A Marshall hangzás nyomában

4. rész

A tiszta gitárhang

Valamikor az elektromos gitározás őskorában, amikor még a leghangosabb erősítő sem volt több mint 20 Wattos, a kierősített gitár hangja nem volt torzított. Ezt a hangot nem ismerték és a zenék is a tiszta gitárhangra épültek. Az ekkor épült erősítők egyszerűek voltak a felépítésük a tiszta, torzítatlan gitárhangot szolgálta. Ebből a korszakból maradtak fent azok az erősítő kapcsolások, amik még ma is a tiszta és mégtisztább hangot célozzák meg. Ezek titka egyébként csupán annyi, hogy a csöves erősítőfokozatok kis erősítési tényezővel dolgoztak vagy legalábbis optimális munkapontjukat nem haladták meg, ugyanakkor az egytekercses single coil hangszedők kis szintű jele nem terhelte túl az erősítők bemeneti fokozatát ezért nem jött létre túlvezérlés majd az ebből eredő hallható torzítás a hangon.

A tiszta gitárhang természete nagyon hasonló az akusztikus gitárok hangjához. A gitáron játszott akkordok hangjai harmónikusan egybeolvadnak és az akkord szinte hangonként hallható, ami nem mondható el a torz hangról. Az akkor gyártott erősítők közül ki kell emelni a korai Marshall erősítők jellegzetes tiszta hangzását. Ilyenek voltak az az 1959 jelű Plexi vagy a JTM 45 modellek. Túlvezérlés esetén azonban ez a karakter átalakult bár harmónikus jellegét mindvégig megőrizte. Mára a tiszta gitárhang kevésbé népszerű de bizonyos amerikai stílusok őrzik hagyományát.

A tiszta gitárhang ma minden erősítőn megtalálható annak Clean csatornáján. A tiszta gitárhangot legpregnánsabban a szimpla, egytekercses ún. Single Coil hangszedőkkel ellátott gitárok produkálják. A gitárok közül is a Fender Stratocaster és Telecaster testesíti meg leginkább ezt a hangzást. A Marshall erősítők tiszta hangja melegebb és kissé árnyaltabb, sokan azt mondják egy kissé koszos, nem annyira fényes és áttetsző. Ez igaz is, de ugyanakkor vannak Marshall modellek amelyek tiszta hangja páratlan. Ilyenek a régiek közül az 1959 Plexi és JTM 45, az újabbak közül pedig a JTM 600, a 6100 Anniversary, és a JCM 2000.

A tiszta gitárhang azonban furcsa tulajdonságokkal is rendelkezik. Nem is gondolnánk, hogy a tiszta hangszín viseli meg leginkább a hangszórót. A tiszta hang tranziense, azaz kezdeti szakasza egy igen nagy energiájú, zajszerű impulzusból áll. Szerencsére időtartama nagyon rövid, de a gyakran és hosszú időn keresztül ismételt hang igencsak megviseli a hangszórót, ami annak fokozott felmelegedésével jár. Ha a visszahűlés nem biztosított vagy lassúbb mint a felmelegedés mértéke, akkor a hangszóró lengőtekercse egy idő után leég.

Ma a tiszta gitárhangot ritkán használják önmagában. Vannak bizonyos effektek, melyekkel tovább manipulálják, szinezik azt és így hallható a zenében. A tiszta hanghoz a chorus és a zengető talán a leghatásosabb és leggyakrabban használt effektek. Régebben a tiszta hangszín szóló és kíséret hangszíne is volt mára azonban szólóban ritkán használják inkább csak az akkordikus kíséret hangszíneként szerepel. Emlékezzünk csak vissza az instrumentális gitárzene hőskorára, amikor a Shadows, a Ventures, Spotnicks, Astronauts és Tornados együttesek elsöprő zenéket produkáltak tiszta gitárhangszínekkel. Sajnos ez a korszak nem tartott túl soká. A zene egyre inkább fogyasztási cikké vált, és a koncertszervezők rájöttek, hogy a koncert csak akkor rentábilis és hoz profitot, ha még több jegyet adnak el. Ehhez még nagyobb termekben és később nyitott helyeken rendezték a koncerteket, amihez természetesen még nagyobb teljesítményű erősítők kellettek.

Ehhez jött az is, hogy a dobosok már képtelenek voltak a 20 Wattos erősítőkhöz halkulni és az állandó versengés egymás túlharsogásáért azt a természetes reakciót váltották ki a gitárosokból, hogy korlátozott hangerejű erősítőiket maximumra csavarva játszonak. Ekkor azonban a hang már elvesztette korábbi tulajdonságait, nem volt áttetsző éles tranziensű, piszkosabb lett és közben folyékonyabbá is vált. Mignem valaki egyszer azt mondta, hogy ez így jó ahogy van és innentől kezdve nem is óhajt más hangszínen játszani. Ezzel felfedezték a torzított gitárhangot annak előnyeivel és minden hátrányával együtt.

Ezzel elkezdődött egy olyan folyamat a zenében és a Marshall cégnél is, ami még ma is tart és aminek célja a tozított gitárhang minél gazdagabb és sokszínűbb létrehozása a zenei kifejezés számára.

Szabó Sándor

2006-05-21 23:31:47