watton lehet megvalósítani. Nem véletlen, hogy ma prominens erősítőgyártó világcégek 16-20 Wattos erősítőket is csinálnak és ha kis hangerőn szólalnak is meg hangminőségüket semmi sem tudja felülmúlni. Egy jól megcsinált hangot aztán lehet hangosabbá tenni. Erről jut eszembe! A JTM sorozat Speaker Emulátor áramköre nagyon jó minőségű. Egy szimmetrikus kábellel máris lehet vonalba küldeni. A mikrofonozott hang számomra még mindig ideálisabb, de egy ilyen DI kimenet mindig jó ha kéznél van. És ez egy jól sikerült DI kimenet amit amerikai kritikusok is elismertek.

Mindenesetre a JTMC410 hangfala nagyon praktikus, még kis személykocsiban is elfér és még én is könnyedén ki -be tudtam rakodni. Ugyanez nem mondható el egy 1960B ládáról....! A felsorolt technikai jellemzők azt is sejtetik, hogy ezt az erősítőcsaládot sokoldalú használatra készítették. Aki hangos rockzenét játszik kemény húzós hangzással, vagy szaggató metál riffeket füstölgő overdrive-al, de aki finom blues hangokat szövöget egy kocsmában vagy talán egy stúdióban valami finomságot próbál kimixelni magának azok itt mind kapnak valami olyat amiben mindez benne van.

A tiszta csatornával kezdtem. Fényes, kemény, üveges hangzás kis gain állásnál, középnél már kezd megtörni a hang és itt kezd feltárulkozni az erősítő blues hajlama. Igazán tiszta hangnál a master fokozaton utána lehet korrigálni a hangerőnek. Ha valaki nagyon szereti az üvegesen tiszta hangokat strató vagy telecaster típusú gitárokhoz, akkor a hátlapon lévő presence és a basszus finom összhangjával még a country zenészek is találnak kedvükre való hangszíneket.

A gain teljes felcsavarásával pedig mintha maga Angus Young lépne ki a hangfalból SG-stől nyakkendőstől és rövidnadrágostól...Ez annyira AC/DC, hogy le sem lehet tagadni. Ez nem is csoda, mert lemezein egy öreg 1966-os Marshall JTM 45-el dolgozik..... És ez még mindig csak a tiszta csatorna volt. A clean csatorna hangja a tisztától az érdes crunch-ig terjed. Kellő hangerőt produkál, a csövek finoman követnek minden finom részletet ami a gitáron történik. Ez az Angus féle Crunch hangszín annyira harmónikus és gömbölyű, hogy nyugodtan foghattok komplikáltabb akkordokat is, minden hang ki fog szólni belőle. Gazdag, szines hang nem könnyű hamar ráunni! A gitár hangerő potméterével gyakorlatilag jól lehet kezelni az egész gain tartományt.

Az overdrive csatorna nagy meglepetés számomra. Miközben ott hallani a Marshall jellegzetes formánsait a torzítás annyira sűrű és húzós, amit nem igen szoktunk meg ettől cégtől. Sűrű szövetű és homogén torzítást produkált, ami emlékeztetett bizonyos amerikai erősítőkére, de annál nagyobb, melegebb és magvasabb torzítást hozott, olyat amit nem tudsz hamar megunni.

A gain széles szabályzási tartománya bőven ad lehetőséget a kénköves füstölgő torzítások beállításához is. Metált is annyira könnyű játszani rajta! A hangszín vastag, a közepet teljesen ki lehet szedni belőle de a jellegzetes Marshall formáns még mindig ott marad a hangban. A hang gyorsan könnyen indul és átütő, ezért még a Panterát is fel lehet idézni vele, de annak hangnak csupán a reakcióját nem pedig szárazságát. Ez az erősítő melegen, vastagon szól. Tony Iommy is kikandikált a dobozból...! A gain délelőtt 10 órai állásánál a legnyersebb a torzítás szövete, bár ez függ a gitártól és a pickuptól is. High gain állásban a hangszínszabályzók szinte szárnyakat kapnak és ott lehet igazán érdekes dolgokat találni. Ha szólót játszanak rajta az folyékony lesz, és szinte minden hangerőn előjönnek a felharmónikusok, ami még fokozódik a hangerő további növelésével, hála a jó öreg EL34-eseknek!

A cuccot teljesen kihajtva igen férfias markáns karaktert érezhetünk, de csak azzal a 60 wattal. Az overdrive csatornája egy újszerű, modern Marshall hangszínen szól, amit azonnal meg lehet ismerni. A hang azonban egyben több és más is volt mint Marshall. A torzítás bőven több volt mint az eddig megszokott. Meg se próbáljatok külső torzítót beledugni. Semmi szükség rá! Két hangfallal dupla stack-ként a megnövelt felület még nagyobb hangerőt fog produkálni.

A következő teszt egy 1936 -os 150 Wattos 2x12 collos hangfallal történt. Ez kissé átformálta a hangzást. Súlyosabb, sötétebb lett a hang, lelassultak a tranziensek és kissé lustább lett az egész. Ez sokkal inkább az amit a klasszikus Marshall hangzással jellemezhetnénk. Érdekes módon ezzel az összeállítással más lett a torzított hang szövete is. Kipróbáltam 2 db hangfallal, ami azt hiszem a legsokoldalúbb kombinációt adta. Egyik hangszóróból ez utóbbi a másik hangszóróból a 10 collos fürgébb gazdagabb hangszín szólt.

Hogy kinek mi tetszik vagy mi kell, azt mindenkinek sajátmagának kell eldöntenie. A lehetőség megvan 10 vagy 12 collos hangfal használatára is. Ezért igyekszem a teszteket a továbbiakban is sokoldalúan megközelíteni, feltüntetve pár járható kombinációt. Aki köti az ebet a karóhoz és ragaszkodna a 4x12 collos hangfalhoz, nos azoknak 4 db 25 Wattos vintage Green Back hangszórókkal szerelt Marshall hangfalat javaslok, olyat mint az 1960AC és 1960BC.

A beépített rugós zengető tisztán, finoman szól, amennyire csak elvárható egy ilyen mechanikus eszköztől.

A cucc végül is nem olyan nagyon drága: fej 165.900,- a láda 87.800,- Ft /mindez 1997-ben /. Azért nem tartom nagyon drágának, mert van annyira sokoldalú és jó, hogy ne fél évre vegyen egy ilyet magának az ember....

A JTM 600 sokoldalú erősítő, és aki kisebb helyeken játszik, esetleg naponta hurcolja a cuccát és sokféle zenét játszik az mindenképpen próbálja ki! Stúdióban minden finomságát ki lehet hozni. Ha össze akarjuk foglalni előnyeit akkor ki kell emelnünk :- színes gazdag overdrive hangzását, sokoldalú tiszta csatornáját, soros és párhuzamos effektloopját. És amit ezután megfogalmaztam magamban az volt, hogy a Marshall a JTM 600-ban megcsinálta minden idők egyik legjobb, legkülönösebb erősítőjét. Persze ezzel még nincs vége.

A JTM 600 történetéhez tartozik az a személyesen megélt történet, ami a meghallgatás után történt. A teszt eredményeivel kerestem meg az ATEC ügyvezetőjét Kovács Lászlót, aki rögtön közölte velem, hogy végtelenül sajnálja, de teljesen hiába dolgoztam, mivel éppen aznap reggel jött egy fax a Marshalltól, amiben bejelentették, hogy a JTM 600 sorozatot bizonyos nem nagyon részletezett okok miatt leveszik gyártásról. Mintha eltört volna bennem valami. Találkoztam egy erősítővel ami előbbre mutatott mint a többiek és még mindig nagyon erősen Marshall volt. Nem kellett a piacnak? Vagy egyéb oka volt? Talán egyszer személyesen megkérdezhetem erről Jim Marshallt.

Szabó Sándor

2007-04-15 15:44:56